Pagina 1 van 2
benzine toevoegen aan diesel?
Geplaatst: 23.03.2008 - 21:21
door sjoerdb
hoi,
ik heb gehoord dat als je benzine toevoegt aan diesel dat je octaangehalte dan hoger wordt. dan zou je een betere verbranding moeten krijgen, beter verbruik en meer motorvermogen. en hoe zit dat met aceton? ook daar zou het voor gelden?
wie heeft een idee dat dit waar kan zijn? wat zijn de ervaringen en bevindingen? ik ben benieuwd hoe het met ervaring zit?
Geplaatst: 23.03.2008 - 22:02
door Auk
Het enige wat ik je kan vertellen over benzine bij diesel doen, is dat het in de winter zorgt dat de diesel bij tanken minder zal schuimen...
In principe lijkt het mij een vaag iets, want een benzine motor heeft een ander principe qua verbranding... benzine zal eerder ontsteken door de gloeiplug, door de compressie zou de diesel pas ontsteken, dus of er enige vorm van meer motorvermogen mogelijk zou zijn weet ik niet...
Geplaatst: 23.03.2008 - 22:17
door Sam
mijn neef heeft ooit eens een halflege diesel volgedaan met benzine, dat ding vloog...toch voor 50 km........
Geplaatst: 23.03.2008 - 22:35
door eXite
Denk maar zo, als het zo zou zijn dan zouden shell en de BP wel een nieuwe v-power/ultimate diesel aan de pomp verkopen met een bepaald percentage benzine erin.
Geplaatst: 23.03.2008 - 23:08
door sjoerdb
doen ze dat dan niet met de "betere" diesel en benzine? diesel heeft een octaangetal van ongeveer 50 en benzine 95 of 98, en nu heb ik gelezen dat ultimate een octaan heeft van 55. en bij die ultimate hebben ze het over een beter verbruik, schonere verbranding en meer vermogen. zou dan een beetje extra octaan in vorm van benzine niet hetzelfde doen als ultimate tanken?
Geplaatst: 23.03.2008 - 23:33
door Michael Oud
Heb je google al eens geraadpleegd?
Geplaatst: 24.03.2008 - 19:31
door trompetje
Cojones schreef:Heb je google al eens geraadpleegd?
Zoek dan ook eens op cetaangetal......
(idd niet octaangetal)
Geplaatst: 24.03.2008 - 22:28
door V70 classic
Ik zou er niet te veel mee rommelen.
De olie maatschappijen voegen in het najaar benzine toe aan de diesel,de zogenaamde winterkwaliteit.
Dit is overgens niet tegen het schuimen maar tegen het vlokken.
Als diesel te koud word volgt er een chemische reactie waardoor er een soort van parafine ontstaat,( de zogenaamde vlokken).
Dit kan voor je motor nog niet zoveel kwaad maar de brandstoffilters vinden het niet lekker, die slaan dicht.
Het principe van de diesel is zelfontbranding.
Bij benzine lukt dat niet door de hoge klopvastheid.
Hierdoor moet men een vonk creeren om een boem te krijgen.
Hoe hoger het octaan gehalte hoe hoger de klopvastheid en dus minder kans op een mis fire.
Vandaar dat men in de racerij een hoog octaangehalte wil.
Men kan de motortemp dan opdrijven zonder dat er problemen met de ontsteking ontstaan.
De hoge motortemp uiteraart voor een beter rendament.
Dus als je benzine toevoegd aan de diesel ga je bewust dit effect opzoeken.
Je krijgt een instabiel mengsel en kans op motor schade.
Echter andersom is het minder schadelijk (dus perongelijk diesel bij de benzine.
Dit omdat je door de lage compressie geen ontbranding krijgt maar deze door een vonk word opgewekt.
Geplaatst: 25.03.2008 - 19:38
door nordicman
Ik zou er niet te veel mee rommelen.
De olie maatschappijen voegen in het najaar benzine toe aan de diesel,de zogenaamde winterkwaliteit.
Dit is overgens niet tegen het schuimen maar tegen het vlokken.
Kijk even in de
zoek functie, daar heb ik al een aantal keren uitgelegd wat winter en zomer spec is, maar benzine voegen we niet toe.
BTW, Je brandstofpomp vindt benzine ook niet zo lekker smeren.
Geplaatst: 25.03.2008 - 19:58
door V70 classic
nordicman schreef:Ik zou er niet te veel mee rommelen.
De olie maatschappijen voegen in het najaar benzine toe aan de diesel,de zogenaamde winterkwaliteit.
Dit is overgens niet tegen het schuimen maar tegen het vlokken.
Kijk even in de
zoek functie, daar heb ik al een aantal keren uitgelegd wat winter en zomer spec is, maar benzine voegen we niet toe.
BTW, Je brandstofpomp vindt benzine ook niet zo lekker smeren.
Goed je zal dan wel een ander stofje gevonden hebben maar aan aantal jaren geleden knikkerde we er gewoon benzine bij.
En dat werd dan door de (Shell) leverancier aanbevolen.
Je kunt altijd nog een moeilijke en dure manier zoeken,want tijden veranderen.
Het is wel zo dat de laarste jaren de leveranciers zelf al ruim van te voren dat "andere"stofje ruim op tijd toevoegen.
Maar toen ik mijn loopbaan als monteur starte in het wat zwaardere materieel,moesten we het zelf doen als de winter wat vroeg inviel.
En ik heb toen heel wat ellende gezien,lees brandstof algetapt omdat b.v. een graafmachine zijn diesel voorraad na een paar weken weer vond.
Was trouwens wel lekker voor in de kachel :evil:
Over dat smeren heb je gelijk maar dat proleem heb je alleen als je belachelijk veel toevoegd MAW verkeerd tankt.
Geplaatst: 01.02.2009 - 23:37
door puntnl
Hou er rekening mee dat moderne diesel geen zwavel meer bevat, hierdoor is het veel schraler dan de oude diesel. Doordat het schraler is, smeert het al veel minder goed dan vroeger.
Daar bovenop wordt er tegenowoordig biocomponent meegemengt die al minder stabiel is dan aardolie diesel. Risico op verzuring van de brandstof wordt alleen maar groter.
Als je ook nog benzine mee gaat mengen wordt de diesel nog schraler en daarnaast bereik je er helemaal niets mee.
Gevolgen voor common-rail diesel motoren zijn verhoogde slijtage van het brandstofsysteem, te weten brandstofpomp, injectoren e.d.
Geplaatst: 01.02.2009 - 23:48
door imker
Aceton tast vele kunstoffen aan. Ik zou daar toch heel voorzichtig mee zijn.
Geplaatst: 02.02.2009 - 00:50
door euerw
imker schreef:Aceton tast vele kunstoffen aan. Ik zou daar toch heel voorzichtig mee zijn.
bij de bouwmarkt is het te koop in kunstof flesjes van 500ml, das wel vreemd dan,toch?
maar 105ml op 70l diesel, eerst proberen dan praten, lijkt mij........
het verhaal van PUNTNL lijkt me beter tot z`n recht komen, de oude rotatie kan wel wat hebben tot frituurolie aantoe lukt wel maar de moderne comm.rail pomp zou ik niet te veel mee knoeien
Geplaatst: 02.02.2009 - 00:55
door Stinky
Vele kunststoffen, niet alle. Probeer Wikipedia eens, of Google. Groetjes!

