Pagina 1 van 1

Klank van het 2.4 Benz. blok

Geplaatst: 27.03.2008 - 15:27
door Carfreak
Het valt me op dat de 2.4 benz. motor van mijn V70 best luidruchtig is als ik hem start. Ook tikt ie er vrolijk op los. Naarmate het blok warmer wordt verdwijnt het geluid wat meer.

Tikkende kleppen? Tikkende injectoren?

Hebben jullie hier ervaring mee? Dwz vinden jullie de benz.motor ook luidruchtig als ie stationair en koud loopt? Is het normaal?

Ik heb nog garantie :D

Geplaatst: 27.03.2008 - 17:20
door marstijn
Ben nog maar net lid, heb ook nog niets met profiel gedaan. Toch even een reactie, heb mijn v70 nu 5 weken en mij valt hetzelfde op. Bij koude start vrij luidruchtig, een wat knetterend geluid. Ben al naar garage geweest, hebben beugels uitlaat vastgelast, is nu iets beter. Maar nog steeds niet weg. Zelf denk ik aan een lekke pakking van het uitlaatspruitstuk.

Geplaatst: 13.04.2008 - 10:08
door Sunoil
@carfreak
Ja, als ik hem start tikt de motor en loopt iets onregelmatig. bij condens rook zie je de eerst paar minuten deze in pufjes op ritmen van het tikken er uit komen (serieus).

Als de motor warm is is het tikken weg maar hoor je nog wel iets. Zal eens aandachtiger kijken en proberen te beschrijven.

v70 2002, 100K, 2.4 200pk awd

volgt nog......

@marstijn
heb ook bij nat weer als de uitlaat koud is een knetter geluid bij de achterste demper. de demper heeft een velsrand waar in een miniscul gaatje zit. normaal geen probleem, maar als er water in de velsnaad ligt dan krijg je een knetterend geluid. Als de uitlaat warm is en er geen condens/water op de rand ligt is het geluid weg.

Geplaatst: 15.04.2008 - 15:14
door Carfreak
Toch nog reacties! :-)

Dat knetterende geluid herken ik niet. Bij mij is het puur het getik bij een koude motor. Het schijnt echter niets ernstigs te zijn. volgende week gaat de auto voor stabilisatorstangetjes en een motorsteun terug naar de garage. Ik heb nog een maandje garantie. Ik zal meteen nog eens vragen naar dat getik.

Geplaatst: 04.08.2012 - 11:56
door Carfreak
Aangezien het getik en geratel steeds luider werd de afgelopen maanden heb ik eea toch maar laten aanpakken.

Dankzij dit forum wist ik al geruime tijd dat het gaat om het uitlaatspruitstuk dat lekt en het ralle geluid veroorzaakt. Alle 2.4 blokken krijgen hier rond de 120.000km mee te maken. Reden is dat het spruitstuk aan de achterkant van het motorblok gemonteerd zit en de warmte niet goed kwijt kan. Hierdoor ontstaan na verloop van tijd haarscheurtjes.
Mijn spruitstuk lekte bij 2 buizen en was ook nog eens kromgetrokken waardoor er op de uiteinden lucht ontsnapte.

We hebben een gebruikt spruitstuk op de Volvo/Saab sloop weten te vinden. Het betreft een nagenoeg nieuw exemplaar uit een S80 met 37000 km op de teller. Ik kan er dus ongetwijfeld weer zo'n 80 a 90.000 km tegenaan voordat de herrie terugkomt.

Wat een heerlijke rust als ik de sleutel omdraai :D

Kosten: 200 euro incl. montage.

Geplaatst: 04.08.2012 - 12:06
door Oceanracer
Is bij mijn blok nog origineel. En dat na 322.000 km. Dus het is dus zeker niet zo dat álle 2.4 blokken hier mee te maken krijgen.

Geplaatst: 04.08.2012 - 12:10
door Carfreak
Heel bijzonder als ik de garage mag geloven en heel fijn voor jou natuurlijk :D

Op mijn werk heeft een collega een identieke auto en ook bij hem begon het getik en geratel bij zo'n 130.000 km. Hij weet nu iig hoe het opgelost kan worden!

