Pagina 1 van 3

Resonantie bij 1800-1900 rpm

Geplaatst: 27.03.2008 - 10:51
door dolph
Sinds enige tijd ben ik de trotse eigenaar van een zilvermetallic S60 2.4 edition uit 2002 met 90 dkm op de teller. Ik ben zeer tevreden tot dusver, maar heb een punt dat nog beter kan. Bij het klimmen in de toeren is een lichte resonantie in de motor hoorbaar rond 1800-1900 rpm. Het treedt met name op tijdens versnellen, het maakt niet uit in welke versnelling de bak staat en vindt plaats bij zowel koude als warme motor.

Is iemand bekend met dit probleem cq weet je wat de oorzaak kan zijn. Mijn (prima) niet-merkgebonden garage heeft de oorzaak nog niet kunnen vinden en overweeg hiervoor naar een Volvo vakgarage te gaan.

Suggesties zijn van harte welkom!

groet,
Dolph

Geplaatst: 27.03.2008 - 12:06
door Dexter
Ik herken het probleem wel. Mijn auto heeft namelijk ook een resonantie rond hetzelfde toerengebied (van ongeveer 1800 - 2000 rpm).
Bij mij merk ik het alleen als ik stevig gas geef en dan voornamelijk in de 4de en 5de versnelling. Soms ook in de 3de versnelling.

Bij mij is de computer uitgelezen en zijn de motorsteunen gecontroleerd. Geen foutcodes in de computer en motorsteunen zijn oke.

Ik ben dus, net zoals dolph, ook benieuwd of er mensen zijn die hier een verklaring voor hebben.

Mijn auto is dus een S60 diesel (2.4D) en gechipt naar 198 pk. Bouwjaar 2002

Geplaatst: 27.03.2008 - 12:40
door Oceanracer
Misschien het flex-stuk?

Geplaatst: 27.03.2008 - 12:53
door Frederick
Zelfde resonantie hier (S60 D5 200), maar ook niets te vinden. Ik schrijf het nu toe aan de 5-cylinder-grom.
Soms ook resonantie rechts in de wagen, maar dat bleek een gesp van de passagiersgordel tegen het portier te zijn.

Geplaatst: 27.03.2008 - 14:55
door Dexter
Oceanracer schreef:Misschien het flex-stuk?
Wat is het flex-stuk precies?

Frederick schreef:Zelfde resonantie hier (S60 D5 200), maar ook niets te vinden. Ik schrijf het nu toe aan de 5-cylinder-grom.
Soms ook resonantie rechts in de wagen, maar dat bleek een gesp van de passagiersgordel tegen het portier te zijn.
Het is in mijn geval echt een voelbare trilling die ook meteen weer weg is zodra ik iets minder gas geef.
De trilling die ik voel en hoor is niet de 5-cylinder grom. Ik weet natuurlijk niet hoe het bij de topicstarter is.

Geplaatst: 27.03.2008 - 15:20
door josas
Hier idem.
Geen diesel maar een 2.5T.
Voelbare trillingen in gaspedaal rond 1500 toeren. Meestal wanneer de geartronic, in mijn ogen, in een te lage versnelling rijdt.

Geplaatst: 27.03.2008 - 16:01
door Dexter
josas schreef:Hier idem.
Geen diesel maar een 2.5T.
Voelbare trillingen in gaspedaal rond 1500 toeren. Meestal wanneer de geartronic, in mijn ogen, in een te lage versnelling rijdt.
Maar deze trilling is er dus altijd rond dat toerental? ongeacht de mate waarin je gas geeft?

Dat is bij mij dus niet het geval. Bij normaal optrekken is er niks aan de hand, alleen als ik redelijk veel gas geef.

Geplaatst: 27.03.2008 - 16:07
door dolph
Dexter schreef:
josas schreef:Hier idem.
Geen diesel maar een 2.5T.
Voelbare trillingen in gaspedaal rond 1500 toeren. Meestal wanneer de geartronic, in mijn ogen, in een te lage versnelling rijdt.
Maar deze trilling is er dus altijd rond dat toerental? ongeacht de mate waarin je gas geeft?

Dat is bij mij dus niet het geval. Bij normaal optrekken is er niks aan de hand, alleen als ik redelijk veel gas geef.
Bij mij is het vergelijkbaar, Dexter: het is vooral hoorbaar als je flink gas geeft. Bij normaal optrekken is het bij mij niet helemaal weg, maar wel duidelijk minder aanwezig.

gr,
Dolph

Geplaatst: 27.03.2008 - 16:27
door Dexter
dolph schreef:
Dexter schreef:
josas schreef:Hier idem.
Geen diesel maar een 2.5T.
Voelbare trillingen in gaspedaal rond 1500 toeren. Meestal wanneer de geartronic, in mijn ogen, in een te lage versnelling rijdt.
Maar deze trilling is er dus altijd rond dat toerental? ongeacht de mate waarin je gas geeft?

Dat is bij mij dus niet het geval. Bij normaal optrekken is er niks aan de hand, alleen als ik redelijk veel gas geef.
Bij mij is het vergelijkbaar, Dexter: het is vooral hoorbaar als je flink gas geeft. Bij normaal optrekken is het bij mij niet helemaal weg, maar wel duidelijk minder aanwezig.

gr,
Dolph
oke, het probleem is dus niet exact hetzelfde, maar de oorzaak kan misschien wel hetzelfde zijn.
Nog meer mensen die dit euvel herkennen of een mogelijke oorzaak weten?

