Pagina 1 van 3

wielslot zo vast als een huis!

Geplaatst: 03.05.2008 - 15:58
door euerw
even banden wisselen 'winter>zomer, oke vandaag afspraak om 0900u bij banden specialist die dit al een paar jaar doet voor me.
nu komt ie na een 20 min vertellen dat ze de wielen er niet van af krijgen omdat de wielsloten vastzitten en niet meer goed past, naar de Volvogarage gegaan en deze heeft een nwe sleutel er op gehad maar de boel zit zo vast en uitgesleten dat het niet lukt! LEKKER VERHAAL :evil: !!!
BANDENspecialist zegt dat het aan het Volvo-bout-slot ligt en Volvo zegt dat ze het niet met een luchtsleutel moeten doen, leuk maar ik heb mijn winterbanden er nog opzitten!!!!
WIE WEET RAAD?????????????? MOETEN ZE NU DE BOEL SLOPEN???

Geplaatst: 03.05.2008 - 16:08
door edraket
Ik snap gewoon werkelijk niet hoe een garage dat voor elkaar krijgt. Ik zie ook vaak dat de bouten met een luchtsleutel worden vastgezet. Bij zo'n garage kom ik gewoon niet meer. Helemaal als een velg er nog maar een half jaar opzit zou hij wel vrij makkelijk los moeten komen. Als hij echt niet los wil zit er maar één ding op: stukboren oid.
Is de sleutel al stukgedraaid, of durft de dealer niet meer harder te draaien?

Je kunt trouwens de naastliggende wielbouten heel strak aandraaien, de spanning op de wielsloten neemt dan wat af. Misschien komen ze zo wel los.

Geplaatst: 03.05.2008 - 16:16
door ferretje
Optie is nog om een bout omgekeerd op het slot te lassen.

Dat twee moeren tegengesteld vastdraaien op de bout en nogmaals met de luchtsleutel proberen los te draaien, anders heb je echt een probleem....

Ik draai ieder halfjaar met de hand (en wielsleutel uiteraard) de slotbouten even los en weer vast.

Geplaatst: 03.05.2008 - 16:32
door Max
bij mij zijn de bouten gespleten
zie ook: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=

Geplaatst: 03.05.2008 - 17:17
door euerw
edraket schreef:
Je kunt trouwens de naastliggende wielbouten heel strak aandraaien, de spanning op de wielsloten neemt dan wat af. Misschien komen ze zo wel los.
Bij de Volvo gedaan maar geen suc6 :-x

Geplaatst: 03.05.2008 - 17:52
door xantingo
Ik liet twee weken geleden nieuwe banden monteren op de vooras.
Vorige week wil ik de velgen eraf halen om de stabilisatorstangetjes te vervangen, en ik kreeg geen enkele van de bouten los.
Geprobeerd met de originele wielsleutel, daar een buis over gezet van 50 cm, niks resultaat (enkel de sleutel begon te plooien...).
Een kruissleutel geprobeerd, en die begon ook te plooien.

Naar de garage gereden, met luchtdruk losgemaakt, en na de werken met de hand vastgedraaid.

Ik ben beroepshalve bezig met vrachtwagens en heb nog nooit meegemaakt dat ik een wiel niet kon demonteren. Nochtangs worden die gewoonlijk ook met luchtdruk vastgemaakt...

Geplaatst: 03.05.2008 - 18:25
door steven460
Zeker iemand geweest die de luchtpomp op 110V heeft staan ipv 230 :-)

Raust de bouten er zo belachelijk hard er in dat ze thermisch vast klinken.

Geplaatst: 03.05.2008 - 18:45
door Oceanracer
Bij de laatste wielwissel ook problemen gekregen met de slotbouten. Heb eerst zelf het verloopstuk vernacheld en het reservestuk is bij de VW-dealer hier in het dorp vernield bij een verwoede poging de boel los te krijgen.

Toen ik zei dat ik dan wel naar de dealer zou rijden, wilde de monteur toch nog een poging wagen, maar dan zou wel de slotbout onbruikbaar worden, zei hij. Het bespaarde mij een rit naar Assen, dus hij mocht van mij zijn gang gaan.

Hij heeft toen een grotere bout om de slotbout heengeslagen en met de hand toen (met behulp van een moersleutel) alle slotbouten losgekregen. Hulde!

Oja, kosten: € 0,00 !!!

Ik gebruik nu geen slotbouten meer. En alle bouten heb ik voor het monteren iets opgeschuurd bij het contactpunt met de velg. Misschien dat dat ook gaat helpen bij het weer losdraaien.

Het aandraaimoment heb ik trouwens op 140 staan.

Geplaatst: 03.05.2008 - 19:29
door 460_turbo
Bij mij op het werk hebben we het ook wel eens dat ze niet los te krijgen zijn met de luchttol.

Dan pakken we een buis van 2 meter en zetten deze op de dopsleutel.
Met veel wrikken krijgen we ze dan los.

Maar je creert dan zoveel kracht dat je wel moet oppassen dat er niks breekt.

