Pagina 1 van 2
te hooge CO2 uitstoot
Geplaatst: 28.03.2008 - 16:39
door Raymondoe
Hoi allemaal ik heb een volvo 460 ik heb hem ingeruild voor mijn alfa..
Ze zijden dat alles goed zou moeten zijn dat was ook zo op de CO2 uitstoot na
Het is een CVT 1.8i automaat met singlepoint injection
Hij had een uitstoot van 13,5 dus ben naar een volvo garage geweest in kampen en die vertelde mij
Dat het aan de katalysator zou liggen dus ik heb er een uni cat onder laten zetten van 250 euro
En ben vervolgens weer terug gegaan om een meting te laten doen.
was niks aan veranderd nog steeds een veel te hoge uitstoot.
Toen ben ik maar naar een garage gegaan waar ze meer verstand hebben van volvo 400 series
Die vertelde mij dat ik een andere injector zou moeten proberen.
Heb ik vervolgens er op gezet en weer naar de meting gegaan die was wel met een waarde van 10 gezakt CO2 uitstoot zit nu rond de 3 / 3,5 en hij moet uiteindelijk op de 0,50 zitten
Het spruitstuk heb ik ook al na gekeken en ook wd40 op gespoten maar hij ging niet hoger lopen ofzo.
Zou iemand mij misschien verder kunnen helpen en of wat tips geven waar ik het verder in kan zoeken. Ik ben een beetje ten einderaad en wil nog wel een paar jaar in kunnen rijden want hij rijd er echt niet slechter om en op de forum kan ik ook niet veel vinden over dit euvel
Alvast bedankt Groeten Ray.
Geplaatst: 28.03.2008 - 17:59
door ludolf
Misschien iets met je lambda sonde???
Geplaatst: 28.03.2008 - 18:07
door sjoerdb
je moet er ook geen wd40 opspuiten maar remmenreiniger, een goed brandbaar middel moet het in ieder geval zijn.
Geplaatst: 28.03.2008 - 18:19
door Raymondoe
bedankt voor je reactie maar lambda sonde denk het niet dat vroeg ik aan die garage houder hij had het over een koolstof filter ?
en evt . nieuwe bougies die gene die er inzitten zijn wel koffie bruin
of termostaat moter temp meter geeft niet meer aan dan 1/4 de
kweet niet of dat ook invloed heeft..
en tja over die lekker spruitstuk pakking
de volvo loopt wel aardig op 1000 toeren stationair ik weet niet of dat al een indicatie is maar zo als ik op de forum had gelzen hebben mensen 2000 a 3000 toeren met een lekke koppakking vanwegen de valse lucht..
hoor het graag ,, -l)
Geplaatst: 28.03.2008 - 19:43
door volvo-freerk
misschien je luchttemp. meter? Had ik met mijn 440 ook, en na een nieuwe via de dealer(45 euri's) prima op de 0,3. Is een optie
Geplaatst: 28.03.2008 - 21:09
door Raymondoe
Ok kan het wellicht proberen hoop dat het dat is dan
dus aan de moter temp kan het niet liggen?
`termostaat..` bijv.
en die lucht temp sensor waar zit ie dan er zitten zo veel
als ik kijk in het programma VADIS zie ik heel wat sensoren
met part no 3447882 , bijv misschien kan je me vertellen welk
ik moet hebben of waar ie zit ,, thx
Geplaatst: 28.03.2008 - 21:57
door wpee
Ja, de motor moet WEL op temperatuur zijn, want als de motor het niet is , dan is de KAT het ook niet.
Eerst flink stampen en dan meten.
Heeft men trouwens ook het afstelschroefje al proberen bij te stellen?
Wim
Geplaatst: 28.03.2008 - 22:19
door Raymondoe
Hoi wpee nee ze hebben nog niet aan het afstelschroefje gezeten
waar zou ik die kunnen vinden voor mijn is het allemaal nieuw volvo..
en zal dat echt een verschil van bijna 3.0 CO2 uitstoot kunnen reduceren?
en wat is de goede bedrijfs temp dan. ik heb net nog ff getest maar na 10 km komt de temp meter echt niet verder als 1/5 of net iets meer maar daar is het wel mee gedaan.
moet het wijzertje op de helft staan van het zwarte vlak? ofzo
ik heb ook de kachel op heet gezet maar werd niet echt heel heet maar wel lekker warm..
Geplaatst: 28.03.2008 - 22:26
door Iroll
en wat is de goede bedrijfs temp dan. ik heb net nog ff getest maar na 10 km komt de temp meter echt niet verder als 1/5 of net iets meer maar daar is het wel mee gedaan.
moet het wijzertje op de helft staan van het zwarte vlak? ofzo
ik heb ook de kachel op heet gezet maar werd niet echt heel heet maar wel lekker warm..
Dat verklaart het hoge CO2 gehalte. Thermostaat vervangen, kost iets van €15. Omdat je motor te koud blijft spuit de ECU teveel brandstof in, en daardoor heb je een te hoog CO2 gehalte.
Geplaatst: 28.03.2008 - 22:43
door Raymondoe
okey Iroll dat is duidelijk dan maar wat moet hij aan geven dan qwa meter stand?
op de helft? is dat de ideaale temp of? dan weet ik het zeker
ik zal wel morgen een Thermostaat monteren..
Geplaatst: 28.03.2008 - 23:06
door Iroll
Waar je meter moet staan zou ik niet weten, ik heb een digitale. Maar dat je kachel niet echt heet wordt+de lage stand van de meter duidt iig op de thermostaat. Bij mijn 480 moet een 92c thermostaat gemonteerd worden, weet niet zeker of de 1.8 dezelfde openingstemp. heeft. Vergeet een nwe pakking niet en vul weer bij met verse 50/50 antivries gedest. (of gekookt) water.
Geplaatst: 28.03.2008 - 23:14
door Iroll
je moet er ook geen wd40 opspuiten maar remmenreiniger, een goed brandbaar middel moet het in ieder geval zijn.
Veel veiliger is om de plantenspuit te pakken en gewoon water vernevelen, werkt prima. Gaat ook het toerental door omhoog bij een vacuumlek, maar je loopt niet de kans op steekvlammen of erger.
Geplaatst: 29.03.2008 - 12:04
door wpee
De kachel moet zo heet zijn dat je na een tijdje liever de handen er neit meer voor houdt. Als het gewoon warm is, nou dan is de motor niet echt op temperatuur.
Dus start maar eens met een andere thermostaat monteren.
Wim
Geplaatst: 29.03.2008 - 14:04
door Raymondoe
zoo ik heb vandaag een nieuwe Termostaat gekocht E18,80
en gemonteerd en de kachel wordt nu wel HEET en de temp meter
wijst nu mooi in het midden of en net iets er onder..
nu moet ik weer eens terug naar die garage voor de CO2 test
om te kijken of dat het nu wel op de 0,5 zit of daar onder
dus tot die tijd is het alleen nog maar hopen..
anders zou ik het niet weten waar ik het in moet gaan zoeken.
ik hou jullie op de hoogte nog bedankt voor alle tips en hulp op dit forum.
Toppie
Geplaatst: 29.03.2008 - 21:57
door wpee
Rij hem eerst wel even goed warm

