Pagina 1 van 1
plots stijgend toerental, geen vermogen
Geplaatst: 13.05.2008 - 11:21
door MoondustV70D5
hoi,
Als ik met mijn wagen plankgas geef in 3/4/5de versnelling vertrekkende vanaf 2000 toeren, dan stijgt het toerental plots van 2300 naar 2800 toeren. Daarna herpakt hij op 2600 toeren.
Op datzelfde ogenblik heb'k de indruk dat ik niet meer vooruitkom, de snelheid blijft ongeveer dezelfde en je hoort een huilend geluid gedurende 2/3 sec.
Op de boordcomputer geen meldingen te zien.
Heb ook geprobeerd met de ELM327 analyzer, maar ook hiermee niks meer kunnen vaststellen.
Op het forum onder verschillende zoektermen gezocht, maar niks gevonden wat hierop leek.
Hopelijk weet iemand van jullie raad en is dit makkelijk op te lossen.
Alvast bedankt
Geplaatst: 13.05.2008 - 13:02
door Oceanracer
Omdat je geen melding maakt van de transmissie ga ik even uit van een handgeschakelde bak. En dan heb ik slecht nieuws voor je, want dan is je koppeling op. Nieuwe platen + drukgroep laten plaatsen en je probleem is over.
Geplaatst: 13.05.2008 - 13:49
door olav
Exact hetzelfde gehad met een V70 D5 2002, handbak. Door de bijspringende turbo rond dat toerental kunnen de versleten koppelingsplaten het niet aan en slippen door. Zoals oceaanracer terecht opmerkt: tijd voor een nieuw setje en je probleem is over. Bij mij was de oorzaak van de kapotte koppelingsplaten (eerder al vervangen bij 68000, nieuwe problemen ontstonden bij 163000) een lekkende oliekeerring tussen bak en motor, waardoor er olie op de platen terecht kwam en deze extra gemakkellijk gingen slippen.
Groet, Olav
Geplaatst: 13.05.2008 - 16:54
door MoondustV70D5
hoi,
Bedankt voor de snelle reactie.
Het is inderdaad een manuele bak van 2002 met 190.000 km op de teller.
Op enkele andere posts gelezen dat er nog zaken worden vervangen bij herstel van de koppelingsplaten. Heeft iemand een idee van het volledige kostenplaatje?
Geplaatst: 14.05.2008 - 00:26
door TTT242
Is ie gechipt? In 4de en 5de versnelling is de turbodruk wat hoger. Bij m'n T5 heb ik er ook af en toe last van. Zal wel koppeling zijn die ofwel versleten is ofwel iets teveel van het goede aan vermogen voor de tanden krijgt.
Geplaatst: 14.05.2008 - 08:10
door MoondustV70D5
Hij zou gechipt zijn, heb deze wagen gekocht op 162.000km.
Let wel dit is een D5 van 2002.
Als er nieuwe platen worden gestoken, moet er dan nieuwe software worden ingeladen?
Ik wil plots niet terugvallen op 163PK.Aangezien ik dit niet zelf heb laten uitvoeren maak 'k ook geen aanspraak om hem opnieuw gratis te laten tunen.
Geplaatst: 14.05.2008 - 12:41
door Oceanracer
Bij het plaatsen van een nieuwe koppeling hoef je je geen zorgen te maken over de tuning.
Geplaatst: 14.05.2008 - 14:58
door Aantje
kan je wel meteen vragen om een zwaardere koppeling die het vermogen beter aankan. Het kan namelijk zijn dat de standaart koppeling sneller slijt door het extra vermogen die jou diesel heeft.
Geplaatst: 14.05.2008 - 18:42
door Oceanracer
Dat lijkt me inderdaad een aanrader. Al heeft deze het ook ruim anderhalve ton gered, wat voor een getunde wagen helemaal zo gek niet is.
Geplaatst: 15.05.2008 - 11:51
door Carfreak
Twee weken geleden kreeg ik een V70 D5 van 2002 mee van de garage met 180.000 km. Deze had precies hetzelfde. Moesten nieuwe koppelingsplaten op. Niet echt iets vreemds dus bij jouw km stand.
Geplaatst: 15.05.2008 - 12:02
door MoondustV70D5
Die zwaardere koppeling die aantje vermeldt, is die te verkrijgen bij de volvodealer, of moet 'k hiervoor ergens anders shoppen?
In ieder geval wil'k iedereen al bedanken voor de reactie's.
Toch verbaasd het mij dat de koppeling versleten is.
Bij mijn vorige wagens, met hoge kmstand, nooit voorgekomen.
Geplaatst: 15.05.2008 - 19:14
door Gast
Gezien km-stand dualmass vliegwiel + koppelingdrukcilinder/lager ook vervangen.
Als die over bijvoorbeeld 20.000 km alsnog de geest geven, kan weer alles los.
Vergis je niet, dit is dan een duur geintje.
Tik bij ZOEK maar eens "dualmass" in.
Prijzen van Volodealers hier voorbij zien komen van € 1800,-