Pagina 1 van 2

niveauregeling is dat wat?

Geplaatst: 02.09.2005 - 20:20
door edb
Voor mijn s60 kan ik originele niveau-mats krijgen om de auto meer gelijk te houden met belading caravan en zoals bij mij een lpg-installatie.
Kan iemand vertellen hoe dit (originele volvo) systeem werkt?
blijven de Schokbrekers gewoon aanwezig? Hoe zit het met de wegligging verandert dat met deze andere veren?
Ben nog niet helemaal overtuigt of ik ze wel moet gaan monteren.

groet,

ed

Re: niveauregeling is dat wat?

Geplaatst: 05.09.2005 - 13:23
door T5Fred
Niveaumats zijn alleen nieuwe schokbrekers met daar de hoogteregeling ingebouwd. Ze zien er uit als normale schokbrekers maar dan iets dikker. Er zit geen elektronische "sturing" in/bij, alles werkt hydraulisch. Ze komen op de plaats van de originele schokbrekers, de veren blijven gewoon zitten. Wegligging wordt niet negatief beinvloed en is zelfs beter met zware belading omdat de auto dan "recht" blijft. Als je vaak met zware lading of caravan rijdt is het een aanrader.

Geplaatst: 05.09.2005 - 21:43
door Reitse
Weet je dat van de veren wel zeker? Meen me te herinneren dat nivomatjes andere veren hadden.

Geplaatst: 05.09.2005 - 22:50
door Johann
Nivomat, veer en bovenste montage rubber.

Geplaatst: 09.02.2006 - 21:08
door Gertjan R
Is het bovenste montage rubber ook anders bij V70 nw type?

Heb gebruikt setje besteld om auto te voorzien van nivomats+ veren.
Maar niet gedacht aan montage rubber wat inderdaad iets afwijkend was bij de 855. :(

Geplaatst: 10.02.2006 - 19:09
door Gast

Geplaatst: 10.02.2006 - 19:12
door Gast
En je wil dan, voorzien van niveauregeling, wel de goede trekhaak gemonteerd hebben?

Geplaatst: 10.02.2006 - 20:22
door Gertjan R
Heb vanmiddag nog even met Roelfsema Zuidlaren (top-garage) gebeld, die mij vertelde dat de bovenste rubberophanging inderdaad iets afwijkt (iets sterker uitgevoerd) bij de nivomats :shock:
Dit ophangpunt heeft het iets zwaarder te verduren dan bij normale dempers, maar montage in de oude ophangpunten zou volgens de garage niet direct tot problemen leiden.

Daarna heb ik het pakketje van Autorima binnen gekregen en wat bleek: helemaal compleet dempers+veren met afwijkende bovenste rubberophangblokken. 8)

Morgen zaakje monteren.

Trekhaak zit er niet op en ik heb ook geen aspiraties.

Hoe het bevalt schrijf ik nog wel.

Geplaatst: 10.02.2006 - 21:20
door Gast
Heb vanmiddag nog even met Roelfsema Zuidlaren (top-garage) gebeld
Die ervaringen heb ik daar ook al gehad.
Je wordt goed geholpen en niet iedere keer een aanslag op je portomonee.
Beantwoorden gewoon de meest moeilijke technische vragen.

Geplaatst: 19.02.2006 - 21:06
door elvis21
Ik heb een S60 D5 gehad en trok er ook de caravan mee. Heb de auto nieuw aangeschaft en in eerste instantie geen niveauregeling. Na de eerste keer met de caravan op pas te zijn geweest, gelijk niveauregeling laten monteren. Zonder niveauregeling hing de auto behoorlijk achterover. Kortom, met iets aan de haak is de niveauregeling ideaal, doorzakken is definiteif verleden tijd, de auto is altijd mooi recht.
Als je zonder aanhanger op stap bent, merk je niets van de niveauregeling. Mijn advies : Monteren!!!

Geplaatst: 19.02.2006 - 21:15
door MathijsT4
Heb ook een nivomat op de V40. Na het wegrijden met belading heeft het systeem een paar honderd meter nodig om op hoogte te komen.
In mijn geval ideaal, want de vorige eigenaar heeft er een te hoge bandenmaat op laten leggen, het past allemaal nét in de wielkast. De eerste paar drempels loopt er wel eens wat aan, maar daarna niet meer.
Ook met caravan werkt het goed.

Geplaatst: 20.02.2006 - 20:17
door Sytse
Klinkt erg aanlokkelijk.
Zit er dus sterk aan te denken.
Vooral omdat er straks een G3 installatie word ingebouwd.

Meteen dus wat vragen aan jullie:
-Bij inbouw van G3 gaat de s60 dan "achterover leunen"?
-zoja dan is een niveau regeling ideaal, maar
is dit te combineren met een verlagingsset??

