Verschillende klachten en ongemakken in een V50
Geplaatst: 25.05.2008 - 18:07
Ik heb er nu pas 22000 km op zitten en ik geniet van elke kilometer (en nog meer van het geweldige Premium Sound systeem), maar na te zijn overgestapt van een Seat Leon TDI met 130 pk naar een redelijke dikke V50, ben ik toch een desillusie rijker. Ik had heel wat verwacht van het merk Volvo, de bouwkwaliteit en de common-rail diesel, maar deze hebben mij nog niet echt kunnen overtuigen. Vergeleken met mijn beide Leons (totaal zo'n 260000 km mee gereden) ben ik veel bij de dealer geweest. Een opsomming:
• Het sportonderstel bonkte erg bij de wat diepere kuilen in de weg. De chefmonteur zei dat dit normaal was voor een sportonderstel en dat hij dat ook had. Na er een paar keer over geklaagd te hebben, bleek er toch wat aan de hand te zijn. In januari hebben we wat onderdelen in het onderstel vervangen en nu is het eindelijk opgelost.
• Sinds er een velg vervangen is heb ik last van trillingen in het stuur en bij het remmen. Het was nooit opvallen, maar nadat de winterbanden er op lagen werd het veel erger. Sinds die tijd ben ik van het kastje naar de muur gestuurd. Zowel de dealer, de QuickFit die de winter/zomer-wissel doet en een Profile Tyrecenter waar ik goede ervaringen mee had hebben er na gekeken. Oorzaken die genoemd zijn: balancering niet goed, remschijven zijn niet helemaal egaal, en cuppen van banden. Deze week heeft de monteur er weer eens mee gereden en wel wat gevoeld. 12 juni gaan ze er weer naar kijken.
• Er zitten rammels in de b-stijl en het dashboardkastje. Het dashboardkastje is al eens onder handen genomen, maar dit is toch niet opgelost. De b-stijl schijnt een bekend probleem te zijn (de gordolophanging) en zal wel opgelost worden. Het dashboardkastje kon ik 's morgens wel goed reproduceren, maar je raad het al, tijdens de rit met de monteur natuurlijk weer niet.
• Tijdens het schakelen i.c.m. met koppelen is er vrijwel altijd een 'klonk' te horen. Zeker tussen de 2de en 3de is het goed te horen. De monteur weet niet of dit normaal is en ze hebben ook geen 2.0 D staan om te vergelijken, maar ik krijg niet het gevoel dat dit nog 140K kilometers goed gaat. Komt dit bekend voor?
• Bij het optrekken tijdens het filerijden is er een duidelijke trilling te voelen, net alsof de motor het moeilijk heeft of te veel kantelt. De monteur vermoedde dat dit normaal was omdat de motorophanging zo gemaakt is dat deze breken bij een ongeluk. Ook hier mijn vraag of dit bekend voor komt.
• Bij het filerijden op een constante snelheid stottert de auto vaak als je net tussen gas geven en gas loslaten zit. Gezien de soortgelijke verhalen in de andere topics heb ik het vermoedden dat dit inherent is aan de motor, maar toch jammer dat zo'n moderne motor minder soepel is als zo'n oude pomp-verstuiver van VAG.
• Bij het wachten voor een stoplicht (waarbij ik de koppeling ingetrapt houd) zijn er onregelmatige trillingen door de auto te voelen. Het treedt vooral op na een flink stukje rijden, dus helaas trad het tijdens het ritje met de monteur niet op. De monteur denkt dat het de airco is, maar ook als ik de airco uit zet is het te voelen (maar wel minder heftig). Iemand die dit herkend?
• In de portieren resoneert er van alles mee met de muziek. Ik heb 1000 euro meer betaald voor het premium audio systeem, en dus had ik hoge verwachtingen. De dealer heeft het eens gewaagd om de equalizer anders af te stellen en dat als oplossing aan te brengen. Je snapt wel dat ik behoorlijk pissig was. Maar goed, ik heb me er maar bij neergelegd.
