Pagina 1 van 1

Instabiel toerental bij gas geven en loslaten uit stationair

Geplaatst: 16.05.2008 - 14:02
door K00L
Mijn 480 draait stationair als een zonnetje. als ik echter in zijn vrij een dot gas geef en het gaspedaal loslaat dan zakt het toerental bij terugval onder de 900 toeren, waarna hij corrigeert naar 1200, vervolgens valt naar 1000, corrigeert naar 1200 etc. tot hij na een keer of 4,5 stuiteren weer als een zonnetje stationair draait.

Wat is hier aan de hand? En wat kan ik er aan doen? Alvast bedankt

Geplaatst: 16.05.2008 - 14:29
door 480S60
Dit is een kwestie van je stationair een keer afregelen. Het kan ook zijn dat ergens valse lucht vandaan komt. Wat ik doe in zulkde gevallen is de bypass langs de gasklep schoonmaken, luchtfilter controleren, bougies controleren en de stelschroef naast de gasklep helemaal dicht draaien en opnieuw open draaien totdat de motor stabiel draait.

Geplaatst: 17.05.2008 - 18:01
door AndorabLe
Die mogelijkheden kun je idd allemaal uitproberen. Mocht het niet verholpen zijn kun je ook eens kijken naar de temperatuursensor die onder het gasklephuis zit.

Ik heb zelf ook ooit een dergelijke klacht gehad bij mijn 480. Na een tijdje wordt het steeds erger, en gaat het stationair toerental steeds meer schommelen. Bij mij was het toen een keer de voorgenoemde temperatuursensor. Een hele tijd later is ooit de luchtmassameter los geweest, waardoor hij ook niet meer lekker liep. Dit heb ik toen opgelost door de contacten in de stekker goed te reinigen. (Bijkomend symptoom was een af en toe behoorlijk rokende uitlaat.)

Geplaatst: 28.05.2008 - 22:44
door K00L
waar zit het gasklephuis en/of luchtmassameter?

Ik heb daarbij ook dat ie vrij bokkerig/schokkerig rijdt. bijvoorbeeld als je 50/60 rijdt en dan van 4 naar 5 schakelt.

Geplaatst: 29.05.2008 - 13:04
door Iroll
Ik zou beginnen met het eenvoudigste en dat is de stappenmotor. Deze zit voorop het blok onder de bougies. Er lopen twee slangen naar toe en een draad plus stekker. Hij hangt in een rubber. Demonteer en spuit het inwendige in met wasbenzine (remmenreiniger, terpentine kan ook.) via de slang openingen. Laat even weken, schudden en giet het eruit. Herhaal dit een paar keer. Daarna voorzichtig met een wattenstaafje binnenin alle zwarte aanslag verwijderen. Let er wel op dat er geen watten in achterbljven!
Meestal is je probleem dan verholpen. Succes!

Geplaatst: 29.05.2008 - 19:10
door K00L
Iroll schreef:Ik zou beginnen met het eenvoudigste en dat is de stappenmotor. Deze zit voorop het blok onder de bougies. Er lopen twee slangen naar toe en een draad plus stekker. Hij hangt in een rubber. Demonteer en spuit het inwendige in met wasbenzine (remmenreiniger, terpentine kan ook.) via de slang openingen. Laat even weken, schudden en giet het eruit. Herhaal dit een paar keer. Daarna voorzichtig met een wattenstaafje binnenin alle zwarte aanslag verwijderen. Let er wel op dat er geen watten in achterbljven!
Meestal is je probleem dan verholpen. Succes!
Raar genoeg heb ik de stappenmotor al een keer los gehad en in de wasbenzine laten weken, flink geschud en schoongemaakt. Wattenstaafje nog niet geprobeerd. ik zal nog eens kijken naar de stappenmotor.

ik zit ook op een gemiddeld gecombineerd verbruik van 9,8 liter / 100 km. 1 op 10 dus! en dat met een normale rijstijl (nieuwe rijden)

Geplaatst: 30.05.2008 - 21:18
door 480S60
Euhm, volgens mij moet je met dit verbruik eens je kleppen laten stellen. Dat zal een boel schelen

Geplaatst: 30.05.2008 - 21:53
door AndorabLe
Het verbruik is afhankelijk van wat voor soort wegen je ermee rijd. Mijn 480 zat ook op de 1:10, en dat is de laatste tijd aan het veranderen door wegen waar ik met andere snelheden kan rijden.

Geplaatst: 31.05.2008 - 22:19
door 480S60
Volgens mij hoort een 480 turbo met goed gestelde kleppen en redelijk rustig rijden wel 1:12 - 1:13 kunnen rijden. Mijn eerste 480 reed ook 1:10 en was een drama qua klepspeling. Je miste ook een stuk pit moet ik zeggen.

Geplaatst: 02.06.2008 - 00:11
door K00L
480S60 schreef:Volgens mij hoort een 480 turbo met goed gestelde kleppen en redelijk rustig rijden wel 1:12 - 1:13 kunnen rijden. Mijn eerste 480 reed ook 1:10 en was een drama qua klepspeling. Je miste ook een stuk pit moet ik zeggen.
is er binnenkort geen technische meeting? of wellicht iemand van het forum die er met mij even naar wil kijken? Ik zou er erg mee geholpen zijn!

Geplaatst: 04.06.2008 - 15:45
door telegraphroad
hoog benzine verbruik en onregelmatig toerental kan veroorzaakt worden door de labda-sonde, nu zijn niet alle 480's uitgerust met een lambda-sonde.

Geplaatst: 04.06.2008 - 22:10
door AndorabLe
480S60 schreef:Volgens mij hoort een 480 turbo met goed gestelde kleppen en redelijk rustig rijden wel 1:12 - 1:13 kunnen rijden. Mijn eerste 480 reed ook 1:10 en was een drama qua klepspeling. Je miste ook een stuk pit moet ik zeggen.
Voor zover ik de laatste weken kan zeggen scheelt het verbruik wel iets als je lagere snelheden in hogere versnellingen kunt rijden.
telegraphroad schreef:hoog benzine verbruik en onregelmatig toerental kan veroorzaakt worden door de labda-sonde, nu zijn niet alle 480's uitgerust met een lambda-sonde.
Op de 480 van KOOL zit zeer hoogstwaarschijnlijk wel een la(m)bda-sensor aangezien KOOL vrijwel identiek dezelfde uitvoering heeft als ik heb.

Geplaatst: 06.06.2008 - 11:11
door K00L
480 is zojuist succesvol door de APK gekomen, de 4gas meting was ook prima. naar mijn weten moet de lambda sonde dan toch goed zijn?