Pagina 1 van 2

Circuitklaar maken

Geplaatst: 31.03.2008 - 23:24
door nickk.
Een volvo 440turbo is goedkoop, veel onderdelen beschikbaar en niet vaak gezien, oftewel een ideaal racerproject :D

De auto wordt volledig gestript, alles wat ook maar enigzins gewicht oplevert gaat eruit.

De eerste aanpassingen zullen het onderstel en remsysteem zijn. Echter, ik ben wel bekend in de 850 wereld(heb er zelf één onder mn kont, heerlijke bak), maar niet in die van de 440. Mijn vraag is dus, wat zou ik hier het beste kunnen gebruiken om een strak raceonderstel tekrijgen? Zijn er veerpootbruggen te krijgen? Wat is de beste bandenmaat? Zijn er misschien andere stabilisatorstangen te krijgen?

Verder, de remmen; zijn er grotere schijven te leveren dan het standaard formaat of is het remsysteem van dermate slechte kwaliteit dat ik beter een bigbrake kit kan monteren?

En als dit allemaal rond is, de motor(het leukste gedeelte :D ). Ik heb al diverse info gevonden over chippen en 160pk verkrijgen, heeft iemand specificaties van wat de auto dan ongeveer doet qua acceleratie, topvermogen en tussenvermogen?
Verder, zou een grotere turbo, t3 of een t28, icm. andere injectoren een hoop extra vermogen opleveren?
Het in- en uitlaatsysteem; wat valt hier aan aan te passen? Is de standaard uitlaat een restrictie voor de turbo; moet er dus een grotere pijp onder? De inlaat, zou een BMC dynamic airbox een goede optie zijn?
Voldoen de standaard bougiekabels, of moeten er magnecor oid. in?

Tot hier toe al mijn vragen, ik hoop dat jullie veel ervan kunnen beantwoorden; alvast harstikke bedankt!

Geplaatst: 01.04.2008 - 09:30
door Iroll
Kijk eens rond op het 480-europe forum. Daar is een apart gedeelte tuning&tweaking. Er zit ook een lid op dit forum die de ecu kan upgraden naar een richmod of super richmod. Kost iets van €120,00. Zijn naam is rpruen, helaas is hij op het moment erg druk met andere zaken. Hij is nu bezig om een 480 te bouwen met turbo EN supercharger! Maar al je vragen kunnen op dit forum beantwoord worden. Welke injectoren(cosworth), remmen, verlagen, schokbrekers, grotere T25 turbo, uitlaat etc.
http://volvo480.dragons.org.uk/forum/index.php

Geplaatst: 01.04.2008 - 23:46
door nickk.
Iroll, bedankt! Ik ben me al aardig aan het inlezen. Echter, ik kan weinig vinden over remmen; is het niet mogelijk om bijv. volvo 850 klauwen te monteren met passende remschijven? Zijn er andere mogelijkheden, het remsysteem van een 440 is toch om over naar huis te schrijven, toch?

Geplaatst: 01.04.2008 - 23:52
door RobsterS70R
je zou kunnen informeren bij european tuning (die hebben volgens mij een 440 turbo gehad wel ietwat is aangepast ;))

Succes ermee in ieder geval en maak even een projecttopic aan wanneer je er mee begint zodat alle leden je vorderingen kunnen volgen

btw, zo beroerd zijn de remmen van een 440 ook weer niet, zeker niet icm abs

Geplaatst: 01.04.2008 - 23:55
door bu swier
Dat is de mijne. Ik heb hem toendertijd gekocht van Mark de eigenaar van european tuning.
Leuk project ik zal je even blijven volgen. Ik denk wel dat je zelf een hoop moet gaan verzinnen en lassen enzo. Ik weet er alles van. Niks te vinden wat wat racerij betreft voor een 440. Ik heb mijn volvo al zo gekocht met dee aanpasingen. Remmen aangepast. Kayaba schokkers en intrax veren totaal 4cm verlagen. Achterkant (schokker naar schokker) is doorgelast dus carros is erg stug. Rvs uitlaatysteem. Chip. en ga nog maar even door. Mijne heeft nu ongeveer 185 pk. Ik hou je project in de gaten succes ermee.

