Welke bougies gebruiken jullie?

Deze rubriek is exclusief voor de bi-fuel rijders met een originele Volvo af-fabriek bi-fuel. Alle andere LPG-rijders kunnen terecht in de rubriek van hun model.
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

Beste Forumleden, en dan met name degene die op gas (Lpi) rijden.

Welke bougies hebben jullie gemonteerd (laten monteren)?

Hebben jullie de elektrode afstand aangepast?

Hebben jullie nog andere opmerkingen?

Ik heb zelf bougies van NGK type: BCPR6ET Dit rijd wel goed. Er word echter gezegd om de elektrode afstand van standaard 0,9 naar 0,7 te zetten.
Wat mij ook opviel is dat als je de originele Volvo bougies er naast legt dat de NGK`s een stukje langer zijn. Ik heb tot twee maal toe geinformeerd of deze wel goed zijn want ik durfde ze er in eerste instantie niet in te draaien.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Gebruikersavatar
liquid_force
6th Gear member
Berichten: 4695
Lid geworden op: 12.11.2005 - 19:18
Locatie: Zürich

bougies? heb ik die ook? ;)
Gast

liquid_force schreef:bougies? heb ik die ook? ;)
Jij had toch een doosje vonkjes gekocht.... :wink:
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

Als je er de spot mee gaat drijven antwoord dan gewoon niet.

De link naar het andere topic beantwoord geen enkele vraag die ik hier in dit topic stel, dus wat heeft het voor nut om door te verwijzen.

De bougies die in het andere topic worden genoemd, zijn of niet meer te krijgen of het is niet het juiste type voor mijn auto.

Tevens zijn de originele Volvo bougies flut bougies. Meet de elektrode afstand maar eens op. Dit varieerd van 0,9 tot wel 1.3 mm. Dit moet niet kunnen. Als er 1 elektrode een kortere afstand heeft als de andere elektrodes dan blijft de vonk over de elektrode met de kortste afstand vonken. dan heeft het weinig nut om er bougies met 3 elektrodes in te draaien.

Er zijn maar weinig mensen die iets zinnigs over bougies weten te vertellen, helemaal in combinatie met Lpg.
In de tussentijd heb ik de Ngk bougies gebruikt en de elektrode afstand verkleind naar 0,7 mm. Dit rijd een stuk beter dan die van Volvo.

Ik zal dit weekend nog een foto plaatsen van een Volvo bougie naast die van Ngk. Dan kunnen jullie het verschil zien in grootte. Er zit namelijk verschil in lengte in. De Ngk bougie vonkt dieper in de cilinder als die van Volvo.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2770
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Mijn ervaring is dat het met de orginele volvo bougies het beste gaat, ik heb er ook even NGK (BKR6ES) in gehad maar hiermee presteerde de auto duidelijk minder.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3008
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

met een standaard bougie kan een hogere compressie en te vroege ontsteking voorkomen.
dat is een veroorzaker van veel lpg problemen.

het is een feit dat met lpg een koudere bougie het beter doet dan een standaard bougie.
een koudere bougie geeft méér warmte aan de cylinderkop.
daardoor blijft de temperatuur van de elektrode lager omdat de warmte sneller de cylinderkop raakt en dus ook sneller word afgevoerd.
Gast

Turbodesk schreef:Als je er de spot mee gaat drijven antwoord dan gewoon niet.

De link naar het andere topic beantwoord geen enkele vraag die ik hier in dit topic stel, dus wat heeft het voor nut om door te verwijzen.
Ho ho, nou nait zo kort veur de kop. :P

We proberen je alleen te helpen.
In de link stond een overvloed aan info + type’s bougie.
Via die site ook heel veel uitleg over bougies en waarom.

Jij zou dus een bougie moeten hebben met 1 elektrode en zoals @Ludo al aangeeft een koude.
Zoals ook al aangegeven op de site van NGK: http://www.ngk.com/charglossary.asp?kw=Heat+range
In jouw geval zal de BKR6ES goed voldoen, vrij standaard bougie.

En anders kan je hier ook nog eens kijken:
http://www.vanmeenen.com/LPG-autogas-Vl ... n/bougies/

Ik ben trouwens wel nieuwsgierig naar de foto’s.

