Pagina 1 van 1

D5 of 2.5T

Geplaatst: 26.04.2008 - 08:42
door Johan
Ik rijdt nu een D5 (163 pk) en ben toe aan een nieuwe.
Omdat ik tegenwoordig minder dan 10K KM/jaar rijdt is ook de 2.5T interessant.
Een korte proefrit zegt niet zoveel over het gemiddelde dagelijkse gebruik dus wie heeft er ervaringen met beide motoren?

Geplaatst: 26.04.2008 - 08:45
door gevanje
Reken op ongeveer 1 op 9 gemm. Ik rij zelf een d5 geartronic met een verbruik tussen 1 op 13 en 1 op 14. Gebruik af en toe een 2.5 t als leenauto en rijdt dan 1 op 9 met een handgeschakelde. Rijgedrag nagenoeg hetzelfde al is het eerlijk gezegd wel lekker om met de 2.5t af en toe lekker door te trekken.

Geplaatst: 26.04.2008 - 14:00
door Johan
gevanje schreef:... Gebruik af en toe een 2.5 t als leenauto en rijdt dan 1 op 9 met een handgeschakelde. Rijgedrag nagenoeg hetzelfde al is het eerlijk gezegd wel lekker om met de 2.5t af en toe lekker door te trekken.
Hoe is in de praktijk het verschil in koppel. Ik neem aan dat de 2.5T zich inder schakellui laat rijden als de D5? Helemaal in de 185 pk, 400 NM spec?

Geplaatst: 26.04.2008 - 15:54
door gevanje
Ja de 2.5t is minder schakellui. Trekt op zich ook vanuit de hoogste versnelling vanaf 60 km maar het gaat wel een stuk trager, daardoor moet/zul je eerder schakelen.

Geplaatst: 26.04.2008 - 17:45
door Oceanracer
Wel lekker stil, zo'n benzine. :)

Geplaatst: 26.04.2008 - 18:47
door Fredhead
Ik denk dat benzine ook financieel gezien een betere keuze is met 10.000 km per jaar.
D5 is toch een stukje duurder in de wegenbelasting dan een benzine S60.

Een 2.5T lijkt mij ook helemaal niet verkeerd rijden :)

Geplaatst: 27.04.2008 - 09:35
door josas
Een D5 kan ik niet over oordelen, maar een 2.5T rijdt fantastisch.
Ik vind wel dat je bij een snelheid van 140km/u de motor wat meer hoort en bij 150 km/u -en harder,is dat weer minder.
Tevens geeft de motorloop wat vibraties door aan gaspedaal. Dit is vooral bij schakellui rijden.
Maar, hij trekt als een beest.....

Mijn geartronic zit op een, volgens bc, verbruik van 9.7 op 100 km.

Geplaatst: 27.04.2008 - 10:26
door Fredhead
Ik had een D5 en dat reed ook geweldig.
De D5 maakt vanaf de snelheden die jij noemt ook weer wat meer motorgeluid

Geplaatst: 27.04.2008 - 12:42
door gevanje
josas schreef:.....

Mijn geartronic zit op een, volgens bc, verbruik van 9.7 op 100 km.
Als de bc eens zou kloppen dan was ik wel heel blij, dan had ik mijn zuinigste auto ooit.

Geplaatst: 28.04.2008 - 10:18
door edraket
ZOnder twijfel de 2.5T. Tuurlijk is de diesel een fijne krachtbron, maar de stilte en rust van een benzine motor, en al helemaal niet de 2.5T kan d ediesel gewoon niet tegenop. Daarnaast nog het veel grotere toerenbereik van de benzine motor maakt dit gewoon een lekkerder auto. En om dan nog maar te zwijgen van de steeds hoger wordende diesel kosten tov benzine. Volgens mij loont het nu alleen nog maar bij een jaar kilometrage van meer dan 30.000 om in een diesel te stappen.

Geplaatst: 28.04.2008 - 10:28
door josas
gevanje schreef:
josas schreef:.....

Mijn geartronic zit op een, volgens bc, verbruik van 9.7 op 100 km.
Als de bc eens zou kloppen dan was ik wel heel blij, dan had ik mijn zuinigste auto ooit.
Het scheelt dat ik veel op rijkswegen rijdt.
Een snelheid van om en nabij de 90 km p/u is natuurlijk gunstig voor het verbruik.

Geplaatst: 29.04.2008 - 07:18
door Johan
De 2.5T is zonder meer sneller dan de D5 in een 0-100 meting.
Ik vraag mij echter wel af of in het dagelijkse (snelweg)verkeer de D5 niet veel sneller is met een altijd paraat 400NM koppel?

Geplaatst: 29.04.2008 - 09:02
door edraket
Ik denk van niet. Zoals ik al had gezegd is het toerenbereik van een diesel erg klein, waardoor je snel moet schakelen. Vind ik persoonlijk een van de grootste nadelen van een diesel.

Zonder terugschakelen is het wel een ander verhaal. Zoek je overigens een handgeschakelde of een automaat? Dan wordt het misschien een ander verhaal.

Geplaatst: 29.04.2008 - 15:13
door Johan
edraket schreef:Ik denk van niet. Zoals ik al had gezegd is het toerenbereik van een diesel erg klein, waardoor je snel moet schakelen. Vind ik persoonlijk een van de grootste nadelen van een diesel.

Zonder terugschakelen is het wel een ander verhaal. Zoek je overigens een handgeschakelde of een automaat? Dan wordt het misschien een ander verhaal.
Een handgeschakelde.

Ik heb diverse automaten gehad van diverse merken en ze hebben allemaal één vervelend ding gemeen en dat is dat ze in het algemeen traag reageren. Vaak valt dit het meest op als het net niet uitkomt bijv. bij een inhaalmanouvre als je meent makkelijk uit te voegen en een achteropkomer niet denkt te hinderen, staat je bak te twijfelen om of niets te doen of terug te schakelen.

Geplaatst: 29.04.2008 - 16:59
door edraket
Dan zou ik zeker voor de 2.5t gaan. Ik vind een krachtige diesel soms wat nerveus in de lagere versnellingen. Doordat een benzine een veel langere versnelling heeft gaat het allemaal wat soepeler.
De 2.5t icm handbak is echt een heerlijkheid, en hoogstwaarschijnlijk goedkoper dan de diesel. Als je tweedehands koopt heeft een 2.5t vaak veel minder km's gemaakt.