Pagina 1 van 1

Nivomats sturen niet strak

Geplaatst: 01.04.2008 - 14:37
door SelwinPieter
Volgens de Volvo dealer stuurt een V70 met nivomats minder strak dan een zonder nivomats. Nu heb ik even gezocht op het forum en kwam tegen:
Rob2u schreef: Na een weekje met de nivomats te hebben rondgereden ben ik zeer tevreden! Wel heb ik op advies van de garage de originele veren laten zitten (er horen eigenlijk wat slappere veren bij nivomats).
- de auto staat rockvast op dezelfde hoogte
- auto is wat stugger maar wegligging is ook beter
- achterkant staat 2,5cm hoger, staat eigenlijk wel mooi,
lijkt nu wel een AWD en makkelijker, "hogere" instap...
Ik kan het iedereen aanraden!
Rob.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=15930

Nu vraag ik mij het volgende af:
1. Kennelijk kun je kiezen of je de originele veren laat zitten, of dat je die vervangt door slappere. Heeft dit invloed op de werking van de nivomats?
2. Staat de achterkant bij gebruik van de bij nivomats behorende slappere veren net zo hoog als zonder nivomats, dwz niet 2,5cm hoger?
3. Van proefritten in de V70 weet ik dat deze auto zeer comfortabel rijdt. Is dit met nivomats (maar dan met de bijbehorende slappere veren) identiek, of is het stugger / slapper?

Geplaatst: 01.04.2008 - 14:43
door Richard
Ik heb ook nivomats onde rmijn v70 en moet zeggen dat ik er blij mee ben. Bij een volle auto merk je duidelijk verschil. Ik weet niet welke veren er onder zitten, dnek de veren die bij de nivomats horen maar vind hem niet echt stug geveerd. Wel valt me op dat als je door wat langere kuilen in de weg rijd de auto (als ie leeg is) wat lijkt te dijnen. Dit komt naar mijn idee omdat de nivomats dan aan het bijregelen zijn.

Geplaatst: 01.04.2008 - 14:49
door Hans
Zo rap werken die nivomats volgens mij niet. Ik heb ze ook. Oké...in een classic, misschien maakt het verschil. Maar als ik de wagen helemaal volstouw totdat ie bijna op de straat hangt, dan duurt het echt wel een paar minuten voordat de boel weer recht staat hoor.

Geplaatst: 01.04.2008 - 16:47
door Carfreak
Voor zover ik weet rijdt de auto met novimats juist strakker door bochten.

Geplaatst: 01.04.2008 - 18:15
door Richard
hans anesthesie schreef:Zo rap werken die nivomats volgens mij niet. Ik heb ze ook. Oké...in een classic, misschien maakt het verschil. Maar als ik de wagen helemaal volstouw totdat ie bijna op de straat hangt, dan duurt het echt wel een paar minuten voordat de boel weer recht staat hoor.
hmmm. Ok. Dan vind ik wel dat ie een beetje deint met deze vering ;) Ik zal eens navraag doen tijdens de onderhoudsbeurt en meteen de veren en dempers laten testen.

Geplaatst: 01.04.2008 - 18:23
door bart simpson
Herken al die "bevindingen" zeker niet, geloof ze ook niet

Geplaatst: 01.04.2008 - 18:43
door V70Rene
Carfreak schreef:Voor zover ik weet rijdt de auto met novimats juist strakker door bochten.
Idd , ik heb ook de nivomats , en moet zeggen het rijdt superstrak en comfortabel. Ook eens met 300 Kg hout in de auto gereden , en niet gemerkt dat de auto door zakte ondank de vermeldingen hier dat het wel 1 tot 2 minuten duurt.

Zonder nivomats is het juist veel "Amerikaanser of Frans Citroen.."gezapig weggedrag. Ik heb hier eens mee gereden samen met mijn vrouw die erg wagenziek gevoelig is , en die vond het geen pretje. Met de nivomats heeft ze nergens last van , ook mijn dochter niet die toch al eens een bekleding verziekt heeft :(

Geplaatst: 01.04.2008 - 19:20
door Oceanracer
Ik rijd nu bijna 3 jaar rond met nivomat. Meestal "leeg". Onder deze omstandigheden voelt de auto wat stugger aan dan V70's waar ik in de tussentijd wel eens in heb proefgereden zonder nivomat. Het is absoluut geen stuiterbak, maar bij belading van tig pakken laminaat voelt de weerweg wel wat zachter/comfortabeler aan maar dan zonder ver in te zakken.

Wanneer de auto volbeladen wordt geparkeerd, zal de auto na verloop van tijd wel weer inzakken. Bij het verlaten van een pond na een lange oversteek, kan dit tot problemen leiden bij het oprijden van de kade. Pas na meerder veerbewegingen wordt door oliedruk de boel weer opgekrikt.

