Pagina 1 van 1
lichten aan bij stand `0`
Geplaatst: 11.05.2008 - 10:59
door volvovin
Heeft iemand het volgende fenomeen ook wel eens meegemaakt bij een 440....?
Als ik de lichtenschakelaar op "nul" zet, dan gaan ze aan, en als ik de schakelaar tussen "nul" en dimlicht zet, dan gaan ze wel uit.
Zou dit mijn lekstroom kunnen verklaren?
Op dit moment haal ik telkens de MIN-pool van mijn accu los, als ik de auto parkeer, maar da´s ook geen structurele oplossing natuurlijk.
Ik heb nog geen tijd gehad om er echt ´in te duiken´ ...
Als iemand dit al eens meegemaakt heeft, of weet wat het probleem is, dan hoor ik dat graag!
alvast bedankt voor de reacties.
Geplaatst: 11.05.2008 - 13:24
door Giesto-440
Bij mij zijn de lampen van mijn 440 altijd aan als ik de sleutel in het contact heb..(en dan vanaf stand 1)....
Volgens mij heel normaal dus...
Tenzij je bedoelt dat je licht altijd met of zonder sleutel brand?
Geplaatst: 11.05.2008 - 15:41
door Royalick
Mijn 440 lampen gaan idd ook aan als ik contact omdraai en op stand 0 staan ze alsnog aan, gebruik de lampknop nooit! Wanneer ik het contact uitdraai doven ook de lampjes weer

geniaal vind ik het!
Geplaatst: 11.05.2008 - 16:01
door ALF
Royalick schreef:Mijn 440 lampen gaan idd ook aan als ik contact omdraai en op stand 0 staan ze alsnog aan, gebruik de lampknop nooit! Wanneer ik het contact uitdraai doven ook de lampjes weer

geniaal vind ik het!
Inderdaad, wel is het zo dat ik ze in de auto van me moeder wel eens vergeten ben om ze uit te zetten (gewenning

), het gaat hier om een matiz die schijnbaar geen waarschuwing geeft. ai ai...
Geplaatst: 11.05.2008 - 16:18
door sjoerdtomas
Heej, ik heb hetzelfde, als ik de sleutel uit het contact heb gehaald dan doven de lampen niet en blijft de blower aan. Ik zet dan ook de lichtknop tussen twee standen en de blower op 0. Als ik echter 10 minuten later alsnog de lichtschakelaar op 0 zet dan gaan de lampen niet meer aan.
Als ik een korte rit heb gereden van 5 min dan gaat alles wel uit zoals zou horen. Ik vermoed dat het een relais dat niet zo makkelijk meer omslaat o.i.d. Als iemand de oorzaak weet dan hoor ik het ook graag!
Geplaatst: 11.05.2008 - 22:10
door wpee
De eerste serie had dit niet.
De mijne uit eind 1989 had het wel, safety lights noemt men dit.
In stand 0 gaan de lichten vanzelf aan als je de auto op contact zet. Ze gaan ook uit als je contact eraf haalt.
ALs de lampen dan aan blijven blijft waarschijnlijk je relais van je contact plakken. Dat verklaart inderdaad een lekstroom als je die hebt.
Gewoon even nieuw relais erin. Vraag het gewoon bij VOLVO, klusje van 5 minuten en ze weten ook welk relais het is. Hoef je ook niet te meten/proberen en heb je gelijk het juiste relais
Geplaatst: 12.05.2008 - 13:33
door Yoghi
Dat hebben ze gedaan om voor telopen op een europese regel.
Bij daglicht de lampen aan, alleen is die regeling er nooit gekomen

Geplaatst: 12.05.2008 - 22:48
door sjoerdb
ik geniet ook elke dag dat mijn lichten lekker vanzelf aan gaan en netjes vanzelf uit gaan. heerlijk, kan je het nooit vergeten en het staat wel zo netjes.
Geplaatst: 14.05.2008 - 01:29
door rev
Yoghi schreef:Dat hebben ze gedaan om voor telopen op een europese regel.
Bij daglicht de lampen aan, alleen is die regeling er nooit gekomen

