Pagina 1 van 1
Welke brandstof?
Geplaatst: 13.05.2008 - 14:21
door Steev
Hallo,
Een vraagje.
- Wie tankt er met z'n 440/460 95 of 98 benzine?
- Het originele boekje verteld dat je gewoon kan rijden op 95, maar wie heeft er ervaring met 98 brandstof in een 1.8i blok? merk je echt daadwerkelijk verschil? en zo ja waar merk je dat aan (minder vebruik, soepeler lopende motor)??
Alvast bedankt
Groeten,
Stefan
Geplaatst: 13.05.2008 - 14:28
door Kanaleneiland_zuid
Ik heb een 440 1.7 carb, die doet het fantastisch op BP ultimate 98. Meer vermogen, reageert feller en loopt ietsje rustiger. Zuiniger heb ik hem nooit echt op kunnen betrappen (voor mijn gevoel scheelt het iets 1:13,5 ipv 1:13).
Ik tank echter vaker shell express 95, rijdt ie prima op.
Geplaatst: 13.05.2008 - 15:19
door Iroll
het heeft weinig zin om er 98 in te gooien. 98 is niet beter als 95, alleen nodig als je motor daarop moet lopen=een hoge compressie heeft of turbo blokken. 98 dient ervoor om pingelen (brandstof ontbrand dan te vroeg, 98 benzine ontbrand nl minder snel als 95) te voorkomen, en dat doet een niet turbo blok niet op normale benzine. Mij is wel opgevallen dat mijn 2l beter loopt op Shell Vpower 95. Verbranding is schoner, de olie vervuild veel minder en hij reageerd wat sneller en feller op het gaspedaal. Is wel een cent of 5 duurder per liter.
Geplaatst: 13.05.2008 - 20:10
door ALF
Iroll schreef:het heeft weinig zin om er 98 in te gooien. 98 is niet beter als 95, alleen nodig als je motor daarop moet lopen=een hoge compressie heeft of turbo blokken. 98 dient ervoor om pingelen (brandstof ontbrand dan te vroeg, 98 benzine ontbrand nl minder snel als 95) te voorkomen, en dat doet een niet turbo blok niet op normale benzine. Mij is wel opgevallen dat mijn 2l beter loopt op Shell Vpower 95. Verbranding is schoner, de olie vervuild veel minder en hij reageerd wat sneller en feller op het gaspedaal. Is wel een cent of 5 duurder per liter.
shell vPower is eigenlijk ook RON 97 he

Geplaatst: 14.05.2008 - 01:11
door rev
RON 98 gaf bij mijn 1.8i een beest van een motor, :roll: wel in de slechte zin hij begon te bokken. Gelukkig had ik maar een halve bak dus viel het wel mee maar heb het daarna nooit meer gedaan.
Greetz Jan
EDIT moest dus RON 98 zijn.
Geplaatst: 14.05.2008 - 09:20
door Steev
Hmmzzz het blijkt dus wel weer dat het toch gewoon een questie van uitproberen is. De een merkt er niks van, de ander zweert erbij.
Mijne loopt nu al bijna 250.000km op 95 zonder hokken of stoten en rijd als een zonnetje, dus ik denk dat ik lekker op 95 blijf rijden (ook gezien de achterlijk hoge brandstofprijzen van nu). :-x
Toch bedankt voor jullie reacties.
tjuus

Geplaatst: 14.05.2008 - 09:47
door stefmen
Staat er bij jullie op het tankdopje niet RON95 FUEL ONLY?(een groene sticker). Dat staat er bij mij namelijk wel...
Geplaatst: 19.05.2008 - 11:07
door Steev
Klopt. staat bij mij ook, maar daarom kan ie nog wel gewoon op 98 rijden.
Geplaatst: 19.05.2008 - 18:42
door jef
je kunt er zelfs ron91 ingooien verkrijgbaar in duitsland,,,maar dan draait de motor echt waardeloos,is mijn ervaring tenminste. gewoon ron95 erin en scheelt ook nog in euro's.
Geplaatst: 20.05.2008 - 01:09
door ALF
jef schreef:je kunt er zelfs ron91 ingooien verkrijgbaar in duitsland,,,maar dan draait de motor echt waardeloos,is mijn ervaring tenminste. gewoon ron95 erin en scheelt ook nog in euro's.
HO! Dat is slecht voor de motor, er staat niet voor niks op , tanken met RON 95! Hoger kan geen kwaad en zou zelf in sommige gevallen beter kunnen ga lopen. Maar minder is slecht voor je motor!
Geplaatst: 20.05.2008 - 13:55
door Steev
Welke auto's gebruiken dan nog ron 91? juist oude auto's?
Geplaatst: 20.05.2008 - 14:06
door V480-S60
Nou wordt er bij mij in de familie al heel wat jaartjes auto gereden. (40 jaar om exact te wezen) Maar alle auto's (toen nieuw) vanaf 1968 die bij ons voor de deur stonden moesten toch minimaal RON 95 hebben (vanaf de DAF 33 (1968 ) via de DAF 55 (1969), de Citroën GS (1974), de Audi 80 (1977))
Dus "oude" auto's die RON 91 gebruiken, ik ken ze niet echt.
Geplaatst: 20.05.2008 - 22:59
door Iroll
De RON aanduiding van 20-30 jaar geleden is anders als die van tegenwoordig, ze gebruiken nu een andere standaard berekening. Oud en nieuw is dus niet te vergelijken. De oude RON 95 is nu ong. 98 en RON 91 van nu is oude RON 95 ongeveer.
Geplaatst: 21.05.2008 - 23:02
door ALF
in duitsland hebben ze trouwens ook RON 100 vertelde mijn neef laatst. gheghe
Geplaatst: 22.05.2008 - 00:39
door ArjenM
2,5 jaar geleden had ik nog een Mazda 323 uit 1988, daar had ik RON 91 mogen gooien.
Mijn Volvo rijd op gas. Benzine wordt oud wat voor problemen kan zorgen. Wordt RON 98 minder snel oud of is dat een fabeltje?
Geplaatst: 22.05.2008 - 11:38
door Iroll
De tegenwoordige benzines verouderen (vergommen) snel. Dat kan al na een week of 6 plaatsvinden. Vooral bij injectie motoren kunnen daardoor injectoren dicht gaan zitten. Ik heb ook weleens ergens gelezen dat RON 98 sneller verouderd als 95, maar of dat klopt? Als je een auto in de winterstalling zet is het verstandig om een conserverings middel aan de benzine toetevoegen als je 'm wegzet. oa verkrijgbaar bij zaken waar ze motormaaiers verkopen, die worden per slot van rekening alleen maar 's zomers gebruikt. Als je op LPG rijdt moet je wel regelmatig op benzine rijden om problemen te voorkomen. Toen ik op lpg reed (Saab) reed ik de laatste paar km naar huis altijd op benzine, om de boel lekker nat te houden en doortespoelen.