Pagina 1 van 1
Scheurtje in turbo, hoe ernstig is dit?
Geplaatst: 24.03.2008 - 18:12
door K00L
Onlangs een scheurtje geconstateerd in de flens van de turbo. wanneer de motor draait komt er wel wat uitlaatgas uit, maar ik merk geen enorm drukverlies tijdens het rijden, de turbo blijft jagen. Uiteraard moet dit probleem verholpen worden. nu is mijn vraag hoe ernstig dit is, en wat eventuele oplossingsmogelijkheden zijn.

Geplaatst: 24.03.2008 - 18:21
door Auk
Beste,
wanneer ik jou was had ik Wouter Gerdes even gecontacteerd, hij heeft in Groningen een werkplaats waar hij 480's demonteerd, en waarschijnlijk ook wel een onderdeeltje voor jou heeft liggen!
Je kunt het ook dicht lassen, maar een "nieuwe" turbocompressor is altijd beter.
PM ff, dan stuur ik je de gegevens van Wouter ff (wanneer je interesse hebt)
Succes
Geplaatst: 24.03.2008 - 18:38
door AndorabLe
Als ik het goed heb, moet officieel je uitlaattraject (waar de turbo dus ook deel van uitmaakt) van voor tot achter gasdicht zijn.
Voor de werking van je turbo scheelt het wel iets. Als de uitlaatgassen die je turbo ingeperst worden teveel ontsnappen, kan je turbo niet meer de maximale druk opbouwen.
Geplaatst: 24.03.2008 - 18:46
door Volvo_480_turbootje
Niet dichtlassen, dat komt volgens mij toch los... ooit een turbo zien gloeien in het donker?
Geplaatst: 24.03.2008 - 19:54
door Cruising 480
Ik denk dat Wouter nog zat spullen daarvoor heeft, ik zou dus niet tobben.
Geplaatst: 24.03.2008 - 20:12
door Auk
Volvo_480_turbootje schreef:Niet dichtlassen, dat komt volgens mij toch los... ooit een turbo zien gloeien in het donker?
Een las houdt dat gewoon hoor

de hitte die bij lassen onstaat is velen malen hoger dan de hitte die ontstaat bij de compressor.
Geplaatst: 24.03.2008 - 20:47
door magiq480turbo
kijk of je ergens goedkoop een turbo kunt kopen, deze mag stuk zijn op het gevoelige schoepenrad gedeelte, je kan het uitlaatdeel wat bij jou gescheurd is, ervan losschroeven, let wel op dat je een turbo van het 2de type pakt, want er zijn 2 soorten turbo´s gebruikt, waar het uitlaat deel van veschilt,
succes,
groeten,
Ronald
Geplaatst: 24.03.2008 - 22:50
door sjoerdb
als je het last dan scheurt het wel snel daarna naast de las, het is gietijzer wat je gaat lassen, 2 verschillende materialen geven problemen. dus wil je een goeie oplossing zou ik gaan kijken voor een nieuwe of gereviseerde.
Geplaatst: 25.03.2008 - 00:27
door Auk
Lassen is geen probleem bij gietijzer...
Zo is het mij vertelt tijdens mijn lascursussen... dus het lijkt mij stug dat het dan niet zo blijkt te zijn? :oops:
Geplaatst: 25.03.2008 - 09:52
door Iroll
Het probleem is dat op die plek de snelle opwarming en afkoeling elke keer weer voor problemen zorgt. Ik heb het uitlaatspruitstuk van mijn P1800ES ook een keer laten lassen. Na het lassen moest hij heel langzaam afkoelen in een zandbak, heel gedoe en lang niet iedereen kan het. Maar de las hield het alsnog maar een week of 2 uit. Moest er alsnog een andere op zetten. Zou er nooit meer aan beginnen, veel extra kosten en werk gehad.
Geplaatst: 25.03.2008 - 18:44
door K00L
Okee, ik denk dat het het beste is om op zoek te gaan naar een defecte turbo van het 2e type, dan schroef ik het schoepengedeelte gewoon om. Dat is de economisch meest verantwoorde oplossing
bedankt voor alle reacties
Geplaatst: 26.03.2008 - 09:45
door Eelco_440Turbo
Ik zit met precies hetzelfde probleem.
Rij zelf een 440 uit 1995, ben al opzoek naar een andere turbo, maar waar zit het verschil tussen de 2 types turbo's. Heb namelijk een nieuwe gevonden en het is een Garrett T2 voor de volvo 400 serie. De Typenummers die erop staan zijn: 9031250(Volvo) XJR1588W(Garrett).
Ik kan zelf in mn vraagbaak geen typenummers terug vinden, weet iemand deze?
Alvast Bedankt!
Geplaatst: 26.03.2008 - 11:35
door Iroll
In deze thread staan foto's van beide turbo's. De bovenste is de 1e serie en de 2e foto is de 2e serie. De turbo's zijn hetzelfde, het 1e type heeft een aansluiting op de uitlaat dat uit 2 gedeeltes bestaat, het nwe type, vanaf '91 heeft een aansluiting dat uit een geheel bestaat.
http://volvo480.dragons.org.uk/forum/vi ... hp?t=14521
Geplaatst: 26.03.2008 - 21:17
door Volvo_480_turbootje
Ik vraag me af hoe jullie die turbo's kapot krijgen, hetgeen ik wel altijd voor heb dat de bouten van mijn turbo's zoek raken, hoe ik het telkens flik, geen idee, dat was bij mijn mazda turbodiesel indertijd, bij mijn 480...
Ik heb nog een motorblok met een turbo op, maar als ik dit lees ga ik die zeker als reserve houden!
Ik weet een volvoafbraak die misschien nog turbo's liggen heeft, nl Pauwels in Pepingen (België) 003225324914
Geplaatst: 27.03.2008 - 20:01
door Eelco_440Turbo
Tsja, ik vraag het me ook af, ik heb de auto net 3 maanden dus weet eigenlijk niet of ie al kapot was of dat ik hem kapot gereden heb.
Heb een 460 turbo gekocht om te slopen dus haal daar de turbo vanaf dus ben gelukkig gered nou..
Voor iedere andere die opzoek is naar een turbo:
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... TQ:DE:1123
Deze is in duitsland te koop, ik heb er geen baat meer bij maar iemand anders misschien wel, de verkoper wil ook naar Nederland verzenden heb ik al nagevraagd, wat de kosten zijn weet hij/zij nog niet.
Maar mocht de turbo voor die 390 euro verkocht worden dan is het wel een koopje aangezien hij bij Heuts een kleine 800 euro kost...
Dit is wel het 1e type turbo dus zonder bochtje
Groeten Eelco
Geplaatst: 27.03.2008 - 21:47
door sjoerdb
heb ik het toch makkelijker, 50 euro voor een turbolader voor de 1.9 diesel...