Pagina 1 van 1

Onderhoudskosten XC90

Geplaatst: 01.05.2008 - 08:10
door Fotomaan
Hallo,

Ik ben op zoek naar een 7 persoons wagen die ook onze tandemasser goed kan trekken. Een XC90 vinden we erg mooi en Volvo heeft de naam degelijk en veilig te zijn. Onze voorkeur gaat uit naar een D5, o.a. doordat hij goed trekt en verbruik lager ligt dan van een T6 of 3.2.

Ik heb de volgende kostenposten op een rij gezet:

2100,- motorrijtuigenbelasting
3000,- diesel, bij 25000 km per jaar en gemiddeld 9l/100km
6000,- a 8000,- afschrijving bij aankoop occasion van ca 35000-40000 euro over 6 jaar
2000,- onderhoud en reparaties

Jullie rijden zo'n wagen. Klopt de post voor onderhoud een beetje of zit ik te laag? Moet alles inzitten, dus ook als in die 6 jaar af en toe wat stukgaat.

Geplaatst: 01.05.2008 - 09:19
door tonschaa
Volgens mij zit je met alle posten aan de veilige kant wat ook zou moeten.
Alleen de afschrijving; per jaar lijkt het me iets overdreven, over 6 jaar lijkt het me aan de lage kant.

Geplaatst: 03.05.2008 - 00:23
door darkyduck
Met Tonschaa eens..

Gezien je budget ga ik er ff vanuit dat je een auto uit 2004 koopt.

Als je er 6 jaar mee gaat rijden ga je een auto van 10 jaar intruilen. Ik schat dat je niet meer dan 12-17k terugkrijgt, maar dat is mijn gok. Kijk voor "vergelijk" naar 10 jaar oude range rovers e.d.

Ik heb zelf een T6 gekocht uit okt-2003 voor 35k. Na 3 jaar schat ik in 40% te hebben afgeschrijven = 14k na 3 jaar.

Geplaatst: 03.05.2008 - 00:40
door Paul
wat is een tandemasser?

Geplaatst: 03.05.2008 - 00:43
door menjo
een aanhanger met 2 assen

Geplaatst: 05.05.2008 - 22:46
door Frank860
Voor een handgeschakelde D5 is je verbruik correct.
Indien je echter een automaat zou kopen mag je daar ruim een liter bijtellen.(+350 euro in je berekening)
Heb zelf een D5 sport geartronic van 2007, ben er ondanks een rustige rijstijl, nog maar 1 keer in geslaagd om 10 liter te verbruiken, en dan nog tijdens autosnelwegritten. (boordcomputer geeft wel 8.8 liter aan, werkelijkheid is een liter meer, zoals je elders op dit forum ook kan lezen)
Onderhoud is zeker voldoende, bandenslijtage en garagekosten inbegrepen.

Geplaatst: 09.05.2008 - 11:03
door SelwinPieter
Frank860 schreef:Voor een handgeschakelde D5 is je verbruik correct.
Indien je echter een automaat zou kopen mag je daar ruim een liter bijtellen.(+350 euro in je berekening)
Heb zelf een D5 sport geartronic van 2007, ben er ondanks een rustige rijstijl, nog maar 1 keer in geslaagd om 10 liter te verbruiken, en dan nog tijdens autosnelwegritten. (boordcomputer geeft wel 8.8 liter aan, werkelijkheid is een liter meer, zoals je elders op dit forum ook kan lezen)
Onderhoud is zeker voldoende, bandenslijtage en garagekosten inbegrepen.
Kijk dat is nou erg handige informatie. Ben zelf toch ook nog aan het kijken naar een XC90, maar dan met kleine stoelaanpassing. Dank!

Geplaatst: 09.05.2008 - 12:45
door Oceanracer
Fotomaan,

Een D5 maakt van een XC90 geen geweldige trekauto. De motor (zeker de 163PK) is eigenlijk onder de maat voor het gewicht van de auto. Verwacht geen topprestaties, al helemaal niet met een aanhanger er achter.

Geplaatst: 09.05.2008 - 13:06
door bart simpson
Oceanracer schreef:Fotomaan,

Een D5 maakt van een XC90 geen geweldige trekauto. De motor (zeker de 163PK) is eigenlijk onder de maat voor het gewicht van de auto. Verwacht geen topprestaties, al helemaal niet met een aanhanger er achter.
Wat verwachte je dan van een auto van rond de 2 ton (die ruim 2 ton trekken mag)

Geplaatst: 09.05.2008 - 13:19
door Oceanracer
Het gaat er niet om wat ik er van verwacht, maar wat TS ervan verwacht. Als deze daar geen hoge eisen aan stelt, is er niets aan de hand.

Geplaatst: 09.05.2008 - 13:25
door bart simpson
Als je een auto hebt van leeg +/- 2 ton, die je vervolgens volzet met 7 personen en er aan caravan achter hangt van 2 ton presteert een XC90 D5 heel behoorlijk, wil je een kanon moet je een ander soort auto nemen

Geplaatst: 09.05.2008 - 15:48
door Frank860
En die 163 PK kan je eventueel softwarematig op 186 PK of zelfs 210PK laten zetten, voor om en bij de 700 Euro. Ook je koppel wordt dan hoger tot om en bij de 460nm. Lijkt me ruim voldoende om vlot een dubbelasser te trekken. Het is denk ik ook niet de bedoeling om met die vracht te gaan racen, maar je rijdt wel heel vlot op de autosnelweg. (ik wil hier geen polemiek opstarten over chippen, dat gebeurd wel elders op het forum :-)) De mijne werkt in ieder geval prima op die manier.

Geplaatst: 09.05.2008 - 15:53
door Hans
Heb eens een dag met een XC90 D5 gereden. Inderdaad niet bijzonder vlot en ook niet heel erg zuinig. Maar.....je komt er gewoon erg goed in mee in het verkeer. En de wijzer ging gewoon gestaag naar de 200 hoor!.

@Selwinpieter; Voor de beoogde 35K kun je zeker een mooi exemplaar scoren. Zag er een paar staan bij Milano. Mooi hoor!
En zeker een stuk exclusiever dan die Smax!

Geplaatst: 09.05.2008 - 22:14
door Frank860
Een D5 rijdt gewoon lekker. Tegen 120 à 125km per uur cruisen op de autosnelweg met een motortoerental van 2200 toeren per minuut. Weinig of geen motorgeluid in de binnenruimte, muziekje op, wat wil je nog meer. Zalig.
En inderdaad, als je eens de aandrang zou voelen om 170, 180, ...200 te rijden kan dat ook.
Het is een echte reiswagen, geen stadsmus.

Geplaatst: 10.05.2008 - 22:46
door Zeke
Een XC90 D5 is echt wel een goede trekker, mijn 185 GT doet dit prima.
Met regelmaat tegen de 1500kg er achter en de wagen krijgt dit beslist
goed van zijn plek. Het is idd geen sprinter maar wel een auto die al zijn
beschikbare koppel goed op de weg kwijt kan. Te snel rijden is eerder een
risico met een D5 omdat het zo gemakkelijk gaat...

Groet,

Bert