Geplaatst: 03.05.2008 - 20:12
door Gast
Oceanracer schreef:Hij heeft toen een grotere bout om de slotbout heengeslagen en met de hand toen (met behulp van een moersleutel) alle slotbouten losgekregen. Hulde!
Bedoel je misschien moer? En heeft hij dan eerst nog wat vernield aan de slot bout.
Heb je ze bewaard? Foto?

Geplaatst: 03.05.2008 - 21:23
door edraket
Denk dat ie dop bedoelt!

Geplaatst: 03.05.2008 - 21:44
door Gast
edraket schreef:Denk dat ie dop bedoelt!
Klinkt logischer en hier kan ik mij ook wat bij voorstellen.

Geplaatst: 03.05.2008 - 22:34
door Maarten
denk zelf toch een moer,en daarna met een (grotere)moersleutel de opgeslagen moer (met daarin de slotbout)losdraaien.

Geplaatst: 03.05.2008 - 23:13
door volvo rob
Hier nog 1:

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=12861

Bij mij heeft Euromaster er een dop met links draad opgezet die zich in de kop vastbijt en zo de slotbout losgedraaid.

(Volvo-garage wilde de velg doormidden slijpen.........) :shock:

Geplaatst: 04.05.2008 - 10:11
door Oceanracer
Sorry mannen, ik heb het inderdaad niet goed ingetypt.

Hij heeft een dop over de slotbout geramd. Maatje 21 mm of zo, maar kan ook groter zijn geweest. Hij heeft daarvoor niet de slotbout/wielbout geprepareerd of zo hoor. Gewoon dop er overheen, mokerslag er tegen, sleutel op de dop en krachtzetten maar!

Het kostte ook nog wel enige moeite om de wielbout weer uit de dop te krijgen, toen eindelijk de wielbout los was. De dop was ook niet echt meer te gebruiken voor het "normale" werk.

Geplaatst: 04.05.2008 - 10:35
door crackedtooth
Oceanracer schreef:Sorry mannen, ik heb het inderdaad niet goed ingetypt.

Hij heeft een dop over de slotbout geramd. Maatje 21 mm of zo, maar kan ook groter zijn geweest. Hij heeft daarvoor niet de slotbout/wielbout geprepareerd of zo hoor. Gewoon dop er overheen, mokerslag er tegen, sleutel op de dop en krachtzetten maar!

Het kostte ook nog wel enige moeite om de wielbout weer uit de dop te krijgen, toen eindelijk de wielbout los was. De dop was ook niet echt meer te gebruiken voor het "normale" werk.
toch meer problemen dan ik had verwacht, zelf nog maar beperkte tijd met slotbouten, in buitenland wel fijn, maar in nederland inderdaad minder nodig.

Alhoewel goede banden met wielen tegenwoordig wel veel geld waard zijn.(en dus idd soms gestolen worden)

Geplaatst: 04.05.2008 - 11:24
door Oceanracer
Die banden en velgen vallen gewoon onder je (all-risk) autoverzekering. Aangezien de verzekeraar die slotbouten niet verplicht, zou ik niet weten waarom ik mij 2 keer per jaar een hoop gedoe op de hals zou halen.

Geplaatst: 04.05.2008 - 15:41
door crackedtooth
Oceanracer schreef:Die banden en velgen vallen gewoon onder je (all-risk) autoverzekering. Aangezien de verzekeraar die slotbouten niet verplicht, zou ik niet weten waarom ik mij 2 keer per jaar een hoop gedoe op de hals zou halen.
das een punt, moet alleen zeggen dat ik totnutoe dus geen ellende heb, en de banden door de dealer laat opslaan... vervang ze tussendoor meestal wel elders ivm kosten (als ze daaraan toe zijn)

Geplaatst: 04.05.2008 - 16:13
door Oceanracer
Op laten slaan bij de dealer ben ik (gelukkig) nooit aan begonnen. Ik heb in 2005 wel bij de dealer een setje velgen+banden aangeschaft, maar in het voorjaar van 2006 belden zij mij op of ik langs wilden rijden om de zomerbanden weer te monteren. Op zich niets raars aan, zul jij nu denken, ware het niet dat ze bij de montage van de winterbanden de zomerbanden in de achterbak hebben gelegd!

Ik doe die wissel dus altijd zelf. Enerzijds om er zeker van te zijn dat ik niet andermans velgen en banden onder mijn auto gemonteerd krijg en anderzijds om niet onnodig op kosten gejaagd te worden. Er wordt immers zonder blikken of blozen € 45,00 ex BTW gevraagd, nog even los van eventuele kosten voor de opslag.

Ik zet ze gewoon in de schuur en blaas er wat extra lucht in en als de tijd rijp is, worden ze gewisseld en op de juiste spanning gebracht. Appeltje eitje!

Nu voel ik al een criticus aankomen, die zich afvraagt waarom mijn slotbouten dan niet los te krijgen waren; Awel, dat was na de montage van de nieuwe (overigens wel zeer plezierige!) Michelin's. Hoewel hij (mijn bandenadresje) mij bezworen heeft ze echt te hebben aangedraaid met de momentsleutel, waren ze niet normaal los te krijgen.

Geplaatst: 04.05.2008 - 20:46
door patricks80
ik draai ze altijd zelf als ik een bandenwissel heb gehad eve los en daarna weer vast met een momentsleutel op 150 nm