Geplaatst: 02.04.2008 - 00:00
door Michel740Turbo
De remmen zijn inderdaad niet zo beroerd. al zeker niet als je geventileerde hebt. Bij european tuning hebben ze ook nog hele mooie passende remschijven :wink:
Ook kan hij je alles vertellen qua motor tuning.

In iedergeval succes, en mocht je nog opzoek zijn naar onderdelen. Ik heb nog een verlaagde 440 1.8 voor een knaak en een stuiver staan. Deze gaat morgen naar penders in vlaardingen. Wees heel snel.

Geplaatst: 02.04.2008 - 00:11
door nickk.
Zooo ineens een berg reacties ;D. Allemaal wederom bedankt. Ja, ik zal een projecttopic starten. Er komen koni's geel onder icm. intrax veertjes. Zijn de remmen niet slecht? Dan zal het wel meevallen als de auto ook 200kg lichter is..

Heeft iemand ervaring met een carbon dynamic airbox? Dit zou zorgen voor een stuk betere airintake..

Geplaatst: 02.04.2008 - 07:38
door RobsterS70R
DeNNiS_ heeft er 1 in zijn S40 diesel: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... 0&start=25

460_turbo heeft er 1 in zijn 460 turbo (goh :P)

Ik denk dat zij je wel wat kunnen vertellen over de CDA :)

Geplaatst: 02.04.2008 - 09:23
door Iroll
Voor track days voldoen de standaard remmen niet. Na een paar keer echt hard remmen gaan ze behoorlijk faden. De originele schijven zijn dan wel wat onderbemeten. De remmen van mijn '73 P1800ES vind ik veel en veel beter als van mijn 480. En die is nog eens 200kg zwaarder ook. Er zijn ook sport schijven en EBC (helaas alleen black stuff, geen green stuff)blokken te krijgen voor de 400 serie. Ik ga ze binnenkort bestellen.
http://www.autopartsonline.nl/nl/index. ... p=td&cat=r
Voor de EBC blokken zie ebay #300210295813

Voor het betere remwerk zie deze thread, een big brake upgrade.

http://volvo480.dragons.org.uk/forum/vi ... hp?t=14653

Geplaatst: 04.04.2008 - 12:24
door nickk.
Hmmm, het kan me alleen niet duidelijk worden waardat ik deze set kan halen( die bigbrake wms set). Ik ga denk ik eerst die brakemax schijven maar testen, icm ferodo blokken als die beschikbaar zijn voor een 440. Ook steek ik er dan nog wel ven stalen remleidinkjes op, dan moet het wel aardig voor elkaar zijn, hoop ik.
Heeft iemand nog betere tips qua remblokken? EBC ben ik niet zo kapot van..

Geplaatst: 04.04.2008 - 21:02
door 460_turbo
He nick ik heb zelf een cda airbox in mn 460turbo.
Het werkt na mijn gevoel erg lekker. Het vergt wel enige aanpasingen, maar het is mogelijk. Ik weet niet precies welk type ik had maar dat kan ik wel nakijken als ik de papieren nog heb.

En even over de remschijven/blokken. Ik heb zelf op de voorwielen de ctf schijven onder de mijne zitten en ik moet zeggen dat het erg lekker remt ondanks ik nog wel de standaard blokken er op heb zitten. Ctf wordt ook wel in de racerij en rally gebruikt. Met remblokken weet ik niet wat je het beste kunt nemen. Ebc heeft volgens mij geen sportieve blokken voor de 4 serie en mevius ook niet dat ik weet. Zelf heb ik op de achteras ebc ultimax zitten, maar dit zijn denk ik redelijk normale blokken.
Voor je remslangen kun je rvs slangen nemen van goodrich. Die komen er bij mij ook binnenkort op.

Succes met je project

@Robster480
460_turbo heeft er 1 in zijn 460 turbo (goh )
Hoezo "goh" ?????? :razz:

Geplaatst: 04.04.2008 - 21:36
door Auk
Brembo remmen zijn ook erg goed!

Je betaald er voor, maar je hebt zeer zeker een heel goed setje remmen dan.

(Zeker wanneer je een 440turbo bezit met de geventileerde versie remmen)

Geplaatst: 04.04.2008 - 22:17
door Michel740Turbo
Auk schreef:Brembo remmen zijn ook erg goed!
Yup ik had ook blokken en schijven voor op mijn 440. Dit waren wel geen geventileerde, maar merkte echt goed verschil.

