Pagina 1 van 1
lak bijwerken, welk spulletje gebruiken?
Geplaatst: 07.04.2008 - 20:59
door Emiel123
Helaas is er iemand een week voordat ik mijn volvo kocht langs gelopen met een sleutel en heeft hij/zij wat mooie krassen achtergelaten..
dat is deze:
ook nog wat roest bij de deur:
en dan is er nog wat vogelpoep in de lak getrokken.
al met al aardig wat slechte punten in de lak dus. hoe kan ik dit het beste repareren? spuitbus, lakstift?
mijn broer had een spulletje wat de lak zacht maakt waardoor het in de kras loopt, daarna blanke lak erover. dit lijkt me opzich wel mooi.
alvast bedankt!
Geplaatst: 07.04.2008 - 21:36
door RobsterS70R
Commandant nummer 4 is dat wat je broer heeft denk ik.
Ligt eraan of je metallic lak heb, wanneer je dit hebt kun je niet even met Commandant aan de gang helaas..
Wat een ******* die die krassen gezet heeft..

Levenslange rijontzegging opleggen zo iemand

Geplaatst: 07.04.2008 - 22:10
door Oceanracer
Voor die lange krassen in het misschien een idee om ipv een lakstift een spijkerpunt te gebruiken. Duurt natuurlijk een eeuwigheid bij die lengte, maar het resultaat is er wel naar. Zorg er bij die roestplek voor, dat echt alle roest weg is, voor je gaat aflakken, anders moet je over 2 maanden weer bezig.
Geplaatst: 07.04.2008 - 23:09
door Gijsiejjj
command cleaner bij karwei verkrijgbaar
Geplaatst: 07.04.2008 - 23:15
door RobsterS70R
Gaat dat goed i.c.m. metallic lak?
Geplaatst: 07.04.2008 - 23:27
door Gijsiejjj
hm. volgens mij wel nog nooit klachten over gehoort
Commandant 5 is een milde polish die licht verweerde lakken weer laat glanzen. Ook kleine krasjes en poetskrasjes worden aangepakt. Commandant 5 maakt een ruwe lak weer glad en verwijdert aanslag. Door de watergebaseerde siliconenvrije en oplosmiddelarme samenstelling is Commandant 5 uitermate geschikt voor gebruik na spuitwerkzaamheden en ideaal als nabehandeling bij gebruik van Commandant 3 Rubbing Compound.
Voor een langdurige glans en bescherming kan de lak het beste nabehandeld worden met Commandant 7 Cream Wax.
Geplaatst: 07.04.2008 - 23:29
door RobsterS70R
Hhmmm metallic is geen ruwe lak toch?? Ik ga in ieder geval geen Commandant op m'n metallic lak smeren

Geplaatst: 07.04.2008 - 23:31
door Gijsiejjj
met ruwe lak bedoelen ze beschadigde lak.
ik werk zelf bij karwei
Geplaatst: 07.04.2008 - 23:32
door RobsterS70R
Karwei

Geplaatst: 07.04.2008 - 23:34
door Gijsiejjj
de gele fles van comandant is gewoon geschikt voor metalic lak
Geplaatst: 07.04.2008 - 23:37
door RobsterS70R
Prima

Laten we het topic niet verder vervuilen

Geplaatst: 08.04.2008 - 10:03
door Gijsiejjj
nou ja ik werk er wel maar dan partime;)
Geplaatst: 08.04.2008 - 10:59
door Auk
Robster480 schreef:Prima

Laten we het topic niet verder vervuilen

Die 480rijders kunnen dat wel goed zeg! :?
Hmm... zei ik dat?

Geplaatst: 08.04.2008 - 11:02
door Auk
Nee, even serieus..
mijn lak is ook heel grof...
Zo in de garage is het een pracht van een wagen, maar wanneer ze in de zon staat voel ik me toch wel heel ongelukkig worden.. :oops:
De vorige eigenaar was autowasser... maar deze auto is gewassen met een spons die eerst de zandbak mee gegaan is..
Tevens zitten op de bovenstijl van de deuren ook diepe krassen tot op de lak. Hoe krijg je dat het beste weer "netjes" ?
Geplaatst: 08.04.2008 - 11:45
door Iroll
In deze thread staat een hele uitgebreide beschrijving hoe je dat het beste kan aanpakken. Van het ook jouw welbekende 480-europe forum!
http://volvo480.dragons.org.uk/forum/vi ... =polishing
Geplaatst: 14.04.2008 - 19:35
door darkyduck
Chek anders even
www.meguiars.nl/forum daar staat duidelijk vermeld hoe je krassen door het wassen, zgn. 'swirls' kan verwijderen.
Het is wel een flinke klus maar het resultaar is er dan ook naar (als ik de foto's moet geloven)
as zaterdag wordt mijn volvo onder handen genomen, ik heb ook een kit besteld om de procedure zelf te kunnen uitvoeren...
Geplaatst: 30.11.2008 - 15:48
door Paragon
Over lak gesproken...
Ik zie zojuist dat mijn clear coat (transparante toplaag) op verschillende plekken behoorlijk los aan het laten is. Het zijn van die blaasjes waarbij de clear coat op een gegeven moment versplintert.
Het is een soort kanker dat klein begint en dat flink uitgroeit
Hoe komt dat eigenlijk!?? Het is echt een sterke toename opeens (ik had het al langer, maar nu is het veel erger).
Mijn auto is niet echt vies. Ook vogelpoep of steenslag is niet de starter.
En wat kun je ueberhaupt aan doen!?? Weinig vrees ik. Gelukkig zit er nog een kleurlak onder en roest de zaak niet.
O ja, het is een donkerrood-metallic 440 uit 1995.
Geplaatst: 30.11.2008 - 16:22
door mightyspawn
Als die blanke lak aan het losgaan is dan kunnen de metallic deeltjes ook los gaan door het poetsen.
Tenminste als je zelf spuit, moet je altijd de metallic lak afsluiten met een blank lak anders wordt die dof.
Ik weet niet precies hoe dit proces in zijn werking gaat tijdens massa productie in een fabriek als die van Volvo.
Maar lijkt me op hetzelfde principe gebaseerd te zijn.
Blanke laklaag aanbrengen lijkt me de enige oplossing.
Geplaatst: 30.11.2008 - 22:31
door Iroll
Blanke laklaag aanbrengen lijkt me de enige oplossing.
dat is idd de enige oplossing. Het lelijk worden en vervolgens loslatenvan de laklaag noemen ze lak oxidatie en dat wordt veroorzaakt door de UV straling van de zon en inwerking van chemicalien van bijv uitlaatgassen en vogelpoep. Een wagen die de meeste tijd in een carport of garage doorbrengt heeft daar veel minder last van. Het proces kan je vertragen door hem goed in de was te zetten minimaal 2x per jaar. Poetsen (polishen) kan je beter zo min mogelijk doen, daarmee verwijder je nl een laagje lak waardoor de laklaag steeds dunner wordt.