Pagina 1 van 1

egr schoonmaken v40 d 2002 115pk

Geplaatst: 03.05.2008 - 01:42
door martijnv40
ik wil de egr schoonmaken bij mijn volvo v40 diesel uit 2002 115pk
heeft nu 180.000 km gelopen

wat te doen, de drie schroeven losgedraaid, stekker losgehaald en nu zit hij vast? misschien morgen eens proberen om eerst de auto warm te rijden en dan loshalen wie heeft er tips of wie heeft dit eerder gedaan, ik heb gehoort dat je hem kapot kunt trekken als je hem er wilt uit haalt, en dit je een nieuw inlaatgedeelte kost?

Geplaatst: 03.05.2008 - 11:06
door eouwehand
Ik heb hetzelfde gehad, zat zo vast als een huis ook als hij warm was.
Uiteindelijk met alle geweld mn EGR in tweeen getrokken. Het gedeelte dat nog in mn spruitstuk vastzat was met geen mogelijkheid los te krijgen.

Schoonmaken was dus geen optie, tenzij ik het hele inlaatgedeelte los zou halen. Ik heb toen mn EGR weer gemonteerd en de stekker eruit gelaten.
Busje EGR-cleaner gehaald van Wynns en voor zover ik erbij kon mn spruitstuk schoongemaakt (zat aardig wat "bloemkool" in).

Inmiddels rij ik alweer een half jaartje rond en ik zal binnenkort weer eens kijken of alles nog schoon is in het inlaatgedeelte.

Geplaatst: 03.05.2008 - 22:02
door martijnv40
nou hij is er heel uitgekomen,

te beginnen auto lekker warm rijden, drie schroeven losmaken, kabel er af halen, en toen zat hij vast,

als je heel goed kijkt bestaat het uit 3 gedeeltes als je de schroeven loshaalt, tegen de inlaat zit eerst de dunne pakking, daarna een flens van de egr, en hier tegenaan zit weer een flens van de egr, het lijkt net of je tussen deze twee flensen moet wrikken maar niet doen, deze twee zitten genageld aan elkaar vast, (ik heb dit wel geprobeerd er is iets speling tussen gekomen maar dat lijkt me geen ramp de klep deed nog gewoon toen ik hem eruit had de veer trok hem wel weer dicht) je moet met een hout stukje tussen de inlaatgedeelte en de flens rustig tussen tikken kruipolie er tussen en wola er kwam beweging in steeds verder en verder en toen lag hij eruit, tis een behoorlijk stuk! hij was redelijk smerig verkoold maar het ging nog! schoonmaken met remmen reiniger iets kopervet rondom opdoen en er weer in, vast draaien en klaar

Geplaatst: 03.05.2008 - 22:32
door Maarten
en je hebt er niet meteen een fotoreportage van gemaakt?
en viel die rommel/afzetting nu wat mee of was het toch geen overbodige luxe,dat schoonmaken.

Geplaatst: 04.05.2008 - 11:59
door eouwehand
@Martijnv40

Heb je toevallig ook in je inlaatgedeelte gekeken? Ik bedoel dan het gedeelte wat achter de stopklep, en na de EGR zit. Bij zat hier de meeste aanslag. Tis denk ik een combinatie van olie uit de carterventilatie en roet uit de EGR. Ik heb toen besloten om de stekker uit de EGR te trekken omdat het schoonmaken van de EGR zelf weinig nut heeft (de meeste ellende ontstaat na de EGR).

Geplaatst: 04.05.2008 - 20:25
door martijnv40
Maarten schreef:en je hebt er niet meteen een fotoreportage van gemaakt?
en viel die rommel/afzetting nu wat mee of was het toch geen overbodige luxe,dat schoonmaken.
had gekund ja :P , maar niet aan gedacht! er zat redelijk wat aangekoekte rommel aan, maar ik denk dat hij al eens eerder schoon is gemaakt aangezien er 50.000 km geleden ook een nieuwe turbo is ingezet!
ik denk dat je het gewoon moet bijhouden af en toe, mijn inlaatgedeelte zat trouwens bijna niks!

