Pagina 1 van 2
LPG en Volvo 144
Geplaatst: 12.05.2008 - 21:28
door jasparon
Hoi, ben nieuw hier

en meteen al een paar vragen :oops:
Rij al jaren klassiek en voornamelijk Alfa....
Wil nu een Volvo 142 of 144 op gas. Mooie auto, lekker jaren 60/70! En ben toe aan iets nieuws.
Gaan deze motoren in dit model goed samen met LPG, is dit onderhoudsgevoelig-vaak kleppen stellen, carbs sneller verslijten?
Waar kan ik het beste op letten bij de aankoop m.b.t. de LPG?
Is er nog een voorkeur voor een bepaald motortype kwa betrouwbaarheid. Een Amazone kan me overigens ook bekoren.
Roest ed ben ik bekend mee (Alfa)

Geplaatst: 12.05.2008 - 23:46
door biadman
denk dat de beol niet sneller slijt als bij een ander merk auto... rijd nu zelf ruim een half jaar met een 144 uit 74 op gas (bijna alleen op gas!!) wel is een gaskop aan te raden!
kleppen steller is appeltje eitje, misschien wel wat vaker doen ivm gas...genoeg behupzame mensen hier iig!
laat effe weten als je iets op het oog hebt!
Geplaatst: 13.05.2008 - 19:46
door Jordos
Hoi jasparon,
Ik ben geen prof, maar naar mijn weten kunnen volvo motoren erg goed tegen lpg, in vergelijking met andere oldtimers.
Het vergt echter wel iets meer onderhoud en je moet kritisch zijn bij je keuze. Daarmee bedoel ik; zorg dat de auto die je koopt ook goed op benzine rijdt. Als dat niet het geval is, is er de laatste tijd dus ook niet op benzine gereden en kunnen je leidingen en carberateur aan gort zijn.
Daarnaast zou ik gaan voor de lpg installatie die er het korst inligt (in verband met slijtage van de kop)
Inderdaad moet je je ontsteking bijhouden en je kleppen stellen. Wat biadman zegt, je moet wel verharde kleppen hebben, anders is het snel gedaan.
Er zijn ook middeltjes die je op je inlaatspruitstuk kan aansluiten. Ik heb dat eens overwogen en overweeg het eigenlijk nog steeds. Flashlube heet het, zou je kleppen moeten beschermen (geen ervaring mee).
Geplaatst: 18.05.2008 - 08:40
door jasparon
dank voor jullie antwoorden! :sign2:
Geplaatst: 18.05.2008 - 09:11
door Iroll
Je kan heel lang rijden met niet geharde kleppen op gas als de motor nog op lood houdende benzine heeft gereden. Zolang je maar niet langdurig hoge toeren (3500+)draait. Doe je dat wel dan slaan de kleppen snel in. Een gereviseerde kop van een B20 kost iets van €400. Zijn makkelijk in en uit te bouwen, je kan overal goed bij.
Geplaatst: 19.05.2008 - 23:41
door whitehorsekart
De B18 (Amazone en vroege 140) en B20 (late amazone en latere 140) motoren zijn vergelijkbaar. Na ongeveer 100.000 km zijn de kleppen en klepzetels bij normaal gebruik (zoals door troll geschreven) aan vervanging toe. Geharde kleppen geven uiteraard helemaal geen problemen.
De gasnaald in de carburateur slijt wél hard in zijn busje en dat resulteert in slecht op benzine lopen. Voor SU's is er een liftsetje te krijgen, die de naald optrekt bij rijden op lpg. Of dat bij de Stromberg (meeste B20 motoren) ook werkt? Sommigen halen de naald eruit maar dan kun je niet even overschakelen als de lpg eerder op is dan je had verwacht!
Geplaatst: 22.05.2008 - 16:04
door jasparon
bedankt voor de tips
hier kan ik wat mee. Het type is een 144-134 volgens het kenteken, is dit een B20?
Geplaatst: 22.05.2008 - 16:36
door whitehorsekart
Ik schreef: geharde kleppen, dit moet natuurlijk zijn: geharde klepzetels!
