Pagina 1 van 1
Co² verandering
Geplaatst: 20.05.2008 - 07:11
door RobBob
Voor de geïnteresseerden onder ons.
Tijdens het bekijken van de Volvo V70 prijslijst (van maart 2008) viel mij ineens op dat voor de Volvo V70 2.4D (163pk) de co² uitstoot op 178 stond. Niets mis mee op zich (alhoewel dit stukken minder mag natuurlijk

) ware het niet dat mijn Volvo V70 2.4D 163PK, geleverd op 22/02/2008 'slechts' 172 co² uitstoot vermeld op het roze formulier ?? Ik vond dit op zijn minst een vraag naar de dealer waard. Het verschil bedraagt 'slechts' 6 gram maar voor sommigen in België (ik weet niet of dit in Nederland ook zo is) wordt hiermee een belangrijke grens van 175 overschreden (fiscale aftrekbaarheid e.d.).
Het antwoord van de dealer op deze vraag luidt:
"er is een nieuwe servopomp geïnstalleerd die meer energie vraagt, vandaar de stijging in CO2-uitstoot.
Niet leuk, maar ja, wie zijn wij."
Zoals ik al aangaf ... voor al wie het moge interesseren.
Geplaatst: 20.05.2008 - 07:20
door Oceanracer
Geplaatst: 20.05.2008 - 07:35
door bart simpson
van mij mocht die ouwe servopomp zo weer terug
Geplaatst: 20.05.2008 - 09:18
door Richard
Mijn V70 D5 uit 202 geeft volgens de RDW een uitstoot van 177. En dit is dan het oudere type, is op zich wel vreemd. Kijkend naar het verhaal van de servopomp
Geplaatst: 20.05.2008 - 09:55
door RobBob
Thnx Oceanracer, ... ik val hiermee idd in herhaling hé :oops:
Neemt mijn gevoel van 'onbehagen' jegens Volvo echter niet weg. De tendens is dat de co² uitstoot overal verlaagd ... behalve Volvo ?
Klantenwensen ? Daar mag dan wel wat tegenover staan. (Zit er toevallig het 'scrollen van de lichtkrant' terug bij

)
Geplaatst: 20.05.2008 - 12:47
door Oceanracer
Geeft niets, hoor Rob. Toevallig had ik dat draadje meegelezen en daar moest ik aan denken toen ik jouw berichtje las. Vandaar dat ik daar even naar refereerde.
Geplaatst: 20.05.2008 - 21:46
door robbierobbie
Er schijnen wat klachten te zijn geweest mbt het geluidsniveau van de oude servopomp, de nieuwe pomp is stiller.
Geplaatst: 20.05.2008 - 21:54
door bart simpson
robbierobbie schreef:Er schijnen wat klachten te zijn geweest mbt het geluidsniveau van de oude servopomp, de nieuwe pomp is stiller.
mag ook wel voor deze prijsverhoging
Geplaatst: 21.05.2008 - 07:34
door RobBob
Ik ben vrij kritisch op allerlei overbodige geluiden in of aan de Volvo. Ik kan niet zeggen dat ik iets merk van een te lawaaierige servopomp :? .
Zal er vanaf nu eens extra goed op letten (en een tijdje zonder radio aan rijden).
Geplaatst: 25.05.2008 - 12:08
door HV
Overigens is die blik vanuit milieubewustzijn nogal onscherp. Het blijft toch erg veel ambtenarij. Zo las ik onlangs dat een BMW 5 serie (525i meen ik), die dankzij efficient dynamics een CO2 uitstoot op papier zou hebben van 176 g/km, volgens de test in dat (Duitse) autoblad een werkelijk gemeten uitstoot had van 228 g/km...
Dergelijke onzuiverheden zijn er overigens van allerlei aard. Zo las ik al eens dat de Audi Q7 ca. 200L minder bagageruimte heeft dan officieel in de boekjes staat, en de officiële verbruikscijfers van veel fabrikanten worden over het algemeen ook slechts gehaald indien werkelijk alles op alles wordt gezet.
Niet om al te sceptisch te zijn, maar die 'harde' waarden waar de overheid nu zo graag op hamert (en vanuit een principe dat heel goed te billijken valt) zijn in de praktijk nogal fluïde..
Los hiervan zou Volvo inderdaad wat meer werk mogen maken van krachtige en toch zuinige motoren. Waarom bijvoorbeeld niet de 2.0T motor van de S60 en vorige generatie V70 opschroeven tot 200pk en de 2.5 T eruit (in lijn met de 2.0 TFSI van VW). Ik geef toe, een opmerking vanaf de zijlijn zonder gedegen voorkennis, maar ik snap niet zo goed dat die motor uit het gamma is gehaald in deze tijden van verbruik, uitstoot en woekerprijzen aan de pomp.