Persoonlijk zou ik geen V70 kopen zonder nivomat. Bij belading vind ik de standaard vering veels te week. Zeker bij gebruik van een caravan waarbij ruim 75 kilo op de achterkant van de auto drukt, kun je bijna niet zonder. En al helemaal niet wanneer daarbij ook de achterbank bezet is en de achterbak goed gevuld is.

Geplaatst: 01.04.2008 - 20:24
door SelwinPieter
Oceanracer schreef: Persoonlijk zou ik geen V70 kopen zonder nivomat. Bij belading vind ik de standaard vering veels te week. Zeker bij gebruik van een caravan waarbij ruim 75 kilo op de achterkant van de auto drukt, kun je bijna niet zonder. En al helemaal niet wanneer daarbij ook de achterbank bezet is en de achterbak goed gevuld is.
En als je - zoals ik - geen plannen hebt voor een caravan, zeker niet gedurende de tijd dat ik de auto heb? Onze max. belading, alleen tijdens vakanties:
- 3 kinderen achterbank
- achterbak vol
- 2 volwassenen voorin (compenseert weer wat)
- eventueel 2 fietsen achterop, totaal gewicht ca 60 kilo
- paar kinderfietsen op het dak

Geplaatst: 01.04.2008 - 20:57
door V70Rene
Zeker nivomats nemen op de V70 met deze belading. Het rijdt gewoon stukken beter.

Tijdens de vakantie.

3 Kinderen achtebank = 45 Kg ?
Achterbak vol = 60 Kg
Fietsen + drager = 60-75 Kg

Dit betekent dat er op of achter de achteras een gewicht zit van ca 150-160 Kg , en dit compenseer je niet met 2 personen voorin ( misschien wel als je zonder voorwielen gaat rijden.

Wij zijn vorig jaar met volle bepakking , en dan nog zonder fietsen achterop naar het noorden van het land gereden , en was ontzettend blij met de nivomats. Nu we een sleurhut hebben gekocht zijn we nog blijer :-) :-)

Geplaatst: 01.04.2008 - 21:32
door Oceanracer
Ik zie aan je onderschrift dat je nu een Golf IV Variant hebt. Deze heb ik ook gehad. Daarna kocht ik een oudere V70 classic, die ik met de zelfde caravan/belading te week vond. Deze zakte (zonder gevulde achterbank en alleen een niet al te dikke labrador achterin) al behoorlijk door. M'n huidige V70 zakt helemaal niet door, wat mij altijd al verbaasde. Ik had de auto al bijna 2 jaar voor ik er achter kwam dat ik nivomat had. Dit is namelijk standaard bij de Oceanrace, zo bleek via het forum. Je leert hier nog eens wat over je auto!

Onderweg naar Zuid-Europa zie je duidelijk het verschil tussen de V70's met en zonder nivomat. Ik vind het zelf geen porum als m'n auto zo ver doorzakt, maar als je een beetje uitkijkt met verkeersdrempels lijkt het me niet echt een probleem. Op zich ben je ook bewuster van het extra gewicht, waardoor je misschien eerder genegen bent je snelheid aan te passen aan de belading.

Een volle achterbank en achterbak, fietsen achterop (bijna net zo veel kogeldruk als een caraven) en een dakkoffer zullen er zeker voor zorgen dat ie flink achterover hangt. Maar als dat jou niet stoort, zou ik er niet te zwaar aan tillen.

Wat is er trouwens de reden van dat je geen nivomat wilt hebben?

Geplaatst: 01.04.2008 - 21:34
door Oceanracer
V70Rene schreef:... misschien wel als je zonder voorwielen gaat rijden...
:P

Geplaatst: 01.04.2008 - 22:20
door NOS
Wij hebben sinds kort Nivomat's onder de auto :)
Bij normaal rijden (drempels e.d.) is de auto merkbaar comfortabeler geworden, ook bij belading (vier personen, volle achterbak en fietsen of aanhanger) is de comfortabeler en de auto staat gewoon horizontaal ipv. diagonaal.

