Pagina 1 van 1

DSTC service vereist

Geplaatst: 16.03.2008 - 12:58
door v7023t5
Volvo V70 2.3 T5, 2001, B5234T3, benzine

Met enige regelmaat geeft het linkerdisplay "dstc service vereist" aan.
Dit kan een week wegblijven en kan 3 keer per dag optreden.

Een reset, contact af en weer opnieuw starten verhelpt dit tijdelijk, echter geen oplossing.

1. Waar kan dit probleem zitten?
2. Is het DSTC systeem dan ook daadwerkelijk uitgeschakeld?

Een laatste variant, heb ik maar 1 keer gezien, was DSTC minder snelheid.

Graag jullie mening

Geplaatst: 16.03.2008 - 14:01
door Gast
Het kan zijn dat een ABS sensor defect is.
Ik heb ook wel een gehoord dat een sensor-ring gescheurd is, waar door je onjuist signaal krijgt en dit gebeurd pas als het ABS ofwel het traction control wil ingrijpen.

Wat je zelf even kan controleren is of de centrale bout aan het linker voorwiel nog wel vast zit.
Als deze niet vast zit, wat wel vaker voorkomt (geen locktite gebruikt) heeft de aandrijfas iets speling met als gevolg onjuist signaal.
Als dit het niet is, toch even de computer uit laten lezen.

Geplaatst: 17.03.2008 - 20:28
door MathijsT4
Klinkt misschien raar, maar hoe is de conditie van je accu?
Een slechte accu kan rare foutmeldingen geven, met name ABS en DSTC.

Geplaatst: 19.03.2008 - 21:57
door v7023t5
Bedankt zover!

Werkt het DSTC systeem met gyros(copen)?

Ik heb de laatste dagen, voordat ik startte, de sleutel een paar tellen in stand II laten staan. Hierdoor krijg ik nu het idee dat de gyros iets meer tijd krijgen om op toeren te komen.
Dit idee komt vanuit het feit dat ik op de middenconsole, ter hoogte van de audio een dergelijk geluid hoor...

Geplaatst: 22.05.2008 - 18:11
door Hotdog
is het zeker dat de motorcode B5234T3 is en niet B5234T5?

ik dacht dat de V70 classic B5234T3 heeft..

Geplaatst: 22.05.2008 - 18:59
door BartS
Hotdog schreef:is het zeker dat de motorcode B5234T3 is en niet B5234T5?

ik dacht dat de V70 classic B5234T3 heeft..
De 250 pk variant (vanaf 2000) heeft code B5234T3.

Geplaatst: 22.05.2008 - 20:24
door BIC
AlexV70 schreef: Wat je zelf even kan controleren is of de centrale bout aan het linker voorwiel nog wel vast zit.
Als deze niet vast zit, wat wel vaker voorkomt (geen locktite gebruikt) heeft de aandrijfas iets speling met als gevolg onjuist signaal.
Ha v7023t5,

Jouw klacht herken ik, heb ik ook weleens gehad. Bovenstaande quote van AlexV70 was bij mij de oplossing. Bij de dealer kostte het ze ongeveer 5 min. om de fout te constateren en ong. 5 min. om de centrale bout (a €5 ofzo) te vervangen. Daarna nooit meer voorgekomen.

Succes, hoop dat je er wat aan hebt.

Ive

Geplaatst: 23.05.2008 - 00:54
door C 30 T5
Gezien de leeftijd vermoedelijk de ABS regeleenheid, eerst de bovenstaande mogelijkheden controleren natuurlijk !

Geplaatst: 23.05.2008 - 11:57
door Ramon&Ramon
werkt bij die melding de cruise controle nog of niet?

Geplaatst: 25.01.2009 - 18:28
door v7023t5
Sorry voor de late response, maar het probleem is OPGELOST!

Ik moet Mathijs4 helemaal gelijk geven, er is 3 maanden geleden een nieuwe accu geplaatst en het probleem heeft zich nadien niet meer voorgedaan.

Alle andere inbreng bedankt, alleen voor mijn auto bleek dit niet de oplossing, wel de nieuwe accu.

ps. het is inderdaad een gyroscoop systeem die binnen een bepaalde tijd een bepaald toerental moeten hebben om het DSTC systeem goed te activeren, bij een te lage stroom wordt het te lage toerental van de gyros gezien als een foutmelding.

Geplaatst: 25.01.2009 - 22:36
door tvc15
ps. het is inderdaad een gyroscoop systeem die binnen een bepaalde tijd een bepaald toerental moeten hebben om het DSTC systeem goed te activeren, bij een te lage stroom wordt het te lage toerental van de gyros gezien als een foutmelding.
Dat is niet geheel correct, met de gyro wordt een hoeksnelheidssensor bedoeld, gemaakt m.b.v. micromachining technologie. In jouw geval (Continental MK20 DSTC-systeem) een sensor van de firma Systron Donner:
http://www.systronauto.com/technology/s ... ent_design