Pagina 1 van 1
Auto start soms wel, soms niet
Geplaatst: 12.05.2008 - 22:59
door stefmen
Ik heb sinds dit warme weer (vorige zomer had ik dit nog niet) een nieuw probleem:
Ik "Unlock" mijn auto, ik draai de sleutel om, de startmotor gaat draaien maar er komt geen ontsteking.. Exact hetzelfde resultaat als wanneer de startonderbreker aanstaat... Na de auto een aantal keer gelockt en geunlockt te hebben start hij zonder problemen (en blijft ook goed starten daarna). Heb vanalles al geprobeerd; blower uit, radio uit, lichten uit etc. Accu lijkt mij in orde, want lichten gaan niet zwak branden ofzo. Startmotor draait ook normaal.
Iemand enig idee wat dit kan zijn of waar ik na kan kijken? Of misschien een tip wat ik kan uitproberen als ik het probleem nog eens heb (komt 1 op de 10 keer starten voor, al lijkt het probleem wel erger te worden).
Geplaatst: 12.05.2008 - 23:38
door wpee
Misschien is het relais wat je ontsteking "ontkoppeld" in de "lock"-stand niet meer goed en maakt deze geen contact zodat je ontsteking geen voeding krijgt. Dan heb je dus ook geen vonk. Probeer eens het relais te vervangen of te overbruggen met een kabeltje.
Geplaatst: 13.05.2008 - 08:39
door stefmen
Enig idee waar ik dit kan vinden?
Geplaatst: 13.05.2008 - 08:48
door wpee
Bij mij zitten deze onder de motorkap in het bovenste gedeelte zo dicht mogelijk bij het stuur zal ik maar zeggen. er zit een zwarte kap overheen met 2 "handbedienbare" boutjes.
Ik weet even niet zeker of het bij de latere typen ook zo is. Maar het relais heb je zeker.
Geplaatst: 13.05.2008 - 08:48
door wpee
Bij mij zitten deze onder de motorkap in het bovenste gedeelte zo dicht mogelijk bij het stuur zal ik maar zeggen. er zit een zwarte kap overheen met 2 "handbedienbare" boutjes.
Ik weet even niet zeker of het bij de latere typen ook zo is. Maar het relais heb je zeker.
Geplaatst: 13.05.2008 - 10:24
door stefmen
wpee schreef:Bij mij zitten deze onder de motorkap in het bovenste gedeelte zo dicht mogelijk bij het stuur zal ik maar zeggen. er zit een zwarte kap overheen met 2 "handbedienbare" boutjes.
Ik weet even niet zeker of het bij de latere typen ook zo is. Maar het relais heb je zeker.
Okee, bedankt.. Straks eventjes kijken..
Geplaatst: 14.05.2008 - 01:23
door rev
Die relais die jij bedoelt zitten volgens mij bij aan de blazer. Aan de rechterkant de voetbeschermingskap verwijderen, hier zitten er ook nog 3 waarvan er 1 dient voor de brandstof pomp andere 2 weet ik zo direct niet.
Greetz Jan
Geplaatst: 14.05.2008 - 17:57
door lovemy440
Dit probleem klinkt hetzelfde als ik momenteel heb, Ik ben begonnen met het vervangen van mijn contactslot, toen werd het al vele malen beter. Heb er nog wel last van, dus zal ik van het weekend mijn startrelais na moet kijken.
@stefman, hoor jij ook een of andere klik? En den voornamelijk als je hem probeert te starten, en hij dit weigert.
Geplaatst: 14.05.2008 - 18:27
door stefmen
lovemy440 schreef:@stefmen, hoor jij ook een of andere klik? En den voornamelijk als je hem probeert te starten, en hij dit weigert.
Ik zou nog eens beter moeten luisteren, maar bij mijn weten zijn er geen gekke bijgeluiden... Afgelopen 10x starten zijn ook allemaal goed gegaan, dus ben benieuwd...
Geplaatst: 14.05.2008 - 21:42
door wpee
Toevoeging op Lovemy440:
Het "contactslot contact" bestaat uit 2 contacten.
1) het echte contact (lampjes op dash gaan aan etc)
2) het startcontact (veert iedere keer terug als je de sleutel loslaat)
ad 1) Als dit slecht is dan moet je ook last hebben van uitvallende dashbordlampjes, hoofdverlichting, ventilator binnen etc. EN geen contact dus motor slaat af of start niet (geen vonk)
ad 2) ALs dit slecht is draait de startmotor dus niet rond (maar dat doet hij bij jouw Stefmen wel)
Gr Wim
Geplaatst: 14.05.2008 - 23:32
door stefmen
Inderdaad.. Dit doet het bij mij wel, daarom denk ik dat in mijn geval de theorie van het startonderbrekingsrelais (o.i.d) eerder opgaat dan een kapot contactslot.
Geplaatst: 02.06.2008 - 23:43
door stefmen
Ik begin de laatste tijd wat meer probleempjes te krijgen qua electische werking.. Naast het startprobleem heb ik het probleem dat mijn electrische antenne soms gewoonweg niet naar beneden gaat. Het locken en unlocken van de auto is voldoende om hem dan wel naar beneden te krijgen. Ook knipperde het knipperlicht laatst heel erg snel, maar na het nemen van een bocht was alles weer normaal (lampjes zijn allemaal nog okee). Herkent iemand deze combinatie van problemen? Of iemand enig idee of deze gerelateerd zijn (1 relais ofzo?)
Geplaatst: 02.06.2008 - 23:49
door Wiebe
Mijn deur links achter deed laatst ook een tijdje vaag,als ik de auto op slot doe pakt hij de andere deuren allemaal wel maar links achter wou niet op slot gaan en als je nog een keer alles van het slot af doet en weer op slot doet,dan pakt hij het wel.
Volvo's kunnen schijnbaar beter tegen koud weer

Geplaatst: 16.06.2008 - 20:05
door 460volvo
iig bij de renault motoren, bdp-sensor op je vliegwiel gaan vaak stuk.
gooit die de boel wel rond, maar slaat niet aan.
Geplaatst: 09.07.2008 - 23:35
door evanmandos2
Beste stefmen,
razendsnelle knipperlichten ken ik wel van (vele) andere auto's(vooral fords

), dit is eigenlijk altijd een defect knipperlichtrelais. kan nooit kwaad om die even te vervangen.
Wat ik van jou begrijp is dat slechts 1 keer voorgekomen, en na een bocht weer weg, dus kan de relais ook wel eens slecht in het voetje contact maken, ik zou gewoon eens alle relais loshalen, flink verdrinken in contactspray en goed terugdrukken.
Relais die daarna nog moelijk doen, vervangen!
Startprobleem op jouw manier herken ik niet zo, heb zelf wel ander probleem, de solenoid maakt bij mij wel keurig de 'klik' maar soms als ie koud is, gaat de startmotor simpelweg niet draaien.
Ik moet hem dan altijd ff in de 5 zetten, 20 cm door de versnelling heen drukken, en dan doet ie het weer
