Pagina 1 van 3
Turbo niet goed meer?
Geplaatst: 17.04.2008 - 20:15
door degids
Ik heb een probleem met de V70, wat zich ietwat moeilijk laat omschrijven, maar ik probeer het toch...
Bij het accellereren vanuit hogere snelheden (en dus hogere versnellingen) doet zich het fenomeen voor dat het accelereren niet zo vlot gaat als je zou verwachten. Af en toe voel je dan ineens een duw in de rug (ik heb gecheckt, het is niet zo dat hij terug schakelt). Die duw duurt maar heel kort, het is een soort korte turboboost (dit lokt uit tot knightrider grappen, ik weet het

). Het lijkt alsof de turbo niet goed genoeg op druk kan komen of zo? Af en toe een burst.
Iemand die dit bekend voorkomt (als je überhaupt m'n cryptische uitleg snapt...

)?
Geplaatst: 17.04.2008 - 23:04
door C 30 T5
Komt niet 1 2 3 bekend voor , wat is de Km stand en is er gechipt ?
Geplaatst: 17.04.2008 - 23:27
door Ludo
het lijkt op een los, óf wellicht eerder, een gescheurd slangetje van de turboregelklep naar de turbo toe.
een controle om dit uit te sluiten is snel gedaan...
Geplaatst: 18.04.2008 - 12:29
door degids
C 30 T5 schreef:Komt niet 1 2 3 bekend voor , wat is de Km stand en is er gechipt ?
km stand is plm 165k.
Ik weet niet of er gechipt is. Ik heb het zelf in elk geval niet gedaan, maar de vorige eigenaar misschien... (het is een duitse auto).
In de eerste versnellingen heb ik wel het idee dat de turbo goed z'n werk doet. Zou het dan nog het slangetje naar de turboregelklep kunnen zijn?
Geplaatst: 18.04.2008 - 21:44
door HV
Heb bij de S60 D5 (wel diesel dus!) 2x probleem gehad met turbo toevoerslang; die slang zit helemaal vooraan in het midden en heeft een doorsnee van een centimeter of 8 (niet te missen dus). In mijn geval deed de auto ineens heel weinig, waarna de onderzijde van de motorklep helemaal zwart was. De slang was in dit geval dus echt losgeraakt.
In Frankrijk nog wel; bij dealer gebracht, op zaterdag, een dag waarop de Franse monteurs vermoedelijk tevreden weggedoken aan hun glas rode bordeaux zitten te nippen; derhalve de diesntdoende verkoper om hulp gevraagd, bijna 2 uur (!) toegekeken hoe deze met een al even 'groene' collega bezig was de turboslang goed vast te zetten. Vriendelijk en uitvoerig bedankt in mijn (nit zo) beste Frans, weggereden en ja hoor, na 3 KM voelde ik de slang al weer losschieten!! Toen met een inferieur schroevendraaiersetje en zo mogelijk nog inferieurder stel linkerhanden zelf de slang heel stevig aangedraait. Hierna heeft de S60 mij gelukkig nooit meer dienst geweigerd.
Met V70 D5 gevoelsmatig na 10.000km wederom zelfde euvel (bij 120 km/h ineens, nauwelijks meer trekkracht en bij enig gas geven veel horten en stoten) , maar dit bleek daarna een fout in het motormanagement.
Weet niet of deze info helpt. Anders gewoon bij de dealer langsgaan (alleen niet op zaterdagen

).
Geplaatst: 18.04.2008 - 22:20
door Armin
Ga inderdaad op zoek naar een vacuüm lekkage.
Volg alle slangen die van de turbo naar de turbo drukregelklep, en van deze verder.
Het lijkt mij eerder een lekkage dan een rotte turbo.
Geplaatst: 22.04.2008 - 20:16
door p1800
Hallo de gids ,
Al het euvel gevonden want ik heb ook een V70 met de zelfde klacht en deze houd een paar seconde in als je van de 2 naar de 3 schakeld en dan gas geeft .
Geplaatst: 22.04.2008 - 20:34
door Rogier64
ETM problemen? Bij jou kilometerstand zijn de meeste ETM's al vervangen. Nieuwe zijn herkenbaar aan een gele sticker (in plaats van wit)
Geplaatst: 25.04.2008 - 17:22
door degids
Ik laat 'm volgende week voor diagnose achter bij de dealer. Ik heb nog garantie gelukkig. Garantie is niet bij die dealer, maar de dealer is lekker dichtbij. Als het dan om een klein bedrag gaat, laat ik het lekker bij de dealer doen.
