Pagina 1 van 1

Koppeling D5

Geplaatst: 22.03.2008 - 11:56
door Gerard van Hoeven
De laatste tijd valt mij op dat bij wegrijden en het opkomen van de koppeling het net is of er in de koppeling iets moet aanspannen. Het voelt alsof er een rolveer moet worden aangespannen. Herkent iemand dit?

Geplaatst: 23.03.2008 - 09:58
door Oceanracer
Wat is het gevolg hiervan bij het wegrijden? Kun je nog wel soepel wegrijden, of moet je daarvoor de koppeling eerst weer ietsjes intrappen, waarna je wel weer kunt koppelen?

Geplaatst: 24.03.2008 - 12:20
door Gerard van Hoeven
Ja, soepel wegrijden is gewoon mogelijk.

Geplaatst: 24.03.2008 - 14:02
door Oceanracer
Hmmm, is dan in elk geval goed nieuws. Hoor je ook geluiden, zoals geschraap, gerammel of getik tijdens het koppelen?

Geplaatst: 24.03.2008 - 21:20
door Gerard van Hoeven
Geen bijgeluiden.

Geplaatst: 24.03.2008 - 21:23
door steven460
1e gedachte:

Koppeling grijpt beter aan als deze opgewarmt is.
Het op-warmen gebeurd aan het oppervlakte in no-time ivm de grote hoeveelheden energie 10 a 100kw verstookt wordt in de koppeling.

Als deze eenmaal warm is grijpt hij anders aan. Een erg oude of super nieuwe koppeling heeft dit effect erger.

Een paar keer hard optrekken wil dit tijdelijk verminderen.

2: OF je druk-veren zijn op, waardoor de koppeling makkelijk slipt.

Geplaatst: 07.04.2009 - 20:47
door binsbergen
Hoopjes bekende zaken kom ik tegen qua koppeling op mijn S60 D5 uit 2001

Heb zelf het probleem dat een paar keer de auto niet soepel weg wil rijden.
Situatie is niet elke keer hetzelfde (motor koud/warm, lang staan met koppeling ingedrukt/kort staan)
Auto trekt licht schokkend op (paar meter) en als de koppeling geheel los is gaat alles goed.

Probleem is, mijn auto heeft nog 1 week garantie en de trilling is niet elke keer voelbaar bij het optrekken. Soms voel je het dagenlang niet. Dus je raadt al wat er gebeurd als ik bij Van Aarle langsga....dan doet ie het perfect.

Maar iemand nog andere ideeen hierover??? Want ik voel er niets voor om 2 weken na de garantie alsnog zelf 2000 euries kapot te slaan voor iets wat nu waarschijnlijk al defect is.
Alles is welkom want als het aan mij ligt is elke keer optrekken een ramp zodat het een aantoonbaar (garantie)probleem is.

Wel jammer dat dit de 2e Volvo-diesel is de me op de koppeling (of aanverwante) teleurstelt. Mijn laatste 850 (lpg) is er ook al mee gestopt door een compleet verrotte koppeling (echt alles aan stukken).

Wie redt mijn garantie?!?!?!?!

:cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

Geplaatst: 07.04.2009 - 22:59
door edraket
Heel veel D5's hebben dat met een koude motor. Zelfs met vrijwel nieuwe auto's/koppelingen/vliegwielen. Zit puur in het vliegwiel. Deze kan dan nog heel lang goed blijven. Ik denk niet dat van aarle hier iets mee zal doen.

Geplaatst: 08.04.2009 - 15:38
door zwolly
had ook viegwielproblemen, klapperde wat bij koude motor en trillend koppelingspedaal bij optrekken, het vliegwiel is 3x!!! vervangen, 2x voor een set van een autoonderdelen bedrijf,wel van luk, de 3e keer bij volvo gekocht ,dus orgineel. de 2 vliegwielen van het onderdelen berdrijf tjilpten en piepten bij het uitzetten en starten vd auto, na vervangen van de boel voor orgineel volvo spul was het gelukkig helemaal goed, wel alles garantie.

als het ea niet goed is dan lijkt het me wel dat het gemaakt moet worden onder de garantie die je zegt te hebben, je koppelingspedaal trilt wel onder je voet toch??... het lijkt me niet dat je verteld gaat worden : hij rijd toch?? v aarle is toch geen kamper oid?

gewoon er naar toe gaan en verzoek gewoon dat het gemaakt word, laat anders de auto maar een week staan bv, dan kan hij het elke dag proberen of een paar keer p dag net zo lang tot ie het vind..en als het dan toch kapot gaat na de garantie,bv binnen 2 weken erna zoals je schrijft ,heb je het igg gemeld en.....

Geplaatst: 08.04.2009 - 15:55
door edraket
Tsja, mijn ervaring is anders bij handelaren. Als je een klein geluidje of trillingkje bij koude motor hebben gaan ze denk ik niet de koppeling vervangen. Dat doet alleen de dealer, en dan nog hangt het af van de bereidwilligheid ervan. Heeft gewooon te maken met de marges die gemaakt worden op de auto's.

Waren die twee vliegwielen van de onderdelenboer nieuw?

Geplaatst: 08.04.2009 - 16:01
door zwolly
mmm,mijn auto heb ik deze keer niet bij de dealer gekocht maar toch is ea nu naar tevredenheid opgelost, heb er in eerste instantie ook best wat moeite voor moeten doen, als het niet gemaakt zou zijn denk ik niet dat ik hier nu in"vrijheid" zat te typen :violent1:

die 2 vliegwielen van de onderdelen boer waren zeker nieuw, gele dozen van luk geen krasje erop... zijn nu aan het uitzoeken hoe of wat, de vliegwielen worden getest... de beste man probeert zijn onkosten wel te verhalen en ik hoop dat hem dat gaat lukken.

Geplaatst: 08.04.2009 - 21:02
door binsbergen
Ik lees gelukkig al snel een aantal reacties. Houdt van actieve fora...

Maar er wordt gereageerd met het gegeven dat het met koude motor vaker gebeurd.
Dat is niet het geval. Het gebeurd ook met warme motor. Gewoon volledig willekeurige momenten.
En het is ook geen klein trillinkje. Ofdat je in de vijf optrekt zonder gas te geven (en dan met een benzine want de diesels zijn er sterk zat voor, als is het niet goed)

Ik ben ook van mening dat Van Aarle vast niet de beroerdste is, ik heb zeker geen slecht gevoel bij deze zaak. Maar ik stond 3 dagen na de koop ook al bij hem omdat 1 slot helemaal niet werkte (vanaf de eerste dag al niet). En dat slot moest ik ook gewoon betalen (arbeid niet) terwijl een gewoon werkend slot toch echt bij een auto hoort en dat dus gewoon volledig garantie is. Het kostte me slechts 60 euries dus daar ga ik niet over vallen, maar toch stemt me dat nog niet 100% goed met het oog op deze storing.
Maar ik ga geen conclusies trekken voordat ze de kans hebben gehad het op te lossen.

Denk dat ik de auto maar gewoon daar neerzet voor een tijdje zodat ze zelf kunnen voelen wat het is. Hun reactie vandaag was dat het nooit het vliegwiel kon zijn maar tevens werd er gezegd dat een vliegwiel met 279000 best versleten kan zijn ?!?! Maar ik heb een zeer goeie auto gekocht die zij van haver tot gort zouden kennen (dat is meerdere malen herhaald) dus ik laat het aan hun.
De auto is verder overigens perfect en in een uitzonderlijk mooie staat voor dit bouwjaar en km's. Zelfs het lichte interieur lijkt nieuw

Geplaatst: 08.04.2009 - 22:51
door Oceanracer
Mijn mooie oak-interieur is ook nog smetteloos maar ook mijn vliegwiel is niet alles meer hoor. Maar hij bokt niet zo als die van jou, denk ik. Ik los het heel makkelijk op: Koppeling omhoog, gas bijgeven, koppeling ondertussen ietsjes weer intrappen en weer op laten komen. Komt ie perfect van z'n plek.

Geplaatst: 18.04.2009 - 13:16
door Oldfield
Ten aanzien van de garantie: Ik vind het heel vreemd als er garantie op de auto wordt gegeven een defect slot niet onder de garantie valt. Is het expliciet uitgesloten in de garantievoorwaarden? Zo niet, dan moet het hersteld worden. hetzelfde geldt uiteraard voor de koppeling. Onder Bovag zouden beide gebreken overigens hersteld moeten worden. Ikzelf heb mijn auto expres zonder garantie van een handelaar gekocht (voor een veel lagere prijs dan bij een dealer uiteraard) omdat ik alleen de Bovag garantie vertrouw en daarnaast moet je de verkoper ook vertrouwen want voor een paar duizend euro ga niet procederen. Volgens de wet heb je onder omstandigheden zelfs zonder garantie recht op herstel van gebreken die zich na de aankoop voordoen (wel afhankelijk van aard van het gebrek, gebruik en leeftijd km's en hoe snel het zich na aankoop voordoet). Dit noemt met het conformiteits beginsel: een auto moet voldoen aan de eisen/kenmerken die je er redelijkerwijze aan mag hechten. Mijn advies: terug gaan naar Van Aarle en eisen dat alle gebreken hersteld worden op zijn kosten.

Ten aanzien van de koppeling: mijn V70 2.4D uit 2005 heeft ook een trilling in het koppelingspedaal als ik hem ingedrukt houd. Is dat ook gerelateerd aan slijtage aan het vliegwiel? Ik heb verder geen last met schokkerig optrekken of iets dergelijks. Daarnaast voel ik tijdens het rijden een lichte trilling in het stuur. Zou dat ermee verband houden of is dat eerder uitlijnen of normaal?