Geplaatst: 20.02.2006 - 20:56
door Ludo
Sytse schreef:Meteen dus wat vragen aan jullie:
-Bij inbouw van G3 gaat de s60 dan "achterover leunen"?
-zoja dan is een niveau regeling ideaal, maar
is dit te combineren met een verlagingsset??
nivomat met een gastank is idd ideaal.
bij nivomat horen ook andere (spiraal) veren!.
voor de 850 bv bestaat zo'n verlaagde versie (kortere demper+veer), of dat voor de S60 ook zo is zou je kunnen navragen bij de dealer.

Geplaatst: 21.09.2008 - 21:09
door Patsim
Ik lees bij AlexV70 indien je niveauregeling op je auto wil laten zetten, je ook een andere trekhaak moet hebben.
Kan iemand mij uitleggen waarom er dan een andere trekhaak onder moet?

BVD

Geplaatst: 21.09.2008 - 21:18
door bart simpson
bij een auto met nivoregeling moet de kogel lager zitten

Geplaatst: 21.09.2008 - 21:52
door Patsim
Heb er nu een Bosal trekhaak onder liggen, maar kan op hun site niet een speciale trekhaak vinden voor Volvo's met een niveauregeling.
Wat zou de hoogte moeten zijn van de trekhaak van een Volvo met niveauregeling.
Hoogte van trekhaak is nu van grond tot bovenkant kogel 42 cm.

Geplaatst: 21.09.2008 - 22:48
door Gast
BRINK geeft duidelijk aan dat er 2 soorten zijn.
Het is bijna niet meten.
Het gaat er namelijk om dat een auto zonder niveauregeling door gaat hangen en om de caravan dus met de voorzijde van de grond te houden: een hogere trekhaak.

Heb je een Volvo met niveauregeling en een trekhaak (hoge) die bedoeld is voor één zonder, dan heb je ook een probleem.
Hierdoor zal de caravan achterover gaan hangen (met een licht versleten as nog erger) en vergis je niet
als de achterzijde van je caravan aan de grond komt is de schade niet te overzien.
Achterzijde caravan kan aan de grond komen, bij hoge drempels, op en af rijden veerboten,
op en af rijden vlotbruggen zoals in Noord-Hollaand enz... enz...

Geplaatst: 22.09.2008 - 01:10
door Patsim
Maar als je caravan zover achterover hangt, zodat de achterzijde aan de grond komt, dan heb je wel een hele hoge trekhaak.
Denk dat 42 cm vanaf de grond een normale maat is voor een trekhaak en niet overdreven hoog.
Het wordt een ander verhaal als je niveauregeling erop zet en de hoogte van je auto wordt 2 à 3 cm hoger, want dan is de hoogte ineens 45 cm vanaf de grond.
Ik heb inderdaad wel eens trekhaken onder een Volvo zien liggen, dat ik dacht, nou die kogel zit wel erg hoog.
De kogel van deze Bosal trekhaak ligt denk ik niet zo hoog als die trekhaken, maar dat kan gezichtsbedrog zijn ivm het model trekhaak.
Vandaar dat ik om een afstand vroeg vanaf de grond bovenkant kogel en of de auto 2 à 3 cm omhoog komt indien niveauregeling aanwezig.

Geplaatst: 22.09.2008 - 07:18
door mad
probleem met niveauregeling is dat je daarna alléén maar met niveauregeling wilt.

Geplaatst: 22.09.2008 - 08:43
door toppertje
Patsim schreef:Maar als je caravan zover achterover hangt, zodat de achterzijde aan de grond komt, dan heb je wel een hele hoge trekhaak.
Denk dat 42 cm vanaf de grond een normale maat is voor een trekhaak en niet overdreven hoog.
Het wordt een ander verhaal als je niveauregeling erop zet en de hoogte van je auto wordt 2 à 3 cm hoger, want dan is de hoogte ineens 45 cm vanaf de grond.
Ik heb inderdaad wel eens trekhaken onder een Volvo zien liggen, dat ik dacht, nou die kogel zit wel erg hoog.
De kogel van deze Bosal trekhaak ligt denk ik niet zo hoog als die trekhaken, maar dat kan gezichtsbedrog zijn ivm het model trekhaak.
Vandaar dat ik om een afstand vroeg vanaf de grond bovenkant kogel en of de auto 2 à 3 cm omhoog komt indien niveauregeling aanwezig.
ik denk nog wel iets meer!
maar eingenlijk zeg je het verkeerd.
de trekhaak komt niet omhoog,maar waar een auto zonder niv reg mischien 4-5cm inzakt na belading en/of caravan,daar blijft de auto
MET niv-reg keurig vlak.
met de trekhaak die bedoeld is voor een volvo zonder niv-reg,is rek gehouden datie inzakt,vandaar de iets hogere trekhaak :wink: