Pagina 1 van 1

Aanschaf V50 2.0D

Geplaatst: 19.04.2008 - 19:23
door Fredhead
Zoals jullie misschien al gelezen hadden is mijn S60 total-loss gereden door een stadsbus die door rood kwam.
Nu ben ik erg aan het twijfelen tussen weer een S60 of toch een V50.
S60 zou dan weer een D5 worden en de V50 zou dan een 2.0D worden.

Nu heb ik mijn oog laten vallen op een lichtblauw metallic V50 2.0D uit mei 2004.
De auto heeft ongeveer 179.000 gelopen en gaat om de Elan uitvoering.

Opties volgens de lijst:

- ABS
- Airco
- Climate Control
- Alarm
- Cruise control
- Hoogteverstelbare stoelen (wist niet eens dat dit een optie was)
- Stuur en versnellingspook met leder bekleed
- 16 inch lichtmetalen velgen
- Startblokering
- Traction control

Foto van de auto:
Afbeelding

Is de V50 een verstandige keuze of is het slimmer om toch weer een S60 te kiezen?
Voor de ruimte hoef ik het niet te doen, zit 99% van de tijd alleen in de auto.

Hebben jullie ook eventuele tips voor tijdens de proefrit?
Alvast bedankt

Geplaatst: 19.04.2008 - 19:38
door menjo
Ik vind zelf een S60 beter rijden, maar dat is erg persoonlijk en zul je bij de proefrit moeten ondervinden, maar het is toch wel een andere klasse en dat merk je. Verder vind ik de V50 erg klein lijken van binnen, in vergelijk met de S60 voelt het wat benauwd aan. Een S60 vind ik veel mooier, maar dat is ook weer persoonlijk.
Verder zijn er volgens mij niet veel (standaard)problemen bekend met de V50 en lijkt het me net als de S60 gewoon een hele goede auto.

Geplaatst: 19.04.2008 - 20:42
door Bart
Na dik een jaar in mijn V50 kan ik je mijn ongezouten mening hierover geven: fantastische auto!

Tuurlijk, het is geen ruime station, maar dat weet je (en zoals je aangeeft, dat heb je ook niet nodig..). Ik kan er echter met mijn 2 meter uitstekend in zitten, en dan heb je achter mij meer beenruimte dan in de S60 (vnl vanwege de dikkere stoelen).

Verder moet ik toegeven dat het dashboard van de S60 mooier vind ("dikker", mooi naar de bestuurder toegericht). Maar ik had in deze klasse geen betere auto kunnen kiezen.

Een korte opsomming van enkele pluspunten en "min"punten:

Plus:
- Perfecte zitpositie; stoelen lijken ieler, maar zitten, zelfs voor een stevig gebouwd iemand, perfect. Maar zitpositie is erg persoonlijk.
- Erg stabiele wegligging. Zeker met 17" wielen als op rails door de bocht, bij 200 op de teller nog steeds stabiel.
- 2.0D is een erg fijne motor: stil, weinig turbo-gat, altijd paraat.
- Gewoon een mooie auto om te zien (maar smaak is oh zo persoonlijk).

Min:
- Geen D5-geluid.... volgens mij kun je dat gaan missen.. hoewel de 2.0D wel klinkt als een "dikke" diesel, geen histerisch genagel.
- Niet zuiniger dan de D5 in de S60. Mijn gemiddelde snelheid is hoog, maar ik rij ongeveer 1 op 14....

Mocht je nog vragen hebben, stuur gerust een PM of stel hem in dit topic.

Geplaatst: 19.04.2008 - 20:48
door Fredhead
Dank voor je mening Koots :)
Ben erg blij dat ik ook van iemand te horen krijg die ervaring heeft met beide auto's reageerd.

Ik vind persoonlijk de V50 ook mooier dan de S60, vind de S60 ook zeker weten niet lelijk, want had er anders zelf nooit een gekocht.
Verder is bij mij de gemiddelde snelheid ook hoger dan toegestaan is hier in Nederland. 1 op 14 is net iets hoger dan ik haalde met de D5.

Gelijk ook jouw punt, de D5 maakt el een erg lekker geluid. Heb de 2.0D nog niet gehoord helaas.

Geplaatst: 19.04.2008 - 21:03
door sbv
Ferdie,

Is anders die uit october 2004 niets ?

Ga er eerst eens lekker mee rijden. Desnoods bij garage in de buurt dat je wat vergelijkings materiaal hebt kwa rijden.

Geplaatst: 19.04.2008 - 21:14
door Fredhead
Die jij noemt valt helaas net buiten budget Sander.
Kan wel zeggen van ik wacht nog even en ga nog gauw doorsparen, maar rijd ondertussen wel met een 18 jaar oude auto zo'n 800 km per week.

Vind deze V50 op zich ook geen straf, kwa exterieur zijn ze allebei gelijk, alleen is die van october net iets rijker uiterust.
Hoop aankomende (duurt helaas nog 6 dagen) met zowel de S60 die ik op het oog heb als de V50 te kunnen rijden.

Het is zeker niet het geval dat ik een S60 niets meer vind, maar wil ook wel erg graag een V50 hebben, mits deze natuurlijk bevalt tijdens de proefrit.

Geplaatst: 19.04.2008 - 21:33
door Bart
Ferdie, graag gedaan.

Voor wat betreft het verbruik: ik rijd per dag ook 60 km in Duitsland, en verder inderdaad niet altijd netjes 120 waar 120 is toegestaan :-D. Doe je dit wel, dan gaat het verbruik wel rap richting de 1 op 15, 1 op 15,5.

Qua uitrusting: ik weet dat je nu misschien je zinnen op deze hebt gezet, ik zou echter geen V50 meer willen zonder ECC en High Performance Audio (hoewel ik begrepen heb dat de eerder V50's standaard wel een erg goede geluidsinstallatie hadden).

Geplaatst: 19.04.2008 - 21:47
door menjo
Koots schreef:Het ontwerp is natuurlijk ook 10 jaar jonger dan de S60.
De S60 is er al sinds 1994?
Een korte opsomming van enkele pluspunten en "min"punten:

Plus:
- Perfecte zitpositie;
tov een S60?
- Erg stabiele wegligging.
tov een S60?

Geplaatst: 19.04.2008 - 22:02
door Bart
menjo schreef:
Koots schreef:Het ontwerp is natuurlijk ook 10 jaar jonger dan de S60.
De S60 is er al sinds 1994?
Een korte opsomming van enkele pluspunten en "min"punten:

Plus:
- Perfecte zitpositie;
tov een S60?
- Erg stabiele wegligging.
tov een S60?
Menjo, je hebt gelijk, mijn excuses. Denk dat het de Spaanse wijn is, de S60 is er vanaf 2000. Scheelt 4 jaar... Ik heb de opmerking ook maar even verwijderd.

De pluspunten die ik heb opgesomd zijn pluspunten van de V50, maar niet t.o.v. de S60. Ook die heeft een fijne wegligging, en bijzonder fijne stoelen. Wel ben ik van mening, in tegenstelling tot jouw eerste post, dat de V50 van binnen ruimer aanvoelt dan de S60. Als ik mijn stoel in "mijn" stand zet, kan er in de V50 nog een kleuter achter me zitten, in de S60 past er net een dikke envelop tussen.

Geplaatst: 19.04.2008 - 22:21
door menjo
Koots schreef: Wel ben ik van mening, in tegenstelling tot jouw eerste post, dat de V50 van binnen ruimer aanvoelt dan de S60. Als ik mijn stoel in "mijn" stand zet, kan er in de V50 nog een kleuter achter me zitten, in de S60 past er net een dikke envelop tussen.
Wat ik bedoelde met ruimte, is de ruimte om de bestuurder heen, dus meer het ruimtegevoel voor de bestuurder zelf. De S60 voelt vooral veel breder aan (ik weet niet of het echt zo veel scheelt binnenin). Dat een S60 achterin niet ruim is weet ik, maar daar zit ik nooit :)

Geplaatst: 19.04.2008 - 23:55
door Fredhead
Ik zit zelf nog soms op de achterbank in de S60 van mijn ouders, maar echt heel ruim is het daar niet.
Meestal zet mjn ma haar stoel dan wat naar voren zodat ik genoeg ruimte heb.