Geplaatst: 31.03.2008 - 18:30
door Raymondoe
hoi Ben ik weer...
nou goed warm gereden temp stond mooi net iets onder de helft en heb hem weer op het test apparaat gehad maar gaf nog steeds een tehooge CO uitstoot.
schommelt nog steeds tussen de 0,11 en 3 en 3,5 soms 4 en 4,5
en de lambda sonde waarde zit tussen de 0.88/0.90/0,91
dat schijnt afwijkende waarden te zijn en dat zou de tehooge uitstoot veroorzaken???
nu heb ik me laten vertellen dat de waarde van de lambda sonde
boven de 1,00 moet zitten dus dan is het toch misschien zoals ludolf
zij "lambda sonde"
wie weer wat goed en niet goed is.
om het nog te bevestigen op Het forum.
het loopt nu aardig in de roebels

en zou hem echt goed willen krijgen
tenslotte zal hij ook minder gaan gebruiken op 5 liter euro rij ik maar 40KM
alvast bedankt en de groeten aan alle mede volvo schippers

Geplaatst: 31.03.2008 - 18:57
door volvo-freerk
Haal tijdens het testen de luchttemp.meter even los en kijk of de CO-waarde dan wel zakt( of in elk geval veranderd). Indien ja: euvel gevonden, indien nee: grote kans op een defecte lambda-sonde. Het nadeel is dat je wederom naar de garage moet
Geplaatst: 31.03.2008 - 20:31
door Raymondoe
Oke dat ga ik dan ook proberen..
maar waar zit me luchttemp.meter eigelijk ik heb wel het programma vadis maar wordt er niet echt wijzer van Met eper kun ik beter overweg.
en klopt dat als ik de luchttemp.meter vernieuw dat dan de ecu mem gewist moet worden en dan test rit maken van over de 30 km per uur?
het zelfde zou gelden als ik een nieuwe lambda sonde er op zal zetten
of is het los gooien van de polen van 10 min ook genoeg?
ciao.
Geplaatst: 31.03.2008 - 21:10
door dr hilus
Als ik het Volvo-servicehandboek bekijk:
De luchttemperatuur sensor van de B18U zit als ik het goed heb op/aan de zijkant van de injector gemonteerd. Voor de auto staand steekt ie aan de linkerkant uit.
Je kunt de luchttemperatuursensor niet loskoppelen, als je de stekker ervan losneemt (voor op het injectorhuis, boven de stappenmotor) neem je ook de aansturing voor de injector los (buitenste 2 polen: luchttemperatuursensor; binnenste 2 polen: injector)
Codes wissen:
Na het uitlezen het knopje 5 seconden indrukken, dan loslaten. Wachten tot de led gaat branden. Dan de knop nogmaals 5 seconden indrukken. De led gaat uit en de codes zijn gewist.
Geplaatst: 31.03.2008 - 22:05
door Raymondoe
okey bedankt voor de info
heeft iemand hier op het forum nog een goede lambda sonde ???
voor mij liggen dat zal toppie wezen..
en,, dus wat volvo-freerk zegt.
"Haal tijdens het testen de luchttemp.meter even los en kijk of de CO-waarde dan wel zakt( of in elk geval veranderd). Indien ja: euvel gevonden, indien nee: grote kans op een defecte lambda-sonde. Het nadeel is dat je wederom naar de garage moet"
kan simpelweg niet?
pff sorry hoor voor al deze vragen probeer het ook goed te snappen valt niet mee om een nieuwbie tezijn
groeten.