Pagina 1 van 1

EGR dicht laten zetten?

Geplaatst: 24.04.2008 - 16:12
door Thijs
Beste heren!

Ik zit er toch aan te denken om de EGR dicht te laten zetten. Ik heb wel gezocht, maar ben niemand op het forum tegen gekomen op het forum die alleen dit heeft laten doen, dus zonder chippen.

En wat zijn de gvolgen?
Voor zover ik heb kunnen lezen is dat de auto iets alerter reageerd op het gasgeven, is dit ook zo?

En als iemand alleen de EGR dicht heeft laten zetten, software matig, hoeveel heeft dit gekost?

Het gaat hier dus om een 2.5D my00 v70!

In afwachting! Grtz Thijs

Geplaatst: 24.04.2008 - 21:30
door toppertje
softwarematig je EGR dicht laten zetten vereist dezelfde handeling als chippen.
dus de prijs is ong. gelijk aan chippen.
ik denk dat alleen de EGR aansturing afsluiten,niet zoveel prestatie-winst opleverd.
maar PAS OP:stel dat je EGR heel erg vervuilt is,dan bestaat de kans dat je EGR-klep sowieso niet goed meer sluit.
hier helpt softwarematig afsluiten dus NIET tegen,dan zou je dus alsnog een plaatje tussen je EGR moeten zetten.

ikzelf heb mijn v70 laten chippen+ EGR softwarematig laten uitschakelen
omdat je met alleen een plaatje een foutmelding in je dashboard krijgt.
hoop dat je er iets aan hebt.

Geplaatst: 25.04.2008 - 08:51
door Thijs
Ohw, ik dacht dat dat ff zo gepiept was voor wat centen.. Niet dus...
Toch dat chippen maar in overweging nemen. Alleen de auto heeft er dus al zo'n beetje 310000 km opzitten. Maar voor zover ik gelezen heb kan het dan best nog wel, toch?

Geplaatst: 25.04.2008 - 21:00
door toppertje
zo als ik al zei:als je hem laat chippen,dan nemen ze(bij mij althans)het softwarematig dichtzetten van je egr er zo bij mee.

of chippen bij 310.000 km nog kan,dat ligt een beetje aan jezelf(rijstijl)
als je continue je hogere koppel gaat gebruiken
zal je dual-massavliegwiel wel sneller naar zijn grootje zijn.
de mijne is ook van 2000 en heeft meer als 350dkm gelopen.
maar mij ging het ook niet zozeer om veel vermogen(al is dat altijd wel lekker),maar meer om het turbogat wat weg te halen en een mooie liniare vermogens-opbouw te krijgen.
en dat is prima gelukt.
laten we het zo zeggen: als je rijstijl na het chippen niet veranderd,kun je mi nog net zoveel km met je auto maken als wasie niet gechipt
s6

Geplaatst: 26.04.2008 - 13:37
door Thijs
OK, en bij hoeveel km is die van jou gechipt? Is hij er ook wat zuiniger van geworden? Dat hoor ik ook veel nl.
Het gaat mij erom zo heel af en toe lekker weg te trekken. Maar het meeste om onder de 1800 rpm ff wat meer te hebben. Ik ben verder een rustige rijder, zegt ook mijn gemiddelde verbruik van 1:18.

Geplaatst: 26.04.2008 - 15:56
door gevanje
Is het niet zo dat de 2.5d nog dichtgezet kan worden met een plaatje zonder dat er storingen optreden?? Je kunt dit evt proberen door het vacuumslangetje dicht te zetten.

Geplaatst: 27.04.2008 - 10:37
door toppertje
gevanje schreef:Is het niet zo dat de 2.5d nog dichtgezet kan worden met een plaatje zonder dat er storingen optreden?? Je kunt dit evt proberen door het vacuumslangetje dicht te zetten.
nee dit gaat niet lukken je krijgt geheid een storingsmelding!


voor de zuinigheid hoef je het niet te doen mi, het is marginaal.
de mijne is gechipt bij 30dkm

Geplaatst: 28.04.2008 - 10:24
door edraket
2.5 tdi kan wel dichtgezet worden maar de 2.5D niet meer. Heeft een andere sturing van de luchthoeveelheid dmv LMM en deze detecteerd dat er teveel lucht door de LMM gaat en geeft dus een foutmelding. De enige manier om dat te omzeilen is mbv een software aanpassing.
In jouw geval zou een aanpassing aan de EGR icm eco tuning zinvol zijn. Daar wordt hij zuiniger en zeker ook vlotter van. Ik zou een contact opnemen met een goede tuner (Fasttechbijvoorbeeld). Zij kennen deze motor ook erg goed en weten er zeker raad mee.

Geplaatst: 28.04.2008 - 16:19
door Thijs
In jouw geval zou een aanpassing aan de EGR icm eco tuning zinvol zijn
ECO tuning? HEb ik nog nooit van gehoord maar klinkt erg interessant! Kan jij mij daar meer over vertellen? Is het zoveel anders dan gewoon "chippen"?

Thnx!

Geplaatst: 28.04.2008 - 18:04
door edraket
Bij een "volledig programma" wordt de auto sneller gemaakt. Daar wordt hij in normale situaties ook zuiniger van. Mijn D5 is met zo'n programma van 1:14,5 naar 1:15,5 gegaan. De nadruk ligt bij mij op topvermogen. Koppel is alleen maar om de bijrijder (of jezelf) te imponeren, maar de auto wordt er niet sneller van. Hij gaat er alleen maar eerder stuk door. Standaard levert een D5 al koppel genoeg. Met zo'n programma krijg je met de oer-D5 zo rond de 200 pk.

Je kunt de auto ook puur op verbruik laten tunen. dan zorgt de tuner ervoor dat hij in het werkgebied zo zuinig mogelijk wordt afgesteld. ook daarbij kun je vermogenswinst hebben, maar dat is dan iets minder dan 200 pk. De brandstof besparing is dan nog iets hoger.