Pagina 1 van 1

lassen aan de auto

Geplaatst: 22.04.2008 - 17:00
door rene en erica
ik ga straks een gat dicht lassen rechts bij het achterwiel.ik hoor altijd dat je je accu moet loskoppelen maar is het verstandig om bv je ecu ook los te halen??graag wat tips.

Geplaatst: 22.04.2008 - 17:36
door bart86
Het los halen van je accu is zeker niet onverstandig, alleen de massa is al voldoende. Wat de betreft de ECU heb ik geen idee. Als het goed is staat de ecu ook in verbinding met de accu, op welke manier dan ook. Dus het loskoppelen van de massa moet denk ik voldoende zijn.

Geplaatst: 22.04.2008 - 18:03
door rene en erica
bedankt,voor je antwoord.
ik zal als het klaar is wat foto's plaatsen.

Geplaatst: 22.04.2008 - 18:26
door Auk
ECU is zeker wel van belang, gevoelige elektronica

Geplaatst: 22.04.2008 - 19:13
door bart86
Je hebt gelijk de massa van de ECU zit waarschijnlijk vast aan de carrosserie. En je kunt natuurlijk beter het zekere voor het onzekere nemen.

Geplaatst: 22.04.2008 - 20:22
door rene en erica
hij is al weg , en heeft de brandblusser mee ,haha (voor het geval dat) we duimen dan maar he?
gr erica[schild=11 fontcolor=4B0082 shadowcolor=00FFFF shieldshadow=1]ik wil een geen zwarte 480[/schild] :lol: :lol:

Geplaatst: 22.04.2008 - 21:41
door Auk
haha!

Kijk maar uit met een brandblusser :wink: als je die op je auto leegspuidt kun je m total loss verklaren.

Geplaatst: 22.04.2008 - 21:51
door Iroll
Kijk maar uit met een brandblusser als je die op je auto leegspuidt kun je m total loss verklaren
Als het een poederblusser is wel ja. Dat goedje (een zout verbinding) vreet alle elektrische componenten op en dringt echt overal in door. Maar de meesten doen het toch niet. Als ze ff te lang liggen dan is het poeder een grote klont geworden en valt er niets meer mee te blussen.

Geplaatst: 22.04.2008 - 22:03
door V70 classic
Iroll schreef:
Kijk maar uit met een brandblusser als je die op je auto leegspuidt kun je m total loss verklaren
Als het een poederblusser is wel ja. Dat goedje (een zout verbinding) vreet alle elektrische componenten op en dringt echt overal in door. Maar de meesten doen het toch niet. Als ze ff te lang liggen dan is het poeder een grote klont geworden en valt er niets meer mee te blussen.
Als je een poederblusser van de wand trekt moet je hem even gecontroleerd laten stuiteren.
MAW even hard op de grond zetten dan zal in de meeste gevallen die klont wel uiteen vallen.
Maar inderdaad de voorkeur gaat uit naar een CO2 of schuimblusser.
Maar ook het emmertje water wil wel eens werken.
Een poederblusser gebruik je alleen om het pand te redden want alles wat binnen staat kun je weg flikkeren.
Er zijn wel bedrijven die beweren wat inventaris te kunnen redden en je verzekerinng zal dat vergoeden maar als het na 2 jaar uit elkaar donderd kun je fluiten naar je geld.

DUS ALLE POEDERBLUSSERS HET PAND UIT

Geplaatst: 22.04.2008 - 22:22
door Auk
Haha! help k weer een discussie op gang, die al eerder met heel wat mensen gevoerd is :D :lol:

Geplaatst: 22.04.2008 - 22:23
door Auk
V70 classic schreef: ....
Maar ook het emmertje water wil wel eens werken.
Lijkt me een goed idee, emmertje water in de auto meenemen, mocht het ooit mis gaan :D

Geplaatst: 22.04.2008 - 22:37
door Iroll
Lijkt me een goed idee, emmertje water in de auto meenemen, mocht het ooit mis gaan
Of een heele lange tuinslang....