Ik wil de taal toch nog naar het Nederlands laten zetten, dus hij moest er toch naar toe. Ned. instructieboekje ook maar meteen bestellen.
Als ik meer weet, post ik het hier.
Geplaatst: 28.07.2008 - 15:02
door degids
Was even zoeken naar deze oude post, maar inmiddels weet ik wat meer.
De dealer in houten had geen idee wat het is. Iemand heeft er even mee gereden en kwam met de boodschap dat hij niets vreemds gemerkt heeft...
Slechte zaak! Zelfs m'n vriendin heeft het euvel al waargenomen... een monteur zou dat ZEKER moeten kunnen waarnemen.
Daarna is hij nog een keer uitgelezen om te kijken of de turbodruk goed was. Die was prima in orde.
Voor de zekerheid is de standaard motormanagement software geladen. Helaas bleef het euvel zich voordoen.
Toen is de auto teruggegaan naar het bedrijf waar ik 'm gekocht had. Dat bedrijf ging 'm inleveren bij de dealer bij hen in de buurt. Na ongeveer een week kon ik de auto weer ophalen. Ze hadden de ETM zuiver gemaakt en nog eens goed naar het turbo systeem gekeken. Ze konden geen oorzaak vinden.
De dealer daar heeft de tip gegeven om de auto bij een versnellingsbak specialist te laten nakijken.
Daar is de auto inmiddels ook een week geweest en die kwamen met de boodschap dat er zeker wat aan de hand is met de aut. versnellingsbak.
Ze hadden de transmissie olie twee keer vervangen en toch kwam bij het aftappen de olie gitzwart eruit gelopen. Ze hebben zeer sterk het vermoeden dat de koppelomvormer niet goed meer is.
19 augustus ga ik 'm weer een week inleveren en dan wordt de hele versnellingsbak gereviseerd.
Dit alles gaat onder garantie gemaakt worden, waar ik echt ontzettend blij mee ben! Dikke pluim voor de autohandelaar!
Na 19 augustus meer!
Geplaatst: 12.08.2008 - 16:55
door Mathijs T-4
ah na 19augustus dus nieuws!!
mooi, dan zullen we samen eens een stukje snelweg proberen...
Geplaatst: 17.09.2008 - 21:26
door degids
Nou, dat stuk snelweg zit er nog niet in.
Na revisie van de versnellingsbak nog steeds het euvel. En ik heb nu het idee dat er weer wat vermogen weggevallen is, terwijl ik al vond dat het niet helemaal op het niveau was wat een T5 zou moeten halen.
Ik ga morgen maar weer bellen, ze zullen wel niet blij zijn als ze mij weer aan de lijn krijgen, maar ja...
Vriend van me is monteur en die denkt heel sterk aan luchtmassameter. Ik dacht, nou effe vervangen en kijken wattie doet! Blijkt dat een LMM voor mijn T5 weer boven de 200 euro kost!! Heb ik weer! Kostie voor een ander model 90 euro, moet die van mij uiteraard weer meer dan het dubbele kosten. Dat vind ik te duur voor een gok.
Ik heb nog even gekeken naar het luchtfilter, maar dat ziet er heel nieuw uit.
Ik ga in elk geval eens vragen morgen wat de dealer bij hun nou PRECIES heeft gecontroleerd. Ik ben alle vaagheden zat!
Geplaatst: 17.09.2008 - 21:40
door V70 T5 assen
degids schreef:Nou, dat stuk snelweg zit er nog niet in.
Na revisie van de versnellingsbak nog steeds het euvel. En ik heb nu het idee dat er weer wat vermogen weggevallen is, terwijl ik al vond dat het niet helemaal op het niveau was wat een T5 zou moeten halen.
Ik ga morgen maar weer bellen, ze zullen wel niet blij zijn als ze mij weer aan de lijn krijgen, maar ja...
Vriend van me is monteur en die denkt heel sterk aan luchtmassameter. Ik dacht, nou effe vervangen en kijken wattie doet! Blijkt dat een LMM voor mijn T5 weer boven de 200 euro kost!! Heb ik weer! Kostie voor een ander model 90 euro, moet die van mij uiteraard weer meer dan het dubbele kosten. Dat vind ik te duur voor een gok.
