Pagina 1 van 2
stuur 'jankt' een beetje
Geplaatst: 22.05.2008 - 10:10
door marrty
Dag allemaal,
Bij het draaien aan het stuur bij lage snelheden (bij inparkeren bijvoorbeeld), 'jankt' het stuur een beetje. Geen metaalachtig geluid maar een soort rubberachtig geluid. Iemand een idee wat dit kan zijn? bij hoge snelheden sturen hoor je niks.
Groeten,
Martijn
Geplaatst: 22.05.2008 - 10:41
door jef
is de vloeistof voor de stuurbekrachting wel op peil?
Geplaatst: 22.05.2008 - 10:54
door Steev
Je hoort tijdens het sturen wel wat geluid te horen door de oliedruk, maar janken is niet goed.
indd je vloeistof niveau controleren. als het niveau te laag is zou ik je stuurashoesjes links en rechts controleren of er olie in zit. deze moeten helemaal droog zijn. is dit niet het geval, dan lekt er olie langs de keringen van je stuurhuis. opzich geen ramp, maar dat kan o.a. komen door kapotte stuurbekrachtigingspomp (daar kan het geluid vandaan komen).
groeten.
stefan
Geplaatst: 22.05.2008 - 11:53
door Iroll
Bij het draaien aan het stuur bij lage snelheden (bij inparkeren bijvoorbeeld), 'jankt' het stuur een beetje.
Of je bekrachtigings olie (ATF type G) peil is te laag of de olie moet vervangen worden. Kijk eens in het reservoir. Daar zit een klein filtertje op het uitlaatkanaal. Als dit verstopt zit, zwart is, dan schoonmaken en doorspoelen. Je kan het systeem doorspoelen door de slang lostehalen die naar het reservoir toeloopt, tussen de pomp en het reservoir. Hang de slang in een opvangfles, start de motor en draai het stuur langzaam heen en weer met de voorwielen los van de grond, en vul bij met atf om door te spoelen. Als je een liter nieuwe vloeistof hebt gebruikt om te spoelen, afvullen met verse ATF. De inhoud van het systeem is 0,7 ltr. Kan je het beste met zijn 2en doen. 1 start de auto en 1 let op de procedure en vult bij. Nieuwe slangenklem op de slang en klaar. Zet de motor gelijk uit als het systeem leeg is, de pomp NIET droog laten draaien!
Geplaatst: 23.05.2008 - 08:59
door marrty
Bedankt voor de tips. Ik heb geen tijd om dit weekend te gaank knutselen, en moet volgende week voor mijn werk naar duitsland. Is het erg om hier nog een weekje mee door te rijden?
Geplaatst: 23.05.2008 - 09:06
door Iroll
Kijk wel even na of er genoeg vloeistof in het potje zit. Kan zijn dat je een lekje hebt, dan is het belangrijk dat het niveau op peil blijft.
Geplaatst: 23.05.2008 - 09:12
door marrty
Volgens mij zit er genoeg vloeistof in het potje.
Geplaatst: 23.05.2008 - 09:47
door wpee
Soms is het gewoon de rubber doorvoering naar de motorruimte.
Geplaatst: 23.05.2008 - 09:54
door marrty
En is dat rubber makkelijk te vervangen?
Het geluid klinkt inderdaad een beetje 'rubberachtig'.
Kun je hier nog even mee doorrijden, of is onmiddellijke vervanging nodig?
Geplaatst: 23.05.2008 - 10:37
door stefmen
Ik heb precies hetzelfde probleem. Ik heb wel het reservoir helemaal leeggehaald en verse ATF olie erin geduwt. Dit verhelpt het probleem niet. Ik ben onder de auto gaan liggen, en het geluid komt (ook als de motor uit staat, stuurbekrachtiging ook uit) bij de wielen vandaan.. Ik vermoed inderdaad iets van rubbers.. Er zaten wel rubbers die langer werden naar mate je het stuur verder draaide, deze waren aan de voorkant droog en aan de achterkant zat wat olie. Kan dit misschien de oorzaak zijn?
Geplaatst: 23.05.2008 - 13:58
door Steev
Je kan er wel mee doorrijden en zekers als de rubbertjes zijn. het enige is dat je je eraan gaat ergeren in stadsverkeer. weet alleen wel zeker dat het resevoir van de stuurbekrachtigingsvloeistof voldoende gevuld is.
maar als je ff je motor uitzet en dan stuurt en ej hoort het gepiep, dan weet je dat het hoogstwaarschijnlijk je rubbertjes zijn. Als de motor draait en hij piept kan het je stuurbekrachtingspomp zijn.
en die rubbers die langer worden als je stuurt, zijn je stuurashoesjes. deze moeten droog zijn van binnen. als dat niet zo is dan lekt er olie uit je stuurhuiskeringen. geen ramp, maar wel aandachtspunt. want die hoesjes lopen een x vol en dan gaan ze vanzelf een keer behoorlijk lekken. (spreek uit ervaring :roll:
Geplaatst: 23.05.2008 - 14:21
door marrty
Bedankt voor de tips. Als het de stuurbekrachtigingspomp is, wat kan er dan mee mis zijn?
Geplaatst: 23.05.2008 - 15:34
door stefmen
Ja, ik ben me er ook behoorlijk aan het ergeren.. Ik denk dat ik het binnekort maar eens laat maken.. Gaat binnekort toch voor grote beurt en APK dus denk dat ik het dan maar eens aangeef.
Geplaatst: 23.05.2008 - 17:32
door Volvo_480_turbootje
Ik heb het ook gehad om mijn 480 turbo, enkel na goed doorrijden...
Heb de bekrachtigingsolie laten verversen en het geluid was weg... helaas, een week en 2000 km verder (dus getest heb ik het wel gedaan) erna heb ik hem perto gereden...
Geplaatst: 26.05.2008 - 13:43
door Steev
Als het je stuurbekrachtiginspomp zou zijn, dan zou het een lager van de pomp kunnen zijn die kapot is. Meestal kan je hem dan laten reviseren.
De pomp kan op een of andere manier teveel druk opbouwen waardoor de olie langs de keringen van je stuurhuis weglekt in je stuurashoesjes.
gewoon ff na laten kijken

