Pagina 1 van 1

Climate Control/ ETM (Gasklephuis)

Geplaatst: 22.04.2008 - 23:02
door viking-on-steroids
Hallo,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een S60 T5, maar tot op heden helaas nog geen geschikte kandidaat gevonden (ook qua prijs ::( ). Een van mijn vereisten is dat de auto nagenoeg Full Options is. Nou kwam ik laatst een auto tegen die aan deze vereiste voldeed, alleen deze auto had Airco i.p.v. Climate Control. Is het technisch mogelijk en haalbaar (paneel, chip, software aanpassing en temperatuurmeter, etc.) om de Airco te vervangen voor een Climate Control en wat zouden de geschatte kosten hiervan bedragen? Zag laatst wel bij een Volvo onderdelen verkoper een ECC te koop staan, maar ik weet de prijs niet. Nog een laatste vraagje, ik wil graag een aankoopkeuring laten uitvoering, zouden jullie naar de ANWB gaan of de Volvo dealer en aangezien ik nogal het nodige heb gelezen over eventueel problemen met het gasklephuis, zouden zij de staat hiervan kunnen beoordelen?

Geplaatst: 22.04.2008 - 23:12
door VolvoTech
Hoi Viking-on-Steroids.

De wat "oudere" S60-T5's zijn gek genoeg bijna allemaal uitgerust met handmatige airco.
(Wij hebben er ook 1 staan als project, en deze is ook handmatig).

Omzetten naar automatisch, als wij er al niet aan beginnen....

Aankoop keuring zou ik bij de ANWB laten doen. Dealer heeft misschien de auto in onderhoud gehad en kan moelijk roepen dat er iets niet goed is.

Wijzelf hebben een onafhankelijke hulp die ons helpt bij de aankopen, als je iemand in jouw omgeving kent die dit ook kan, is dat natuurlijk een nog betere optie.

Je kunt natuurlijk ook altijd garantie verkrijgen. Zeker als je bij een bovag bedrijf koopt.
Koop je bij een particulier, dan kun je eventueel via een 3rde garantie aankopen, dat zag ik laatst ineens aangeboden op autotelegraaf.nl

Kijke trouwens eens naar de onze, wellicht istie wat voor je...

Groet
Bob

Geplaatst: 23.04.2008 - 18:29
door Rogier64
Van handmatige airco naar ECC is volgens mij niet mogelijk. Het gasklephuis kun je controleren aan de hand van de stickerkleur die erop zit. Wit is origineel, dus nog niet vervangen, geel is de nieuwe uitvoering.

Geplaatst: 24.04.2008 - 15:44
door viking-on-steroids
Bedankt voor jullie antwoorden!, hier kan ik zeker wat mee! Ik heb behoorlijk wat gelezen hier op het Forum over het onderwerp "gasklephuis" (ben d'r nogal huiverig voor), maar heb nergens kunnen lezen of er een indicatie te geven is bij welke kilometerstand deze problemen te verwachten zijn (bijvoorbeeld bij de eerste 100.000 kilometer of meer richting de 200.000 kilometer)?

Geplaatst: 24.04.2008 - 18:14
door Gast
Na drie keer. :P
Lees hier maar eens: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=5495

Geplaatst: 24.04.2008 - 21:55
door viking-on-steroids
Hoi AlexV70, ja dat krijg je ervan als je in je pauze op je werk even een "bedankje" wilt schrijven, vervolgens de computer vastloopt en wat doe je dan, dan druk je nog 3 keer op versturen :P. Heb ze inmiddels zo goed als verwijderd. Had die site al weleens eerder gezien, maar nog nooit goed gelezen. Mijn g.d, daar word ik niet echt vrolijk van! Volgens de site zijn de "probleemgevallen" de S60's t/m 2002, ikzelf ben op zoek naar een 2003 model (helaas op dit forum gelezen dat die ETM's ook niet probleemloos zijn, maar ik weet niet of dat waar is), maar zou ook weleens een 2002 model kunnen worden met lage kilometerstand (ja, moet er toch nog aan wennen dat Volvo's wat meer kilometertjes aan kunnen). Wat ik begrijp van de site dat als je de ETM (gasklephuis) laat vervangen (gele sticker modellen), je dus nog steeds een oud model krijgt die uiteindelijk door slijtage (weerstandstrips) ook weer kapot gaat, klopt deze stelling of heeft Volvo hier inmiddels een oplossing voor?

Geplaatst: 24.04.2008 - 22:25
door Rogier64
Tja, qua constructie kan het niet veel gewijzigd zijn. Toch zal er wel iets zijn dat verbeterd is. Tot op heden heb ik op het forum nog niemand gehoord met een defect gasklephuis met gele sticker. De kilometerstand zegt niet zo veel over de voorspelbaarheid van defect raken. Het is puur slijtage van een flexprintje met een opgedampt weerstandsbaantje. Vergelijk het met een oude radio die kraakt als je aan de volumeregelaar gaat draaien. Maar als je een mooie S60 T5 ziet staan, zou ik de keuze niet af laten hangen van de aanwezigheid van een oude ETM. Reken voor het vervangen bij een T5 zo'n € 800,- aan extra kosten. Portiersloten gaan ook bovengemiddeld kapot bij de S60/V70 alsmede de luchtmassameter. Als je overal rekening mee gaat houden moet je wellicht overwegen een fiets van de Aldi te kopen in plaats van een auto.