Geplaatst: 27.03.2008 - 18:45
door nordicman
Mijn D5 heeft hetzelfde, zijn nog aan het zoeken, mogeljk het hitteschild van de uitlaat, ?? omdat zowel de B als de D er last van heeft, voelbaar in het gaspedaal rond 1500 - 2000 rpm

Geplaatst: 27.03.2008 - 19:14
door Oceanracer
Dexter schreef:
Oceanracer schreef:Misschien het flex-stuk?
Wat is het flex-stuk precies?
Ik weet niet of ik het helemaal goed uitleg, maar het is een flexibel stuk pijp van een soort vlechtdraad, ca 20 cm lang en iets dikker dan een uitlaatpijp, wat een verbinding maakt tussen het "vaste" stuk pijp vanaf het spruitstuk naar het "beweegbare" gedeelte met de midden- en einddemper.

Er worden nu wel 2 dingen door elkaar gehaald. Er is in het topic nu sprake van resonantie en van trillen. Een defect flex-stuk veroorzaakt niet het trillen. Een laag toerental veroorzaakt altijd wat trillingen, waardoor het flexstuk kan gaan resoneren.
_________________

Geplaatst: 27.03.2008 - 20:42
door arnoud
Als ik flink optrek zie ik het 1800-2000rpm stuk alleen in de eerste versnelling, dus dan merk ik het in ieder geval niet :-D

Maar ik kan me niet herinneren ooit bewust een trilling heb gemerkt op bepaalde toerentallen, ik zal morgen er eens op letten...

Geplaatst: 27.03.2008 - 20:55
door Oceanracer
Er zal een wereld voor je opengaan, als je merkt dat ook jij rustig kunt optrekken. Ervaar het nieuwe rijden en schakel door bij max 2500 toeren. Wat een rust. :)

Geplaatst: 27.03.2008 - 21:00
door arnoud
Ik zeg ook, "als" ik snel optrek, dat wil niet zeggen dat ik dat altijd zo doe hoor... ik moet mijn eigen rubber betalen :-)

Ik rij regelmatig lekker in z'n 5 met 50km/u door 't dorp hoor... Maar zo af een toe de motor eens lekker laten grommen is ook zo leuk :-) (en ja, de benzine betaal ik niet zelf :-P)

Oh, en voordat ie echt lekker soepeltjes onderin wil gaan optrekken moet ik denk ik eerst de ETM een keer vervangen...

Geplaatst: 27.03.2008 - 21:03
door Oceanracer
Lekker off-topic, maar laat je het even weten als je je ETM laat vervangen? Ik heb inmiddels een (betrouwbaar) adres die ze weet te repareren. Is in elk geval voordeliger. En aangezien je nog wel eens in de buurt komt, lijkt 't me wel het proberen waard...

Geplaatst: 27.03.2008 - 22:55
door gertsan
Oceanracer schreef:Lekker off-topic, maar laat je het even weten als je je ETM laat vervangen? Ik heb inmiddels een (betrouwbaar) adres die ze weet te repareren. Is in elk geval voordeliger. En aangezien je nog wel eens in de buurt komt, lijkt 't me wel het proberen waard...
En waar is dat dan???

terug on topic. Ik heb nog nooit iets gemerkt van resonanties.

Gelukkig!

Geplaatst: 28.03.2008 - 09:51
door josas
Dexter schreef:
josas schreef:Hier idem.
Geen diesel maar een 2.5T.
Voelbare trillingen in gaspedaal rond 1500 toeren. Meestal wanneer de geartronic, in mijn ogen, in een te lage versnelling rijdt.
Maar deze trilling is er dus altijd rond dat toerental? ongeacht de mate waarin je gas geeft?

Dat is bij mij dus niet het geval. Bij normaal optrekken is er niks aan de hand, alleen als ik redelijk veel gas geef.
Bij mijn S60 merk ik er weinig van wanneer ik (flink) optrek.
Het is meestal wanneer ik langzaam rijdt; tussen de 50 en 80 km p/u.
Heb er al naar laten kijken en, uiteraard, kan men niks vinden...
Vermoed dat het met de motorloop te maken heeft, iets van cilinders of zo. (ben dus écht a-technisch)
Het kietelt mijn rechtervoet een beetje.

Geplaatst: 28.03.2008 - 19:52
door Oceanracer
Vandaag even navraag gedaan, maar de resultaten bij het vervangen van de strip blijken toch tegen te vallen. Soms bleken de ETM's zelfs helemaal niet te functioneren. De kosten bedroegen om en nabij de € 200,00 ex BTW en montage. Hij heeft besloten de ETM's niet langer te laten repareren.

Een nieuwe ETM kost daar € 425,00 ex BTW en montage.

Geplaatst: 28.03.2008 - 20:53
door arnoud
Ik heb vandaag er nog even op gelet, maar bij mij resoneert er niets (merkbaars) bij die toerentallen.

Geplaatst: 28.03.2008 - 20:56
door Fredhead
Ik heb ook geen last van de genoemde resonanties, heb er gisteren naar mijn werk op en neer even extra op gelet