Pagina 1 van 3

Volvo doet niet meer mee aan de PK strijd

Geplaatst: 12.04.2008 - 17:49
door Auk
Het moge jullie allemaal natuurlijk bekend zijn dat Volvo de strijd van de "meeste" pk's heeft opgegeven..

Na de bekende 850 T-5R, S70R en de S60/V70R is het dan nu helemaal afgelopen met de snelle 5cilinder hoge druk turbomotoren?

Het is bekend dat de S60R en V70R uit productie genomen zijn omdat de verkoopcijfers tegenvielen, maar is het nu zo dat Volvo helemaal niet meer mee gaat doen?





Las daarnaast gisteren even de autoweek door, en zag dat de Ford Focus RS nu 280pk krijgt, te denken dat dat nog steeds dezelfde 225pk T5 motor is van o.a. de C30 en S40.. waarbij mooi als afsluiter stond: Voor de Volvo liefhebbers komt er helaas geen C30 met 280pk.

Naar mijn mening zonde, want de "speciale T-5R modellen" zijn nu ook ware collectors items aan het worden...

Geplaatst: 12.04.2008 - 18:37
door bart simpson
Als er geen afzet voor lijkt te zijn wat heeft het dan voor zin om het aan te bieden?

Geplaatst: 12.04.2008 - 18:43
door AndorabLe
Jammer. Daarmee verliest volvo mij als potentiele klant voor een (eventueel gebruikt) topmodel uit de productreeks.

Betrouwbaarheid en luxe zijn het ene deel van de auto's die ik uitzoek. Snelheid en ruim voldoende vermogen vormen het andere deel van het eisenlijstje.

Geplaatst: 12.04.2008 - 18:48
door bart simpson
@ AndorabLe, Een S60/V70 T5 heeft 260pk, een S80T 272pk en dat alles is toch iets meer dan het dubbele van de Volvo die in je onderschrift staat, mede door het ook gebruikt slecht af kunnen zetten van dit soort machines blijkt de markt voor zulk snels "te" marginaal.

Geplaatst: 12.04.2008 - 18:48
door Auk
bart simpson schreef:Als er geen afzet voor lijkt te zijn wat heeft het dan voor zin om het aan te bieden?
Wanneer je kijkt naar bijvoorbeeld de T-5R en R modellen zijn er zeker wel klanten die daar graag hun geld aan uit geven. Naar mijn idee is het best een goede zet voor ze om een oplage te maken van bijvoorbeeld een paar 100 exclusieve C30R modellen.. Zo houden ze de exclusiviteit ook een beetje..

Geplaatst: 12.04.2008 - 18:53
door bart simpson
@ Auk, ik durf dat te betwijfelen, en 100 ga je er niet maken voor een paar belangstellenden, een dikke T5 til je zomaar richting de € 60.000,-- een R die meer zou kosten is onverkoopbaar, vergeet ook niet dat een dikke V70R AWD in 1997 ook zo'n bedrag koste.

Geplaatst: 12.04.2008 - 18:59
door AndorabLe
bart simpson schreef:@ AndorabLe, Een S60/V70 T5 heeft 260pk, een S80T 272pk en dat alles is toch iets meer dan het dubbele van de Volvo die in je onderschrift staat, mede door het ook gebruikt slecht af kunnen zetten van dit soort machines blijkt de markt voor zulk snels "te" marginaal.
Helaas was er niet meer vermogen leverbaar in een 480. Was dat wel geweest, dan had ik toendertijd rustig verder gezocht naar het nog snellere type. (En hij mag van mij best sneller worden hoor.)

Geplaatst: 12.04.2008 - 19:02
door the fonz
De motoren tegenwoordig zijn lijkt mij al ruimschoots voldoende. Neem nu een D5. Rap genoeg lijkt mij zo. Een T6 of T5 zijn ook erg rap, maar ook erg duur. Niet alleen in aanschaf, maar zeer zeker in onderhoud en dagelijkse kosten. Benzinekosten dalen gewoonweg nooit meer, eerder stijgende. Dus.

@ Andorable. Als jij binnenkort een T5 koopt weet je ook dat je erg veel geld kwijt bent aan het verbruik. Om van aanschaf nog maar te zwijgen.

Geplaatst: 12.04.2008 - 19:06
door bart simpson
AndorabLe schreef:
bart simpson schreef:@ AndorabLe, Een S60/V70 T5 heeft 260pk, een S80T 272pk en dat alles is toch iets meer dan het dubbele van de Volvo die in je onderschrift staat, mede door het ook gebruikt slecht af kunnen zetten van dit soort machines blijkt de markt voor zulk snels "te" marginaal.
Helaas was er niet meer vermogen leverbaar in een 480. Was dat wel geweest, dan had ik toendertijd rustig verder gezocht naar het nog snellere type. (En hij mag van mij best sneller worden hoor.)
het vermogen was (niet alleen bij Volvo) in 1995 niet eens een item (anders gezegt, een 480 Turbo was al een heel "kanon")

Geplaatst: 12.04.2008 - 20:07
door AndorabLe
the fonz schreef:...

