Maximum snelheid in 2e versnelling?

Voor kenners: de "Roffel"
shadowsman5
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 01.11.2007 - 18:24

Hallo mensen,

Wat is de hoogste snelheid die jullie hebben gehaald in de 2e versnelling bij een C70 2.4 turbo 193 pk?

Hoor het wel.

Groetjes
Gebruikersavatar
den toerist
5th Gear member
Berichten: 1378
Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
Locatie: Wichelen

Volgens de handleiding is het maximum 70km/h,
ben benieuwd of het nog hoger kan :dontknow:
V70 2.5D 1999
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
V90cc Ocean Race 2019
XC90 2021
C30 1.6d 2009
Gebruikersavatar
kmser
4th Gear member
Berichten: 776
Lid geworden op: 05.10.2007 - 10:07
Locatie: de westhoek

Lijkt me weinig (een twingo haalt 70 in 2 en een saab 95 2.3t haalt 110)
V50 2.0D kinetic MY05 - Flint grey metallic - 16"; ??
V50 2.0D momentum MY09 - Chameleon blue pearl - HP audio - winter line - 17"; spartacus
BMW F800ST MY09
besteld thuis: XC60 D3 AWD - Summum - Xenium pakket - Saville Grey - 18"; Merac
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

In zijn twee trek je 'm makkelijk over de 100
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Ik ben benieuwd naar de relevantie van deze vraag.
shadowsman5
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 01.11.2007 - 18:24

2e versnelling is toch wel belangrijk bij het trekken van een sprint met een andere auto, tenminste da vind ik.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Dan trap je hem toch een keer op zijn staart, en kijk je waar de teller stopt. Beetje "vreemde" vraag in mijn ogen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

shadowsman5 schreef:2e versnelling is toch wel belangrijk bij het trekken van een sprint met een andere auto, tenminste da vind ik.
Als je gek bent op dat soort wedstrijdjes koop dan een Golf GTI en zet een pet op. Word vervolgens lid van van de SjonnieenAnitaGolfGTIClub.nl.
Schrijf je vervolgens uit als lid van dit forum.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

topicstarter hoort waarschijnlijk liever waar het machien de geest gaf bij een ander dan het proefondervindelijk bij zichzelf te gaan ervaren
Volvo for life
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

193 pk turbomoter rijdt juist zo fijn in de lagere toerentallen. Lijkt me volstrekte onzin om 'm naar de pak 'm beet 6000 toeren te knallen.

Of je moet van tanken houden. Ik zal niet zeggen dat ik het nooit doe, maar optrekwedstrijdjes met andere auto's is voor pubers van 18/19 jaar in een ander merk.
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Gebruikersavatar
M'n eerste Volvo
4th Gear member
Berichten: 753
Lid geworden op: 26.03.2007 - 23:15
Locatie: Helmond (of eigenlijk Brandevoort)

Och, ook ik wil best wel eens met mijn 2.4D stevig doortrekken en dan een smile op mijn gezicht krijgen, hoor. Dat geef ik meteen toe. maar wat inderdaad het nut is om precies te weten hoe hard hij in de tweede vesnelling kan, ontgaat mij ook. Gewoon goed doortrekken in alle versnellingen (en dus op tijd doorschakelen (of heet dat opschakelen?)) en dan weer terug naar kruissnelheid .. heerlijk gewoon. Niets kapot rijden, is zonde, kost veel geld en je schiet er niets mee op.
Ron

S60 2.4D Edition (MY 2004) - Premium Line - Scarab green pearl - Alpine IVA-W200Ri & NVE-N099P

Wat rijdt dat lekkerrrrrrrrrrrr......!!!
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

bart simpson schreef:topicstarter hoort waarschijnlijk liever waar het machien de geest gaf bij een ander dan het proefondervindelijk bij zichzelf te gaan ervaren
Dat snap ik niet. Elke moderne auto heeft toch een toerenbegrenzer, en hem daar even lekker in laten jakkeren kan heus geen kwaad hoor. Mijn advies blijft dus: gewoon proberen. Wel zorgen dat de motor warm is.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

edraket schreef:
bart simpson schreef:topicstarter hoort waarschijnlijk liever waar het machien de geest gaf bij een ander dan het proefondervindelijk bij zichzelf te gaan ervaren
Dat snap ik niet. Elke moderne auto heeft toch een toerenbegrenzer, en hem daar even lekker in laten jakkeren kan heus geen kwaad hoor. Mijn advies blijft dus: gewoon proberen. Wel zorgen dat de motor warm is.
zeker nooit een blok gezien dat "overtoert" was?
Gebruikersavatar
M'n eerste Volvo
4th Gear member
Berichten: 753
Lid geworden op: 26.03.2007 - 23:15
Locatie: Helmond (of eigenlijk Brandevoort)

