Pagina 1 van 2

Gevraagd: Lijst van grote kostenposten V70 D5

Geplaatst: 17.03.2008 - 13:09
door SelwinPieter
Omdat mijn belangstelling voor de V70 D5 echt is gewekt bij het nieuws dat wij van 1 naar 3 kinderen gaan, heb ik eens op dit forum gezocht hoeveel zo'n wagen in het onderhoud kost. Sommigen hebben al bij 150dkm nieuwe schokbrekers nodig (een ander pas bij 400dkm) en iemand anders laat prijzen zien voor onderdelen waarbij mij de haren te berge rijzen.

Ik ben dus op zoek naar een lijstje met de grootste kostenposten en wanneer die ongeveer optreden. bijvoorbeeld:
- distributieriem elke 150dkm, kosten €....
- schokbrekers elke ....dkm, kosten €....
- enz.

Ik zit na het lezen van de berichten op een ander spoor vwb mijn aanstaande D5. Ik dacht eerst aan jong gebruikt MY2005 (tot 100dkm) omdat ik dan zelf heel voorzichtig met de auto verder kan rijden en zo overbodige slijtage voorkomen.
Nu denk ik echter steeds meer aan ex-lease met 180dkm voor €10.000 minder. Voordelen die ik heb geinventariseerd:
- veel lager in aanschaf
- distributieriem vervangen
- exemplarische foutjes na 180dkm wel verholpen
- 180dkm in 3 jaar betekent veel snelwegkilometers en dat lijkt me de levensduur van een auto ten goede komen
- leaserijders doen niet moeilijk over het vervangen van onderdelen bij onderhoudsbeurten (las ik ergens in dit forum)
Mogelijke nadelen:
- soms afgetrapt want lease dus geen eigen kapitaal
- outlets minder zekerheid dan bij Volvodealer
- ???

Ik weet het even niet meer. Als ik €10.000 bespaar op dezelfde auto, maar dan met 180dkm ipv 80dkm dan heb ik een hoop geld over om reparaties uit te laten voeren....

Wie helpt?

Geplaatst: 17.03.2008 - 13:35
door mehrzahl
Ik heb zelf drie jaar geleden een S60 met 185.000 km gekocht, ook ex-lease. Inmiddels is de 280.000 km gepasseerd. Ik heb er geen grote reparaties aan hoeven verrichten, maar toch komen de onderhoudskosten op 1700 Euro per jaar gemiddeld, bij 30.000 km/jr.
Een opsomming:
- remschijven vóór: €450 (is natuurlijk bij elke auto nodig - maar dit zijn relatief zware auto's dus slijten de remmen meer)
- schokdempers achter: €400 (ik heb gele Koni's laten monteren)
- stabilisatorstangetjes, stuurkogel, motorsteun, ophangrubbers ongeveer €100 per stuk, ex montage.
- thermostaat: €200
- wiellager €200
- airco condensor €500

Voornamelijk de wielophanging vergt veel aandacht (geld). En elke kleine beurt gaat er weer voor €200 aan olie + filters in.

Het hangt er ook van af of je de auto op wil rijden of dat je hem over 3 jaar wil verkopen. Als je hem op wil rijden dan zou ik die met de hoge km stand nemen, anders de jongere.

Geplaatst: 17.03.2008 - 13:50
door trompetje
Bij mijn V70 D5 tot nu toe:

Remmen (remblokken, en een keer een vastgelopen remklauw)
Deursloten (!)
Wiellager voor
Lekke intercooler

