Pagina 1 van 2

lager verbruik door sport luchtfilter?

Geplaatst: 15.04.2008 - 16:15
door Shockwave
hallo, ik kwam pas op marktplaats een sport luchtfilter tegen die, naast andere eigenschappen, het brandstofverbruik zou verlagen en het vermogen zou verhogen. Het filter kan ook op een 440 volgens de advertentie, vandaar dat het hier staat. Weet iemand of dit het verbruik echt verlaagd en vermogen verhoogd? Ik kan mij het namelijk niet echt voorstellen (maar ik weet ook niet veel van motoren e.d.).
Alvast bedankt.

Geplaatst: 15.04.2008 - 18:41
door Volvo_480_turbootje
Lager verbruik zou wel kunnen, je krijgt meer lucht binnen, optimalere verbranding, alhoewel, je luchtmassameter meet de lucht en regelt zo zijn injectie...

Ik heb ooit een artikel gelezen dat ze bij subaru's WRX'en, die sportluchtfilters , type K&N gebruiken, ze meer silicium constateerden in de olie...
Silicium=Zand
Ik heb met mijn mazda indertijd met een K&N inzetluchtfilter gereden, nooit problemen mee gehad, maar na het lezen van dat artikel durf ik niet goed meer een sportfilter te steken...

Geplaatst: 15.04.2008 - 19:48
door 460_turbo
Ik weet wel dat er van die twister dingen bestaan. Dat is een plaatje met schoepen. Deze geeft de aangezogen lucht een draaiing, waardoor er wordt beweert een veel lager verbruik te krijgen.

Ik zou er niet aan beginnen, maar dat is mijn mening. Als het echt zo was zou iedere auto er wel mee uitgevoerd zijn.

Maar als het een normaal sportfilter is zou ik er niet te veel van verwachten.
Misschien krijg je er 2 a 3 pk bij, maar als het geen koudlucht systeem is zuig je ook nog eens warme lucht aan uit de motorruimte. Dus dan maak je denk ik zelf nog wel verlies op je vermogen.

Geplaatst: 15.04.2008 - 23:51
door Michel740Turbo
Volvo_480_turbootje schreef:
Ik heb ooit een artikel gelezen dat ze bij subaru's WRX'en, die sportluchtfilters , type K&N gebruiken, ze meer silicium constateerden in de olie...
Silicium=Zand
Ik heb met mijn mazda indertijd met een K&N inzetluchtfilter gereden, nooit problemen mee gehad, maar na het lezen van dat artikel durf ik niet goed meer een sportfilter te steken...
Het lijkt mij dan dat ze het filter niet tijdig hebben gereinigt. na de reiniging moet je hem namelijk weer in spuiten, dit om het fijnstof tegen te houden.

Op een atmospherische motor is het effect gering, bij een turbo werkt het wat beter.

Geplaatst: 16.04.2008 - 09:43
door Iroll
Zo'n open luchtfilter levert ook een wat "sportiever"geluid op. Je hoort de motor meer via de luchtinlaat zuigen. Er zijn toch wel verschillende geluiden wat meer vermogen betreft bij niet turbo blokken, de een zweert erbij en de ander merkt, behalve meer geluid, niets. Maar zoals Michel740turbo zegt, het meeste effect schijnen ze toch wel op een turbo te hebben. Vaak wordt er dan ook een grotere diameter aanzuigbuis aangelegd naar de grille om zo meer en zo koud mogelijke lucht aan te zuigen. Door de inlaat vol in de rijwind te richten krijg je ook meer druk op snelheid=meer vermogen. En zo'n cone vormig filter kan je ook voorin de grille plaatsen op de luchtinlaat. Plaats die niet in de motorruimte, daar zuig je weer warme lucht aan en dat werkt contra produktief. Maar zuiniger rijden door een open lucht filter lijkt me onzin. Doordat er meer lucht aangezogen wordt zal het mengsel armer worden. Dat regelt de lambda sonde weer bij als het goed is, door meer brandstof in te laten spuiten waardoor het verbruik eerder iets zal stijgen lijkt mij.
Ik weet wel dat er van die twister dingen bestaan.
Dit soort dingen, zoals magneten op de benzineleiding, pyramides boven het luchtfilter, etc zijn pure onzin, alleen bedoelt om geld uit je zak te kloppen.

Geplaatst: 16.04.2008 - 17:53
door Shockwave
bedankt voor de reacties, als ik het goed begrijp is zo'n luchtfilter dus meer voor de fun (leuker geluid), dan dat de prestaties echt omhoog gaan. Maar goed, het is uit te proberen, zo'n filter is niet duur, dus: baat het niet dan schaadt het niet?
Iemand advies?

Geplaatst: 16.04.2008 - 18:01
door Michel740Turbo
Shockwave schreef: zo'n filter is niet duur, dus: baat het niet dan schaadt het niet?
Iemand advies?
Je hebt sport filters van auto style en K&N filters, het verschil toch de prijs.
Ik dacht dat voor mijn 440 de prijs voor een K&N toch rond de 70 euro lag. Voordeel van een K&N is dat hij niet vervangen hoeft te worden, schoon maken voldoet. Filters van Autostyle zijn naar mijn vizie waardeloos en evenaren een K&N niet en zijn dus duidelijk meer voor de Fun... (dan toch liever een papieren Fram filter)

Geplaatst: 16.04.2008 - 22:58
door 460_turbo
Juist. Dan zou ik voor in ieder geval een k&n filter gaan. En dan kan je kiezen tussen een inlegfilter (behoud je het orginele aanzuigpunt in de gril / koude lucht) of een conisch opzetfilter. Die laatst zal misschien iets meer lawaai maken dan de eerste keuze, maar zuigt wel warmere lucht aan. En het is allebei te betalen. En het is stukken beter dan die autostylebende, zoals eerder vermeld.