Mijn zinnen heb ik nog niet op deze V50 gezet, maar was wel aangenaam verast dat deze ineens binnen mijn buget valt.
Ik heb ook gehoord en gelezen dat de eerdere modellen inderdaad betere audio hebben.
ECC wil ik ook niet meer missen en zit gelukkig ook in deze V50 (de S60 die ik heb gezien zit het gelukkig ook weer in)

Maar wat zijn nog de specifieke dingen om op te letten tijdens een proefrit bij een V50?

Geplaatst: 20.04.2008 - 13:50
door sanco
Met deze km's op de teller zou ik behalve op het rijgevoel ook specifiek letten op slijtagedelen zoals remmen en banden (evt een uitdraai opvragen?)
speling in bedieningselementen, hoe voelt de koppeling etc. zodat je weet wat er komende tijd nog aanvullend is te verwachten qua onderhoud. Nu misschien 1k minder aanschaf maar over enkele maanden dit dubbel en dwars kwijt aan onderhoud...dat schiet niet op.
De eerste series hadden inderdaad standaard (verplichte optie) voor ca 500 euro een alarm en een high performance radio.
Een Elan (vgl met Kinetic vanaf ca MY05) heeft std waarschijnlijk geen Dala bekleding en stuurbediening en je mist volgens mij zaken als een zelfdimmende spiegel, mistlampen.

Geplaatst: 20.04.2008 - 13:54
door eXite
Waarom geen S40 ipv een V50? Je geeft aan de extra ruimte niet nodig te hebben, dan stuur je beter in een S40 rond, die ligt strakker op de weg.

Geplaatst: 20.04.2008 - 18:42
door Fredhead
Vind persoonlijk de S40 weer minder mooi om te zien, maar dat is echt puur een persoonlijke mening.

@Sanco, klopt helemaal wat jij zegt, volgens mij heeft deze geen Dala bekleding, ook geen stuurbediening, zelfdimmende spiegel en mistlampen.

Het is puur toeval dat deze V50 binnen budget valt, maar ben ondertussen ook nog rond aan het kijken op internet of ik eventueel ook nog ander leuks te koop zie staan.

Geplaatst: 20.04.2008 - 18:53
door Fredhead
Kwam net ook nog een mooie V50 tegen, ook een 2.0D uit 2004 in Summum uitvoering.

Opties:
ABS, airbag dubbel, bumpers in carosseriekleur, centrale vergrendeling, climate control, cruise control , dakdragers , elektrische ramen voor, elektrische ramen voor + achter, incl boekjes, lichtmetalen velgen , mistlampen, radio/cd-speler, ruitenwisser achter, startonderbreker, stuurbekrachtiging, trekhaak, warmtewerend glas

Foto:
Afbeelding

Persoonlijk vind ik deze kwa kleur nog mooier dan die lichtblauwe.
Kilometerstand van deze is 178.136

Geplaatst: 20.04.2008 - 19:37
door Paul
Ik zou hem meteen reserveren, hele mooie bak, summum lekker, xenon heerlijk!!! En je wielen kan je verkopen aan Liquid, dus dan kan je mooi nog dikke wielen hieronder zetten :-)

En van dashboard mooier dan die van de S60, ja de S60 is als hij de orginele radio heeft (lees 603 of 803) dan is het inderdaad net een cockpit van een vliegtuig. Maar heeft hij dat niet dan eggggg nie!!
Maar ik vind het dasboard van de V50 ook erg strak hoor, vind ik echt heel gaaf (maar ik ben niet bevooroordeel ofzo) V50, C30.... Maar ook redelijk veel ervaringen met de V70's en de XC die mijn pa heeft.

Maar die grijze is wel veel mooier dus racen daarheen!!!

Geplaatst: 20.04.2008 - 19:56
door Fredhead
Net nog wat zitten googelen naar het autobedrijf, blijkt zo onbetrouwbaar als de pest te zijn :(
Zijn ook bekend onder meerdere namen, A4 auto's en autocentrum nieuw vennep zijn hier een paar voorbeelden van.

Heel jammer, maar beter nu erachter komen dan later pas..