gekocht met 180.000 km, nu >250.000 km

Geplaatst: 17.03.2008 - 14:39
door SelwinPieter
mehrzahl schreef:Een opsomming:
- remschijven vóór: €450 (is natuurlijk bij elke auto nodig - maar dit zijn relatief zware auto's dus slijten de remmen meer)
- schokdempers achter: €400 (ik heb gele Koni's laten monteren)
- stabilisatorstangetjes, stuurkogel, motorsteun, ophangrubbers ongeveer €100 per stuk, ex montage.
- thermostaat: €200
- wiellager €200
- airco condensor €500
Dank voor je berichtje! Waar ik nu naar op zoek ben is hoe lang de onderdelen die je noemt meegaan. Kan ik ervan uitgaan dat 100dkm is?
Het hangt er ook van af of je de auto op wil rijden of dat je hem over 3 jaar wil verkopen. Als je hem op wil rijden dan zou ik die met de hoge km stand nemen, anders de jongere.
Ik wil de auto oprijden. Dat wijst dus in de richting van eentje met meer km. Maar wanneer is een auto op? Wat ik te koop zie staan is (globaal):
- 55% 20.000 - 100.000 km
- 40% 100.000 - 200.000 km
- 4% 200.000 - 300.000 km
- 1% 300.000 - 400.000 km (dan kosten ze rond de €10.000)
Mij lijkt dat het bij 400.000 km wel zo'n beetje op is. En niet zozeer omdat je zo'n auto niet meer in bedrijf zou kunnen houden, maar omdat dat in bedrijf houden relatief gezien meer kost dan een andere kopen met weer zoveel km.?
Stel dus dat ik er tot 400.000 km mee rijdt (bij 25.000 km/jaar):
Type:
- V70 D5 of 2.4D (163 pk) MY2005
- opties: EdII of Momentum
- graag el.stoel, regensensor, parking support, niveauregeling

Stel de restwaarde nihil. Waarden tussen haakjes gaan uit van 20.000 km/jaar.

A. jong gebruikt
75.000 km, €35.000 bij de volvo dealer (daar moet je naar zoeken)
Nog 325.000 km mee te rijden, dat is 13 (16) jaar
Afschrijving: €2692 (€2188) per jaar

B. ex lease, zelfde auto
180.000 km, €20000 bij outlet (moet je ook naar zoeken)
Nog 220.000 km mee te rijden, dat is 9 (11) jaar
Afschrijving: €2222 (€ 1818) per jaar

C. niet oprijden
75.000 km, €35.000, 4 (5) jaar mee rijden en dan verkopen voor €18.000
Afschrijving: €4250 (€3400) per jaar

D. Nieuw en oprijden
0 km, €55.000, 16 (20) jaar mee rijden
Afschrijving: €3437 (€2750) per jaar

A lijkt nog helemaal zo gek niet, omdat je dan 4 jaar in een veel jongere auto rijdt.

B lijkt de juiste weg bij oprijden, omdat het hoogst twijfelachtig is of je inderdaad 13 of 16 jaar met dezelfde auto rijdt. Er kunnen zich wijzigingen voordoen in je persoonlijke situatie (andere baan, leasebak, emigreren, verzin het maar) waardoor je vroegtijdig je auto weer verkoopt. Op dit moment is het uitgangspunt wel om 10-15 jaar met de auto te kunnen rijden als de auto dat ook kan. Dit blijkt ook het goedkoopst te zijn.

Rest nog de vraag:
Koop je een V70 D5 met 180.000 km bij de dealer of bij een handelaar in exlease auto's? Zit er veel verschil in risico / garantie? Ervaringen?

Geplaatst: 17.03.2008 - 15:15
door bert67
Wat ik weet zijn de grote kostenposten het dual mass vliegwiel en de injectoren. Deursloten wil ook nog wel eens kapot gaan.

Geplaatst: 17.03.2008 - 15:16
door mehrzahl
Kan ik ervan uitgaan dat 100dkm is?
Remschijven ongeveer 100dkm, schokdempers 250dkm, rubbers etc 100dkm, thermostaat 250dkm, condensor?? (steenslag in mijn geval).

Heb je overwogen om een V70 I met 2.5 TDI motor te kopen? Die hebben zich al ruimschoots bewezen qua duurzaamheid (op de aircocompressor na)... Plus dat ze zuiniger zijn dan een D5.

Ik heb mijn S60 bij Van Aarle gekocht, www.aarle.nl, met 6 mnd garantie. Ik ben er redelijk tevreden over, hoewel ik niet het gevoel heb dat ze extreem goedkoop zijn. Je moet zelf de auto goed inspecteren, die van mij had schuin afgesleten banden en versleten remschijven, die hebben ze gratis vervangen.

