Pagina 1 van 1

Help hij heeft de stotter naja soort van

Geplaatst: 01.04.2008 - 01:45
door bestaudio
Hey mensen,

mijn trouwe 440 is een beetje ziek.

Op het moment dat ik gas geef komt hij niet op toeren, en laat ik het gas wat losser komt hij met pijn en moeite op gang, de max snelheid ligt nu rond de 100 km/h met heel veel moeite.

En met dat hij dit kreeg start hij ook erg moeilijk, doorstarten tot en met en heel voorzichtig slaat hij dan aan.

Ik weet dat het een kwaal is van mijn type maar van het 1 op het andere moment? Dat kan toch haast niet?

Straks als ik wakker word ga ik eerst alle verbindingen na wellicht dat het helpt, hebben meer mensen dit ook gehad? En met name het niet op gang willen komen en moeilijk starten als combi? Zoja hoe hebben jullie dat opgelost?

Gr Ben

Geplaatst: 01.04.2008 - 10:12
door Iroll
Ik weet dat het een kwaal is van mijn type maar van het 1 op het andere moment? Dat kan toch haast niet?
Dat kan wel, als er iets stuk gaat dan gebeurt dit van het ene op het andere moment, en meestal nog op het verkeerde moment ook!
Ik zou eerst beginnen met de bougies+kabels, rotor en verdeelkap te vervangen. Weet je zeker dat het daaraan niet ligt. Verdere verdachten zijn het benzinefilter verstopt of benzinepomp defect. Ook kan de koudstartsensor, voor op het blok onder de 1e bougie, defect zijn.

Geplaatst: 01.04.2008 - 12:31
door bestaudio
Wat heeft de koudestart sensor hier mee te maken vraag ik me dan af.
Hij heeft namelijk ook geen verhoogd toerental oid.

Geplaatst: 01.04.2008 - 12:55
door Iroll
Verhoogd toerental hoeft geen symptoom van een defecte kssensor te zijn. Slecht starten wel. Als de sensor het signaal aan de ECU doorgeeft "warm"terwijl de motor koud is dan wil ie echt niet lekker starten koud of andersom. Ligt er maar net aan welke waarde de defecte sensor doorgeeft. De ecu spuit dan of te weinig brandstof in of te veel. Meet 'm even door dan weet je het. Maar de 1e verdachte is de benzinetoevoer voor de symptomen die je beschrijft. Luister eens naar je benzinepomp als je hem op contact zet, je hoort hem dan even draaien en weer stoppen. Klinkt hij "gestresst"dan ligt daar het probleem.
De weerstand waardes van de koudstart temp. sensor
Coolant Temperature (C) = Resistance (Ohm)
0 = 5,800
+20 = 2,500
+80 = 330

10 % afwijking mag volgens Volvo, maar iets meer is geen probleem.

Geplaatst: 01.04.2008 - 13:00
door bestaudio
Tnx ik ga daar zo is even mee aan de knutsel, het benzine filter waar zit deze verstopt? Gister wel even snel gekeken maar kon hem zo 123 niet zien.

Geplaatst: 01.04.2008 - 13:35
door mipi
De bezinefilter zit in de brandstoftank, te bereiken via demontage van gedeelte v.d. achterbank. Zit achter een schroefdop!
Succes.

Geplaatst: 01.04.2008 - 13:48
door stefmen
Die koudestart senor.. Zit die bij alle modellen op dezelfde plaats? (Phase 1 en 2?) Want als mijn motor heel eventjes heeft aangestaan en ik wil hem vervolgens opnieuw starten (met een pauze van 1 minuutje) start hij wel, maar hij klimt heeeeeel langzaam naar de 1000 toeren(het lijkt wel alsof ie verzopen is). Even doormeten kan geen kwaad lijkt me.

Geplaatst: 01.04.2008 - 20:15
door bestaudio
Ik verdenk die ks sensor als dader van het hele fiasco, zostraks de stekkers is los getrokken en een stukje wezen rijden, sensor met blauw aansluitblokje en een sensor met een zwart aansluitblokje, wist niet wat wat was.

Starten ging lastig (kan me ook wel voorstellen bij een waarde oneindig) maar hij loopt wel een stuk beter, nog niet optimaal maar ok. Morgen maar is een andere sensor halen is kijken of het wat uithaalt.

Tenzij iemand een ander idee heeft gok ik het hier op

Gr Ben

Geplaatst: 03.04.2008 - 02:50
door bestaudio
Tja of je kijkt is goed onder de kap.

Pingelsensor en water temp sensor zijn bijde perfect.

De oorzaak van het hele gekloot was simpelweg een vacuum slangetje.
Teminste dat is nu mijn idee, slang vastgezet en problemen weg.
De boosdoender loopt van de carb naar voor op de slang van het luchthuis.

Oftewel de volgende keer wat beter kijken voordat ik begin te schreeuwen, wel gelijk gezien dat er wat slangen rustig aan aan vervanging toe zijn.

Toch allen bedankt voor het meedenken.

Geplaatst: 03.04.2008 - 19:31
door Iroll
Zo simpel kan het zijn!