Geplaatst: 02.02.2009 - 01:02
door euerw
nu de brandstof prijzen weer redelijk zijn zit ik op bp ultim, iets beter dan standaard diesel maar meer plezier van.
Tango met aceton geeft het zelfde effect, alleen het gekl**** met flesjes en spuitjes is minder
Geplaatst: 22.07.2010 - 14:17
door oldtimerboy
V70 schreef: De olie maatschappijen voegen in het najaar benzine toe aan de diesel,de zogenaamde winterkwaliteit.
Dit is overgens niet tegen het schuimen maar tegen het vlokken.
Het verschil tussen de zomer en winterspecificatie van diesel heeft NIETS te maken met het toevoegen van benzine

wel met de destilatiespecs en het zogenaamde "cloud point" (dat is het punt waarop zich de eerste waskristallen vormen)
Ik heb 34 jaar in een raffinaderij gewerkt maar nog nooit heb ik 1 liter benzine zien toevoegen
Dit werd inderdaad wel gedaan bij zware machines om het starten in de winter te vergemakkelijken.
so far my 2 cents
:splat:
Geplaatst: 22.07.2010 - 14:26
door Ramon&Ramon
Benzine vernield je commonrail dieselpomp!!!!
Nooit expirimenteren met die onzin dus!
Geplaatst: 22.07.2010 - 14:29
door 945i
Andersom doe ik het weleens met een oude auto, reinigende werking van diesel is geweldig!

Geplaatst: 22.07.2010 - 14:42
door V480-S60
Sow he, weer een oude koe een mega schop naar boven geven.
Neem voor de moderne motoren de raad van Ramon&Ramon absoluut ter harte.
En ik weet dat oldtimerboy, ook al ken ik hem niet, de waarheid spreekt. Dus geen benzine aan diesel toevoegen.
Geplaatst: 23.07.2010 - 01:22
door Niels_#
@Oldtimerboy: op Pernis gewerkt?
Het cloud point hou je onder controle met temperatuur, je zou dus ook je dieseltank kunnen verwarmen

(tot zover mijn zeer beperkte kennis over cloud points

)
Het verhogen van het octaangetal van je brandstof is bij een diesel totaal onlogisch. Het octaangetal geeft de mate van zelf ontbranden aan. Een hoog octaangetal geeft aan dat een brandstof moeilijk uit zichzelf ontbrandt en dat is bij een zelfontbrander (=diesel) niet bepaald wat je wilt....