Pagina 1 van 1

Van motor b16 naar ....?

Geplaatst: 05.05.2008 - 01:55
door fascaa
Wie kan mij helpen?
De motor van mijn 544 is op. Het is een B16, 6 volts.
Ik wil deze vervangen door een B18 of B20.
Kan dit? Waar loop ik tegen aan?

Geplaatst: 05.05.2008 - 09:26
door Weesje
Volgens mij heb je deze vraag ook op het V-44 forum gesteld.
Zoals daar al geschreven staat is dat de B18 en B20 op een 12 volt
ontsteking werken. Ook de startmotor dus.
Hierna zal je ook je lampen moeten vervangen, en elekta kabels na
moeten meten of ze meer volt aankunnen.
Dus het kan wel maar er zijn wel wat aanpassingen benodigd

Geplaatst: 20.12.2008 - 00:12
door Erik_M
Hallo fascaa,

Voor de ombouw van een B16 544 naar een met een B18 komt heel wat kijken. Niet alleen een andere motor maar wellicht past de versnellingsbak ook niet meer. Ik weet niet van welk jaar je 544 is, maar als je een M4 (4-bak) hebt, ik denk zelfs een H6 (3-bak) kan je die niet zomaar overzetten. Het vliegwielhuis van een B16 is anders dan van een B18 en heeft anders gepositioneerde bevestigingspunten voor montage van de v-bak. Bij een andere v-bak hoort wellicht ook een andere snelheidsmeterkabel en dan ook een andere snelheidsmeterklok dit i.v.m. andere aansluiting.

Ook zal je een andere voorste uitlaatpijp moeten monteren omdat er op een B18 een ander uitlaatspruitstuk zit dan op een B16.

Zowiezo ombouw van 6 volt naar 12 volt: startmotor, dynamo, spanningsregelaar, verlichting binnen en buiten. De kabels kunnen de ombouw wel aan. Ik heb zelf een '61er B16 Amazon gehad die was omgebouwd naar B18 met 12 volt. Ik heb de wagen teruggebracht in de originele staat zoals 'ie ooit uit de fabriek kwam. Dus, B16B weer terug en weer 6 volt en verder alles weer nieuw gemaakt.

Succes met je beslissing en de eventuele ombouw

gRoet
eRik

Re: Van motor b16 naar ....?

Geplaatst: 18.03.2010 - 14:36
door twaintje
De motor van mijn 544 is op. Het is een B16, 6 volts.
Ik wil deze vervangen door een B18 of B20.
Kan dit? Waar loop ik tegen aan?[/quote]

IK heb een Duett met een hele goede gereviseerde motor (B18) in September gaat de Duett uit elkaar en daarna komt er een zwaardere motor (B23) met 5-bak in.
Je zou het bestaande spul kunnen overnemen als je geduld hebt.
Proefrijden vóór die tijd kan ook nog.

Geplaatst: 30.09.2010 - 16:31
door twaintje
Bovenstaande blok is verkocht

Geplaatst: 24.04.2011 - 13:56
door ferdy
je kunt toch ook een fatsoenlijke spanningsregelaar bouwen die van 12 / 14.4 volt een stabiele 6 volts lijn maakt? De startmotor kan je gewoon op je 12 volt circuit houden. Ik weet wel wat minder werk is ;)