Geplaatst: 16.04.2008 - 23:06
door RobsterS70R
Heeft zo'n K&N inlegfilter ook een effect op een 2.0 480? En waar zijn K&N inlegfilters te krijgen?

Geplaatst: 16.04.2008 - 23:23
door Michel740Turbo
Robster480 schreef:Heeft zo'n K&N inlegfilter ook een effect op een 2.0 480? En waar zijn K&N inlegfilters te krijgen?
Ja je kan ze gewoon bestellen bij de betere autopart shop, ik heb ooit eens het part nummer hier ergens gepost. Je kan het ook vinden op de site van K&N.
Ik heb ook nog een filter liggen, alleen moet die flink schoon gemaakt worden, eventueel met open gewerkt filterhuis.

Geplaatst: 16.04.2008 - 23:51
door Ramon&Ramon
Als het allemaal zo zaligmakend zou zijn construeerden de fabrikanten dit gelijk wel op hun motoren.
Het maakt een bak herrie zo,n filter en de kans op storingen in het managment systeem is ook aanwezig.

Geplaatst: 16.04.2008 - 23:57
door Auk
Michel740Turbo schreef:
Robster480 schreef:Heeft zo'n K&N inlegfilter ook een effect op een 2.0 480? En waar zijn K&N inlegfilters te krijgen?
Ja je kan ze gewoon bestellen bij de betere autopart shop, ik heb ooit eens het part nummer hier ergens gepost. Je kan het ook vinden op de site van K&N.
Ik heb ook nog een filter liggen, alleen moet die flink schoon gemaakt worden, eventueel met open gewerkt filterhuis.
Je kunt ook gewoon een Injen Coldair intake erop bouwen, dat is mijn plan in ieder geval. 2liter gaat mooi zwaar brommen wanneer je een CAI hebt

Geplaatst: 17.04.2008 - 08:54
door Shockwave
Hm, van dat autostyle filter zie ik maar af. Kun je Injen Coldair intake ook gewoon bij een autozaak krijgen? Het lijkt me wel leuk om de auto te horen brommen.

Geplaatst: 17.04.2008 - 10:03
door Emiel123
er is ook nog een ander merk met filters. ben de naam kwijt maar weet nog wel dat ze groen waren. die zijn ook goed en geloof ik iets goedkoper dan k&n

Geplaatst: 17.04.2008 - 10:06
door Emiel123
gevonden! inc uitleg van luchtfilters:

http://www.cartuning-guide.com/luchtfilter.html

Geplaatst: 17.04.2008 - 14:40
door Iroll
(dan toch liever een papieren Fram filter)
Ik zou je FRAM filters echt afraden. Ik heb een tijdje terug een vergelijkend onderzoek gelezen van olie en luchtfilters. De Fram filters, zowel olie als lucht, kwamen als slechtste uit de bus. Het filter oppervlak was te klein, de porien te groot, afdichting deugde niet en van de oliefilters was de veer van het overdruk ventiel te strak waardoor bij verstopping van het filter motorschade kan ontstaan. Erg goed waren MANN filters, de leverancier voor Volvo en nog een paar andere, maar die ben ik vergeten. Helaas kan ik nergens meer terug vinden waar ik dat gelezen heb.

Geplaatst: 17.04.2008 - 16:15
door RobsterS70R
Op deze website nog wat meer info:

http://www.s2power.com/Artikelen/techni ... ter-NL.htm

Uitleg per soort filter en ook test/resultaat van diverse soorten filters, inclusief prijzen en links naar websites van fabrikanten.

Geplaatst: 17.04.2008 - 18:33
door Shockwave
Bedankt, ik zie door de bomen het bos niet meer, geintje, het is goede info, ik weet tenminste wat ik niet moet kopen of wel. Het gaat er denk 1 worden met nog een redelijk goed filter en beter aanzuig vermogen. Jammer als het geluid dan niet "leuker" wordt, maar mun motor+verbruik is toch belangrijker.

Geplaatst: 17.04.2008 - 20:21
door Michel740Turbo
Iroll schreef:
(dan toch liever een papieren Fram filter)
Ik zou je FRAM filters echt afraden.
Nou dan mag je wel een kijken wat voor filter Volvo Parts gebruikt want die komen gewoon uit de Fram fabriek :wink:

Geplaatst: 17.04.2008 - 22:39
door Iroll
Als het een origineel Volvo onderdeel is dan zal het moeten voldoen aan Volvo specificaties. Dat is een ander verhaal als de imitatie FRAM filters van de bekende automaterialen zaak. De oliefilters zijn bij Volvo altijd door MANN gemaakt voor zover ik weet, ik neem aan dat je de luchtfilters bedoelt? Wist ik niet, dat die bij FRAM vandaan komen.