Al met al zijn het redelijk vage dan wel moeilijk te reproduceren ongemakken. Het effect hier van is dat de monteur het ook niet meer weet, maar ik ben inmiddels wel bijna zo ver dat ik de leasemaatschappij het wil laten uitvechten. Het is niet dat dat het een slechte auto is, maar het zijn gewoon zaken die opgelost moeten kunnen worden.
Wat vinden jullie? Zitten hier herkenbare punten bij? Of ben ik gewoon een zeikerd
• Het sportonderstel bonkte erg bij de wat diepere kuilen in de weg. De chefmonteur zei dat dit normaal was voor een sportonderstel en dat hij dat ook had. Na er een paar keer over geklaagd te hebben, bleek er toch wat aan de hand te zijn. In januari hebben we wat onderdelen in het onderstel vervangen en nu is het eindelijk opgelost.
• Sinds er een velg vervangen is heb ik last van trillingen in het stuur en bij het remmen. Het was nooit opvallen, maar nadat de winterbanden er op lagen werd het veel erger. Sinds die tijd ben ik van het kastje naar de muur gestuurd. Zowel de dealer, de QuickFit die de winter/zomer-wissel doet en een Profile Tyrecenter waar ik goede ervaringen mee had hebben er na gekeken. Oorzaken die genoemd zijn: balancering niet goed, remschijven zijn niet helemaal egaal, en cuppen van banden. Deze week heeft de monteur er weer eens mee gereden en wel wat gevoeld. 12 juni gaan ze er weer naar kijken.
• Er zitten rammels in de b-stijl en het dashboardkastje. Het dashboardkastje is al eens onder handen genomen, maar dit is toch niet opgelost. De b-stijl schijnt een bekend probleem te zijn (de gordolophanging) en zal wel opgelost worden. Het dashboardkastje kon ik 's morgens wel goed reproduceren, maar je raad het al, tijdens de rit met de monteur natuurlijk weer niet.
• Tijdens het schakelen i.c.m. met koppelen is er vrijwel altijd een 'klonk' te horen. Zeker tussen de 2de en 3de is het goed te horen. De monteur weet niet of dit normaal is en ze hebben ook geen 2.0 D staan om te vergelijken, maar ik krijg niet het gevoel dat dit nog 140K kilometers goed gaat. Komt dit bekend voor?
• Bij het optrekken tijdens het filerijden is er een duidelijke trilling te voelen, net alsof de motor het moeilijk heeft of te veel kantelt. De monteur vermoedde dat dit normaal was omdat de motorophanging zo gemaakt is dat deze breken bij een ongeluk. Ook hier mijn vraag of dit bekend voor komt.
• Bij het filerijden op een constante snelheid stottert de auto vaak als je net tussen gas geven en gas loslaten zit. Gezien de soortgelijke verhalen in de andere topics heb ik het vermoedden dat dit inherent is aan de motor, maar toch jammer dat zo'n moderne motor minder soepel is als zo'n oude pomp-verstuiver van VAG.
• Bij het wachten voor een stoplicht (waarbij ik de koppeling ingetrapt houd) zijn er onregelmatige trillingen door de auto te voelen. Het treedt vooral op na een flink stukje rijden, dus helaas trad het tijdens het ritje met de monteur niet op. De monteur denkt dat het de airco is, maar ook als ik de airco uit zet is het te voelen (maar wel minder heftig). Iemand die dit herkend?
• In de portieren resoneert er van alles mee met de muziek. Ik heb 1000 euro meer betaald voor het premium audio systeem, en dus had ik hoge verwachtingen. De dealer heeft het eens gewaagd om de equalizer anders af te stellen en dat als oplossing aan te brengen. Je snapt wel dat ik behoorlijk pissig was. Maar goed, ik heb me er maar bij neergelegd.
Al met al zijn het redelijk vage dan wel moeilijk te reproduceren ongemakken. Het effect hier van is dat de monteur het ook niet meer weet, maar ik ben inmiddels wel bijna zo ver dat ik de leasemaatschappij het wil laten uitvechten. Het is niet dat dat het een slechte auto is, maar het zijn gewoon zaken die opgelost moeten kunnen worden.
Wat vinden jullie? Zitten hier herkenbare punten bij? Of ben ik gewoon een zeikerd
