Pagina 1 van 1

achterruitenwisser hapert

Geplaatst: 11.05.2008 - 13:02
door Bioburrie
Hi allemaal,
net geregistreerd op dit forum, maar al heel lang lezer, en nog langer Volvo-rijder (850 T5 1996 sinds 1999, V70 D5 2003 sinds 2007).

Op de D5 blijft sinds kort de achterruitenwisser staan halverwege de ruit. Op stand continu wissen wat met de arm rommelen laat de arm weer zijn slag afmaken, maar bij nieuwe slag stopt hij weer. Kan dit iets anders zijn dan los contact ergens, en is dit redelijk zelf te verhelpen? Ben redelijk handige amateur sleutelaar, maar heb geen fancy spullen. Wel goed gereedschap overigens ! :D
Heb bij T5 wel ooit vastgelopen wisser achter gerepareerd, maar dit is ander probleem. Vond wel draadjes over standjes etc, maar van dit probleempje weet één van jullie wellicht wat.

groet,

Bioburrie

Geplaatst: 11.05.2008 - 20:50
door theboz
Kan 2 dingen zijn 1 draaibreuk in l scharnier
2 motor stuk
haal de kap van de klep af zodat je ruitenwissermotor ziet
met met alles aangesloten de spanning en de massa op de motor (1 geschakelde plus en een contactplus)als dez er zijn motor stuk (kijk even of de wisserarm draaid als motor los gekoppeld is)niet juite spanning of massa draaid breuk (ook te controlren met draaide buiten de kabel boom om )

Geplaatst: 12.05.2008 - 12:23
door doubleyou7
Kan ook nog iets anders zijn: laatst hetzelfde gehad, motor los gehaald en alles opnieuw ingevet, terug gemonteerd en zwiepen maar. Waarschijnlijk oorzaak roest.

Geplaatst: 12.05.2008 - 20:32
door Bioburrie
dank voor de adviezen! Heb inmiddels de motor blootgelegd, met vrees voor net zo'n drama als de klepbekleding van de 850, maar dit werkt gelukkig beter. Tot mijn verrassing draait de wisser wel als de klep open staat, dus motor is niet defect. Ik vermoed toch een draadbreukje, hoewel schoonmaken zeker geen kwaad kan. Krijg de wisserarm na het verwijderen van de sluitbout trouwens niet van de as, is daar nog iets anders dan gewoon wrikken voor nodig :? ? Ik zal eerst de spanning op de motor checken, draden zwart, geel en wit zijn waarsch. plus, schakel en massa.
Wordt vervolgd....

Geplaatst: 16.05.2008 - 10:23
door RhodanXC
Heb recent een V70XC aangeschaft, particulier, met hetzelfde probleem.
Wisser werkt niet als de achterklep gesloten is, wel (soms) als de klep open staat.
Begrijp dat een draadbreuk in de kabel bij het linker scharnier vaak een oorzaak is. Is dit relatief eenvoudig te verhelpen??

Geplaatst: 31.07.2008 - 07:56
door RhodanXC
RhodanXC schreef:Heb recent een V70XC aangeschaft, particulier, met hetzelfde probleem.
Wisser werkt niet als de achterklep gesloten is, wel (soms) als de klep open staat.
Begrijp dat een draadbreuk in de kabel bij het linker scharnier vaak een oorzaak is. Is dit relatief eenvoudig te verhelpen??
Eea is opgelost door de kabelboom door te solderen. Er lagen 3 kabels doormidden en 3 bijna.......

Geplaatst: 31.07.2008 - 13:49
door jarno
Heb hetzelfde gehad, bijna alle draden in de kabelboom waren gebroken. Bij aflevering van de auto is eea gesoldeerd. Na een jaar deed de achterruit verwarming het niet meer. Kabalboom besteld bij demontagebedrijf en deze vervangen, sindsdien probleemloos (en een stukgoedkoper dan via volvo zelf).

Geplaatst: 25.08.2008 - 17:23
door xantingo
Ik heb een soortgelijk probleem, de ruitenwisser gaat soms wel en soms niet, de sproeier gaat helemaal niet en geeft soms zelfs een kortsluiting (zekering stuk).
Ik vermoed us ook dat er een of meerdere draden beschadigd zijn bij het scharnier.
Bij een Golf Variant heb ik ooit eens een draad gerepareerd (achterruitverwarming), maar het was toen zo'n prutswerk dat een andere kabelboom wellicht gemakkelijker is.

Waar zit die kabelboom aangesloten, en wat moet allemaal gedemonteerd worden om hem te vervangen?

Geplaatst: 25.08.2008 - 18:00
door LeonW
Kabelboom stekker zit bij de linkerachterspeaker in de D stijl.
Die ff losklikken dan het kapje op het schanier losklikken.
Binnenverlichting loshalen (in kofferbak) torx los kap demonteren.
Kap bij linker zijraam los halen (zit vast met een torx) bovenaan.
Zijkap loshalen en kabelboom lostrekken en stekker door het gat van het schanier trekken.
Dan de isolatie van de kabelboom loshalen en kijken waar de breuk/breuken zitten en solderen maar.

Geplaatst: 03.02.2010 - 10:55
door daf46
Sinds gisteren heb ik het volgende:

Op de intervalstand gaat de achterruitenwisser schokkerig, valt halverwege de ruit stil, om dan weer even verder te gaan bij de bvolgende 'puls'. Na een tijdje loopt ie weer normaal.

Op de continu stand loopt ie echter altijd goed, moeilijk lopen (door corrosie op de as) van de ruitenwisser lijkt het dus niet te zijn.

Daarnaast werkt sinds gisteren ook de achterruitverwarming niet meer.

Moet ik nu ook opzoek gaan naar gebroken draadjes in het scharnier of kan het ook iets anders zijn (zekering ...)

Geplaatst: 04.02.2010 - 09:46
door daf46
Nog een toevoeging:

Het probleem met de achterruitenwisser werdwijnt dus als de wisser een tijdje blijft aanstaan. He bijft ook weg zolang de auto op contact blijft (pf blijft rijden). Bij een volgende start is het er dan terug.

Heb de zekeringen achterin de koffer gechecked (nr5 en nr12) en deze zijn intact.

(btw het is een 2001 V70 2.4)

Geplaatst: 03.04.2010 - 17:14
door JeeWee
Ik had precies hetzelfde en heb het vandaag gefixt.
Eerst de kabelboom nagelopen, geen poblemen gevonden.
Spanningsmeter geeft ook mooi constante spanning terwijl rw nog steeds hapert.
Motor eraf gehaald en opgengemaakt.
Koolbostels en rotor schoongemaakt.
De pen die naar buiten steekt waar de wisser op zit had last van teveel inwendige wrijving.
Schoongemaakt en gesmeerd en nu loopt het weer prima.