Pagina 1 van 2
Help, wat kan er toch met mijn Volvo 940 aan de hand zijn ?
Geplaatst: 25.03.2008 - 01:04
door LOEK VOLVO
Ik ben de (gelukkige) eigenaar van een Volvo 940 Estate automaat die aangedreven wordt door een B230FK motor op gas/benzine.
Per week rij ik zo gemiddeld 800 kilometer en sinds een paar maanden slaat mijn motor zo ongeveer 4 tot 6 keer per week af. Het afslaan komt voor bij elke snelheid, zelfs als ik 140 km/uur rij slaat hij plotseling af.
Als de motor afgeslagen is kan ik hem ongeveer een halve minuut later gewoon weer starten en loopt dan weer 100 kilometer of meer probleemloos. Het afslaan komt zowel voor op gas als op benzine.
Omdat ik zelf dacht dat het in het ontstekingscircuit zat heb ik de verdelerkap, de rotor, de bougies en de bougiekabels vervangen.
Tevens heb ik allerlei stekerverbindingen gecontroleerd en waar ik dacht dat het nodig was heb ik er wat contactspray op gespoten.
Tot op heden is de storing nog steeds niet over en begint zo langzamerhand toch echt vervelend en soms gevaarlijk te worden.
Wie o wie heeft hier ervaring mee en kan mij vertellen wat er eventueel aan de hand kan zijn.
Mods edit
Titel niet in hoofdletters svp
verplaatst naar de juiste rubriek een 940 is nog geen klassieker
Geplaatst: 04.04.2008 - 15:59
door ries00
Hoi Loek,
Welkom hier.
Je krijgt niet veel respons hé? Volgens mij omdat je klachten zo atypisch zijn. Als ik dit soort klachten ervaar dan kijk ik altijd eerst of al de massaverbindingen op orde zijn. Vooral de minkabel van de accu is vaak rot van binnen. Ook zijn de massapunten direct achter de koplampen vaak niet meer zo goed. Alles losmaken, schoonmaken en weer goed vastzetten en kwak vaseline er over. Werk kabel voor kabel, punt voor punt. Dan kom je vanzelf bij de rotte uit. O ja, vind je één rot punt dan is de rest meestal ook een heel end onderweg!
Groet en succes met zoeken, Richard
Geplaatst: 05.04.2008 - 08:08
door Baseman
Hangen er veel sleutels aan je sleutelbos?
Bekend euvel is een defect contactslot, met hele rare klachten tot gevolg.
Ga eens rijden met uitsluitend de contactsleutel en haal de rest eraf, see what happens.
Geplaatst: 06.04.2008 - 15:58
door LOEK VOLVO
Hoi Richard,
Ik heb de min kabel gecontroleerd, maar zo als ik het kan waarnemen is deze kabel nog klokgaaf.
De massapunten direct achter de koplampen waar jij over schrijf kan ik helaas nergens vinden. Kan het zo zijn dat bij andere bouwjaren die massapunten misschien anders zitten ??? Mijn 940 is van 1995 !!!
Wel waren de twee litz verbindingen links en rechts naast de verdelerkap in zeer slechte staat door vervuiling en corrosie.
Deze schoongemaakt, opgeschuurd en weer goed vastgezet.
Daarna weer een rit gemaakt maar na ruim 50 kilometer sloeg de motor toch weer af.
Geplaatst: 06.04.2008 - 18:18
door volvo_sport
Hoi loek,
Ik heb dit euvel een keer eerder mee gemaakt, toen was het een dure storing namelijk de mototmanagement computer recht bij de bijrijdersdeur achter zij kap deze werd warm waardoor er een bepaalde verbinding niet meer werd gemaakt. nieuwe kost een paar honder euro.
groet Stephan.
Geplaatst: 06.04.2008 - 20:35
door Hulzie
Probeer het eens met je reservesleutel (als je deze nog nieuw heeft) ik heb iets ssortgelijks gehad, en oorzaak bleek versleten contactsleutel
Geplaatst: 09.04.2008 - 10:39
door LOEK VOLVO
Het advies van Baseman opgevolgd. Ik had totaal 11 andere sleutels aan mijn sleutelbos hangen dus het was wel even de moeite om die van mijn contactsleutel te scheiden zodat geen vreemde krachten meer op de contactsleutel konden komen door schommelingen van andere sleutels.
Ook het hier bovenstaande advies van Hulzie opgevolgd door de reservesleutel te gebruiken.
Het klinkt wel heel mysterieus maar in beide gevallen sloeg de motor toen zo ongeveer om de 10 kilometer af dus ik heb maar weer snel alle sleutels aan de contactsleutel verbonden met als gevolg dat de motor nu al weer meer als 100 kilometer niet uitgevallen is.
