stuurhuis of pomp van stuurbekrachtiging (bijna) defect?

Voor kenners: de "Roffel"
Gebruikersavatar
v70black
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 15.05.2007 - 12:25

Hallo mede Volvorijders

Sinds een aantal dagen gaat mijn stuur janken als ik er aan draai.
Vooral met rustig draaien of inparkeren.
De bekrachtiging werkt nog wel.

Vervolgens constateerde ik dat er druk was opgebouwd in het oliehuis die het spulletje smeert.
Er zat genoeg in maar het schuimde wel heel erg.
Ik moest ook voorzichtig de dop eraf draaien want er kwam veel lucht uit.

Is er iemand die mischien weet wat er kapot is.

Is het het stuurhuis? of de pomp?

De volvo is een v70,2.4 ltr estate benzine van '2000.
Hij heeft 180.000 gedraaid.

Gr Peter
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Misschien te weinig vloeistof?Of twee soorten door elkaar gegooid?
Gebruikersavatar
LeonW
3rd Gear member
Berichten: 277
Lid geworden op: 08.04.2008 - 22:16
Locatie: Drenthe

Peil de vloeistof eens bij koude motor
Volvo S70 2.5T
Haenzel
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 26.05.2008 - 09:46

Heb hetzelfde euvel gehad. Waarschijnlijk ligt het haakse zwarte kunststof pijpje los in je reservoir. Dit kun je controleren door in je reservoir te kijken. Zie je, voor je auto staand, rechts in het reservoir geen zwart maar een koperkleurig pijpje dan is dit definitief het geval. Het koperen pijpje is in de loop van de tijd richting slang uit het reservoir geduwd, waardoor het zwarte pijpje eraf kan schieten. De slang die je achter je reservoir ziet moet je even loshalen. Het koperen pijpje voorzichtig nog verder uit het reservoir trekken. Dit geeft ruimte voor het volgende: Met een punttang het haakse pijpje weer voorzichtig uit de vloeistof vissen (je krijgt hem er niet geheel uit) en met de afgeschuinde korte zijde ter hoogte van het koperen pijpje houden. Nu het koperen pijpje weer terug in het reservoir duwen en gelijktijdig ervoor zorgen dat het zwarte pijpje weer over het koperen pijpje schuift. Voordat het koperen pijpje geheel in het reservoir zit, het laatste eindje dat nog uit het reservoir steekt voorzichtig een beetje ovaal knijpen. Dit zorgt ervoor, nadat je het er geheel ingeduwd hebt, dat het knellend in het reservoir komt te zitten en er later niet meer uitkomt. Je kunt het ook met loctite vastzetten na het geheel goed ontvet te hebben.
Gebruikersavatar
v70black
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 15.05.2007 - 12:25

Dank je wel Leon

Ik zie inderdaad alleen het koperen pijpje.
Je hoort nog van me of het gelukt is. :)
Haenzel
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 26.05.2008 - 09:46

Leon???....

Ik hoor wel hoe het afloopt.

Succes,
Haenzel....
Gebruikersavatar
v70black
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 15.05.2007 - 12:25

Sorry....verkeerd gekeken :roll:
Gebruikersavatar
LeonW
3rd Gear member
Berichten: 277
Lid geworden op: 08.04.2008 - 22:16
Locatie: Drenthe

:D
Volvo S70 2.5T
Gebruikersavatar
v70black
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 15.05.2007 - 12:25

Beste Haenzel

Je had helemaal gelijk wat betreft dat pijpje :onfire:
Ben blij dat het me gelukt is,heeft me een hele hoop euri's bespaard!

Hij stuurt weer als een oude 940 :love4:

Nogmaals bedankt kerel :thumbleft:

Gr Peter
Haenzel
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 26.05.2008 - 09:46

Fijn te horen dat het gelukt is. Ik dacht ook dat mijn pomp kapot was. Lekker gevoel als het met zoiets simpels verholpen kan worden. Waar een forum al niet goed voor is.... :P
Gebruikersavatar
v70black
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 15.05.2007 - 12:25

Leo ook nog bedankt voor je suggestie :thumbleft:
Gebruikersavatar
volvogril
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 02.06.2008 - 19:53

v70black. fijn dat het gerepareerd is maar ik moet je melden dat het binnen
kort weer los komt,volvo heeft het reservoir gewijzigd dwz om diverse redenen.daarom moet je toch tot vernieuwen over gaan.maar ja als je niet bij de dealer in onderhoud ben dan krijg je het niet voor niets.helaas.
groet volvogril
Gebruikersavatar
v70black
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 15.05.2007 - 12:25

Beste Volvo dealer monteur, Ik weet nou toch hoe ik het moet repareren,dus geen probleem hoor evil:
Haenzel
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 26.05.2008 - 09:46

Bij mij is het euvel nog niet teruggekomen. De oorzaak is het koperen pijpje dat naar buiten geperst wordt waardoor het zwarte pijpje de ruimte krijgt los te raken. Als je ervoor zorgt dat het koperen pijpje op de juiste plek gefixeerd is dan is het probleem definitief verholpen.

Voor een dealer is het veel makkelijker het gehele reservoir te vervangen omdat zoeken naar een oorzaak veel te kostbaar is met de huidige uur-tarieven....Zal ook met prioriteiten te maken hebben :D
Gebruikersavatar
volvogril
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 02.06.2008 - 19:53

de oorzaak dat het los komt is de oliedruk int stuurhuis,onder bepaalde omstandig heden word deze zeer hoog.omdat er ook een vernauwing in zit
komt deze inwendiglos.gezien de aard van het probleem word tot vervanging overgegaan.veiligheid voor alles.
Haenzel
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 26.05.2008 - 09:46

Update:

Bij mij zit het pijpje nog steeds keurig op zijn plaats....
roscov
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 08.05.2008 - 13:51

Ik heb hetzelfde euvel bij mijn V70 2.4T uit 2001 met 200.000 op de teller. ik ga zo gelijk kijken of dit het probleem is. Alleen maakt mijn stuurpomp ook wat meer gelijk als normaal...

Thanks voor de tip :-)
2016 - Volvo XC90 D5 Geartronic Inscription
2011 - Volvo XC70 D3 AWD Geartronic
2001 - Volvo V70 2.4T 200PK Aut
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20718
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik heb vorig jaar na een zogenaamde lekkage de stuurolie ververst.

Dop eraf, oude olie afzuigen, vullen en draaien maar aan je stuur. Met draaiende motor natuurlijk ... Na enkele keren herhalen was de olie weer roze/rood, piepgeluiden verdwenen en stuurde de auto weer heerlijk.

Is dat wat om te doen?
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Mauser79
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 09.07.2009 - 00:07

Heeft iemand toevallig foto's van wat er bedoeld word met het koperen pijpje?
Huidig: V70 TDI Aut '98 387000km
Voorlopers: 850 Sedan 2.5 20V Aut '95 Benzine - V40 1.9D '98 - 850 Sedan 2.5 20V Aut '92 LPG - 460 1.6 '95 LPG
Gebruikersavatar
ronaldjedc
2nd Gear member
Berichten: 99
Lid geworden op: 12.02.2007 - 11:49
Locatie: Helmond
Contacteer:

Ik heb het genoemde probleem nu ook. Woensdag gaat de auto toch naar de garage dus laat er dan gelijk even naar kijken...
V40 Black Metallic 2.0 '97
V70 2.5 Antraciet metallic '98
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XCClassic”