Ik denk dat je wel heel ver vooruit kijkt als je een auto langer dan 10 jaar denkt te rijden. Zoals je zelf al aangeeft weet je nooit hoe het zal lopen en dan heb je je keuze gebaseerd op achterhaalde uitgangspunten. Ikzelf kocht de auto toen de diesel 90 cent kostte, nu 1,30. Als ik nu zou moeten kiezen zou ik benzine of LPG nemen.

groeten
Marcel

Geplaatst: 17.03.2008 - 15:35
door Polarbaer
Hoeveel je ook rekent, je krijgt het nooit helemaal sluitend. Met een nieuwere auto kun je qua onderhoud pech hebben en met een oudere geluk. Maar het kan net zo goed andersom zijn. Onderhoudskosten blijven onvoorspelbaar.
Dat geldt niet (of in ieder geval veel minder) van afschrijving. Koop je een nieuwere auto, weet je vrijwel zeker dat je afschrijving hoger zal zijn. De vraag zal dus zijn: hoe belangrijk zijn posten als afschrijving in relatie tot bedrijfszekerheid, veiligheid, nieuw ontwerp, leuke extra's. M.a.w. hoeveel heb je (ervoor) over om te rijden?

Geplaatst: 17.03.2008 - 15:46
door eXite
Je rekent nu wel erg optimistisch. Wie rijdt er nou 15 jaar in dezelfde auto rond?

Geplaatst: 17.03.2008 - 16:11
door Gast
eXite schreef:Je rekent nu wel erg optimistisch. Wie rijdt er nou 15 jaar in dezelfde auto rond?
idd.
Bereken het nog eens over 3 tot 4 jaar!
Dan heb ik de auto wel gezien. :P Ik ben nu ook zoekende en over 3 à 4 jaar het nieuwe model V70 (2008).
Er moet ook nog wat te wensen zijn.
Daarbij, ik ken maar weinig (feitelijk niemand) die een auto oprijden.

Geplaatst: 17.03.2008 - 17:40
door Hans
Daar komt bij dat het nog een soort van liefhebberij is voor ons. Dan mag het wel wat extra kosten.

Geplaatst: 17.03.2008 - 17:56
door Richard
10 jaar is inderdaad erg optimistisch gerekend. Ga uit van 5 jaar. Ik heb zelf een auto van 2002 in 2005 gekocht met 160k op de teller. Heb wat kleine dingetjes gehad, kwam per jaar gemiddeld; onderhoud, extra reparaties, hebbedingetjes etc. op 2000,- per jaar.
Dingen wat bij mij is gebeurd:
Standaard onderhoud, koppelingsplatren etc. vervangen, raammechisme linkerportier vervangen. Prijzen weet ik daar zo niet van.
Ik zou voor de ex-lease gaan, die 10.000,- heb je snel verdiend en een D5 met 180k kan nog heel goed mee draaien.

Geplaatst: 19.03.2008 - 21:46
door Totan
Je hebt een mooie berekening gemaakt maar als je echt volledig wilt zijn moet je ook de kosten/opbrengsten van het geld in je berekening betrekken.

Stel dat je geld moet lenen voor de aanschaf van je auto dan kost dat ook geld, je betaalt immers rente. Als je 10.000 € leent tegen 9% kost je dat het eerste jaar nog eens 900 €. Dit maakt de duurdere auto's relatief duurder dan uit jouw berekeningen blijkt. De extra kosten worden in de loop der jaren minder omdat je je schuld aflost.

Misschien heb je geld genoeg. Dan is het zo dat geld, eenmaal uitgegeven, niet langer rendeert. Stel dat je jezelf 10.000 € bespaart door een goedkopere auto te nemen en je zet dit geld tegen 4,5% een jaar vast dan ontvang je hiervoor 450 € rente. Dit maakt goedkopere auto's nog goedkoper dan je hebt berekend. De renteopbrengsten worden in de loop der jaren groter omdat je de ontvangen rente bij je kapitaal optelt.

Ik besef dat dit een heel klinische benadering is, zeker op een forum met liefhebbers. Maar zo hoort het wel. Ook zou ik me, zoals anderen ook al zeggen, baseren op wat minder jaren.

Zelf heb ik een S60 D5 gekocht bij 2 ton. Een volgens critici zogenaamd afgeragd exempaar van de KLPD. Nu 50K verder heb ik aan slijtage 4 banden, een contactslot, enkele spoorstangetjes en wat rubber vervangen. De airco is nu ook stuk, dat zal me wat meer gaan kosten.

