Pagina 1 van 1
Turbodruk te laag! EDIT: problem solved...
Geplaatst: 04.04.2008 - 20:26
door t_w
Heren,
mijn 90' er 480 mist turbodruk

!
De drukmeter komt minder hoog dan voorheen. Hij reageert nog wel, maar vele malen minder.
Nu heb ik al even een blik onder de kap geworpen, maar ik kan nog niet echt scheuren in slangen (of iets dergelijks) ontdekken.
Is er iemand die dit ook wel eens heeft gehad, of hebben jullie misschien tips om het zoeken wat te vereenvoudigen?
Geplaatst: 04.04.2008 - 21:27
door Volvo_480_turbootje
Hoor je fluitend geluid ergens?
Ik weet uit ervaring dat het 'bij wijze van spreken' bijna elk slangetje kan zijn waardoor je turbodruk verliest, dus voorlopig niet panikeren. Check élk rubberen slangetje, ook andere slangetjes, dat je tegenkomt heel nauwkeurig, dat het wel deftig in het motorblok zit, op scheurtjes, enz...
groeten
Geplaatst: 05.04.2008 - 00:39
door K00L
heb je het gietijzeren gedeelte van de turbo goed bekeken? eventueel met een lamp er bij. door de enorme hitte verschillen tussen afkoelen en opwarmen ontstaan er vaak scheuren in het gietijzer. voorbeeldje van mijn turbo: (ik heb gelukkig geen last van drukverlies nog)

Geplaatst: 05.04.2008 - 17:01
door t_w
Ik had je topic al gezien, en dus ook al even gekeken of ik ergens een scheur(tje) kon ontdekken... Gelukkig niet!
Moet eerlijk bekennen dat ik nog niet zo in het turbo verhaal in zit, dus als iemand iets van een schema heeft van de diverse toe en afvoeren van de turboslangen, houd ik me aanbevolen!
Edit, na een zoektochtje redelijk wat info gevonden over alle slangen en functies wat betreft de turbo.
Op het engelse forum ook een topic gevonden waarbij iemand hetzelfde probleem had. Bij hem werd dit veroorzaakt door een slechte katalysator. Dus dat is het proberen waard!
Geplaatst: 06.04.2008 - 19:11
door Iroll
Als je katalysator verstopt zit dan kan dat idd de oorzaak zijn. Meestal hoor je de kat ook rammelen omdat de interne lamelen loslaten en de boel verstoppen. Je kan de kat ook leegkloppen en weer monteren zodat het niet opvalt bij de APK. Dit kan je alleen doen bij auto's van voor 1993. Vanaf dat jaar is een viergas meting verplicht en dan val je door de mand bij de APK. Scheelt ook in het vermogen in positieve zin!
Geplaatst: 06.04.2008 - 22:27
door sjoerdb
zo als te lezen heeft is ie bouwjaar 1990 dus kan je hem zo leegslaan en er van genieten!
Geplaatst: 07.04.2008 - 09:28
door t_w
sjoerdb schreef:zo als te lezen heeft is ie bouwjaar 1990 dus kan je hem zo leegslaan en er van genieten!
Maar het staat op het kenteken dat ik een cat heb, dus dan is het toch wel verplicht?
Ik gok het er in eerste instantie op. Als het dan nog niet lukt met de apk, moet er dan maar weer een cat onder. Gelukkig is ie net voor de apk geweest, dus kan ik nog even

Geplaatst: 07.04.2008 - 10:55
door Rsport
Bij mijn weten moet je als het op je kenteken staat er een kat onder hebben. Bij een auto van na 01/01/1992
Ik heb geen kat onder de 480 GT-Turbo (eind 1994) zitten, maar gek genoeg staat er ook geen "U9" op het kenteken, dus kwam zonder kat gewoon door de apk, mij hoor je niet klagen

Geplaatst: 07.04.2008 - 12:43
door t_w
Nou, de kat zit er nu nog wel onder, maar hij is wel leeg!
En ja, de turbodruk is weer 'terug van weggeweest!'.
Dus ik tour nu weer 'blij' rond!
Another problem solved

Geplaatst: 08.04.2008 - 12:38
door Volvo_480_turbootje
Hopelijk heb je de nodige beschermingen gebruikt bij het leegkloppen van de kat, zit asbest in...
Ik vertrouwde het ook niet tot ik na opzoeking te weten kwam dat er asbest in zat, als ik me niet vergis helemaal aan de binnenkat tegen het metaal, ben met het werkje dus gestopt, had wel een kat op overschot...
Groeten