Pagina 1 van 3
Volvo dealer gaat goed de mist in
Geplaatst: 03.04.2008 - 20:27
door ndv1970
Heb van de week in mijn Volvo V70 2.4d achteraf mistlampen in de voorbumper gemonteerd en een andere schakelaarunit in de auto gezet. Volvo dealer in friesland gebeld (Van der Schaaf en Mellema in Dokkum) en gevraagd wat er nog meer moest gebeuren. Antwoord was, er moesten 2 software-pakketjes geinstalleerd worden en een relais. Ik heb gevraagd wat dat moest kosten. Het antwoord was van hun kant €50,- a €55,-. Dus een afspraak gemaakt. Ben er gisteren heen geweest en kon er gewoon op wachten. Nadat alles klaar was kwam de rekening. Ik moest even €118,82 betalen. Daar ging ik dus niet mee akkoord. Ik vroeg nog waarom het zoveel duurder was dan afgesproken. Ja, het viel ons een beetje af, zei hij. Ik zei, kan me best voorstellen dat het afvalt, maar ik ben niet bereid om meer dan 100% meer te betalen. Na veel gepraat heb ik €75,- betaald. Ben hun ook nog een beetje tegemoet gekomen. Dit is toch niet normaal dat ze meer dan het dubbele rekenen terwijl je voor de telefoon een prijs hebt afgesproken!!
Dit wilde ik even kwijt, lang leve de dealer in hun dure panden, die wij als consument met zijn allen dik betalen.
Niek
Geplaatst: 03.04.2008 - 21:19
door bart simpson
Die dealer belaste gewoon door wat Volvo er voor rekende, het enige wat je de dealer kwalijk kunt nemen is dat zij niet even goed gekeken hebben wat het nu echt kosten zou, het is een inschatting naar beste weten geweest.
Geplaatst: 03.04.2008 - 21:25
door tuftuf
Tja jij bent niet tevreden, kan ik begrijpen. Afgesproken prijs is niet niks.
15 jaar geleden gingen we naar de kroeg. Nu zetten we het op Internet.
Geplaatst: 03.04.2008 - 22:14
door Gast
tuftuf schreef:15 jaar geleden gingen we naar de kroeg. Nu zetten we het op Internet.
Zolang dit eenmalig is, zal ze hier niets van overkomen.
Iedereen kan een foutje maken, maar wees dan ook een kerel en zeur daar dan als dealer (garage) niet over.
Geplaatst: 03.04.2008 - 22:23
door bart simpson
Het is zoals ik het lees toch een tamelijk onvriendelijk bedoeld stukje, software dat vandaag € 25,-- kost kost morgen soms zomaar het dubbele, heb het al een paar maal meegemaakt.
Hoe zuur de rekening ook mag zijn de suggestie dat deze dealer je tilt is toch echt een onjuiste.
Geplaatst: 03.04.2008 - 22:35
door bartv70
Hoi,
Niek je bent terecht boos.
De stelling dat "het enige wat je de dealer kwalijk kunt nemen is dat zij niet even goed gekeken hebben wat het nu echt kosten zou" is in mijn ogen niet juist.
Als de dealer verzuimt( kan gebeuren), dan is dat hun fout.
Er wordt zo makkelijk over andermans geld gepraat.
Stel die dealer pakt bij AH 1 kilo varkenshaasjes en er staat een prijskaartje bij van €30 en bij de kassa wordt €60 aangeslagen, zal die dat dan gewoon slikken????Tuurlijk niet.
BartV70
Geplaatst: 03.04.2008 - 22:39
door bart simpson
men vroeg volgens mij op voorhand een prijsindicatie, een indicatie is nooit een harde prijsafspraak (ik zou zelf die software inderdaad niet geleverd hebben zonder duidelijkheid op voorhand)
Geplaatst: 03.04.2008 - 22:44
door bartv70
Zo zie je dat DUIDELIJKHEID heel erg belangrijk is en dat dat
er wel eens bij in schiet.
En dat veroorzaakt wrijving die voorkomen kan worden.
Gelukkig zijn de dealers meestal wel nauwkeurig, maar wie zijn billen brandt, moet........
BartV70
Geplaatst: 03.04.2008 - 22:45
door bart simpson
Is die prijs van € 50,-- / € 55,-- per pakketje genoemd of voor het totaal? ik kan het niet uit het stukje van ts halen
Geplaatst: 03.04.2008 - 23:06
door Stinky
mischien was het 59,41 per lamp?
grapje. ik vind ook dat een telefonische prijsindicatie en een wederzijdse
goedkeuring daarvan bindend moet zijn. 100% duurder slaat nergens op.
ze hadden iig nog even vantevoren kunnen informeren of het alsnog ok was.
Geplaatst: 03.04.2008 - 23:10
door bart simpson
ik lees "2 pakketjes software" en "€ 50,-- / € 55,--"
Geplaatst: 03.04.2008 - 23:52
door Gast
bart simpson schreef:ik lees "2 pakketjes software" en "€ 50,-- / € 55,--"
Ik lees (a) tussen de 50 en 55 euro, voor alles.
Geplaatst: 04.04.2008 - 11:26
door JJDD
Als ondernemer krijgen wij ook vele vele verzoeken voor prijzen / prijsindicaties. Aangezien het ondernemingstechnisch volledig onverantwoord is ieder verzoek 100% nauwkeurig en met volledige zekerheid te kunnen beantwoorden, komt het ook bij ons dus OOK wel eens een enkele keer voor dat een verkeerde prijs wordt doorgegeven, echt NIET bewust.
