Pagina 1 van 2

Binnenkort XC70 T6 AWD

Geplaatst: 31.03.2008 - 23:24
door Paul
Hot on the heels of introducing the all-new third-generation XC70 for 2008, Volvo accelerates the appeal of its segment-defining crossover by revealing the turbocharged XC70 T6 for 2009. The XC70 T6 will become the performance flagship of the model range when it goes on sale in the fall of 2008.

The biggest change is under the hood where the XC70 T6 receives a 3.0-liter turbocharged six-cylinder engine that puts out 281 horsepower and 295 lb.-ft. of torque. Maximum torque is on tap from just 1,500 rpm and remains available all the way up the rev range, resulting in remarkably quick acceleration and smooth drivability. Compared to the normally aspirated 3.2-liter six in the XC70, the T6 generates 60 more horsepower and 59 more lb.-ft. of torque.

A somewhat smaller cylinder displacement of the T6, owing to slightly narrower cylinder bore and shorter stroke is compensated by a single turbocharger with twin-scroll technology. This takes in exhaust gases in two stages with inflow divided into lots of three cylinders each. Thus the T6 permits the use of a more compact and simplified turbo that provides extremely swift response with the lowest possible fuel consumption and exhaust emissions.

Mated to the engine is a six-speed "Geartronic" automatic transmission that enables the driver to shift manually when desired. Every XC70 model comes standard with All-Wheel Drive with Instant TractionTM to ensure the best possible road grip in all situations. Electronic Hill Descent Control (HDC) uses the vehicle's brakes and engine torque to crawl in bottom gear on steep downhill slopes.

Introduced on the 2008 XC70, a height-adjustable integrated booster cushion is available that teams with an extended inflatable curtain. This combination provides the industry's best passenger safety system for precious cargo (your children) in the rear seat. A strong side structure uses high-tensile steel of different grades to optimize side-impact protection.

Pricing for the 2009 Volvo XC70 T6 will be released closer to its introduction date.

(bron www.swedespeed.com)

Geplaatst: 31.03.2008 - 23:54
door drowel
klinkt goed, hopen dat het allemaal klopt! Zou mij eerlijk gezegd niet verbazen als dit ook daadwerkelijk juist is!

Geplaatst: 01.04.2008 - 08:51
door bart simpson
Gezien de T6 in de XC60 lijkt het me niet onwaarschijnlijk, vraag me voor NL wel af wat voor markt ervoor zou zijn

Geplaatst: 01.04.2008 - 08:55
door Paul
Met alle slurptaxen.... ik weet het ook niet. Maar wel leuk dat ze het gaan aanbieden.

Geplaatst: 01.04.2008 - 19:36
door den toerist
Er zijn altijd wel kopers voor wagens met een stevige motor. :P

XC70 met T6 motor

Geplaatst: 02.04.2008 - 19:33
door jozic
productie start W46-08

Geplaatst: 02.04.2008 - 23:12
door TTT242
den toerist schreef:Er zijn altijd wel kopers voor wagens met een stevige motor. :P
JA, ik..............als ze tweedehands komen te staan
Goed dat ze het niet helemaal over die "groene wave" gooien. Het moet ook nog een beetje vooruit gaan :wink:

Geplaatst: 02.04.2008 - 23:18
door gertsan
Er zijn ook kopers in de USA natuurlijk. Dat is zowiezo de markt voor dit type auto's

Geplaatst: 04.04.2008 - 18:00
door Laptom
Maakt niet uit of er een markt voor is.. Het is een goede image builder.. Je hebt gewoon wat motoren nodig die je op de kaart zetten. Een 2.0d zal het waarschijnlijk prima doen voor 80% van de mensen. Maar een 3.2d 6cil is een mooie image builder.

Geplaatst: 04.04.2008 - 19:54
door eddy3
Maar een 3.2d 6cil is een mooie image builder.
Zeker weten!!

Geplaatst: 05.04.2008 - 21:47
door den toerist
Laptom schreef:Maakt niet uit of er een markt voor is.. Het is een goede image builder.. Je hebt gewoon wat motoren nodig die je op de kaart zetten. Een 2.0d zal het waarschijnlijk prima doen voor 80% van de mensen. Maar een 3.2d 6cil is een mooie image builder.
Vergeet niet dat je met een vrij zware wagen op de baan bent, dus een 2.0d (mogelijk dan een 4cil.)
is toch wel het minimum wat mogelijk zou kunnen zijn. Als je telkens met de motor op het tandvlees zit, is de lol er snel af vrees ik.
Persoonlijk heb ik liever een beetje motor vermogen op overschot. :o

Geplaatst: 05.04.2008 - 21:52
door bart simpson
een gewone 3.2 wordt in vergelijking tot een D5 al nauwelijks verkocht, ik kan met de beste wil een T6 niet als een aanwinst zien

Geplaatst: 05.04.2008 - 21:57
door tuftuf
Was al zeer verbaast dat de 2.5T er niet meer is voor de XC70 :shock:

Geplaatst: 05.04.2008 - 21:59
door bart simpson
tuftuf schreef:Was ook zeer verbaast dat de 2.5T er niet meer is voor de XC70 :shock:
die was er bij de XC90 vorig jaar al uitgekieperd, de vraag naar meer vermogen wordt stilaan gehonoreerd, ikzelf vind dat een 3.2 niet in de schaduw kan staan van een 2.5T, de milieuaspecten van die 3.2 wegen klaarblijkelijk zwaar

Geplaatst: 05.04.2008 - 22:12
door tuftuf
CO2 uitstoot (en belasting hierover) staat op de 1e plaats in Europa!

Geplaatst: 05.04.2008 - 22:17
door anwo
En fijn stof, de prijzen zij per 1 april weer verhoogd (geen grap). Weer een extra belasting

Geplaatst: 05.04.2008 - 22:19
door bart simpson
anwo schreef:En fijn stof, de prijzen zij per 1 april weer verhoogd (geen grap). Weer een extra belasting
alleen voor diesels

Geplaatst: 05.04.2008 - 22:44
door Paul
Joh wat houdt dat dan in?

Geplaatst: 05.04.2008 - 23:27
door anwo
De fijnstofdifferentiatie is een BPM bonus/malusregeling naar de uitstoot van fijn stof (ook wel roetdeeltjes). Een dieselauto met een fijn stof uitstoot van 0 mg/km krijgt een BPM-korting van € 900. Met elke mg/km meer zal de korting met € 200 afnemen. Bij een fijn stof uitstoot van 5 mg/km slaat de korting om in een toeslag van € 100. Een normale personenauto heeft een maximale fijnstofuitstoot van 25 mg/km (limiet van de huidige euro 4 norm) waarmee de toeslag op de aanschaf € 4.100 bedraagt. Voor hele zware auto’s (bijvoobeeld zware SUVs) die een hoger wettelijk maximum uitstoot hebben, geldt een nog hogere toeslag.

Ik heb de prijzen eens vergeleken van een V70. De 2.0D en 2.4D en D5 AWD zijn € 100 goedkoper geworden, terwijl de D5 (niet AWD) € 100 duurder is geworden.

Geplaatst: 03.05.2008 - 19:53
door tuftuf
Vandaag de eerste gezien!

We waren op weg naar huis van Nederland naar Stockholm en bij Alingsås (ten oosten van Göteburg) werden we ingehaald door een nieuw model XC70 met dubbele uitlaat. Bij het volgende stoplicht stond ie voor ons en toen zag ik dat het een T6 was.