Pagina 1 van 1

Tegendruk ?

Geplaatst: 16.10.2004 - 19:29
door Robert
Voor de heren technici :

Hoe zit het met de tegendruk bij motoren met een turbo ?
Moeten deze motoren wel , weinig of helemaal geen tegendruk hebben ?

M.a.w. , als ik mijn cat. eraf haal , moet ik dan op de tegendruk letten ?l

Groeten

Robert

Geplaatst: 16.10.2004 - 19:44
door Reitse
Ik ken iemand die een 850 T5 had met 3" uitlaat zonder kat. De vlammen kwamen er aan de achterkant uit. Denk niet dat je je heel veel zorgen hoeft te maken over tegendruk... (kweet zo snel niet of er nog dempers tussenzaten of dat het een regenpijp was...)

Geplaatst: 16.10.2004 - 21:40
door FR@NS
ik heb geleerd dat turbo's geen tegen druk nodig hebben vandaar de turbo die als een compresor werkt mijn buurjongen heeft een ford met turbo en de uitlaat vervangen door zogenaamde bommers open uitlaat met een verdiking in het midden
mvg FR@NS

re

Geplaatst: 20.10.2004 - 23:02
door Ramon&Ramon
Denk om de lambda sonde!

Geplaatst: 21.10.2004 - 19:17
door Robert
Lambda sonde is geregeld,
Zie de foto bij je emeel.

MZL

Geplaatst: 30.11.2005 - 19:24
door danny V40
TEGENDRUK???? wel eens een volvo gezien met een 2-tak moeor??????

Geplaatst: 30.11.2005 - 19:46
door Robert
danny V40 schreef:TEGENDRUK???? wel eens een volvo gezien met een 2-tak moeor??????
Het was toen der tijd ook maar een vraag van een NIET technicus :lol:

Geplaatst: 30.11.2005 - 19:54
door danny V40
ooh sorry

Ik zat net ff rustig nog eens alle topics te bekijken.

wist ik ook niet

Geplaatst: 01.12.2005 - 20:29
door Robert
Maar als ik het goed begrijp heeft een auto geen tegendruk nodig ???

Geplaatst: 01.12.2005 - 20:33
door danny V40
nop
alleen een 2-tak motor's (bijv brommers)(meng-smering motoren) hebben tegen druk nodig.

gr danny

Geplaatst: 07.12.2005 - 13:05
door Marinus
De meningen zijn er nogal over verdeeld. Ik vermoed dat het slimmer is om het rechtstreeks aan een expert op het gebied van flow in uitlaten in combinatie met een geblazen motor te vragen.

Op het forum zul je mensen vooral horen herhalen wat ze gehoord hebben. Ik heb zelf nogal tegengestelde verhalen gehoord, dus ik waag me er maar even niet meer aan. Maar ik ben zeker benieuwd naar het eventuele antwoord van zo'n expert.

Geplaatst: 15.01.2006 - 18:40
door Milner
de meningen hierover veranderen gelukkig niet veel aan de technische achtergrond ;-)

Bij een atmosferische motor is er inderdaad vrij veel effect van de "tegendruk" van de uitlaat (jaja niet alleen bij 2-takt). Met name de lengte en de vorm van de uitlaat spelen hierbij een voorname rol. Vandaag ook dat als je zomaar je uitlaat vervangt door een rechte pijp dat er geen positief effect wordt bereikt. Hierin spelen echter veel factoren een rol.

Tijdens de overlap van de kleppen (een korte tijd staan zowel de inlaat als de uitlaat open) is het van belang dat alle restjes verbrande gassen uit de cilinder verdwijnen. Maar de verse gassen mogen er natuurlijk niet uit gezogen worden. De uitlaat, lengte van de overlap, kleplift en toerental zijn zo ongeveer de ingredienten van de soep van factoren welke de uitkomst bepalen van wat er op dat moment gebeurt.

De uitlaat heeft een eigen resonantie frequentie en helpt zodoende bij bepaalde toerentallen mee bij het leegtrekken of juist terugduwen van de uitlaatgassen. Eenvoudig gezegd - als je de lengte en samenstelling van de uitlaat veranderd dan verander je het koppelverloop.

Je kan je voorstellen dat dit een erg ingewikkelde materie is en omdat autofabrikanten niet gek zijn (echt waar) doen ze alvast erg hun best om dit proces goed te krijgen zodat de uitlaat geheel afgestemd is op de andere factoren.

Maar heb je nu een turbo.... Dan werkt het anders. de pulsen uit de uitlaat stuiten op de turbo en zijn verstoord. Weg is het positieve effect van de uitlaat. Gelukkig is dit niet erg omdat de turbo toch verse gassen de cylinder in perst.

Als je met een turbo een demper er tussenuit haalt dan gaat je turbo harder draaien. Dit komt omdat de druk na de turbo lager wordt dan met demper. Eigenlijk schroef je je turbo dus een beetje op. Hoeveel dat is kan je eigenlijk alleen maar meten. Zelf zou ik alle dempers lekker laten zitten en een andere manier verzinnen om iets meer turbodruk te krijgen - als je hem tenminste wilt opvoeren.

Geplaatst: 16.01.2006 - 11:31
door danny V40
niet helemaal mee eens

Geplaatst: 16.01.2006 - 11:41
door menjo
Milner schreef:Als je met een turbo een demper er tussenuit haalt dan gaat je turbo harder draaien. Dit komt omdat de druk na de turbo lager wordt dan met demper.
Gaat de turbo dan niet zachter draaien?

Geplaatst: 16.01.2006 - 11:54
door Milner
Nee.

De turbo draait omdat de druk voor de turbo hoger is dan de druk na de turbo (anders gingen de schoepen niet rond nietwaar). Je kan het dus zien als een drukverschil over het turbowieltje. Als de druk na de turbo dus zakt neemt het druk verschil toe. Dus gaat hij harder draaien.