Succes
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2770
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Ook heb ik de NGK BCPR6ET geprobeerd en ook deze viel tegen, deze heeft net als de orginele volvo bougie drie massa elekdrodes, maar de elektrode afstand is hier een stuk kleiner.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Als je de niet voor geschreven bougies gebruikt ,met de verkeerde warmtegraad, is de kans op een beschadigde zuiger erg groot,er brandt namelijk een gaatje in.
Expirimenteren is altijd gevaarlijk om te doen.
Gebruik simpelweg de voorgeschreven bougies om problemen te voorkomen.
En zeker bij Volvo,s waar nog garantie op zit,bij motorstoringen waarbij geen orginele bougies zijn gebruikt,vervalt het recht op garantie.
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

Ramon&Ramon schreef:Als je de niet voor geschreven bougies gebruikt ,met de verkeerde warmtegraad, is de kans op een beschadigde zuiger erg groot,er brandt namelijk een gaatje in.
Expirimenteren is altijd gevaarlijk om te doen.
Gebruik simpelweg de voorgeschreven bougies om problemen te voorkomen.
En zeker bij Volvo,s waar nog garantie op zit,bij motorstoringen waarbij geen orginele bougies zijn gebruikt,vervalt het recht op garantie.
Wat is in dit opzicht dan jouw visie op Volvo's van 13 jaar oud met een LPI installatie, koudere bougies monteren ofzo??
Heb namelijk met de 740 altijd met warmtegraad 6 van de R serie van NGK gereden, en goed zuinig ook!!(1 op 8,9 bij snelweg ritten op lpg!). Nu met de 940 dacht ik er deze weer in te gaan schroeven.
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

Zo hier is dan de foto. Het verschil in grootte tussen een originele Volvo bougie en de voorgeschreven bougie van Ngk voor mijn V40.

Afbeelding

Ik was dus behoorlijk bang dat ik mijn zuigers hiermee zou beschadigen. Volgens de boeken en website van Ngk is dit toch echt de enige goede bougie. Ik heb ze er wel ingedraaid en ik heb een week later de elektrode afstand verkleind van 0,9 naar 0,7 met een voelermaat.
Ik moet toch echt zeggen dat dat toch wel beter rijd. Hij is rustiger en trekt beter.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
prospirit
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 11.08.2008 - 15:31
Locatie: hengelo

Hallo Forumleden

heb ook al veel gelezen over bougies,maar zie zo langzamerhand de bomen in het bos ook niet meer :twisted:
Heb de volgende vraag
ik heb een s60 2.4 turbo,en daar heb ik nu een prins vsi lpg systeem in zitten met flashlube.
heb nog steeds de orginele bougies er in zitten,maar wil deze vervangen voor koudere.
Nu zag ik iemand die de Denso IK 24 had laten monteren,
in ieder geval een koudere,wou weten of er meer mensen met deze IK 24 rondrijden ,en wat hun ervaringen zijn,ook de eventuele NGK iridium rijders

groet :roll:
vin940
4th Gear member
Berichten: 709
Lid geworden op: 05.03.2009 - 22:15
Locatie: Den Haag

www.hbase.nl

Kan je kijken welke er in horen, mocht je geen orginelen willen gebruiken.
Een dag niet gereden in een Volvo, is niet geleefd.
VOLVO 940 2.3 TURBO B230FK 2315CC 99KW

__________________________________________________
Afbeelding
prospirit
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 11.08.2008 - 15:31
Locatie: hengelo

wist al dat er warmtegraad 6 in zat,,was mij al bekend,in ieder geval bedankt daarvoor,
maar het gaat er mij :) om als je later lpg op je turbo motor zet,wat dan het beste alternatief is
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

gewoon een orginele set halen bij de dealer,nooit expirimenteren met bougies,met de verkeerde warmtegraad branden ze zo een gat in een zuiger!
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Even dit topic oppikken...

mijn ma haar S40 uit 2000 rijdt ook op lpg, maar als ik daar nu mee rij vergeleken met 2 jaar geleden heeft de auto merkbaar minder vermogen...

Ik weet dat er ongeveer anderhalf jaar geleden andere bougies zijn geplaatst (met 1 elektrode) die volgens de lpg man een betere vonk geven voor lpg dan de standaard Volvo bougies (met 3 elektrodes)

Zou het kunnen dat de auto inderdaad minder vermogen heeft of ben ik gewoon verwend door mijn 2.0D? Volgens mij heeft da auto echt wel vermindrd vermogen, want vroeger kon ik perfect 50 rijden in 4e, en nu begint de auto echt te stotteren als ik dat probeer...
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Dat kan van alles zijn.
Misschien een keer de klepspeling controleren?
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Is reeds gedaan, was in orde volgens de dealer.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
prospirit
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 11.08.2008 - 15:31
Locatie: hengelo

Bougies met drie electroden(van volvo of niet)
worden toch door veel technischi en sites die :?: lpg inbouwen ,afgeraden
bougies met 1 electrode schijnen een hogere ionisatie spannig af te geven wat de vebranding bij lpg motoren aanzienlijk verbeterd,omdat benzine makkelijker ontsteekt dan lpg
Plaats reactie

Terug naar “Bifuel”