Geplaatst: 27.05.2008 - 03:45
door Igoriaan
Ik had exact hetzelfde, en ik zag een oude rekening van de vorige eigenaar waarop stond dat er lekkage was bij het stuurhuis en dat op termijn het stuurhuis vervangen moest worden!
Dus ik zag alle doemscenario's al voorbij vliegen.... Maar ik heb eerst eens een litertje stuurbekrachtigingsolie gekocht voor 17 euro ofzo. Ik dacht dat mijn olie wel op het juiste peil was, maar was dus blijkbaar niet zo. Misschien 100ml erbij gegooid, en weg was het geluid!
Moraal van dit lange verhaal: Probeer eerst eens die 17 euro oplossing, en ga dan pas zoeken naar allerlei dingen die kapot kunnen zijn. Zou je heel wat tijd en moeite kunnen schelen!
Geplaatst: 27.05.2008 - 09:22
door Steev
Vaak kan je zo'n stuurhuis ook laten reviseren dan valt het wel mee. maar als je hem vaak moet bijvullen en je geen plassen onder je auto ziet dan zit alles in je stuurashoesjes. en op den duur gaan ze tijdens het sturen een x scheuren door de hoeveelheid olie die erin zit en dan spuit alles er letterlijk als een idioot uit.
en je moet op een gegevenmoment steeds vaker bijvullen dus ook weer niet te lang blijven doorrijden, anders is het uitstel van executie

Geplaatst: 02.06.2008 - 00:09
door stefmen
Steev schreef:Vaak kan je zo'n stuurhuis ook laten reviseren dan valt het wel mee. maar als je hem vaak moet bijvullen en je geen plassen onder je auto ziet dan zit alles in je stuurashoesjes. en op den duur gaan ze tijdens het sturen een x scheuren door de hoeveelheid olie die erin zit en dan spuit alles er letterlijk als een idioot uit.
en je moet op een gegevenmoment steeds vaker bijvullen dus ook weer niet te lang blijven doorrijden, anders is het uitstel van executie

Is dit het stuurhuis wat je bedoelt?
Zoja, hoe ziet hij eruit?

Geplaatst: 02.06.2008 - 18:11
door sjoerdb
roesten doet ie niet, dat in ieder geval gezegd. maar hij is wel wat nat. kan duiden op lekkage.
Geplaatst: 02.06.2008 - 23:43
door Wiebe
@Stefman
Je draagarm rubber ziet er niet best meer uit
Ik moest vorige week die rubbers ook vervangen want het was afkeur voor de apk. Complete draagarmen zouden mij 100 euro per stuk kosten,beetje veel vond ik dus heb ik bij de locale Volvo dealer maar ff 4 nieuwe bus rubbers gehaald. Oude rubbers eruit rammen en nieuwe rubbers erin persen... Kosten? Nog geen 50 euro voor de 4 rubbers dus mooie 150 euro bespaard

Doe het zelf is voordelig <3
-Wiebe