Geplaatst: 22.04.2008 - 23:52
door rene en erica
gewapend met een flanelenschijf,eenluchttol,een las apperaat en een bus zwarte weet ik veel is dit het geworden.en de brandblusser hebben we niet nodig gehad :D .voor ik de stoelen en zij panelen weer terug zet ga ik de binnen kant ook nog met het zelfde zwarte spul spuiten.dan kan hij er vast nog wel 19 jaar tegen.
http://picasaweb.google.nl/anna.nieke/Auto
via de link zijn de foto's te zien

ps, in het heetst v/d stijd kwam ik er halverwege achter dat ik NIET!!!! de ecu heb los gemaakt.maar toen alles klaar was, brug naar beneden,sleutel omdraaien en geen probleem.het kan dus kennelijk ook met ecu nog gekoppeld. ik had wel de - pool los.

Geplaatst: 23.04.2008 - 08:38
door V70 classic
Het belangrijkste is de massa pool los omdat alle elec apparaten aan massa en plus moeten liggen om te kunnen werken,dus je moet de kring verbreken bij de accu om alles in een keer af te sluiten.
Let wel soms is een ciquit massa schakelend en moet je plus los halen (om vonken te voorkomen) maar dat was nu niet van toepassing.
tweede punt is de min van het las apparaat zo kort mogenlijk bij het laswerk.
Omdat anders de lasstroom in theorie nog door electrische en of electronica kan lopen.
En ook ZEER belangrijk, zorg dat de min of plus klem (afhankelijk van je manier v lassen de min word nl. het warmst) goed contact maakt.

Ik had het gisteren nog willen melden maar werd weggeroepen.
Ik zie dat alles naar je tervredenheid is gelukt dus is dit voor een volgende keer.
Het is nu gelukig een +klus :P

Geplaatst: 23.04.2008 - 08:50
door Lex!
Ziet er weer strak uit, en aan de foto's te zien is die bus met dat zwarte goedje iets van tectyl (?), bijzonder goed spul....en tegelijkertijd bijzonder smerig spul, dat wil je niet in je zondagse overhemd krijgen :P en als je de binnenkant ook gaat doen zou ik 'm eerst ff goed luchten voor je het interieur er weer in klust.

Geplaatst: 23.04.2008 - 12:05
door Auk
Reken maar dat het ruikt naar gebakken Volvo 480! :P

Je hebt ML en gewone zwarte Tectyl.. die zwarte is goed voor buiten, maar ML (witte bus) kun je in alle holle delen van de carrosserie spuiten. Zorg wel dat alle roest weg is.

Mijn 480 heeft in totaal 5 bussen ML en 4 bussen tectyl leeggespoten gekregen.. :lol:

Afgewerkte olie wil ook wel eens helpen wanneer je de auto in een stalling zet, goedkoper, maar wel hele grote troep.

Geplaatst: 23.04.2008 - 17:16
door rene en erica
tectyl met de compressor spuiten werkt geweldig.in een spuitbus zit het zelfde maar dit werkt geweldig.de hele auto heeft ooit een keer een tectyl behandeling gehad dus het viel mee.ik heb de oorzaak waarschijnlijk ook,een gat waar denk ik een dop in hoort te zitten,die er nu niet meer in zat.bij een volgende gelegenheid ongeveer het zelfde aan de andere kant,volgens mij lekkage via de antenne.maar verder voor een auto van 19 jaar oud ziet het er prima uit.

zou het overigens een idee zijn om de hole ruimtes achter de zijpanelen op te vullen met geluidswerend materiaal?????ik kan er nu nog mooi bij.

Geplaatst: 23.04.2008 - 22:47
door Auk
Geluidswerend materiaal. www.conrad.nl en dan kun je daar bitumen matten kopen. Deze maand geen verzendkosten, en bitumen zijn wel zeer zwaar dus gewoon je slag slaan :)

Doe ik ook.

Geplaatst: 23.04.2008 - 22:54
door rene en erica
ik weet genoeg dank.

Geplaatst: 27.04.2008 - 14:24
door rene en erica
ik ga even een projecttopic maken.ga ik daar verder want het is nog niet klaar.