Pagina 1 van 1
melding lampje kapot, maar is niets kapot?
Geplaatst: 20.03.2008 - 14:17
door Emiel123
Sinds 2 dagen brand het lampje op me dash dat er een lampje kapot is. heb ze alleen allemaal nagekeken en kan er geen een vinden die kapot is..
Zou dit met de 2 extra mistlampen te maken kunnen hebben? Die zitten er alleen al bijna 2 maanden op zonder problemen.
Hij ging branden toen laatst een keer m'n rem 1sec bleef hangen toen ik kort remde. dit kwam waarschijnlijk door de kou en doordat de weg erg glad was(denk ik maar).
Maar hoe zou ik dit kunnen fiksen want het is toch irritant zo'n lampje wat brand op je dash..
Geplaatst: 20.03.2008 - 14:23
door ludolf
Volgensmij heeft dat lampje met je remmen te maken! dus die zal ik is snel na laten kijken.
Geplaatst: 20.03.2008 - 15:02
door Emiel123
dit lampje bedoel ik:
ik had dacht ik gelezen dat deze was om te zien of je verlichting kapot is. remmen gaat dacht ik met het lampje van de handrem? dat heb ik met rijles geleerd in ieder geval
Geplaatst: 20.03.2008 - 15:15
door SchoutenCC
Als je een '94-er 440 hebt betekent dit lampje dat een van je drie remlichten kapot is. Het heeft niets te maken met je dimlichten of je mistlichten.
Controleer of al je remlichten het nog doen (handigst met spiegelend oppervlak of tweede persoon) en mogelijk preventief vervangen.
Geplaatst: 20.03.2008 - 18:00
door Wiebe
Ik had laatst ook dat dat lampje ging branden,het bleek me remlicht te zijn had hem eruitgehaald en er weer in gedaan en hij deed het weer goed.
Geplaatst: 20.03.2008 - 19:10
door Spoelbakkie
Bij mij blijft dit lampje altijd aan staan als ik de auto heb gestart. Zo gauw ik de rem een keer aan tik is ie uit, volgens mij is dit gewoon ter controle! vr gr Herman
Geplaatst: 20.03.2008 - 19:33
door sjoerdb
vriest het zo hard in je auto??? ik zie gewoon ijsbloemen op je dashboard
Geplaatst: 20.03.2008 - 20:00
door Battlecruiser
Het lampje werkt op spanningsverschil tussen de linkerhelft en de rechterhelft van de auto.
In de grote Volvo's werkt het met de dimlichten, de parkeerlichten ("stadslicht"), achterlichten en de remlichten. Ik vermoed dat dat in een 440 niet veel anders zal zijn.
Soms brandt het controlelampje terwijl alle autolampen ogenschijnlijk goed branden.
Controleer dan eerst of (zoals hier eerder gemeld) of er misschien in een van de achterlichten één van de 2 peertjes kapot is: de meeste Volvo's hebben immers in één achterlichtunit voor de veiligheid 2 peertjes.
Is dat niet het geval, dan is er zeer waarschijnlijk wat vervuiling op een van de lampjes anywhere. Dan kan het lampje toch nog branden, maar de grotere weerstand zorgt er dan voor dat het controlesysteem gefopt wordt en je controlelampje gaat branden.
Als je op een afstandje naar de lampen van je auto kijkt, zie je meestal snel welk lampje de boosdoener is, want dat brandt dan minder fel.
Geplaatst: 20.03.2008 - 20:10
door Emiel123
oke, duidelijk. bedankt voor de hulp!
vanavond ga ik even mijn auto uitgraven(vandaag 50cm sneeuw gevallen) en dan even kijken.
Geplaatst: 20.03.2008 - 21:48
door sjoerdb
50 cm sneeuw? vorst in je auto? das vast niet in nederland... waar rij je met de auto rond?
Geplaatst: 20.03.2008 - 21:54
door stefmen
sjoerdb schreef:50 cm sneeuw? vorst in je auto? das vast niet in nederland... waar rij je met de auto rond?
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=
Noorwegen zo te lezen

Geplaatst: 20.03.2008 - 22:57
door SchoutenCC
Wiebe schreef:Ik had laatst ook dat dat lampje ging branden,het bleek me remlicht te zijn had hem eruitgehaald en er weer in gedaan en hij deed het weer goed.
Dat is de controlefunctie - het lampje staat aan totdat de lichten getest zijn. Dit is om te kunnen vaststellen of het controlelampje wel werkt

Geplaatst: 20.03.2008 - 23:01
door SchoutenCC
Battlecruiser S80 schreef:Het lampje werkt op spanningsverschil tussen de linkerhelft en de rechterhelft van de auto.
In de grote Volvo's werkt het met de dimlichten, de parkeerlichten ("stadslicht"), achterlichten en de remlichten. Ik vermoed dat dat in een 440 niet veel anders zal zijn.
Soms brandt het controlelampje terwijl alle autolampen ogenschijnlijk goed branden.
Controleer dan eerst of (zoals hier eerder gemeld) of er misschien in een van de achterlichten één van de 2 peertjes kapot is: de meeste Volvo's hebben immers in één achterlichtunit voor de veiligheid 2 peertjes.
Is dat niet het geval, dan is er zeer waarschijnlijk wat vervuiling op een van de lampjes anywhere. Dan kan het lampje toch nog branden, maar de grotere weerstand zorgt er dan voor dat het controlesysteem gefopt wordt en je controlelampje gaat branden.
Als je op een afstandje naar de lampen van je auto kijkt, zie je meestal snel welk lampje de boosdoener is, want dat brandt dan minder fel.
Het kan idd vervuiling zijn, maar ff for the record: op een 440/460 zitten na '93 (facelift dus) enkel en alleen de remlichten op dit controlesysteem geschakeld. De 'gewone' voor- of achterlichten laten dit lampje niet branden.
Geplaatst: 21.03.2008 - 07:25
door wpee
En bijde eerdere series gaat het lampje pas uit als je op de rem trapt en alle lampen OK zijn bevonden.
Zolang als je de rem niet aangeraakt hebt blijft het lampje aan.
Geplaatst: 21.03.2008 - 09:28
door V480-S60
Emiel heeft een 440 uit 1994.
In dit type werkt het controlelampje alleen op de remlichten. Dit betekent dus dat één van de remlichten kapot is!
En dit is de enige juiste uitleg voor een 400 serie. Andere uitleggen, zoals die van Battlecruiser gelden alleen voor de grotere modellen en de 400 serie voor 1992.
Geplaatst: 21.03.2008 - 16:22
door SchoutenCC
wpee schreef:En bijde eerdere series gaat het lampje pas uit als je op de rem trapt en alle lampen OK zijn bevonden.
Zolang als je de rem niet aangeraakt hebt blijft het lampje aan.
Dit is ook bij de latere jaren hetzelfde - de remlichten gaan natuurlijk pas branden wanneer je op de rem trapt dus dan pas kun je ze testen. Ik had dit hierboven al geprobeerd te zeggen maar zie nu dat ik domweg de verkeerde post had gequote - het had natuurlijk een reactie moeten zijn op spoelbakkie :oops: