turbo inbouwen op gewone 1.8?

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
Emiel123
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 11.12.2007 - 18:19

misschien een hele domme vraag. maar ik heb een 440 uit 1994 en nou vroeg ik me af of daar een turbo op gezet kan worden. Liefst dan een turbo die van een 440 al afkomt omdat dat(lijkt mij) makkelijker in te bouwen is.
en dan nog, wat zou een turbo op de sloop kosten?

nogmaals, het kan een domme vraag zijn maar het lijkt me gewoon leuk :D
-Volvo 440 1.8 GLE '94
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20782
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Domme vragen bestaan niet. 8)

Maar ik denk dat het vrijwel onmogelijk is om dit (voor een schappelijke prijs) te realiseren. Er is niet al te veel ruimte over en je moet zoveel aanpassen dat het, het allemaal niet waard is.

Maar: Heb je geduld, durf en veel technisch inzicht dan is het altijd te proberen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
RobsterS70R
5th Gear member
Berichten: 2204
Lid geworden op: 20.03.2007 - 20:19
Locatie: Op de Veluwe

Of je koopt een goede turbomotor en doet daar de nodige aanpassingen aan :)

Heb ook zitten denken over een turbo op een 2.0 ;) Maar er is zo weinig ruimte :( :P

Inderdaad, domme vragen bestaan niet :)
Robbie
1997, 417 Nautic Blue Pearl S70R
1995, 318 Paris Blue 480 GT <Sold>
1994, 235 Red 480 S <Sold>
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Je kan niet zomaar een turbo overzetten. De kop van een turbo heeft natrium gekoelde kleppen om de grotere hitte af te kunnen voeren (duur!), de compressie van een turbo blok is veel lager als die van een niet turbo, er zitten andere, gekoelde zuigers in een turbo blok met de verbrandings ruimte in de zuiger etc. Het vergt zoveel aanpassingen dat het veel goedkoper en makkelijker is om een turboblok plus bedrading en ecu te over te zetten door een schade of rotte 440, 460 of 480turbo te kopen.
Maar alles kan natuurlijk, ik las laatst een blog van iemand die een 480 2ltr aan het bouwen was met turbo EN supercharger, dat ziet er pas vol uit onder de kap!
Volvo_480_turbootje
3rd Gear member
Berichten: 283
Lid geworden op: 24.01.2007 - 19:31

Op mijn 440 turbo staat een kop met kleppen op van een gewone 1.7, volgens de technieker zijn dit identieke kleppen, hij heeft 25 jaar voor volvo gewerkt.

Edit , kan iemand dit checken, anders ga ik met die wagen terug...
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

In een turbo (B18FT blok)zijn de kleppen natrium gevuld, dat klopt echt. Hier kan je het in de manual terugvinden op (PDF) blz 40. Er staat ook vermeld dat ze niet bij het afval mogen als niet eerst het natrium verwijderd is. Natrium explodeerd nl als het in aanraking met water komt! Je technieker kletst uit zijn nek om het maar even zo te stellen. Als je 25jaar bij Volvo hebt gewerkt hoor je dit toch echt te weten lijkt me. Gewone kleppen houden het niet lang uit in een Turbo blok. Terug gaan dus en verhaal halen zou ik zeggen.
http://cid-b2bf9804fa8cfdf0.skydrive.li ... E-F-FT.PDF
Volvo_480_turbootje
3rd Gear member
Berichten: 283
Lid geworden op: 24.01.2007 - 19:31

Ok, ik heb het gelezen, bedankt! Ik heb me even geïnformeerd bij de vorige eigenaar van wie ik hem heb gekocht

De kleppen zouden het normaal gezien moeten houden, de kleppen van de non turbo kunnen 110 graden celsius aan, die van de turbo 115 graden celsius, het natrium zou na een tijdje 'verdwijnen' Hoe, kon hij me niet uitleggen, is het natrium na een tijdje niet meer actief? Geen idee...

De explosie bij een non turbo zou ook hoger zijn... dus qua sterkte zou ik me geen zorgen moeten maken... zo legde hij het uit, wij chatten in het Engels, hij is een franstalige...

Die gast van wie ik de auto kocht, is gekend in franse volvomiddens en wou die auto eerst voor zichzelf gebruiken, weet ik uit goede bron, dus hij zou geen risico nemen... Blijkbaar zijn er nog Fransen die dat doen, zonder problemen...

Nog een 150000 km ( ze hebben al een 80000 km, op mijn auto geplaatst na kleppen krom door de riem...) zou ik daar zonder problemen mee moeten kunnen rijden.
Voor een auto van 2000 euro mag ik dan niet klagen denk ik, ik heb hier nog een turboblok liggen met goede kop en kleppen...

Groeten
Gebruikersavatar
AndorabLe
4th Gear member
Berichten: 788
Lid geworden op: 31.12.2005 - 03:52
Locatie: Veghel
Contacteer:

De 1.7 en 1.7Turbo lijken uiterlijk veel op elkaar. Maar er zijn ook grote verschillen. (Onder andere datgene wat Iroll al heeft genoemd.)
1995 480 GT Turbo
http://andorable.nl
Gebruikersavatar
Michel740Turbo
5th Gear member
Berichten: 1777
Lid geworden op: 23.06.2005 - 10:31
Locatie: Brecht
Contacteer:

AndorabLe schreef:De 1.7 en 1.7Turbo lijken uiterlijk veel op elkaar. Maar er zijn ook grote verschillen. (Onder andere datgene wat Iroll al heeft genoemd.)
Ook het verschil is dat door hulp van Porsche het turbo blok is aangepast omdat het normale Renault blok niet voldeed.

@emiel, het is dus geen echt volvo blok maar van franse makelij.
Ook een turbo zit er niet zo 1.2.3 op. Er zal een hoop aan gepast moeten worden, vooral bij een monopoint.
Dus geef ik je de zelfde mening als Iroll al zegt. Koop een kompleet turbo blok, of nog beter gewoon een 400T en stop het geld in het netmaken/houden van die turbo.
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Nog een 150000 km ( ze hebben al een 80000 km, op mijn auto geplaatst na kleppen krom door de riem...) zou ik daar zonder problemen mee moeten kunnen rijden.
Voor een auto van 2000 euro mag ik dan niet klagen denk ik, ik heb hier nog een turboblok liggen met goede kop en kleppen...
Dat ze het al zolang uithouden had ik niet verwacht! Ik zou wel de klepspeling vaker controleren als normaal. En lange afstanden op hoge snelheid op de autobahn lijkt me geen goed idee. Die reserve kop is natuurlijk wel prettig!
sjoerdb
5th Gear member
Berichten: 1429
Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
Locatie: venhuizen

natrium gevulde kleppen kan je op de volgende manier klaar maken voor de oud ijzerbak. de volgende informatie heb ik uit het alfa romeo 1750 berlina boek waar dezelfde type kleppen gebruikt worden bouwjaar 1970). in de kleppen moet je op een bepaalde afstand een gaatje boren, daarna de klep van een afstand in een emmer water gooien. hierdoor lost het natrium op en kan de klep gewoon in de oud ijzer bak.

toen was alfa romeo al erg ver met motoren, compleet aluminium blok met natrium gevulde kleppen voor een niet turbo benzine motor! 130 pk uit een 1750 cc blok met simpele cabarateurs is ook netjes.
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”