Het is in de wereld ook een beetje geven en nemen, de maatschappij verhard op ene manier die mij niet aanstaat. Draai het eens om: stel dat hij per ongeluk een hogere prijs had gezegd. De daadwerkelijke prijs zou lager zijn, zou je dan de hogere prijs accepteren omdat dat telefonisch is vermeld?? Denk het niet he?!
Natuurlijk: je moet niet getild worden, bij voorkeur duidelijkheid vooraf. Maar dat wordt wel eens vergeten, en is ook niet altijd mogelijk.
In onze winkel liggen 10.000 produkten. Als er op een produkt een verkeerd prijsstickertje heeft geplakt, heeft men het recht het voor die prijs te kopen. Korting geven is dan prima, maar als ze bijdehand op hun rechten wijzen ben ik er snel klaar mee, dan zorg ik er echt wel voor dat het produkt (of het stickertje) opeens weg is .... dat ik de klant dan kwijt ben boeit me niet - zulke lui kosten alleen maar geld.
Geplaatst: 04.04.2008 - 13:24
door ndv1970
Nog even ter duidelijkheid. Het hele gebeuren moest €50,- a €55,- kosten, dus 2 software pakketjes en niet per stuk of zo.
Niek
Geplaatst: 04.04.2008 - 15:14
door bartv70
Hoi,
Als een reparatie/modificatie oid goedkoper uitvalt dan verwacht, dan is het een kwestie van eerlijkheid van de verkoper dat die dit meldt.
Doet die dit niet dan loopt hij/zij het risico dat het vroeg of laat uitkomt, mede door forums als deze.
En dan je terug bij af want het vertrouwen loopt dan een deuk op.
Dat de maatschappij verhardt is mij ook een doorn in het oog, het gaat vaak nergens over, maar mensen slaan erg snel op tilt, zeker als ze in hun portomonai worden getroffen.
Maar dat mensen kritischer en mondiger worden zie ik niet als verharden.
Laten we blij zijn dat hier op het forum open en eerlijk gecommuniceerd word en dat de gedachten van zowel de klant en de leverancier aan bod komt.
BartV70
Geplaatst: 04.04.2008 - 15:49
door VolvoTech
@all,
Wij maken natuurlijk ook wel eens mee dat we "denken" dat we iets 123 geregeld hebben en dat het toch niet goed lukt, of in ieder geval niet binnen de gedachte doorlooptijd en dus meer uren kwijt zijn.
We gaan er altijd van uit dat de klant er niet op rekent dat hij/zij meer moet betalen dan in indicatie afgegeven. (met een kleine marge natuurlijk).
Als dealer is het natuurlijk heel eenvoudig die garage even uit te lopen en aan de klant aan te geven dat het allemaal wat langer duurt, het iets moelijker is, of dat men wat vergeten is waardoor het duurder wordt.
Als je zoiets vooraf overlegt (en dus niet achteraf de factuur presenteert) is het al een stuk fatsoenlijker en is de klant vaak genegen mee te betalen in het ongerief.
Kortom, communicatie is wat ons betreft vaak 90% van de oplossing.
Geplaatst: 04.04.2008 - 15:49
door JJDD
Mee eens - daarom gaf ik ook eerlijk mijn mening
Voorbeeld van hogere prijs: indien het een reparatie betreft die uiteindelijk lager uitvalt, kom je daar moeilijk achter. Maar het ging me meer om het voorbeeld.
"Maar dat mensen kritischer en mondiger worden zie ik niet als verharden."
Niet per definitie, maar als het doorschiet wel. Als ik zie hoe snel mensen gepikeerd zijn, en meestal niet eerst naar zichzelf kijken. Hieronder schaar ik uitingen op dit forum overigens niet hoor.
"Als een reparatie/modificatie oid goedkoper uitvalt dan verwacht, dan is het een kwestie van eerlijkheid van de verkoper dat die dit meldt. "
En waarom zou het omgekeerde (duurder) niet logisch zijn?
Geplaatst: 04.04.2008 - 16:14
door Waitangi
Als je aan de telefoon een prijs van ongeveer 50 a 55 euro doorkrijgt dan mag je daar vanuit gaan. Een afwijking van 10% is nog geoorloofd, een verdubbeling zeker niet. Ik ben het met een vorige schrijver eens dat dealer "z'n verlies" gewoon had moeten nemen.
De opmerking van "lang leve de dealer in hun dure panden" vind ik niet terecht richting een dealer. Zij hebben tegenwoordig geloof ik weinig te willen. Er liggen dacht ik gewoon voorschriften van hoe een en ander er uit moet zien.
Geplaatst: 04.04.2008 - 16:28
door bartv70
"En waarom zou het omgekeerde (duurder) niet logisch zijn? "
Omdat de klant een prijs door krijgt van een proffesioneel bedrijf en daar op zou moeten kunnen vertrouwen.
Zonder overleg of informatie richting klant is het niet te verkopen om de prijs
ineens te verdubbelen.
En inderdaad zoals Volvotech zegt, communicatie is alles en voorkomt scheve gezichten.
BartV70
Geplaatst: 04.04.2008 - 20:02
door Carfreak
In ieder geval netjes afgehandeld naar mijn mening.
Ik heb een soortgelijk akkefietje gehad waarbij de prijs ook haast 100% duurder uitviel. Toen viel de tijd die men nodig had voor montage erg tegen. Ze lieten de klus echter uitvoeren door de minst ervaren monteur van het bedrijf. Ik heb toen aangegeven niet te willen betalen voor het inwerken van deze jongeman en heb 25% bovenop het afgesproken bedrag betaald. Beetje hetzelfde verhaal dus. Omdat alles naar tevredenheid functioneerde was ik het al snel weer vergeten