Geplaatst: 04.08.2012 - 12:11
door Oceanracer
Wellicht dat een 170 pk versie een ander spruitstuk heeft.

Geplaatst: 04.08.2012 - 13:31
door Bart
De V70 van mijn schoonzus en man heeft hetzelfde geratel (om het zo maar te noemen) bij koude start, is de 170 pk versie uit 2003. Km-stand daar nu rond de 220.000 km.

Geplaatst: 04.08.2012 - 13:34
door Carfreak
Wellicht verschilt het per MY welk spruitstuk gemonteerd wordt? De mijne is MY04. Die van Bart's schoonzus wellicht ook?

Geplaatst: 06.08.2012 - 20:09
door Bart
Yep, MY2004 met de "nieuwe" buitenspiegels.

Geplaatst: 06.08.2012 - 20:18
door Jak
Mee eens, een 2.4 10V klinkt bij de start niet zo bijzonder eigenlijk.. En de uitlaat is hier wel goed: ik heb alleen gevoelige oortjes.
Tis nooit in een keer zoem, maar altijd reutel reutel.
Tot ie warm is, dan wordt het tenminste wat.

Geplaatst: 07.08.2012 - 08:54
door EVV
Een 2.4 10v heeft nooit bestaan, alle 2.4 motoren hebben 20 kleppen.

Scheurtjes in het spruitstuk kunnen ook ontstaan door een kapot bovenste motorsteun waardoor de motor teveel kantelt is mij verteld. Ik had in beide, bovenste motorsteun was stuk en geratel bij koude start.

Geplaatst: 07.08.2012 - 12:33
door Carfreak
Jouw verhaal moet wel kloppen want vorig jaar was mijn bovenste motorsteun naar z'n grootje en is er een nwe gemonteerd.

De 10v is in ons model idd niet meer gemonteerd.

Geplaatst: 07.08.2012 - 12:57
door Jak
EVV schreef:Een 2.4 10v heeft nooit bestaan, alle 2.4 motoren hebben 20 kleppen.
Ok, wist ik niet :roll: .
Zijn de Pks wel gelijk gebleven tov de 2.5 10 V, of heb ik dan nu 170 pk? Vast niet.

Anders gezegd: kan je deze motor opvoeren en van een 140 pk een 170 pk maken? Van de 850 herinner ik me dat opvoeren alleen met Turbos kon. Misschien nu wel ?

Zoiets ? Ervaringen ?
http://www.optima-chiptuning.nl/chiptun ... 20V+140+PK

Geplaatst: 07.08.2012 - 13:32
door Oceanracer
Chippen is geen probleem, kom je ergens uit tussen de 170 en 180 Pk, maar moet je wel 6000 rpm voor draaien...

Geplaatst: 07.08.2012 - 14:02
door Jak
170 lijkt haalbaar, en toch maar 3750 rpm
http://www.ziptuning.nl/chiptuning/Volv ... tml#header

Goh, moet ik toch eens over nadenken.. maak me zorgen over levensduur en olieverbruik ed.

Zijn de 140 pk en 170 pk feitelijk hetzelfde blok geworden? Voorheen waren de 10V en 20V heel ander koppen, en niet uitwisselbaar, meen ik.

Eens neuzen op het forum naar ervaringen..

Geplaatst: 07.08.2012 - 14:07
door Laguna-S60
140/170 pk zijn hetzelfde.

alleen andere bakverhoudingen en een andere ecu.
de 170 pk is gewoon teruggetuned.

Geplaatst: 07.08.2012 - 14:14
door Jak
Dank voor snel antwoord !
Zat tegelijk met tuner aan de lijn, die leert me hetzelfde.
Na tunen iets meer verbruik, en alleen nut bij meer toeren.
Mwah, dan maar niet.

Geplaatst: 15.04.2013 - 16:19
door Nielsje
Zat even te zoeken naar uitlaatspruitstuk, lees in de post (ergens hierboven boven) dat er €200, - is betaald voor een vervangende (van de sloop) inclusief montage. Das niet duur.

Ik kreeg vorige week de offerte v.d. dealer voor 1200, - incl montage.

Inmiddels eentje gekocht bij Rima.