Pagina 1 van 1

Platte batterij na plaatsing xenon

Geplaatst: 23.05.2008 - 22:33
door racerken
Strange probleem

Heb mij een aftermarket xenon-setje gekocht & nu sta ik regelmatig met een lege batterij.
2 rare dingen:
1. batterij loopt pas leeg als ik met lichten aan gereden heb. Dus als ik auto overdag (dus met lichten uit) stil zet, geen probleem. Maar als ik auto 's nachts stil zet (dus dat lichten net gebrand hebben), loopt mijn batterij leeg. Geen verschil of ik lichtschakelaar nu op lichten aan of uit laat staan.
2. Xenon-set is op geen enkele manier rechtstreeks met batterij verbonden. Ballasten krijgen hun stroom enkel via kabels die bij originele H7-fitting rechtstreeks op lamp zitten.

Heb nu xenon-setje er al een paar weken terug uit gehaald & geen problemen meer gehad met batterij

Iemand een idee?

Geplaatst: 23.05.2008 - 22:37
door Oceanracer
Zou het ook zo kunnen zijn dat je nieuwe lampen zoveel stroom trekken dat je dynamo dat niet aankan en zo je accu uitput?

Geplaatst: 23.05.2008 - 22:42
door menjo
Kon je hem direct na het uitzetten nog starten of was de accu dan ook al leeg?

Geplaatst: 24.05.2008 - 10:11
door arnoud
Oceanracer schreef:Zou het ook zo kunnen zijn dat je nieuwe lampen zoveel stroom trekken dat je dynamo dat niet aankan en zo je accu uitput?
Dat zou op zich raar zijn, want normaal gesproken trekken xenon lampen zo'n 35W tegenover de 55W van de standaard halogeen H7 lampen.

En ik zou toch verwachten dat de boordcomputer van de lage accuspanning een melding van zou geven?

Hoe heb je de melding van de boordcomputer over de lampen omzeild? Heb je een gat in de shunt geboord of heb je zo'n extra weerstandsblok tussen de lampen zitten?

Geplaatst: 24.05.2008 - 13:24
door racerken
@oceanracer: zou mij verbazen. Heb wel al verbruik uitgemeten bij stilstaande motor & verlichting uit & zat ergens met een stroomverlies. Hetgeen heel raar is vermits xenon enkel verbonden is met kabels die rechtstreeks op H7 zitten. Dus die normaal bij gedoofde lichten geen stroom krijgen

@menjo: zou 'k eens moeten testen

@arnoud: voorlopig even afwachtend foutmelding zitten negeren, dus nog geen blokje tussen of gaatje gemaakt

Geplaatst: 24.05.2008 - 18:41
door hermano
wie kan me vertellen hoe ze achteraf xenon in hebben laten bouwen
Ik had het bij een bedrijf bij ons laten doen maar kreeg storing op dimlicht lampje
daarna hebben ze er een storingsblokje tussen gezet maar storing bleef, toen hebben ze via volvo nog een ander blok ertussen gezet maar wederom de storing , nu alles er weer uit gehaald want ditschiet ook niet op
wie weet er hoe ik het er in kan late bouwen zonder storing?????
of kanhet alleen orgineel van de volvo?

teleurgestelde s60 rijder

Geplaatst: 24.05.2008 - 18:58
door Paul
Nou Hermano,

Raar dat je daar dan meteen een teleurgestelde S60 rijder van wordt. Maar goed, als je even op het forum zoekt op xenon etc.
Dan vind je wel wat info, bijvoorbeeld het doorboren van een shunt (zoek op xenon en shunt)

Geplaatst: 24.05.2008 - 19:13
door Oceanracer
Ik begrijp 2 zaken niet.

Als je geen gaatje hebt geboord in je shunt, krijg je standaard een foutmelding in je BC. En daar lees ik bij jou niets over.

Omdat je de set op de originele bedrading hebt aangesloten en het probleem alleen bij de aanwezigheid van xenon is, kan het niet anders dan dat het feitelijk gebruik van de xenonset het probleem veroorzaakt en niet de aanwezigheid hiervan.