Als het een B20 is staat dat links aan de zijkant van het blok. Het probleem met Volvo's is dat (bijna) alles van andere types past, maar dat dat niet altijd even goed werkt! Je kunt dus beter kijken en meten dan uitgaan van wat er ooit in de fabriek is opgezet! (Dat geldt ook voor dingen als stroomverdelers, thermostaten en soms zelfs cilinderkoppen, nokkenas etc)
Geplaatst: 22.05.2008 - 20:42
door dopdedouwer
Het is oorspronkelijk een 144S, dus een B20B. Dus een b20 met 2 carburateurs, maar er kan inderdaan net zo goed een B18 met een niet origineel carburateurtje in zitten.
Sterker nog, als hij op LPG rijd is de kans groot dat er geen 2 carbs meer opzitten. De vraag dan is of het een echte B20a (origineel 1carb) is of een B20b met een carb minder.
Geplaatst: 23.05.2008 - 09:16
door Iroll
Sterker nog, als hij op LPG rijd is de kans groot dat er geen 2 carbs meer opzitten. De vraag dan is of het een echte B20a (origineel 1carb) is of een B20b met een carb minder.
Je weet inderdaad nooit wat er allemaal in een kleine 40 jaar aan verknutselt is. Nokkenas, carb's en kop zijn allemaal waarschijnlijk wel een (paar)keer vervangen. Kop en carb kan je meten/zien wat er op zit, maar welke nokkenas erin zit weet je pas als je hem eruit haalt.
Geplaatst: 26.05.2008 - 22:05
door jasparon
heb de auto gezien. heeft 1 carburateur. Kort ermee gereden loopt goed op gas en benzine zover ik kan beoordelen, was mij eerste rit in een 144. Echter:
- erg vettig motorblok;
- overloopvaatje radiateur bevat erg bruine vloeistof :?
- groene aanslag op radiateur;
- snelheidsmeter en brandstofmeter (benzine) werkt niet meer.
heeft 4 versnellingen-geen overdrive, paar plekken op carros, net stoffen interieur, B18
jammer vind ik het mindere vermogen, iemand suggesties welke (nieuwer model 240 ? injectie ?) model meer vermogen heeft en toch belastingvrij is?
Geplaatst: 27.05.2008 - 09:44
door biadman
164 heeft meer vermogen, en is qua prijs vaak wat beter te behappen als een 2 serie...
Geplaatst: 27.05.2008 - 14:50
door markwprins
biadman schreef:164 heeft meer vermogen, en is qua prijs vaak wat beter te behappen als een 2 serie...
Qua aanschaf misschien, qua onderhoud weet ik het zo net nog niet. De onderdelen zijn over het algemeen wel iets schaarser, denk ik...
Geplaatst: 27.05.2008 - 14:56
door Iroll
Of een 140er met injectie kopen, die hebben zo'n 125pk. Of een met B20 en dubbele carb's, dat scheelt ook al een hoop.
Geplaatst: 27.05.2008 - 16:00
door biadman
markwprins schreef:biadman schreef:164 heeft meer vermogen, en is qua prijs vaak wat beter te behappen als een 2 serie...
Qua aanschaf misschien, qua onderhoud weet ik het zo net nog niet. De onderdelen zijn over het algemeen wel iets schaarser, denk ik...
true!
Geplaatst: 28.05.2008 - 10:52
door Jordos
biadman schreef:markwprins schreef:biadman schreef:164 heeft meer vermogen, en is qua prijs vaak wat beter te behappen als een 2 serie...
Qua aanschaf misschien, qua onderhoud weet ik het zo net nog niet. De onderdelen zijn over het algemeen wel iets schaarser, denk ik...
true!
Maar best goed aan te komen hoor!
Geplaatst: 28.05.2008 - 11:19
door markwprins
Ja, klopt. Ik heb ook nog nooit problemen gehad met de onderdelen. Maar ik heb wel gemerkt dat de specifieke 164 onderdelen prijzig kunnen zijn. Nu heb ik geen ervaring met andere Volvo's, dus ik weet niet hoe het bij de 240 zit.
Groeten,
Mark
Geplaatst: 29.05.2008 - 10:14
door Jordos
Ja het is prijzig inderdaad...
Geplaatst: 31.05.2008 - 10:01
door ferdy
.... en dat geldt ook voor 2ehands spul bij handelaren, ik snap af en toe niet waarop zei hun prijzen berusten.
Geplaatst: 08.06.2008 - 21:02
door jasparon
wat is het verbruik van een 164 ongeveer? is toch een dikke motor?