Geplaatst: 01.04.2008 - 22:31
door SelwinPieter
Oceanracer schreef:Ik zie aan je onderschrift dat je nu een Golf IV Variant hebt. Deze heb ik ook gehad. Daarna kocht ik een oudere V70 classic, die ik met de zelfde caravan/belading te week vond. Deze zakte (zonder gevulde achterbank en alleen een niet al te dikke labrador achterin) al behoorlijk door. M'n huidige V70 zakt helemaal niet door, wat mij altijd al verbaasde. Ik had de auto al bijna 2 jaar voor ik er achter kwam dat ik nivomat had. Dit is namelijk standaard bij de Oceanrace, zo bleek via het forum. Je leert hier nog eens wat over je auto!
[...]
Wat is er trouwens de reden van dat je geen nivomat wilt hebben?
Die is er niet. Ik speur al maanden naar een aantrekkelijke V70 D5GT en ik kijk steeds of er nivomats onder zitten. Pas deze week toen ik bij een dealer hoorde dat je met nivomats niet zo strak zou sturen ben ik er eens over gaan twijfelen en vandaar dit topic. Op basis van de reacties denk ik nu dat ik ze graag wel wil hebben...

Geplaatst: 01.04.2008 - 22:34
door Oceanracer
Ik vind het een rare opmerking voor een dealer. Vast een dealer die net even geen model met nivomat heeft staan...

Re: Nivomats sturen niet strak

Geplaatst: 01.04.2008 - 23:01
door Rob2u
SelwinPieter schreef:Volgens de Volvo dealer stuurt een V70 met nivomats minder strak dan een zonder nivomats. Nu heb ik even gezocht op het forum en kwam tegen:
Rob2u schreef: Na een weekje met de nivomats te hebben rondgereden ben ik zeer tevreden! Wel heb ik op advies van de garage de originele veren laten zitten (er horen eigenlijk wat slappere veren bij nivomats).
- de auto staat rockvast op dezelfde hoogte
- auto is wat stugger maar wegligging is ook beter
- achterkant staat 2,5cm hoger, staat eigenlijk wel mooi,
lijkt nu wel een AWD en makkelijker, "hogere" instap...
Ik kan het iedereen aanraden!
Rob.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=15930

Nu vraag ik mij het volgende af:
1. Kennelijk kun je kiezen of je de originele veren laat zitten, of dat je die vervangt door slappere. Heeft dit invloed op de werking van de nivomats?
2. Staat de achterkant bij gebruik van de bij nivomats behorende slappere veren net zo hoog als zonder nivomats, dwz niet 2,5cm hoger?
3. Van proefritten in de V70 weet ik dat deze auto zeer comfortabel rijdt. Is dit met nivomats (maar dan met de bijbehorende slappere veren) identiek, of is het stugger / slapper?
Ik blijf nog steeds (na een half jaar) bij mijn conclusies hierboven!
1. Ik heb gebruikte nivomats gekocht en dus daarom die keuze van de veren. "Normaal" zal een dealer het als pakket inbouwen, dus met de slappere veren.
2. Ja, de wagenhoogte zal dan niet veranderen
3. Mij lijkt het in alle gevallen iets stugger want het de wagenhoogte moet toch door iets worden gehandhaafd. Dat stuggere ervaar ik helemaal niet als een probleem, eerder nog als voordeel.

Rob(2u).

Geplaatst: 02.04.2008 - 08:19
door Waitangi
Misschien een stomme vraag, maar hoe kun je zien of dat nivomat systeem op je auto aanwezig is? Zit er een knopje op het dashboard om wat te kunnen regelen of is het alleen te zien ergens achter de achterwielen?

Geplaatst: 02.04.2008 - 09:11
door V70Rene
Waitangi schreef:Misschien een stomme vraag, maar hoe kun je zien of dat nivomat systeem op je auto aanwezig is? Zit er een knopje op het dashboard om wat te kunnen regelen of is het alleen te zien ergens achter de achterwielen?
Je kan niets instellen op het dashboard. Het is alleen te zien aan de schokbrekers aan de achterzijde van de auto.

Geplaatst: 02.04.2008 - 22:02
door Gertjan R
even achter onder auto kijken. Zie aan de onderzijde van de schokdempers harmonica-vormige rubberhoesjes: bingo, dan heb heb je nivomatdempers 8)

Ik heb ze ook nadien gemonteerd, met bijbeh veren, rijd super. Op vakantie helemaal top (3 kinderen+nokvolle bagageruimte)

Geplaatst: 02.04.2008 - 22:32
door Volvolof
Vanaf modeljaar 2005 sturen de V70's een stuk strakker met het standaard "dynamic chassis". (ik heb een MY2005). Ook gereden in een V70 uit 2004. Die wou voor mijn gevoel alleen maar rechtdoor in de bocht en was net zo slap geveerd als de Golf IV variant die ik daarvoor had.
Misschien heb je met Nivomat geen dynamic chassis en dus een weker geveerde auto (ik gok maar wat)?
Hoe dan ook, in een V70 MY 2005 kan je veel achterin laden voordat die een beetje gaat doorhangen. Een golf IV variant veert véél verder door.