@ Andorable. Als jij binnenkort een T5 koopt weet je ook dat je erg veel geld kwijt bent aan het verbruik. Om van aanschaf nog maar te zwijgen.
Ik weet ook wel dat het verbruik wat duurder is. Maar er moet iets zijn dat de mens plaagt. (En een hobby mag geld kosten.)

Een nieuwe auto zal ik zelf niet snel (lees nooit) kopen. Gewoon omdat ik de afschrijving te hoog vind. (Ik recycle andermans auto.)
bart simpson schreef:
AndorabLe schreef:
bart simpson schreef:@ AndorabLe, Een S60/V70 T5 heeft 260pk, een S80T 272pk en dat alles is toch iets meer dan het dubbele van de Volvo die in je onderschrift staat, mede door het ook gebruikt slecht af kunnen zetten van dit soort machines blijkt de markt voor zulk snels "te" marginaal.
Helaas was er niet meer vermogen leverbaar in een 480. Was dat wel geweest, dan had ik toendertijd rustig verder gezocht naar het nog snellere type. (En hij mag van mij best sneller worden hoor.)
het vermogen was (niet alleen bij Volvo) in 1995 niet eens een item (anders gezegt, een 480 Turbo was al een heel "kanon")
De tijden zijn wat dat betreft veranderd. En vermogen is nu wel een item.

Ik heb wat dat betreft mijn keuze gemaakt, en ik wil als ik een auto ga kopen wel het absolute topmodel hebben. (Zowel qua luxe als vermogen.) En als Volvo dit soort modellen niet meer op de markt brengt, ga ik shoppen bij andere merken.

Ik kan ook begrijpen dat iemand anders dat niet wil. Iemand die perse een volvo wil omdat er volvo op staat, of iemand die bijvoorbeeld alleen de luxe wil. Of iemand die bijvoorbeeld alleen het merknaamplaatje op zijn voertuig wil hebben. (En ja dat zie je bij sommige andere merken heel duidelijk. Het goedkoopste product, en opscheppen dat ze in een auto van een duur merk rijden.)

PS Volvo is als automerk absoluut niet heilig voor me. Er zijn meer merken auto waarvan ik zonder problemen een topmodel van zou kunnen kopen.


Maar zullen we weer helemaal terug gaan naar het oorspronkelijke onderwerp: Volvo doet niet meer mee aan de PK strijd en wat je ervan vind?

Geplaatst: 12.04.2008 - 20:11
door bart simpson
Kan me er in vinden dat Volvo daar geen hoofdrol (meer) in wil spelen, een V8 van 325 pk en een T6 van 285pk stellen tenslotte niets voor (bij zo'n XC90 V8 rij je met een V70R overigens niet weg)
Een V70R of een S60R is een auto die gebruikt doorgaans maanden staat, ik zie er daardoor niet meer geld in dan in een 2.5T

Geplaatst: 12.04.2008 - 20:14
door Ben
AndorabLe schreef:Maar zullen we weer helemaal terug gaan naar het oorspronkelijke onderwerp: Volvo doet niet meer mee aan de PK strijd en wat je ervan vind?
Ik heb daar geen enkel probleem mee. Ik zal nooit (nee echt niet) een auto kopen omdat hij lekker hard gaat. In NL kun je dat vermogen zoiezo nergens gebruiken (behoudens een stoplichtsprintje misschien) en in het buitenland (lees D) vindt ik een kruissnelheid van rond de 160 km/u genoeg.

Er zijn een aantal merken die zich wél in de PK-race thuis willen blijven voelen. Laat die het maar lekker doen. Volvo gaat heel verstandig de eco richting uit. De toekomst zal uitwijzen dat daar de grotere aantallen in verkocht gaan worden. Laat Volvo daar in zijn segment maar lekker in gaan zitten. Ik teken nu al voor een hybride zodra Volvo die heeft.

En wil je tóch vermogen en sneheid en Volvo.
ga maar eens kijken op www.volvo850forum.nl wat ze daar met gewone 850's hebben gedaan om ze sneller te maken.
Dat gaat tzt ook met de hedendaagse zakelijke S60 en V70 gebeuren.

Geplaatst: 12.04.2008 - 20:18
door Auk
Als we inderdaad, zoals Ben zegt, al naar de toekomst gaan kijken, zal het wel eens kunnen dat er later C30's met het blok van de Focus RS uitgerust worden.

Of het software matig te realiseren is lijkt mij wel een hele grote uitdaging, maarja... dat is het altijd :D

Geplaatst: 12.04.2008 - 20:40
door eXite
Hoezo kun je het vermogen nergens gebruiken? Maneuvres, zeker als het druk is, gaan je veel beter af als je meer vermogen hebt.

