Pagina 1 van 1

Temp. meter en luchtfiltersysteem probleem

Geplaatst: 14.05.2008 - 15:11
door Maarten_vanRijn
Goedemiddag,

De afgelopen 2 dagen heb ik uitgebereid gebruikt gemaakt van de zoekfunctie op dit forum maar heb niet het antwoord kunnen vinden op mijn specifieke probleem. Als dit er wel tussen staat, dan bij voorbaat mijn excuses.

Hoewel ik zal proberen zo kort mogelijk te zijn moet ik toch eea toelichten alvorens mijn problemen te beschrijven.
Ik ben in bezit van een Volvo 460 1.7 uit 1991 met Carb. en handmatige choke. Ik heb deze auto in 2005 gekocht. Veel mee gereden en vorig jaar september aan een familielid gegeven. Sinds een paar dagen is de auto weer terug in mijn bezit.
Maar nu:

De temperatuurmeter van het koelwater hangt dood naar beneden (benzinemeter werkt wel) en na een korte 10 minuten rijden begint het lampje te branden dat mijn moter oververhit is. De sensor blijkt te werken omdat deze wel de koelvin aanstuurt. Echter, deze ging, na een ritje, als ik de motor afzette hard draaien. Nu draait ie 'alleen maar 'gewoon'.

Er ontbreken kennelijk slangen van het luchtfiltersysteem (zie foto's)
Dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn lijkt mij zo.

En als laatste, vandaag wilde ik starten en de motor had moeite om te starten. het leek alsof de accu leeg was (startmotor had moeite om te draaien) maar dit was niet het geval. Uiteindelijk, met veel moeite wilde de auto dan toch starten.

Kan 1 en ander met elkaar te maken hebben vraag ik mij af.
En wat kan ik controleren, aanpassen om het temp. meter euvel te verhelpen?
Hoe kan ik ervoor zorgen dat de ventilator weer flink gaat blazen zoals 'ie altijd heeft gedaan?
En waar kan / zal ik de slang(en) vandaan halen die duidelijk ontbreken


Mijn excuses dat het toch een heel verhaal geworden is, maar 3 aparte topics openen is ook zoiets.
Ik hoop dat jullie enkele suggesties voor mij hebben.
Alle onduidelijkheden in mijn verhaal licht ik uiteraard graag nader toe.


Met vriendelijke groet,
Maarten van Rijn


Foto's
Afgebroken? slangetje (zie klein zwart 'stompje')
Afbeelding

Een connector wat met tape aan de draad vastzat en waar ik geen aansluiting voor kan vinden
Afbeelding

Een geheel ontbrekende slang die er voorheen wel zat
het gaat hier om de slang die van onderaf komt De andere is wel aanwezig maar op de foto losgehaald

Afbeelding

Geplaatst: 14.05.2008 - 17:40
door wpee
foto 3: de slang die er moet zitten is van aluminium en gaat naar de kap die achter op de uitlaat moet zitten. Dit is voor een snellere opwerming van demotor bij koud weer zodat de katalysator ook snel op temperatuur is. ZOnder slang duurt opwarmen langer.

Foto 2: Het losse stekkertje is bij mij gewoon teruggetaped op de bundel waar hij vanaf komt, Ik weet zo niet waar hij voor is bestemd. De andere is voor de carb-verwarming.

Foto 1 Het T-stuk zit er bij mij niet tussen en de slang loopt gelijk van de carb naar de beluchtingspomp toe. Afdoppen voor jouw dus of ertussen uit halen. De pomp zorgt ervoor dat bij warme motor de vlotterbak wordt belucht en "vapourlock" wordt voorkomen. Door vapourlock kun je motor niet of slecht starten.

Onder de dikke zwarte buis die je zit op alle foto's die tegen de carb aanblaast zit in het blok de sensor voor de temperatuurmeter EN voor het lampje. Kijk eens of deze nog vast zit. Deze wordt er ongewilt nog wel eens vanaf getrokken of als het zwarte huisje defect/kapot is er verkeert weer op gestoken. KAn look los liggen ergens tegen het blok. Fenomeen krijg je dan metertje de hoek in verdwijnt en lampje op een gegeven moment zacht tot hard gaat branden. MAAR omdat het metertje eigenlijk te ver wordt doorgestuurd middels een bimetaal in de meter zelf, schiet de verbinding los en valt de meter terug en de lage hoek en komt hij dus ook niet meer los!! BEEN THERE, DONE THAT. Dus als je dit wilt oplossen dan haal je de tellerpartij uit elkaar om te kijken of de meter los licht, jaja, veel werk. Als je dan opnieuw de auto start en de meter gaat de hoek in dan moet je direct van contact af en deze twee draden omwisselen. Dan is de aansturing wellicht weer goed. Tijdrovend klusje dus.