Geplaatst: 19.03.2008 - 23:35
door SelwinPieter
AlexV70 schreef:
eXite schreef:Je rekent nu wel erg optimistisch. Wie rijdt er nou 15 jaar in dezelfde auto rond?
idd.
Bereken het nog eens over 3 tot 4 jaar!
Dan heb ik de auto wel gezien. :P Ik ben nu ook zoekende en over 3 à 4 jaar het nieuwe model V70 (2008).
Er moet ook nog wat te wensen zijn.
Daarbij, ik ken maar weinig (feitelijk niemand) die een auto oprijden.
Daar moet je dan wel het geld voor hebben. Zoals uit de berekening blijkt heeft het oprijden van een auto toch de minste afschrijving en eerlijk gezegd heb ik na 3 tot 4 jaar geen geld voor weer een, zeker geen MY 2008. Ik reserveer ook wat geld voor onderhoud als ik een wagen met 180.000 km aanschaf. In mijn omgeving rijden veel mensen hun auto op. Mijn schoonouders rijden in een astra'tje uit 1990 en als wij geen tweeling hadden gekregen had alles netjes op de achterbank van de Golf gepast en hadden we daar nog jaren mee doorgereden.
Kijk in wil graag Volvo V70 rijden omdat ik het een geweldige auto vind. Ik zie dat hier ook veel mensen op het forum zitten die nieuw kopen en dat elke 3 tot 5 jaar. Dat is natuurlijk prachtig als je dat kunt maar dat lukt mij in elk geval niet. ik prijs me overigens al rijk bij het vooruitzicht uberhaupt in zo'n auto te kunnen gaan rijden, ook al is ie wat ouder en met meer km.
Juist omdat ik er 10 jaar of langer mee wil doen ga ik niet over een nacht ijs en check op alle gebruikerseisen of deze auto eraan voldoet.

Geplaatst: 20.03.2008 - 00:31
door IkeV70
Als je eenmaal je zinnen gezet hebt op een bepaalde auto volgen de optimistische begrotingen vanzelf. (ben evaringsdeskundige)

V70's zijn bovengemiddeld duur (onderhoud, belasting, verzekering, brandstof en afschrijving), 10 jaar of langer in dezelfde auto rijden is niet erg waarschijnlijk.
Reken grofweg op 3000,- afschrijving, 2000,- onderhoud/reparatie, 2000,- verzekering/belasting, 2000,- brandstof = ...
9000,- per jaar.

Geplaatst: 20.03.2008 - 00:35
door SelwinPieter
Totan schreef:Je hebt een mooie berekening gemaakt maar als je echt volledig wilt zijn moet je ook de kosten/opbrengsten van het geld in je berekening betrekken.
Goed punt, ga ik zeker doen.
Zelf heb ik een S60 D5 gekocht bij 2 ton. Een volgens critici zogenaamd afgeragd exempaar van de KLPD. Nu 50K verder heb ik aan slijtage 4 banden, een contactslot, enkele spoorstangetjes en wat rubber vervangen. De airco is nu ook stuk, dat zal me wat meer gaan kosten.
Waar heb je die vandaan? bij de domeinen? Of worden die opgekocht door handelaren?

Geplaatst: 20.03.2008 - 15:16
door JJDD
IkeV70 schreef:Als je eenmaal je zinnen gezet hebt op een bepaalde auto volgen de optimistische begrotingen vanzelf. (ben evaringsdeskundige)
:-) het gebeurd inderdaad vaak dat de begroting wordt aangepast aan de auto ipv andersom.
IkeV70 schreef:V70's zijn bovengemiddeld duur (onderhoud, belasting, verzekering, brandstof en afschrijving), 10 jaar of langer in dezelfde auto rijden is niet erg waarschijnlijk. .
Ook ik dacht dat - maar de praktijk wijst inderdaad vaak anders uit, bij mij, en ook om me heen.

Daarnaast, zoals hierboven oook al gemeld: je kan helaas niet alles voorzien (qua onkosten), er is geen algemene regel, er zit altijd een stelpost/factor geluk/pech bij ...... met een auto van 2 ton kan je geluk hebben en weinig extra kosten, met een jong gebruikte kan je ook weer pech hebben.