Geplaatst: 04.04.2008 - 23:34
door nickk.
Ehm, heeft brembo blokken dan? Waar zou ik zo een kitje kunnen bestellen?
Trouwens, vandaag velgen gekocht, 17x7,5, gaat dit passen met 205/40 bandjes?

Geplaatst: 05.04.2008 - 00:53
door RobsterS70R
@ 460 turbo:

Verrassend dat je forumnaam overeenkomt met je type auto ;) vandaar 'goh' :)

Geplaatst: 05.04.2008 - 12:33
door Auk
nickk. schreef:Ehm, heeft brembo blokken dan? Waar zou ik zo een kitje kunnen bestellen?
Trouwens, vandaag velgen gekocht, 17x7,5, gaat dit passen met 205/40 bandjes?
Brembo heeft vanalles! :wink: Ze maken zelfs sokken xD

Maargoed, die spullen kun je allemaal bestellen bij de automaterialen zaak.

En wat die velgen betreft...

Is het niet beter om eerst te gaan kijken hoe en wat, voordat je een setje velgen aanschaft? :wink:

Mijn optie nu, nieuwe bandjes kopen, en niet van die aftermarket X merk rotzooi banden, waar je doorheen klapt als je een keer op je Brembo's trapt :wink:

Geplaatst: 05.04.2008 - 13:24
door Iroll
Mobility parts in Bovenkarspel heeft Brembo schijven voor de 400 serie:
http://www.2dehands.nl/pak-je-hele-auto ... olvo%20480

Geplaatst: 05.04.2008 - 21:23
door nickk.
Auk schreef:
nickk. schreef:Ehm, heeft brembo blokken dan? Waar zou ik zo een kitje kunnen bestellen?
Trouwens, vandaag velgen gekocht, 17x7,5, gaat dit passen met 205/40 bandjes?
Brembo heeft vanalles! :wink: Ze maken zelfs sokken xD

Maargoed, die spullen kun je allemaal bestellen bij de automaterialen zaak.

En wat die velgen betreft...

Is het niet beter om eerst te gaan kijken hoe en wat, voordat je een setje velgen aanschaft? :wink:

Mijn optie nu, nieuwe bandjes kopen, en niet van die aftermarket X merk rotzooi banden, waar je doorheen klapt als je een keer op je Brembo's trapt :wink:
Nou, ik kon voor 170 heel nette velgen kopen, dus vond dat wel schappelijk. Banden worden of semislicks of flinke plakbanden.
Levert brembo ook blokken? Want die zoek ik eignelijk, betere remblokken.. bedankt voor alle reacties!

Geplaatst: 15.04.2008 - 19:58
door 460_turbo
Ik heb vorige week rvs goodrich remslangen rondom gemonteerd en ik moet zeggen dat je het zeker wel merkt.

Het moment van aangrijpen blijft hetzelfde, maar als hij eenmaal begint te remmen hoef je minder kracht te leveren om harder te remmen dan normaal.
En de response is veel beter. Hij reageert gewoon beter en is minder sponsig.

Het lijkt mij voor circuitgebruik een goede upgrade.

Geplaatst: 16.04.2008 - 17:41
door nickk.
Even geleden dat ik wat gepost had, maargoed; morgen word, als het goed is, de auto op trailer opgehaald. Er zal een log aangemaakt worden in het projectenforum :)

De plannen zijn momenteel:
- de wagen eerst volledig te strippen,
- het nodige onderhoud te verrichten zodat ie in goede staat verkeerd
- Het onderstel aanpakken, sowieso intrax veren en als het geld beschikbaar is combineren met koni geel.
- De remmerij vernieuwen; of we gaan het eerst met orgineel materiaal en verbeterde schijven+blokken en goodridge slangen proberen of we doen het meteen goed en monteren brembo 4pots klauwen icm. met 305 of 330mm schijven.
- Hierna zal alles binnen in aangepast worden dus een kuipstoel, sportstuur, rolkooi, lexaan ramen en nog een extra setje metertjes.

Waarschijnlijk is na dit alles ons geld zo goed als op, dus de motor word dan later getuned. Wel komt er een custom uitlaat en airbox inlaat op.

Oja, de banden zullen waarschijnlijk Kumho KU31 worden; schijnen een goede prijs/kwaliteit verhouding te hebben.

Tot zover :D