@BartS: de toerenbegrenzer begrenst toch de toeren vanaf een bepaald punt ? Dan zou het toch niets mogen uitmaken als je optrekt totdat de begrenzer inschakelt ? Dit is toch juist bedoeld om de motor te beschermen tegen overtoeren ?
Ron

S60 2.4D Edition (MY 2004) - Premium Line - Scarab green pearl - Alpine IVA-W200Ri & NVE-N099P

Wat rijdt dat lekkerrrrrrrrrrrr......!!!
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

M'n eerste Volvo schreef:@BartS: de toerenbegrenzer begrenst toch de toeren vanaf een bepaald punt ? Dan zou het toch niets mogen uitmaken als je optrekt totdat de begrenzer inschakelt ? Dit is toch juist bedoeld om de motor te beschermen tegen overtoeren ?
theoretisch idd wel, toch er gaan blokken op een hoop nadat men enhousiast ging kijken of het ook idd zo was.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Onzin. Ik rijd wel vaker in de begrenzer, en heb op die manier nog nooit een blok gesloopt. Waar een blok wel stuk van gaat is terugschakelen naar een te lage versnelling. Dan is het natuurlijk nog steeds mogelijk om meer dan het toegestane toerental te maken. Daarnaast is de belasting op het blok (drijfstangen) veel hoger bij gas los dan bij gasgeven bij eenzelfde toerental.

Ik kan ver met je meegaan Bart, maar wat je nu zegt klopt echt niet. Hoe zou dat dan bijvoorbeeld gaan met de verplichte roetmeting bij een diesel? Dan zouden er heel veel motoren sneuvelen met de roettest. Er wordt namelijk een paar seconden onbelast volgas gegeven.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
kmser
4th Gear member
Berichten: 776
Lid geworden op: 05.10.2007 - 10:07
Locatie: de westhoek

Als je dat vaak doet zal je er wel schade van ondervinden, maar als dit slechts sporadisch is kan dit geen probleem veroorzaken. , hoe raar dit tijdens de keuring ook mag klinken.
V50 2.0D kinetic MY05 - Flint grey metallic - 16"; ??
V50 2.0D momentum MY09 - Chameleon blue pearl - HP audio - winter line - 17"; spartacus
BMW F800ST MY09
besteld thuis: XC60 D3 AWD - Summum - Xenium pakket - Saville Grey - 18"; Merac
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

edraket schreef:Ik kan ver met je meegaan Bart, maar wat je nu zegt klopt echt niet. Hoe zou dat dan bijvoorbeeld gaan met de verplichte roetmeting bij een diesel? Dan zouden er heel veel motoren sneuvelen met de roettest. Er wordt namelijk een paar seconden onbelast volgas gegeven.
er sneuvelen soms ook diesels bij die roettest, niet veel gelukkig maar af en toe is het over en sluiten.
Gebruikersavatar
gertsan
3rd Gear member
Berichten: 444
Lid geworden op: 04.04.2007 - 13:04

Dat kan je toch gewoon uitrekenen. Je kijkt wat je rijdt bij 3000 toeren en dat vermenigvuldig je met 2! Hoef je ook je moter niet zwaar te belasten.
S60 T5 Comf/Prem/Mobi Geartronic
Gebruikersavatar
Blue Thunder
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 29.02.2008 - 14:37

Afgezien dat dit een vrij nutteloze vraag is kan je het inderdaad gewoon berekenen. Ga een bepaalde snelheid rijden in de gewenste versnelling, deel dit door het aantal toeren wat de motor dan draait. Dit antwoord weer vermenigvuldigen met het maximum toerental. Voorbeeld:
50 km/h met 3000 rpm. 50/3000 = 0.016
0.016*6500= 108.3 km/h. Dit is de maximale snelheid in die versnelling.
Zo kan je trouwens ook de theoretische topsnelheid berekenen. V70 2.5T van mijn ouwe heer gaat dan 358 km/h.
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”