Pagina 1 van 1

Eventuele problemen bij langdurig gebruik van E10 benzine

Geplaatst: 17.04.2008 - 04:35
door aussie-bas
Ok, hier in Australie hebben ze sinds een tijdje zogenaamde E10 benzine. Dit is gewone loodvrije benzine (RON 91) waar 10% ethanol aan toegevoegd is.

Nu is dit een paar cent goedkoper dan de normale loodvrije benzine en aangezien mijn brandstofverbruik hier toch al astronomisch is, tank ik dit de afgelopen maanden om zo nog iets van een besparing te halen. Uiteraard heb ik eerst opgezocht of E10 benzine toegestaan is vanuit Volvo en volgens hen kunnen alle motoren vanaf 1986 probleemloos op benzine rijden met 10% ethanol, schijnbaar gaat het pas vanaf 20% ethanol problemen geven. Wel dient men dan het Volvo onderhoudsschema te volgen en altijd originele Volvo onderdelen te gebruiken. Dit is altijd al gebeurt en ik zal dit ook blijven doen dus daar voorzie ik geen problemen.

Mijn vraag is, heeft iemand ervaringen met deze brandstof en kan het kwaad. Volvo kan wel mooi zeggen dat het geen enkel probleem is, maar als je de verhalen op internet leest dan zijn er verschillende rampscenarios te vinden, varierend van kapotte motoren (BMW) tot rubberen en kunststof onderdelen die kapot gaan door de ethanol toevoeging. Mocht het namelijk niet echt goed zijn dan stap ik liever weer over op normale loodvrije benzine, of misschien zelfs premium (15 cent duurder!!!!) dan dat ik straks met motorproblemen zit.

Geplaatst: 17.04.2008 - 07:37
door Oceanracer
Staar er nergens in jouw boekje dat je minstens RON95 moet tanken, dan? Volgens mij heb ik dat in het brandstofklepje staan.

Meestal rijdt de auto (Jappen lopen er prima op) wel wat duurder, waarmee het prijsverschil weer teniet wordt gedaan.

Geplaatst: 17.04.2008 - 07:50
door aussie-bas
In mijn boekje staat minimaal RON91 als ik het goed gezien heb. Misschien nog even ter vermelding, de normale loodvrij is hier ook 91.

Geplaatst: 17.04.2008 - 08:03
door Hans
Ik zou dan na elke twee keer RON91 getankt te hebben even een duurdere (rijkere) variant pakken.

Geplaatst: 17.04.2008 - 09:18
door ronald ce
ik weet niet of ze in australie de europese of de amerikaanse ron standaards gebruiken.

amerikaanse 91 heeft hetzelfde octaangehalte als de europese 95.

Geplaatst: 17.04.2008 - 11:23
door trompetje
Ethanolbestendigheid heeft niets met klopvastheid te maken. Ethanol heeft, net als LPG, van nature een hoger octaangetal (116!?!?!) als benzine.
Zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating

Geplaatst: 18.04.2008 - 00:45
door aussie-bas
Het gaat me niet zo zeer om de klopvastheid, daar heeft de auto een pingelsensor voor. Het gaat me meer om zaken als slijtage aan de rubber onderdelen, benzineslangen en dat soort zaken meer.

Ik heb het nog even opgezocht, E10 benzine is ongeveer 94 RON dus dat valt nog wel mee.

Geplaatst: 24.04.2008 - 07:09
door aussie-bas
Niemand die hier iets zinnigs over kan zeggen??

Geplaatst: 24.04.2008 - 14:34
door Hans
Wat zegt Volvo Australie hierover?

Geplaatst: 24.04.2008 - 14:56
door V480-S60
Het zou inderdaad zo maar eens kunnen zijn dat bij gebruik van E10 je rubberen afdichtingen te schraal worden en daardoor gaan lekken.
Je motor an sich zal er niet aan kapot gaan.

Ik zou gaan voor de oplossing van Hans Anesthesie. twee keer E10 en dan 1 x normale benzine.

Suc6

Geplaatst: 24.04.2008 - 14:57
door liquid_force
was het niet zo dat in europa voor 2009 alle bezine tot 7% ethanol toegevoegd moest hebben? denk niet dat die 3% zo´n groot verschil maakt ...

Geplaatst: 25.04.2008 - 02:46
door aussie-bas
Volvo Australie heeft gewoon gepubliceerd dat alle motoren van na 1986 er tegen moeten kunnen.

Ik denk dat ik inderdaad maar voor de oplossing 2x E10 en 1x premium ga. Just to be safe, daarnaast zal ik de garage eens bellen om te zien of zij wat meer kunnen vertellen.

Hebben ze in Nederland tegenwoordig al benzine met Ethanol toevoeging?

Geplaatst: 25.04.2008 - 07:20
door liquid_force
heb ff snel gegoogled en kwam oa. op deze link uit:

http://ethanol-europe.blogspot.com/2008 ... enzin.html

Geplaatst: 25.04.2008 - 08:37
door V480-S60
In Nederland is er nog geen benzine met ethanol toevoeging verkrijgbaar.
Komt zoals LqF al aangeeft wel op termijn.

Wel is momenteel sporadisch E85 leverbaar. En zie elders op het forum dat er een oliemaatschappij is die, in samenwerking met o.a. Volvo, er wat aan gaat doen. Door meer E85 stations neer te gaan zetten.

Geplaatst: 28.04.2008 - 11:33
door aussie-bas
Ik kreeg het volgende antwoord van Volvo Australie:

"Thank you very much for taking the time to write to us in relation to your Volvo V70 Ethanol Blended Fuel enquiry.

Please be advised that the use of E10 is suitable for all Volvo vehicles manufactured from 1986 onwards, provided that the petrol content is of the same octane rating as that recommended in the owners manual."

Dus het moet geen probleem zijn.