Zweedse auto, zweedse regels. In Zweden is het verplicht om DRL te voeren (Daytime Running Lights). Eveneens om een koplampwiswas installatie te hebben. Hiermee is ook te verklaren waarom deze opties bij de nordic versies er standaard al opzitten.
Is idd een relais die blijft plakken, is normaal de relais van de accesoire stand (Radio, verwarming, drl, achteruitverwarming zetelverwarming enzo). Kan je best zo snel mogelijk mee gaan want nu is het nog maar 5 minuten maar des te langer dat je wacht met het te laten maken des te langer blijft hij plakken.
Greetz jan
Geplaatst: 02.06.2008 - 22:22
door nikske
Ik heb pas een 460 gekocht, en merk nu dat de DRL niet aan staat. Is er een manier om die zelf in te schakelen (zoals bij de S40 bv).
Geplaatst: 03.06.2008 - 07:10
door nielo
En die regeling komt er vast zeker aan als ik het zo lees in de kranten dat ze toch willen gaan verplichten met licht aan rijden :glasses4:
Geplaatst: 03.06.2008 - 11:02
door chefmonteur
Al in 1990 heeft Volvo dit doorgevoerd. Toen was er al sprake van dat het verplicht zou worden. Ambtelijke molens staan vaak stil
Geplaatst: 03.06.2008 - 17:56
door nielo
Hahha ja,idd, daar hebben ze windstil.
Geplaatst: 03.06.2008 - 18:05
door Wiebe
Als het woord belasting voorkomt dan kunnen ze het plotseling allemaal wel snel regelen.
Geplaatst: 06.06.2008 - 03:58
door 8klepper
Yoghi schreef:Dat hebben ze gedaan om voor telopen op een europese regel.
Bij daglicht de lampen aan, alleen is die regeling er nooit gekomen

in veel landen is het toch verplicht om dagrijlampen / daytimerunninglight / safetylights te voeren (aantal scandinavise landen)
in andere landen hoeft het niet maar mag het wel (bv duitsland)
en in ons land is het verboden.
als in het zijnde aparte lampen die aangaan bv de bekende gele daglampen of de mistlichten die aangaan op het contact
erg lekker dus dat er over 1 iets in alle landen andere regels gelden
Geplaatst: 06.06.2008 - 06:58
door Oceanracer
Sinds 1 april van dit jaar zijn er een aantal regels in het RVV gewijzigd. Een daarvan is het toestaan van het zgn dagrijlicht. Zie
hier op de site van Verkeer & Waterstaat.
Geplaatst: 06.06.2008 - 11:32
door K00L
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... sc&start=0
in dit topic is er ook een hele discussie geweest over de lichtschakelaar. Gaat dan wel om een 480, maar wellicht verhelderend voor de 440/460
Geplaatst: 05.07.2008 - 22:05
door nikske
tot op heden, zelfs niet met de vorige links, heb ik nog niet kunnen vinden hoe DRL aan te zetten op een '95 460... Kan er mij nu echt niemand helpen? Ik zie nogthans af en toe nog 400's rondrijden bij ons met de lichten aan overdag...
Geplaatst: 06.07.2008 - 05:14
door rev
nikske schreef:tot op heden, zelfs niet met de vorige links, heb ik nog niet kunnen vinden hoe DRL aan te zetten op een '95 460... Kan er mij nu echt niemand helpen? Ik zie nogthans af en toe nog 400's rondrijden bij ons met de lichten aan overdag...
Gewoon de schakelaar er uit halen en kijken of er een gele draad achter ligt. Als deze afgeknipt is, terug aankoppelen. Als hij toevallig door de eerste eigenaar gedeactiveerd is, zal er een andere schakelaar inzitten. In dit laaste geval moet je een nieuwe schakelaar kopen of zoeken op een sloop.
Greetz Jan
Geplaatst: 06.07.2008 - 08:27
door nikske
Dankjewel!
en kan er eens iemand een foto van de achterkant van een DRL-schakelaar posten aub, dat zou me een stukje helpen.