Geplaatst: 04.05.2008 - 20:27
door martijnv40
eouwehand schreef:@Martijnv40

Heb je toevallig ook in je inlaatgedeelte gekeken? Ik bedoel dan het gedeelte wat achter de stopklep, en na de EGR zit. Bij zat hier de meeste aanslag. Tis denk ik een combinatie van olie uit de carterventilatie en roet uit de EGR. Ik heb toen besloten om de stekker uit de EGR te trekken omdat het schoonmaken van de EGR zelf weinig nut heeft (de meeste ellende ontstaat na de EGR).
inlaat was schoon, egr was redelijk smerig!, ik moet morgen nog een nieuwe pakking er tussen doen dus haal ik het zaakje even los en dan kijk ik nog een keer voor de zekerheid maar volgens mij was het schoon.

Geplaatst: 05.05.2008 - 19:09
door martijnv40
nou net een nieuwe pakking tussen gedaan die had ik de eerste keer niet opgehaald, dus zooitje weer losgehaald wat er met 10 min nu wel af was, heel goed in de inlaatgedeelte gekeken en die was minimaal roetzwartig doekje iets schoongemaakt en klaar
dus het inlaatgedeelte was bijna zo goed als schoon, en toch denk ik dat ik dit om de 15.000 km toch even ga onderhouden!

Geplaatst: 17.05.2008 - 08:25
door buuntje
ik heb men egr klep ook moeten uithalen, en wat denk je, ja hoor muurvast.
met als gevolg dat er afgebroken is


ze kwam amper 0.5cm achteruit
Afbeelding

Afbeelding



dus brak ze
Afbeelding

Afbeelding



collector eraf
Afbeelding

Afbeelding



ik heb de boord (rood omkaderd) afgeslepen en de klep terug dieper geklopt zodat die dieper kwam te zitten dan de rand van de inlaatcollector.
de gele omcirkeling is de verbinding tussen uitlaat en inlaat.
om er zeker van de te zijn dat er geen uitlaatgassen meer in de inlaat gingen(aangezien de klep kapot was en deels gedraaid) heb ik dat gat toegelast
Afbeelding



dan heb ik in aluminium een plaatje op maat gemaakt en een dichting gemaakt die het gat van de egr afdichten

Afbeelding

Afbeelding

Geplaatst: 26.05.2008 - 08:18
door martijnv40
en heb je nu geen foutmelding dan? flink balen.

Geplaatst: 26.05.2008 - 08:47
door buuntje
nope geen foutmelding

Geplaatst: 26.05.2008 - 13:23
door Ramon&Ramon
Schoonmaken heeft ook weinig zin,na een aantal kilometers heb je de zelfde vervuiling weer!

Geplaatst: 03.08.2008 - 17:13
door martijnv40
nooit schoonmaken lijkt mij ook niet goed!

Geplaatst: 03.08.2008 - 17:28
door DeNNiS_
afdoppe die handel en eventueel nog keer schoon maken...
kan er niks meer gebeuren

Geplaatst: 03.08.2008 - 19:12
door martijnv40
ok dat is mijn volgende punt!

heb nu een aantal zaken aan de auto gedaan waar onder chiptuning k&n en katloos de volgende stap is de egr die ik wil stop zetten maar hoe precies? waar afdoppen?
ik zal proberen een foto van de motor hier te plaatsen

Geplaatst: 03.08.2008 - 20:31
door DeNNiS_
als je beetje technisch bent ff je inlaat spruitstuk compleet er tussen uithalen

kan je hem reinigen en maak je een dopje op je inlaat spruitstuk
en op je uitlaat spruitstuk... waar nu een of andere domme verbinding tussen zit

Geplaatst: 03.08.2008 - 22:47
door buuntje
martijnv40 schreef: waar afdoppen?
check mijn foto's in bovenstaande post.
daar kan je alles goed op zien