Pagina 1 van 1
V70 vering
Geplaatst: 26.03.2008 - 15:18
door ruudk
Nu mijn oude V70 aan barrels is gereden door een slapende truckchauffeur heb ik wat proefritten gemaakt in verschillende V70's:
een XC70 (2002, 150.000km), een V70 2.4T aut (2003, 90.000km) en een V70 2.4 aut (2003, 125.000km).
Het viel me op dat de eerste twee auto's veel soepeler veren dan de laatste, een beetje alsof je in een Amerikaan zit.
Ik ben dat niet gewend van mijn oude V70 (1999).
Zijn er zulke grote verschillen in vering tussen de V70 modellen, of is er iets anders aan de hand?
Re: V70 vering
Geplaatst: 26.03.2008 - 17:46
door Wolfs XC
ruudk schreef: een XC70 (2002, 150.000km), een V70 2.4T aut (2003, 90.000km) en een V70 2.4 aut (2003, 125.000km).
Het viel me op dat de eerste twee auto's veel soepeler veren dan de laatste, een beetje alsof je in een Amerikaan zit.
Ik ben dat niet gewend van mijn oude V70 (1999).
Zijn er zulke grote verschillen in vering tussen de V70 modellen, of is er iets anders aan de hand?
Het verschil in vering tussen een XC70 en V70 hoeft niet uitgelegd te worden lijkt me. De XC70 staat hoger op z'n poten waardoor deze een wat zweveriger weggedrag heeft.
Tussen de V70's zou volgens mij niet zo heel veel verschil moeten zitten qua soepelheid van de veren. E.e.a. kan misschien ook afhangen van nivomatics?
Geplaatst: 26.03.2008 - 21:12
door Romeo-Lima
Dit staat er in de folder uit 2002/3:
Aanvullende specificaties Volvo V70 2.4 T en 2.4 T AWD
• 11-spaaks stalen velgen met wheelcovers met 205/55 R16 W
banden
• Dynamic chassis
• Airconditioning (2.4 T AWD)
• TRACS (Traction Control System) (2.4 T AWD)
• Visco koppeling (2.4 T AWD)
• Automatische niveauregeling (2.4 T AWD)
Zonder zelf te weten waar het voor staat denk ik dat het "dynamic chassis" hier wel eens de reden van kan zijn.
Wellicht verklaart dat jou ervaring met het verschil in vering tussen de wagens.
Wie kan er meer over vertellen?
Geplaatst: 27.03.2008 - 17:11
door ruudk
Bedankt voor jullie reacties.
Ik laat even navragen of er nivomatics onder zitten. In andere topics las ik dat dat lastig te zien is.
Dynamic chassis heb ik ook even opgezocht, maar dat is (denk ik) een schakeling tussen sportstand en comfortabel rijden, en die optie heb ik niet zien zitten in de 2.4.T waar ik in reed.
Morgen nog een proefritje maken en dan een besluit nemen.
Groeten,
Ruud
Geplaatst: 27.03.2008 - 18:39
door eddy3
Bij V70ers van die bouwjaren waren de2,4 140 ;de 2,4 170,en de diesels uitgerustmet een comfortchassis,terwijl de turbobenzinemotoren uitgerust waren met een dynamicchassis.het feit dat U de 2.4t soepeler ervaart dan de2.4 aut wijst er mijns inziens op dat deze wagen kwa schokdemping er iets meer op achteriut gegaan is.Groetjes.
Geplaatst: 27.03.2008 - 19:05
door RVF
Misschien niet echt relevant, maar hebben die V70's dezelfde wielmaat? Ik herinner me nog van mijn vorige Volvo dat hij een flink stuk strakker en harder aanvoelde na het monteren van 17" velgen in plaats van de originele 15", en dat het eigenlijk dus niets met de vering zelf te maken had.
Geplaatst: 27.03.2008 - 19:47
door ruudk
Onder de 2.4T zitten 17" velgen, en rijdt wat zwevender dan de 2.4 met 15".
De 2.4T heeft net 90.000km gelopen. Dat mag toch geen probleem zijn voor de schokdempers?
Daarbij: wat doet precies dat dynamic chassis? Ik dacht eerst dat je daarmee de vering kan veranderen van sportief naar comfort, maar eigenlijk kan ik er weinig over vinden, en ken het ook niet van mijn vorige Volvo's.
Geplaatst: 28.03.2008 - 11:28
door edraket
Je kunt optioneel een dynamic chassis kopen. Dat is niet een verlaagd chassis. Dit houdt in wat stijvere dempers. Of de veren ook zijn aangepast weet ik niet. Het kan natuurlijk dat de eerste eigenaar een dynamic chassis heeft besteld bij zijn nieuwe auto. Een dealer moet kunnen zien wat de fabrieksopties zijn geweest.