Zelf trek ik nu de conclusie dat er toch een rot contact in het contactslot zit dat door de kracht van de 11 sleutels net NIET verbroken wordt als die wel aan de contactsleutel hangen.
Ik ga volgende week maar eens kijken wat een nieuw contactslot kost en als dat mee valt zet ik er eerst maar eens een nieuwe in.
Geplaatst: 09.04.2008 - 12:22
door Hulzie
Ik ben toen ook haast zover gewest een ander contact erin te zetten, prijsopgaaf gevraagd : niks duurder dan dat van een golfje, excl. inbouwen, maar dat zou ikzelf doen. Valt mee dus. (kaal contact 50 - 80 euro)
Daarna heb ik mijn servicesleutel geprobeerd, en zo kwam ik erachter dat de oorzaak in de slijtage van de sleutel zat.
Voor die tijd had ik al een omleiding gemaakt, gewoon een draadje vanaf het startrelais middels een forse zekering doorlusbaar gemaakt naar de vuuraansteker en zo kan ik um altijd starten zonder dat ie op contact staat, als ie maar van stuurslot af is, zo stelen OOstblokkers ook wagens.
Maar voor mij komt de tijd nu weer aan dat mijn afstandsbediening niet werkt, komt doordat de zon er overdag opstaat, en wordt alles droog ofzo, oorzaak schijnt de massa van de afstandsbediening in/aan de auto te zijn, nou heb ik de dvd ees van Vadis en alles, kan iemand mij misschien uitleggen waar ik dat draadje kan vinden? Vorig jaar zomer ook al aan het zoeken geweest, en na een regenbui doet ie het weer (ook dit kan ik overbruggen, doe ik als ie het weer eens niet doet, maar net nu, sinds twee dagen, doet ie het weer wel en niet) Ik kan dat draadje niet vinden.
Geplaatst: 09.04.2008 - 12:30
door volvorider
Valt alles uit? M.a.w. helemaal geen stroom meer? Wat ook wel eens kan is dat de accuplaten onderling contact maken, dan valt ook alles weg. Probeer eens met een andere accu!
Geplaatst: 09.04.2008 - 15:56
door LOEK VOLVO
Gelukkig valt niet alles uit want ik heb nu inmiddels wel zo ongeveer 100 keer met dit probleem langs de kant van de weg gestaan waarvan toch een flink aantal keren in donker.
Ook twee keer in donker op een snelweg waar op dat punt geen vluchtstrook was en dan sta je echt niet lekker, vooral als je dan op de baan waar je stil sta in je spiegel een vrachtwagen met hoge snelheid zie aankomen.
Als de verlichting dan ook nog eens uit zou zijn dan zou ik me zelfs in een Volvo 940 niet meer veilig voelen.
Geplaatst: 19.04.2008 - 18:33
door Gast
Hey Loek,
Ik heb ook een tijd geleden soortgelijke problemen gehad.
Mijn probleem was een slecht contact van het relais dat de brandstof pompen aanstuurt. Ik ben achter deze oorzaak gekomen omdat ik de pompen niet hoorde lopen (licht zoemend geluid ter hoogte van de tank) als de auto op contact stond.
Ik heb toen het relais getrokken, de aansluitingen met contact spray gereinigd, en het probleem was weg.
Succes met zoeken.
Geplaatst: 20.04.2008 - 11:26
door Baseman
Rvd-460GLT schreef:
Mijn probleem was een slecht contact van het relais dat de brandstof pompen aanstuurt.
@Loek: Je hebt een B230FK, dus heb je in de relaistray een wit relais zitten, op de middelste rij, meest linker. (dat is het brandstofpomprelais)
Deze gaan na verloop van tijd wel eens mankementen vertonen.
Neem het relais eens uit en haal de kap eraf.
Inspecteer (nee echt, héél goed kijken) of er ook maar enige onvolkomenheid zit in de soldeerpunten op de achterkant van de printplaat.
Ik kocht mijn 96-er Estate vorige week en binnen een week stond ik al stil, de motor sloeg niet aan. Relais doorgesoldeerd, issue opgelost.
Overigens, zonder sleutels doet ie het eerder, dat zou dus betekenen, dat als je tijdens het rijden op een veilige weg, bij daglicht, aan de sleutelbos frommelt, het zou kunnen dat je hem kunt laten afslaan, toch? Als dat lukt, weet je zeker waar je moet zoeken.
Contactslotje is er niet 1-2-3 uit, dat heb ik bij mijn vorige auto wel gezien.
Geplaatst: 24.04.2008 - 20:00
door LOEK VOLVO
Naar aanleiding van de laatste twee adviezen besloten het genoemde witte relais er maar eens uit te halen.