Geplaatst: 12.04.2008 - 20:47
door eXite
bart simpson schreef:Kan me er in vinden dat Volvo daar geen hoofdrol (meer) in wil spelen, een V8 van 325 pk en een T6 van 285pk stellen tenslotte niets voor (bij zo'n XC90 V8 rij je met een V70R overigens niet weg)
Een V70R of een S60R is een auto die gebruikt doorgaans maanden staat, ik zie er daardoor niet meer geld in dan in een 2.5T
Een V8 van 325pk als topmodel stelt inderdaad niets voor bij een V10 met 507pk (BMW). Een D5 met 185pk stelt al helemaal niets voor bij een x35d met 286pk of een 4.2TDI van audi met 326pk. (om maar niet van het koppel te spreken)

Als 'premium' merk kun je gewoon niet meer aankomen met een topvermogen van 185pk op de diesel, dat doen alle andere premium merken toch een stuk beter. Gaat allemaal om image.

Een V70R rijdt een XC90 V8 overigens weldegelijk met gemak voorbij.

Geplaatst: 12.04.2008 - 20:49
door bart simpson
eXite schreef:Een V70R rijdt een XC90 V8 overigens weldegelijk met gemak voorbij.
ervaringsdeskundige? (tot 100km/uur iig niet)
eXite schreef:Gaat allemaal om image..
Het imago dat Duitsers heden ten dage onbetaalbaar zijn

Geplaatst: 12.04.2008 - 22:20
door eXite
Alsof een Volvo zo betaal baar is, en dat is toch ook waar het bij premium merken om draait, als iedereen ze kon betalen was het geen premium merk meer.

Ervaringsdeskundige in die zin dat ik beide auto's gereden heb, maar de cijfers spreken voor zich:

V70 R (2004-2007) 300pk/400Nm, 0-100 5,9s, top 250km/h (handgeschakeld)
XC90 V8 (2008) 315pk/440Nm, 0-100 7,3s, top 210km/h (automaat)

(bron: autoweek carbase)

Zelfs een S80 V8 haalt het met 6,5s niet.

Geplaatst: 12.04.2008 - 22:47
door Oceanracer
Het lijkt allemaal wat braver te moeten bij Volvo. Neem nou die nieuwe 2 liter. Daar loop je toch niet warm voor? Ik vind het jammer. In het kader van het milieu en ander gebla-bla allemaal begrijpelijk, maar nog steeds jammer. Erg jammer.

Geplaatst: 12.04.2008 - 22:53
door Fat Rat
Vroeger deden ze er niet in mee naar mijn idee en toen bouwden ze heerlijke auto's die nu nog redelijk tot goed mee kunnen(114pk op 1346 kilo). Veel pk's is gaaf, heb niet voor niets net een 740 turbo gekocht als opknapproject.

Ik weet niet de meeste mensen kopen toch maar de gewone benzine of diesels en niet die supersnelle, niet voor niets was/is de V70 2.0D uitverkocht!
Het zijn en blijven gewoon hele mooie luxe en comfy auto's die gemiddeld genoemen genoeg tot meer dan genoeg pk's in het assortiment hebben om altijd overal vlot voor uit te kunnen.

Het zal ook vast wel met het research budget wat Volvo van Ford krijgt te maken hebben, maar vroegah had Volvo ook niet zo'n super groot budget voor dat soort zaken. En al dat soort dingen worden gewoon goed door gerekent. Je kan gewoonweg niet een nichemarkt bedienen voor een beetje een standaard prijs.

Geplaatst: 12.04.2008 - 23:49
door Gast
Het zal best zo wezen dat de markt voor dergelijke auto's niet zo groot is maar het is toch wel jammer. Sinds de 850 T-5R heeft Volvo toch een aantal leuke sportieve modellen gemaakt, toch jammer dat ze daar mee stoppen. Ze zullen het wel goed hebben dat er te weinig klanten voor zijn maar dat neemt niet weg dat een paar van dergelijke modellen naar mijn mening het imago van een merk wel omhoog halen. Volvo wil toch graag een premium merk zijn? Dan moet je een niet al te saai 'normaal' modellengamma hebben, een paar smaakmakers halen het hele niveau op. Audi zal ook heus geen hele grote aantallen van een S3, S4, S6, RS6, R8 enz. verkopen, hetzelfde geld voor BMW met de M modellen en Mercedes met de AMG versies maar ze maken ze wel! Het zal er ook wel mee te maken hebben dat alles tegenwoordig 'groen' moet zijn, ik word dat persoonlijk wel een beetje zat. Alle beetjes zullen helpen maar de groenen willen ons laten denken dat we met een beetje zuinigere auto de wereld gaan redden...