Ik heb nog even gekeken naar het luchtfilter, maar dat ziet er heel nieuw uit.
Ik ga in elk geval eens vragen morgen wat de dealer bij hun nou PRECIES heeft gecontroleerd. Ik ben alle vaagheden zat!
Is er geen dealtje met je dealer te maken dat je een nieuwe / gebruikte llm mag testen , en daarna tot aanschaf overgaat???
Geplaatst: 17.09.2008 - 22:44
door degids
Ik zal zoiets eens voorstellen ja. Nou maar hopen dat die dealer bij hun nog zo'n LMM heeft liggen voor een T5. Ik denk niet dat ze snel geneigd zijn om het risico te dragen van de aanschaf van de LMM.
Ik moet eigenlijk eens bij een andere T5 automaat voelen hoe het hoort te rijden, misschien heb ik wel een te hoge voorstelling van hoe een T5 moet rijden. Maar het lijkt me sterk, want in Duitsland kwam ik niet boven de 225, terwijl volgens de boekjes hij 240 (echte?) km's moet rijden.
Op youtube zie je ze gewoon de teller uit lopen. Niet dat ik dat nou zo belangrijk vind, maar het is gewoon een indicatie dat het niet goed zit met het vermogen.
Geplaatst: 17.09.2008 - 23:05
door V70 T5 assen
@degids
Ha ha ik bedoelde een Lmm .
Ik hoop dat je dealer er begrip voor heeft dat je niet zomaar €200+ hebt liggen om iets te proberen , ze kunnen hem in mij ogen gewoon zo,n ding bestellen .
En mocht het bij jou niet helpen , kunnen ze het toch gewoon retour doen??
Bij mijn bedrijf wordt ook wel eens iets verkeerd besteld dat kan ook gewoon terug naar de leverancier..
En jij bent een stapje verder , en ja als dat het probleem is neem je hem gewoon, heb het idee dat het geld niet echt het probleem is als het nu maar eens goed is.
Kan me voorstellen dat je er anders gek van wordt om zomaar alles te vervangen .
Succes
Geplaatst: 18.09.2008 - 08:53
door Frumpy
Electronica gaat nooit retour. Eenmaal aangeschaft, helaas pindakaas.
Maar een beetje Dealer trekt om te testen/uit te sluiten de LMM uit een andere auto, en plaatst hem in de auto waar zich het probleem voordoet. Weinig moeite.
Geplaatst: 18.09.2008 - 11:38
door Mathijs T-4
pffft...
binnen de garantie laten oplossen, het is toch sinds de aankoop al mis?
Geplaatst: 18.09.2008 - 17:42
door V70 T5 assen
Frumpy schreef:Electronica gaat nooit retour. Eenmaal aangeschaft, helaas pindakaas.
Maar een beetje Dealer trekt om te testen/uit te sluiten de LMM uit een andere auto, en plaatst hem in de auto waar zich het probleem voordoet. Weinig moeite.
Was ook mijn idee.
@de gids ,
Je kunt even te stekker lostrekken van de lmm , en kijken als je gaat rijden of er verschil is .
Loopt deze dan nog minder is het waarschijnlijk niet de lmm , geen verschil maakt de lmm verdacht.
succes......
Geplaatst: 19.09.2008 - 18:43
door degids
Nou, ik ben even gaan rijden zonder LMM aangesloten. Ik had verwacht een melding te krijgen op de BC, maar nix.
Tijdens het rijden kan ik eigenlijk geen verschil opmerken. Hij blijft golvend optrekken. Qua gevoel ook met veel minder vermogen dan zou moeten.
Na een stuk gereden te hebben ben ik even langs de kant gaan staan met de motor uit en heb ik de LMM weer aangesloten. Wat denk je... nu ineens wel een melding op de BC: "motor management service vereist". Hij blijft overigens wel gewoon precies hetzelfde rijden als voorheen.
De LMM is dus verdacht! Ik heb op problemcar.nl nog gekeken en daar was iemand met soortgelijke klachten. Daar bleek de lambda sonde bij de motor de boosdoener te zijn.
Weet iemand hier trouwens waar de achterste lambasonde zit? De v70 rijder wist niet welke lambda sonde de boosdoener was, hij wist alleen dat de sonde onder de motorkap vervangen is.
Geplaatst: 20.09.2008 - 11:11
door V70 T5 assen
Zo weer een stapje verder.....