Geplaatst: 24.05.2008 - 19:49
door arnoud
Oceanracer schreef:Als je geen gaatje hebt geboord in je shunt, krijg je standaard een foutmelding in je BC. En daar lees ik bij jou niets over.
Ik wel:
racerken schreef:voorlopig even afwachtend foutmelding zitten negeren, dus nog geen blokje tussen of gaatje gemaakt
Oceanracer schreef:Omdat je de set op de originele bedrading hebt aangesloten en het probleem alleen bij de aanwezigheid van xenon is, kan het niet anders dan dat het feitelijk gebruik van de xenonset het probleem veroorzaakt en niet de aanwezigheid hiervan.
En dan lijkt mij de ballast de grootste kanshebber?

Geplaatst: 24.05.2008 - 19:53
door Oceanracer
Ah, ik moest 't topic 3 keer lezen voor ik zag waar het stond. :oops:

Geplaatst: 24.05.2008 - 23:08
door steven460
Ik denk dat het Xenon verhaal los staat van de lege accu.
Anders dan dat het laad-circuit van de dynamo mogelijk defect is. Ook dit is zeer onwaarschijnlijk.

Advies: laat de rust-stroom meten bij de garage of door een vakman. Maw: de stroom die jouw auto verbruikt na 5 minuten de auto van het contact gehaald te hebben. (In deze 5 minuten slaat de auto kilometerstanden e.d. op)

Loopt er een stroom groter dan 200mA dan heb je een probleem!

2e punt:
Ook is het verstandig de accu spanning te meten zonder draaiende motor. Deze moet 12V of hoger zijn. Als deze erg snel terug loopt met dim-licht aan, na het afzetten v/d motor kan dit op sulfatering van de platen lijken. Met draaiende motor is de accu spanning ~ 13V of hoger.

Geplaatst: 26.05.2008 - 18:46
door gjburg
Geen sluiting gemaakt bij het monteren van de xenon? Bijv een tiewrap te strak die nu sluiting maaktm op het chassis of iets dergelijks?

Makkelijkste optie lijkt mij om eerst je halogeen weer even te monteren voor een paar dagen.

Geplaatst: 26.05.2008 - 19:22
door arnoud
Makkelijkste optie lijkt mij om eerst je halogeen weer even te monteren voor een paar dagen.
Ik lees uit de openingspost dat hij dat al gedaan heeft?

Geplaatst: 26.05.2008 - 19:24
door Oceanracer
Kijk, dat had ik dan wel weer gelezen. :lol:

Geplaatst: 26.05.2008 - 19:36
door steven460
Wat soms ook gebeurd is dat een sluip verbruiker als een actieve subwoofer de boel leeg trekt..... Dit kan gebeuren door bv de remote-sense input om te schakelen naar altijd aan bedrijf.. Is mij bijna een keer gebeurd :P

Geplaatst: 26.05.2008 - 20:03
door arnoud
Ik heb net even achter in de auto gekeken, en bij mij zit ook alleen een enkele coax kabel en dat andere korte kabeltje aangesloten op 't groene doosje, dus het zal wel zo horen :)

Geplaatst: 26.05.2008 - 20:49
door steven460
Versterker bedoelje ?

Somige gaan aan dmv signaal van je auto radio, of via een remote-signaal welke aangeeft dat je versterker / sub in moet schakelen. Ook hebben dat soort systemen vaak een handmatige over-rule functie waarmee je de versterker/sub permanent kunt inschakelen.

Als je dan die dag iets achter je versterker weg trekt (lees knuffeldier, race auto e.d.) en daarmee het knopje omzet, en ook die dag Xenon inbouwt gaat een mens snel spoken jagen.

Geplaatst: 26.05.2008 - 21:32
door Oceanracer
arnoud. schreef:Ik heb net even achter in de auto gekeken, en bij mij zit ook alleen een enkele coax kabel en dat andere korte kabeltje aangesloten op 't groene doosje, dus het zal wel zo horen :)
Volgens mij is Arnoud zo overdonderd van het rijcomfort met z'n nieuwe ETM dat ie zo nu en dan wat onzin uitkraamt, ofwel hij plaatst een reactie in een topic wat over een lege accu gaat ipv het het topic over de slechte radio ontvangst. Ach, we hebben allemaal wel eens een mindere dag, hahaha.

Geplaatst: 26.05.2008 - 21:35
door arnoud
Oeps. Meen je dat nou? :D

Geplaatst: 26.05.2008 - 23:30
door steven460
binair gas geven is ook een prima work-around voor het etm probleem.

Schiet nog eens op ook :P