Succes!

Geplaatst: 14.05.2008 - 17:53
door Maarten_vanRijn
Hartstikke bedankt voor dit uitvoerige antwoord.
Het kabeltje zal ik weer terug tapen. Een slang zal ik op de sloop waarschijnlijk wel kunnen bemachtigen. En het stompje zal ik afdoppen.
Hoewel ik daar nog wel 1 vraag over heb.
Op foto 1, met de slang met T-splitsing die ik moet afdoppen, zie je dat deze slang op de carb aangesloten zit. Echter, links daarvan zie je ook een aansluiting zitten waar nu niets op zit. Moet daar niet een slang oid op?

De sensor zal ik ook nakijken (zodra het gestopt is met regenen :) ) en dan moet het dashbord eruit. Ach, ik ga wel fietsen :)
Blijft nog wel het mysterie dat de ventilator niet meer hard gaat blazen na het uitzetten van de motor.

Geplaatst: 14.05.2008 - 21:37
door wpee
Nee op de linker aansluiting van carb hoeft niets op

Voor de sensor kun je nog een proefje doen voordat je alles van klokken losmaakt.
2 personen 1 binnen en 1 buiten
Auto op contact.
Maak met 1 van de draden contact op het blok, nu moet lampje aan gaan OF wijzer moet omhoog gaan. Voordat wijzer boven is draad weghalen van blok.
Probeer nu ook de andere draad, nu moet ander instrument reageren dus was het net de lamp dan moet nu de wijzer reageren.
Met even welk draad voor de lamp is en welke niet.

Als de wijzer in beide gevallen niet regeageert dan moet klokkenspel eruit zoals ik vertelde. Reageert wijzer wel, nou dan moet je even uitvogelen wel van de twee contacten voor de lamp is. Dat is relateif eenvoudig:
1) rij motor warm
2) steek lamp op een van de contacten
3) gaat lampje weer aan dan is het het verkeerde contact want lampje mag pas aan bij oververhitting.
4) steek op het andere contact de wijzer. Deze moet ongeveer ergens tussen half en 3/4 gaan stilstaan en mag niet volledig naar boven doorzwiepen want dan is het te warm.

Laat maar horen als je meer info wilt

Geplaatst: 20.05.2008 - 15:51
door Maarten_vanRijn
Goed,
Inmiddels het dashboard uitgebouwd en het wijzertje terug in de juiste positie gezet. Alles weer aangesloten maar vooralsnog blijft hij vrolijk in zijn nieuwe positie staan. Heb de motor dan ook nog niet warm gereden dus... Ik ga straks de aansluitingen van de 2 kabels op de sensor vervangen, want daar zie ik wat beschadiging. Tevens ga ik zodadelijk nieuwe slangen halen en alles weer in de oude staat herstellen.

Maar er is nog 1 ding.
Om mijn dashboardunit weer fatsoenlijk terug te bouwen zou het erg fijn zijn als ik mijn kilometertellerkabel (mooi woord voor galgje) los kan halen van het blok. Ik heb de borgpen er al uit, maar krijg geen beweging in de kabel. Zie ik iets over het hoofd of moet ik gewoon harder trekken ;)


Groet,
Maarten

Geplaatst: 20.05.2008 - 17:12
door wpee
ja, uhh. Daar komt inderdaad water in te staan en troep.
Je kan het beste met veel druk even uitbalzen emt de compressor en dan veel kruipolie erop spuiten.
Met veel bewegen kun je hem dan wel los krijgen.
Niet te hard trekken gewoon met de hand (geen tangen).
Typisch probleem wat ik ook had/heb/vaak tegen ben gekomen :(

Ik heb er nu een klein doekje ingefrot met de schroevendraaier, zo komt er in ieder geval geen zand en zooi in. Volgende keer eerste doekje eruit trekken dan de pen en hopen dat het beter gaat.

Laat maar horen hoe het verder gaat.
Was metertje trouwens los van het bimetaal of "er onder gevallen"

WIm