Geplaatst: 28.03.2008 - 18:30
door Darmee
Ik heb vorige week mijn S60 ingeruild voor een V70 MY 2006 Edition II (met Nivomats dus).
De 16 inch velgen van de S60 (met Bridgestones) heb ik over laten zetten op die V70 (ik lustte de 17 inch velgen niet die er oorspronkelijk opzaten).
De V70 veert fantastisch, bijna een DS maar dan zonder het deinen. Nogal een verschil met mijn vorige S60s. Kennelijk maken die Nivomats en de iets langere wielbasis dat verschil.
Geplaatst: 28.03.2008 - 23:25
door Hotdog
Kennelijk maken die Nivomats en de iets langere wielbasis dat verschil.
de nivomats zullen niet zo heel veel van doen hebben op het rijgedrag wanneer de wagen leeg is.
Pas bij belasting op de achteras, bijv. nadat je 16 zakken cement in de kofferbak geladen hebt, zal een Nivomat de achterkant oppompen d.m.v. een compressor die lucht in de schokdempers zal pompen. Hierdoor wordt de schokdemper stugger en zakt de achterkant dus ook niet in en zal de wagen reageren alsof er geen 16 zakken cement in de koffer liggen. (je voelt het wel, maar van buiten zie je 't niet)
Ook zal de nivomat niet meteen reageren bij het inveren bij 1 hobbel. daar zal je niks van merken dat een nivomat beter is dan geen nivomat.
Ik denk daarom dat het ervaren verschil dus in de Dynamic Chassis zit.
Geplaatst: 29.03.2008 - 08:52
door Oceanracer
Bij een auto op nivomat zit geen compressor en wordt de auto ook niet opgepompt o.i.d. De nivomats werken op oliedruk.
Een lege V70 met nivomat zal altijd iets stugger aanvoelen dan eentje zonder.
Geplaatst: 29.03.2008 - 09:34
door toppertje
maar wat is nu dan het eingelijke verschil
tussen een comfort- en een dynamic-chasis?
zijn dat alleen de schokdempers,of zijn er nog meer dingen anders?
Geplaatst: 29.03.2008 - 09:38
door Oceanracer
Als ik mij niet vergis:
- Comfort: eigenlijk het standaard onderstel
- Nivomat: schokbrekers die de hoogte van de vering automatisch aanpassen aan de belading
- Dynamic: De bestuurder kiest zelf de stugheid/souplesse van de vering & demping
Geplaatst: 29.03.2008 - 10:40
door eddy3
Ter verdiudelijking:Comfort=standaardonderstel bij V70II.Dynamic=standaardonderstel V70II turbobenzine+alleS60ers.Sportonderstel=optioneel bij V70II en nog steeds optioneel bij de S60,maar dan verlaagd.Dynamic=iets stuggere dempers,sport=nog stuggere dempers+straffere veren(desnoods korter bij verlaagd)Heeft dus niks te maken met zelf aanpassen ofregelen,daarvoor zit je al bij het fourCchassis,en das nog heel iets anders!
Geplaatst: 29.03.2008 - 10:43
door eddy3
Sorry:ben niet volledig geweest:bij sportonderstel ook inbegrepen:zwaardere stabilisatorstangen om overhellen in bedwang te houden.Groetjes!!
Geplaatst: 29.03.2008 - 11:59
door Oceanracer
Met zo'n dynamic chassis heb je toch dit soort knopjes op je dashboard?
Lijkt mij bedoeld om persoonlijk de boel in te stellen.
Geplaatst: 29.03.2008 - 16:34
door edraket
Wat jij bedoelt met de knopjes is four-C, een dynamic chassis is alleen maar een iets straffere demping.
Geplaatst: 29.03.2008 - 17:23
door Oceanracer
Nog luxer dus. Wel nog leuker.

Geplaatst: 29.03.2008 - 22:50
door V70ORD5
Oceanracer schreef:Met zo'n dynamic chassis heb je toch dit soort knopjes op je dashboard?
Lijkt mij bedoeld om persoonlijk de boel in te stellen.
Neen, dynamic is niet een instelbaar iets met knopjes of zo. Klinkt wel vreemd met zo een naam.
Het zorgt ervoor dat de wagen iets stugger, sommigen zeggen stabieler aanvoelt. En tevens komt de wagen iets lager te liggen (1.5 cm dacht ik) En dat compenseert weer een beetje de extra hoogte die je krijgt als er nivomats onder zijn gemonteerd.