Ook de toekomst is moeilijk te voorspellen: qua werk, inkomen, etc. Net zo moeilijk als belastingmaatregelen. zelf stond ik eerder voor een vergelijkbaar dilemma, en kocht 6 jaar terug een toyota avensis diesel, toyota staat duurzaam bekend, en ik dacht 'm op te gaan rijden, duurste auto ooit gekocht. Na 5 jaar toch in de verkoop: verhuisd, meer onkosten dan verwacht (gehoopt!), en ook veel te verwachten onkosten, andere inkomensituatie.

Op zoek naar weer een 2de hands station, bleek een gebruikte v70 relatief niet zo duur te zijn. Met name benzine. Ondanks dat we zo'n 25d - 30d km per jaar rijden, vond/vind ik benzine voordelen hebben:
- lagere vaste lasten (dus als je minder gaat rijden geen hoge vasten kosten post, dus geen "verplichte" verkoop indien je minder gaat rijden)
- lagere onderhoudskosten
- lagere aanschafwaarde, minder afschrijving en renteverlies
- lagere premie verzekering en wb
- de volvo benzine motoren gaan net zo lang mee als de diesels
- 140pk: iets zuiniger, en (hopelijk) wat minder mee "gescheurd"
De diesels rijden ongetwijfeld lekkerder, de turbo eveneens, maar 't budget kende een eindpunt.

Ik heb vorig jaar een 140pk uit 2003 gekocht, veel modelspecifieke problemen lijken voorbij vanaf dat jaartal, redelijk groot aanbod (na 4 jaar uit de lease), rond de 100dkm gelopen (vind ik toch minder risico op "misbruik" dan bij 2 ton). en dus de potentie om wat jaartjes mee te gaan.

Maarja, hoe 't gaat lopen, wie zal 't weten? 't rijdt formidabel, de eerste onderhoudsbeurt was gelukkig erg goedkoop, goedkoper dan alle onderhoudsbeurten die ik bij de diesel heb gehad. Maar we "moeten" nog wat kilometertjes ...

Geplaatst: 20.06.2009 - 21:39
door 132460
Een wijsheid die ik na 5 diesels met veel kilomters kan meegeven is dat je vanaf ca. 200.000 km altijd met hoge reparaties te maken krijgt. Slijtage heb je toch, ook bij een ex-lease auto met snelwegkilometers.

Geplaatst: 21.06.2009 - 09:52
door Voorn
AlexV70 schreef:
eXite schreef:Je rekent nu wel erg optimistisch. Wie rijdt er nou 15 jaar in dezelfde auto rond?
idd.
Bereken het nog eens over 3 tot 4 jaar!
Dan heb ik de auto wel gezien. :P Ik ben nu ook zoekende en over 3 à 4 jaar het nieuwe model V70 (2008).
Er moet ook nog wat te wensen zijn.
Daarbij, ik ken maar weinig (feitelijk niemand) die een auto oprijden.
HIERO. Koop altijd een auto en wil er zo lang mogelijk in rijden. Na mij wil alleen de sloop de auto nog hebben.
Voorbeeld:
Opel Kadett 225.000 km benzine (doorgeroest)
Opel Kadett station 250.000 km gas (doorgeroest)
Ford Clipper 280.000 km gas (doorgeroest)
Opel Omega 2.5 TD 425.000 km (ongelukje, total loss)
Nu V70 D5 168.000 km. Verwachting 600.000 km............ :evil:

Geplaatst: 21.06.2009 - 09:55
door Voorn
132460 schreef:Een wijsheid die ik na 5 diesels met veel kilomters kan meegeven is dat je vanaf ca. 200.000 km altijd met hoge reparaties te maken krijgt. Slijtage heb je toch, ook bij een ex-lease auto met snelwegkilometers.
Nieuwe auto kost al gauw €15000 - €20.000 .
Heb veel auto's over de 200.000 km gereden. Extra reparatie kosten per jaar nooit meer dan €1500. En dat is (even snel rekenen) dus 10 jaar verder rijden :evil: 8)

Geplaatst: 22.06.2009 - 08:09
door bartv70
IkeV70 schreef:Als je eenmaal je zinnen gezet hebt op een bepaalde auto volgen de optimistische begrotingen vanzelf. (ben evaringsdeskundige)

V70's zijn bovengemiddeld duur .
Helaas zeker niet boven gemiddeld goed