Daarna het relais opengemaakt en uitgebreid geïnspecteerd.
Het enige dat me opviel was dat bij het handmatig indrukken van de contacten er flink wat verschil in de contactdruk zat.
Daarna besloten om het relais weer terug te plaatsen en de motor te starten om vervolgens een aantal tikken op het relais te geven.
En jawel hoor, na enkele tikken viel de motor uit zoals onderweg ook gebeurde.
Omdat ik nu toch wel voor 99,9 % zeker wist dat dit relais de veroorzaker was besloten om het relais maar te vervangen.
Eerst even naar de sloop, maar daar vroegen ze € 20,-- voor een relais van 12 jaar oud die misschien ook niet best meer was.
Toen maar even langs de Volvo dealer en daar had ik voor € 40,60 een splinternieuw relais.
Na het plaatsen van het nieuwe relais heb ik inmiddels 400 kilometer gereden en is de motor niet meer uitgevallen.
Ik hoop dat hij zo door blijft gaan en bedank ik iedereen die mij advies gegeven heeft bij deze toch wel vervelende storing.
Geplaatst: 24.04.2008 - 21:15
door Baseman
Hey Loek, dat is mooi nieuws!
Ik kan het toch niet nalaten even te melden dat waarschijnlijk het doorsolderen van alle (echt alle) contactpuntjes (de vertinde eindjes op de printplaat dus) ook had kunnen helpen.
Een nieuw relais is een stuk bedrijfszekerder, maar ook een stuk duurder.
Maar goed, weer een gelukkig mens op weg, mooi zo.
Geplaatst: 24.04.2008 - 23:07
door Michael Oud
Kijk, dat scheelt. Voor iemand die net zo onhandig is als ik, is een nieuw relais nog wel de moeite waard, en 40 euro is nog wel te overzien denk ik, als je een 940 rijdt.
Mooi Loek, weer betrouwbaar toeren!
Geplaatst: 25.04.2008 - 17:52
door Bombina
Heb dit topic een beetje op afstand gevolgd, maar ik vind het weer geweldig dat het zo weer onder elkaar weer opgelost is.
Loek, ik wens je weer veel zorgeloze Volvo-km's!
Geplaatst: 26.04.2008 - 01:00
door LOEK VOLVO
Cojones schreef:Kijk, dat scheelt. Voor iemand die net zo onhandig is als ik, is een nieuw relais nog wel de moeite waard
Hoi cojones,
Ik dacht zelf altijd dat ik juist zo'n handige snuiter was, maar als ik bovenstaande schrijven lettterlijk ga vertalen dan komt het er op neer dat ik juist een onhandige snuiter ben.
Ik ben E-monteur in het grootste gebouw van Nederland en heb al zo'n 35 jaar ervaring met allerlei verschillende relaisschakelingen, dus ga ik het maar niet letterlijk vertalen.
Dan zal je misschien denken, waarom ben je dan zelf niet achter die storing van dat relais gekomen???
Dat komt weer omdat ik totaal geen E-schema van mijn Volvo 940 bezit en kon die ook nergens vinden.
Normaal werk ik altijd met duidelijke schema's en dan is een storing ook veel makkelijker te vinden.
Verder heb ik de ervaring dat de storing toch weer relatief snel terug komt bij het oplappen van een oud relais.
Misschien in deze situatie net niet, maar ik was het uitvallen van de motor echt meer als zat en daarom heb ik besloten om er een nieuw relais in te zetten.
Nogmaals iedereen bedankt voor het geven van advies.
Geplaatst: 26.04.2008 - 14:41
door Michael Oud
Oh, ik zie nu dat mijn woordkeuze wat onhandig was. Ik probeer je natuurlijk niet voor onhandig te slijten, maar doelde er meer op dat ik onhandig ben, en dat mensen die dat net zo zijn als ik wellicht maar beter meteen een relais kunnen kopen.
Geplaatst: 26.04.2008 - 23:31
door Baseman
LOEK VOLVO schreef:
Dat komt weer omdat ik totaal geen E-schema van mijn Volvo 940 bezit en kon die ook nergens vinden.
Daar kan ik je wel aan helpen.
Stuur maar een berichtje.
Geplaatst: 27.04.2008 - 20:39
door LOEK VOLVO
Hoi Baseman,
Als het een schema is waar de complete electrische installatie van de 940 met B230FK motor op staat dan heb ik er zeker belangstelling voor.
Mijn 940 heeft er inmiddels bijna 410.000 kilometer opzitten dus de kans is toch wel aanwezig dat ik vroeg of laat nog een storing in de electrische installatie zal krijgen.
Gaarne verneem ik van jouw wat ik verder moet doen om aan het schema te komen.