Pagina 1 van 1

volvo 340 variomatic

Geplaatst: 07.04.2008 - 21:42
door renetje
hoi hoi ten eerte wil ik me voorstellen en meteen wat vragen
wat kan ik doen als mijn volvo340 variomatic slipt met wegrijden het is net of ik met half ingetrapte koppeling rijd ik hoorde iets over olie in de koppelingsbak maar het is een variomatic heeft die wel een koppelingsbak en hoorde ook nog dat ik een droge bak kan hebben wie o wie kan mij helpen
groetjes rene

Geplaatst: 07.04.2008 - 21:47
door Ben
Dag Rene,
welkom op Volvo-forum en...
- zet je bericht in het vervolg in de juiste rubriek
- probeer eens of de . en de , en de shift toets op jouw computer het doen.

Topic is verplaatst naar de 340/360 rubriek.

Geplaatst: 07.04.2008 - 22:01
door Oceanracer
Hoelang heb je de auto (al)?

Geplaatst: 07.04.2008 - 22:04
door renetje
ik heb hem vanaf november 2007
heb nooit problemen gehad alleen hiled hij even iets in heb toen carberateur schoongemaakt nu rijd hij verder goed alleen dat slippen is me probleem hij begint namelijk ook een slokkie te drinken hij rijd 1 op 8 nu
gr rene

Geplaatst: 07.04.2008 - 22:06
door Oceanracer
Je zou niet de eerste zijn, die denkt dat zijn bak slipt. Is immers een vario-matic, dus die doen niet anders dan veel toeren maken. Maar dat is het dus niet.

Schokt hij ook bij het wegrijden/optrekken?

Geplaatst: 07.04.2008 - 22:10
door renetje
alleen in het begin met de chook aan schokt die wat als de chook uit is niet meer
het lijkt wel of ik opstijg als ik wegrij hahahaha
gr rene

Geplaatst: 07.04.2008 - 22:13
door Oceanracer
Dat gevoel had ik er vroeger ook altijd in. Het is inmiddels wel een jaartje of 15 geleden, dat ik in een gele 340 gereden heb, maar dat weet ik nog wel. Wat een herrie. :)

Maar to the point: Lijkt het me niet dat er iets aan je riemen zelf mankeert. Daar willen nog wel eens wat "blokjes" van afbreken, waardoor ie gaat schokken. Misschien dat deze wel bijgesteld kunnen/moeten worden.

Geplaatst: 07.04.2008 - 22:19
door renetje
ok thnx maar zou het niet aan de koppelingsbak kunnen liggen?
gr rene

Geplaatst: 08.04.2008 - 08:50
door Walter
yep, lijkt wel je koppeling die versleten is.

Op de CVT's zit een centrifugaal koppeling en die platen slijten door de loop der jaren.

Geplaatst: 08.04.2008 - 09:03
door renetje
weet jij ook misschien wat dat gaat kosten om te vernieuwen?
groetjes rene

Geplaatst: 08.04.2008 - 13:22
door Walter
nee, geen idee.

Geplaatst: 08.04.2008 - 13:26
door Oceanracer
Volgens mij is er wel goed bij te komen, wat het arbeidsloon weer wat lager houdt. Maar ik denk dat een telefoontje met een dealer/garage noodzakelijk zal zijn voor een prijsopgaaf.

Geplaatst: 08.04.2008 - 14:34
door Walter
doordat het achterwielaandrijving is kan je er goed bij komen. Je houd de uitlaat opzij, aandrijfas los en koppelingshuis kan los volgens mij. Lastige zit 'm in de montage van de nieuwe koppeling

Geplaatst: 08.04.2008 - 14:40
door Ramon&Ramon
Kost ongeveer 1000 euro bij de dealer het vervangen van de koppeling

Geplaatst: 08.04.2008 - 19:11
door Oceanracer
Ramon&Ramon schreef:Kost ongeveer 1000 euro bij de dealer het vervangen van de koppeling
:shock: :shock: Zo veel, nog? :shock: :shock:

Juist omdat je er nog makkelijk bij kunt, had ik het veel goedkoper verwacht... :?

Geplaatst: 08.04.2008 - 19:54
door renetje
ja is niet niks 1000 euro moet maar ff kijken of ik hem daarvoor wel laat maken
gr rene

Geplaatst: 08.04.2008 - 22:35
door Ramon&Ramon
De complete koppeling is vrij duur,misschien is hij nog af te stellen,dat werkt met plaatjes die er tussen zitten,misschien helpt afstellen !
Het kan ook een andere oorzaak hebben natuurlijk,je gaat er van uit dat de koppeling versleten is,maar het kan ook nog een ander probleem zijn.
de vierwegklep,een vacuumlek,membraam achter stuk in de cvt.
je zult eerst een goeie diagnose moeten laten doen,helaas zijn er nog maar weinig oudere volvo monteurs die daar verstand van hebben.

Geplaatst: 08.04.2008 - 22:44
door renetje
aha ok thnx voor de tip kan het ook iets zijn met de evmk kunnen zijn?
groetjes rene

Geplaatst: 01.05.2008 - 19:45
door antiekeradio
Aan onderdelen kost een koppeling ongeveer 70 euro inclusief inruil van je oude plaat.
(90 euro zonder)

het vervangen hoeft een beetje garage die weet waar die mee bezig is niet langer dan 2,5 uur te kosten, maar helaas weten de meeste garages (inclusief die met een V op het dak) niet meer wat een vario is/hoe je eraan moet werken.

afhankelijk van je locatie kun je beter een oproep doen op het Volvo 300 Club forum, daar zitten diverse hobby freaks die je koppeling wél op de juiste manier kunnen vervangen.